Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Julistan Digijakelun onnistuneeksi omalta osaltani kun seuraavat ehdot täyttyvät:

a) digi ON AINA halvempi kuin fyysinen versio (vrt. EA:n virtuaalihinnat 69,95€) johtuen jo ihan käytettyjen pelien markkinoista.
b) 31 gigaa pelidataa ei tarvitse ladata kokonaan jotta voi aloittaa pelaamisen.
c) kovalevylle mahtuu enemmän kuin 10 peliä.
d) vähintään 10 meganen laajakaista on ennemminkin sääntö kuin poikkeus pelaavissa kotitalouksissa

Huhujen perusteella itselläni seuraavassa sukupolvessa näistä todennäköisesti toteutuvat b) c) ja d), joten a) on nyt vielä hämärän peitossa. Kait ne nyt tilastoistaan näkevät ettei kauppa käy nykyisillä katteilla kovinkaan kummoisesti.

Vitalla Sony on onnistunut hyvin. Siinä on hinnoittelu a) onnistunut hyvin SCE:n peleissä: digitaalinen versio on aina vitosen halvempi. Tosin Vitalla muistikortin rajoittuneisuus c)(kortin koko + sen mahtava hinta) vie hieman mattoa jalkojen alta ja kohta b) (koko pelin lataaminen) aiheuttaa myös lievää kyrsiintymistä (wifi ei ole aina niin nopa), mutta jos sitten PS4:llä tulisi kaikki osumat maaliin.

Digitaalinen maailma tulee vääjäämättä. Mutta lopullisen päätöksen teen onneksi minä.

Itsekkin olen ihmetellyt miksi digitaalisena versiona ostettava versio pelistä maksaa saman mitä prismasta haettu. En kyllä meinaa yhden yhtä peliä ostaa jos hinnat ovat samaa mitä kalliissa hypermarketissa.
Nyt pääsiäisen aikaan ostin uusimman tomb raiderin tarjouksella 30e psn storesta ja en missään nimessä olisi edes harkinnut ostavani kyseistä peliä 60 tai 70 euron hintaan. Mikä olisi sitten se sopiva hinta uusille peleille digitaalisessa marketissä?
Minun kohdallani se voisi olla maksimissaan se 50euroa

Mikä olisi sitten se sopiva hinta uusille peleille digitaalisessa marketissä? Minun kohdallani se voisi olla maksimissaan se 50euroa

Erittäin hyvä kysymys. Ehkä asiaa ei pitäisi laisinkaan lähestyä perinteisellä "ostetaan omaksi" -näkökulmasta. Virtuaaliomaisuutta et voi kovin helposti realisoida, ainakaan vielä tänään ja tuskin ihan heti huomennakaan. Entäs, jos kyse olisikin vain lainasta, tai maksetusta käyttöoikeudesta? Mikä silloin olisi sopiva hinta, kk-hinta, vuosihinta tai aikalainan vuokra viikonlopuksi?

Itselle varsinainen pelin omistaminen ei ole se juttu ollut koskaan. Hyvin voisin kuvitella maksavani jatkossakin PS+ kaltaisesta palvelusta. Siihen uutuuspelit mukaan, vaikka viikonlopun pituisella vuokralla ja that's it. Ennakkoladattuna, valmiina kovalevyllä ja eikun suoraan pelaamaan. Samalla verkkopalvelut voisivat kiertää mahdollisen EU:n pakottaman virtuaaliomaisuutta koskevan jälleenmyymisen sallimisen.

Erittäin hyvä kysymys. Ehkä asiaa ei pitäisi laisinkaan lähestyä perinteisellä "ostetaan omaksi" -näkökulmasta. Virtuaaliomaisuutta et voi kovin helposti realisoida, ainakaan vielä tänään ja tuskin ihan heti huomennakaan. Entäs, jos kyse olisikin vain lainasta, tai maksetusta käyttöoikeudesta? Mikä silloin olisi sopiva hinta, kk-hinta, vuosihinta tai aikalainan vuokra viikonlopuksi?

Tämähän on nykyäänkin julkaisijoiden näkemys asiasta. Et omista digitaalisia pelejäsi, sinulla on niihin vain käyttöoikeus. Oikeutesi voidaan ottaa koska tahansa pois jonkin rikkomuksen seurauksena, etkä voi myydä pelejä eteenpäin.

Yleensä julkaisijoiden mielestä digitaalisten pelien vaivattomuus on myös syy ottaa niistä kalliimpaa hintaa.

Ei mikään ihme jos kuluttajia ei nykyisellään kiinnosta kokonaan digitaaliseen jakeluun siirtyminen.

No mut onhan tässä vähän sama kuin musalevyissäkin. On se kivempaa kun on se fyysinen lärpäke hyllyssä kuin datana jossain piilossa.

No mut onhan tässä vähän sama kuin musalevyissäkin. On se kivempaa kun on se fyysinen lärpäke hyllyssä kuin datana jossain piilossa.

Minä olen puolestani vähän välimaastossa. Minusta on mukava, että elokuvat,sarjat, musiikit, pelit ym. olisi jossain verkkokovalevyllä / pilvessä. Pääsisin näin koko kirjastooni kotisohvalta kiinni eikä tarvitsisi edes takapuolta nostaa. Silti on erittäin tärkeää myös, että minulta löytyy fyysiset kopiot kirjahyllyä koristamassa. Lisäksi, siitä on kätevä napata peli mukaan vaikkapa kaverin luokse tai minne tahansa.

Toivoisin kovasti, että suomeenkin tulisi amerikan mallinen järjestelmä, jossa on mahdollista vuokrata pelejä.

Esim. 70 euron pelin saisi viikonlopuksi 10-15 eurolla omaan käyttöön digitaalisesti PSN:stä/Livestä. Ajan umpeuduttua peli lopettaa toimimisen.

Ei uskoisi olevan kovinkaan vaikeaa toteuttaa.

Toivoisin kovasti, että suomeenkin tulisi amerikan mallinen järjestelmä, jossa on mahdollista vuokrata pelejä.

Esim. 70 euron pelin saisi viikonlopuksi 10-15 eurolla omaan käyttöön digitaalisesti PSN:stä/Livestä. Ajan umpeuduttua peli lopettaa toimimisen.

Ei uskoisi olevan kovinkaan vaikeaa toteuttaa.

Mikä tämä "amerikan mallinen" on? Eihän jenkeissäkään voi vuokrata pelejä digitaalisesti, ellei PS Plussaa lasketa, joka toimii täällä meilläkin. Fyysisiä pelejä voi kyllä vuokrata, mutta se onnistuu Suomessakin. Postin kautta tosin.

Unelmana olisi jokin kk-maksu, jolla pääsisi käsiksi koko laitteen pelikirjastoon. Ei taida toteutua, mutta saahan sitä unelmoida. :)

Itse olen ihmetellyt miksi sitä ei ole jo tehty. Onhan esim. Netflixissä tai music unlimitedissä ihan sama ajatus.

No pelejä ei ehkä voi suoraan streamata (vielä tehokkaasti) mutta eipä se jälleenmyynti eteenpäin omalla tunnuksella enää niin houkutteleva ole jos pelit kuitenkin saisi downloadattua kk-maksulla ja kovo olisi suht. rajallinen.

Ehkä asiaa ei pitäisi laisinkaan lähestyä perinteisellä "ostetaan omaksi" -näkökulmasta. Virtuaaliomaisuutta et voi kovin helposti realisoida, ainakaan vielä tänään ja tuskin ihan heti huomennakaan. Entäs, jos kyse olisikin vain lainasta, tai maksetusta käyttöoikeudesta? Mikä silloin olisi sopiva hinta, kk-hinta, vuosihinta tai aikalainan vuokra viikonlopuksi?

Itselle varsinainen pelin omistaminen ei ole se juttu ollut koskaan. Hyvin voisin kuvitella maksavani jatkossakin PS+ kaltaisesta palvelusta. Siihen uutuuspelit mukaan, vaikka viikonlopun pituisella vuokralla ja that's it. Ennakkoladattuna, valmiina kovalevyllä ja eikun suoraan pelaamaan. Samalla verkkopalvelut voisivat kiertää mahdollisen EU:n pakottaman virtuaaliomaisuutta koskevan jälleenmyymisen sallimisen.

Tämä olisi varsin hyvä idea. PS Plussan huono puoli minulle on, että tarjolla on harvoin mitään minua kiinnostavia pelejä. Jos pelit saisi valita koko valikoimasta Netflix-tyyliin, kuukausimaksu olisi mielekkäämpi, eikä sitä tosiaan välttämättä kokisi "ostoksena" vaan palveluna josta maksaa kätevyyden vuoksi.

Wii U -puolella Digital Deluxe Premium -kampanja lievittää hieman digitaaliostosten ongelmaa, vaikka välillä onkin vaikea mieltää, saako pelit "halvemmalla", vai saako sitten välillä "ilmaisia" pelejä kun on ostanut tarpeeksi.

Mitä porukka olisi valmis maksamaan Netflix tyylisestä Playstation palvelusta. Jos Sonyn lupaus onnistuneesta pilvipalvelusta onnistuu, että PS4llä onnistuu koko Playstation historian pelaaminen yhdellä napin painalliksella, niin tässähän se tulisi:

Kolmen vuoden sopimus 19,90€/kk, kone ilmaiseksi kotiin. Tämän jälkeen tilausta voisi jatkaa täydennettynä siihen mennessä ilmestyneillä PS4-peleillä. Itse voisin jopa venyä hintaan 29,90€/kk. Silti se maksaisi vähemmän kuin mitä nyt menee kuukaudessa peleihin...

Sony kokeili jo Vitalla operaattorilevitystä täällä Suomessakin ja ovat varmasti analysoineet bisnesmallia. Jos esim. nykyisestä PS3 käyttäjäkunnasta joka kuudes maksaisi tuota, sanotaanko nyt, korotettua PSN++ -maksua, niin se tekisi jo parisataa miljoonaa euroa kuukaudessa. Kun koko koneen levitys tapahtuisi tätä kautta, niin pelkällä Cuben myyntimäärillä lopputuloksena olisi vuositasolla 5 miljardin dollarin tulot. Kyllä sillä jonkinlaista bisnestä pyörittäisi. Toki tämänkaltaisen palvelun ylläpitäminen vaatii jonkinlaisen user basen. Alkuun voisi tulla kovastikin turskaa ja siihen ei Sonylla ole varaa...

Eli tuleeko E3:ssa hinnaksi kertapaukkuna 499€ vai 19,90€/kk? Vai jotain yhdistelmää tältä väliltä?

Mitä porukka olisi valmis maksamaan Netflix tyylisestä Playstation palvelusta. Jos Sonyn lupaus onnistuneesta pilvipalvelusta onnistuu, että PS4llä onnistuu koko Playstation historian pelaaminen yhdellä napin painalliksella, niin tässähän se tulisi:

Kolmen vuoden sopimus 19,90€/kk, kone ilmaiseksi kotiin. Tämän jälkeen tilausta voisi jatkaa täydennettynä siihen mennessä ilmestyneillä PS4-peleillä. Itse voisin jopa venyä hintaan 29,90€/kk. Silti se maksaisi vähemmän kuin mitä nyt menee kuukaudessa peleihin

Pilvipalvelun idea on päinvastoin se ettei mitään PS4:sta tai PS5:sta tulla enää tarvitsemaan. Alustaan voidaan päästä kiinni miltä laitteelta tahansa..

Toki Sony varmasti myy mikrokonsolia ja ohjainta paremmalla katteella kuin konsoleita.

Tuo 20e/kk voisi toteutua jos sitä pyörittävällä firmalla on pinkka kunnossa. Jos konsolin myy suoralla kaupalla, niin summa kilahtaa "heti" valmistajan tilille.
Jos lasketaan uuden konsolin hinnaksi vaikkapa 500e, niin tuolla 20e/kk kestää valmistajalla yli 2v saada sama 500e kasaan. En tiedä millaisilla katteilla konsoleita myydään, mutta uskoisin tuollaisella sopparilla menevän reilusti yli vuoden(pahimmassa tapauksessa lähemmäs kaksi vuotta), ennen kuin edes valmistajan omat kulut tulee katettua.

Jos konsoli myy vaikkapa 5 miljoona kappaletta ensimmäisen puolen vuoden aikana.

500 x 5000000 = 2.5 miljardia

20 x 6 x 5000000 = 0.6 miljardia

Tämä siis sillä laskukaavalla, että 5 miljoonaa ostaisi konsolin heti julkaisupäivänä 20e/kk sopparilla, eli käytännössä tuo 0.6 miljardia on aivan liian korkea summa. Jäätäsiin käytännössä varmasti alle 0.5 miljardin, eli se on noin 20% siitä summasta jonka valmistaja saisi suoralla kaupalla.

Tietysti sen jälkeen kun konsoli maksettu kokonaisuudessaan valmistajalle, eli kahden vuoden jälkeen tilanne taas muuttuu.

Tässä tälläinen bisneksen kautta ajateltu viesti:p

Mikä tämä "amerikan mallinen" on? Eihän jenkeissäkään voi vuokrata pelejä digitaalisesti, ellei PS Plussaa lasketa, joka toimii täällä meilläkin. Fyysisiä pelejä voi kyllä vuokrata, mutta se onnistuu Suomessakin. Postin kautta tosin.

Niin noh, tarkoitin digitaallista versiota fyysisten kopioiden vuokrauksessa, ja olen ilmeisesti hiukkasen sivistyksessä jäljessä, kun en tiennyt suomessa olevan mahdollista saada hetkeksi pienellä maksulla materialisoidun kappaleen testikäyttöön.

No mutta kuitenkin: Minusta olisi ihan hienoa, jos digitaalisella puolella mahdollistettaisiin kanssa tällainen. Esim. jokaiselle playstation plus -käyttäjälle.

Pelien digimyyntihän on pääasiassa ihan silkkaa sontaa juurikin hinnan takia, olen usein ihmetellyt että kuinka esim. xbox live kaupassa hinnat on ihan tolkuttomat (uusilla peleillä luokkaa 69€) Fyysisellä pelillä on nyt ollut vielä se myyntiarvo jolloin pelikokemuksen hinnaksi on jäänyt suomi hinnoilla n. 10-30€ riippuen miten nopeasti ja miten suosittu peli on kyseessä. Digiversiosta en maksaisi tuota enempää, ja suurin hinta mitä olen maksanut tähän mennessä "täyden pelin" digiversiosta onkin ollut n. 19€ eli aina on ollut kyseessä vanhempi peli ja vielä alennuksessa.

Kolmen vuoden sopimus 19,90€/kk, kone ilmaiseksi kotiin. Tämän jälkeen tilausta voisi jatkaa täydennettynä siihen mennessä ilmestyneillä PS4-peleillä. Itse voisin jopa venyä hintaan 29,90€/kk. Silti se maksaisi vähemmän kuin mitä nyt menee kuukaudessa peleihin...

Tämä olisi aivan järjetöntä. Maksaisiko mikään merkittävä määrä pelaajia todellakaan tällaisia hintoja?

Digitaalisen palvelun etuna pitäisi olla, että se olisi edullinen. Jos kolme vuotta PS4:ää Netflix-tyylisellä pelipalvelulla maksaisi 1080 euroa, niin siellä saisi olla aivan hillittömän hyvä pelitarjonta. Kaikki maailman PlayStation-pelit eivät riittäisi, siellä täytyisi olla vähintään myös Wiin ja Wii U:n tarjonta. Eli on mahdotonta kuvitella sellaista tilannetta, että Sony saisi tuollaista hintaa vastaavan palvelun käyntiin.

Jos ajatellaan, että konsoli maksaisi muutoin 500 euroa (mikä on sekin järjetöntä ylihintaa ja kertoo huonosta suunnittelufilosofiasta tai hinnoittelusta), niin palvelun hinnaksi tulisi 580 euroa kolmelta vuodelta, ja sen jälkeen pelaajalla ei olisi ilmeisesti mitään pelikokoelmaa jäljellä kaikesta käytetystä rahasta. Samalla hinnalla saisi n. 10 täysihintaista peliä, n. 20 peliä uusia, käytettyjä tai alennuksia yhdistellen, tai n. 30 peliä edullisiin peleihin panostaen, laskematta ollenkaan mukaan esim. vaihtoja, pelien kierrätystä kavereille ja sukulaisille, tai edullisia latauspelejä, jotka kuitenkin jäävät koneelle myöhemminkin pelattaviksi.

Vaikka peleihin menisikin tonni poikineen kolmessa vuodessa, niin sen rahan voisi käyttää valtavasti järkevämmin kuin tuossa mallissa. Jos Sony todella toisi tuollaisen mallin markkinoille, niin Nintendo saisi siinä vaiheessa huomattavaa etua Wii U:n laskevasta hinnasta.

ExPReSiltä myös erittäin hyvä kommentti asian bisnespuolesta.

Itse voisin kuvitella innostuvani tuollaisesta kuukausi hinnoitteluun nojaavasta hinnoittelumallista. Uskoisin että jopa tuo 30e kuukaudessa olisi minulle vielä nykyistä mallia halvempaa. Tällöin toki palvelussa pitäisi olla kaikki uutuuspelit heti julkaisusta asti.

En enää nykyään koe saavani pelien kohdalla fyysisestä kappaleesta mitään lisäarvoa, toisin kuin esimerkiksi äänitteiden ja leffojen kohdalla. Ainoa syy miksi fyysiset levyt roikkuvat vielä mukana on hinta. Järkevästi hinnoiteltu kattavan tarjonnan omaava Netflix tyyppinen palvelu olisi omissa kirjoissa selvä voittaja.

Pelien Spotify/Netflix lienee se mihin tulevaisuudessa mennään. Ainoa ongelma omalla kohdalla on palvelun luotettavuus. Netflix tahmaa alituisesti ja Spotifynkin saa solmuun joa testailee useampia artisteja nopealla syötöllä.

Pelit EIVÄT saa tahmata. Itse en mitään lätkää yms pelaa, mutta voin kyllä kuvitella niitä perkeleitä kun kesken matsin tulee joku buffering/connection lost ruudulle.

Minä näen pelien digitaalisessa jakelussa järkeä vain virtual console-tyyppisessä järjestelyssä. Retropelien/konsolien metsästäminen voi olla työlästä/kallista hommaa, enkä usko, että tätä vaivaa jaksaa nähdä muut, kuin keräilijät. Itse olen myös ostanut jotain kalliimpia retropelejä virtual consolesta, kuten Final Fantasy VI, josta saa pulittaa 100€ alkuperäisenä...

Uusia pelijulkaisuja taas en ostaisi ikinä digitaalisena (muutakuin ehkä wiiware/live arcade indiejulkaisuja yms.). Tuntuu ihan hullulta maksaa 50-60€ digitaalisesta pelistä, ilman että saa mitään käteen. Täysin digitaaliseen levitykseen siirtyminen, tai edellämainitun tyyppinen netflix-tyyppinen järjestely voisi saada minut jopa pidättäytymään konsolin ostosta.

Tämä olisi aivan järjetöntä. Maksaisiko mikään merkittävä määrä pelaajia todellakaan tällaisia hintoja?

Digitaalisen palvelun etuna pitäisi olla, että se olisi edullinen. Jos kolme vuotta PS4:ää Netflix-tyylisellä pelipalvelulla maksaisi 1080 euroa, niin siellä saisi olla aivan hillittömän hyvä pelitarjonta. Kaikki maailman PlayStation-pelit eivät riittäisi, siellä täytyisi olla vähintään myös Wiin ja Wii U:n tarjonta. Eli on mahdotonta kuvitella sellaista tilannetta, että Sony saisi tuollaista hintaa vastaavan palvelun käyntiin.

Tässä taas päästään asian ytimeen. Jengille ei ole mikään ongelma maksaa puhelimesta kytkynä 29.90€/kk+liittymä päälle, mutta sitten kun myytäisiin konsolia+PSN-palvelua 19,90€, niin se onkin yhtäkkiä kallis? Hei haloo, tekniikan kuuluukin maksaa! Ei ole olemassa 'ilmaista lounasta'.

(ja yhä edelleen, kukaan ei tiedä PS4:n hinnoittelusta yhtään mitään, joten tämä on vain paskanjauhantaa sanan varsinaisessa merkityksessä)

Jos ajatellaan, että konsoli maksaisi muutoin 500 euroa (mikä on sekin järjetöntä ylihintaa ja kertoo huonosta suunnittelufilosofiasta tai hinnoittelusta), niin palvelun hinnaksi tulisi 580 euroa kolmelta vuodelta, ja sen jälkeen pelaajalla ei olisi ilmeisesti mitään pelikokoelmaa jäljellä kaikesta käytetystä rahasta.
(Nintendon 399€-349€ oli sitten nappilaukaus?)

Siis siellähän olisi koko Playstation historia käytettävissä? Ja lisää pukkaisi koko ajan sitä mukaan kun pelejä kehitetään Playstationille? Idea olisi, että palvelu koukuttaisi jolloin sen tilausta olisi käytännössä pakko jatkaa jatkossa vaikka sitten 9,90€/kk kun konsoli on maksettu pois jaloista pyörimästä. Miten tämä olisi kallista jos esim. vrt. Netflixiin?

Samalla hinnalla saisi n. 10 täysihintaista peliä, n. 20 peliä uusia, käytettyjä tai alennuksia yhdistellen, tai n. 30 peliä edullisiin peleihin panostaen, laskematta ollenkaan mukaan esim. vaihtoja, pelien kierrätystä kavereille ja sukulaisille, tai edullisia latauspelejä, jotka kuitenkin jäävät koneelle myöhemminkin pelattaviksi.

Vaikka peleihin menisikin tonni poikineen kolmessa vuodessa, niin sen rahan voisi käyttää valtavasti järkevämmin kuin tuossa mallissa.
Anteeksi, mutta en tajunnut hitustakaan mitä ajoit tällä takaa.

Jos Sony todella toisi tuollaisen mallin markkinoille, niin Nintendo saisi siinä vaiheessa huomattavaa etua Wii U:n laskevasta hinnasta.
Aivan kuten Gamecubekin myi moninkertaisesti suhteessa XBoxiin ja PS2:een kun se maksoi kolmasosan edellisten hinnoista. Eiku miten se menikään?

(itse olin "tyhmä" ja ostin Cuben julkaisussa edulliseen 229,00€ hintaan. Ja nautin koneen tarjonnasta edelleenkin)

Ylös Bottom