Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia
Jokseenkin samaa mieltä täällä. Wiimotella oli ehdottomasti hetkensä, mutta veikkaan, että dramaattinen enemmistö Wiin omistajista yhtyy mielipiteeseen, että pelit, jotka hyödynsivät tuota kontrollimetodia luovasti ja toimivasti olivat loppupeleissä melko harvassa. Kontrollimetodi oli ilmeisesti loppupeleissä liian puutteellinen/epätarkka, jotta se olisi voinut palvella useampaa eri pelityyppiä minipelikokoelmien, urheilu- ja tanssipelien yms. lisäksi. Ehkä kontrolleille oli niin haastavaa kehittää toimivia pelikonsepteja, ettei sitä hallinut muut, kuin Nintendo itse. Mene ja tiedä, mutta idean uutuusarvo ja viehätys on laskenut viimeisen parin/kolmen vuoden aikana, kuin lehmän häntä, eikä asiaa ole helpottanut sekään, että kilpailijat ovat tuoneet omat liikkeentunnistusohjaimet markkinoille iät ja ajat sitten.
Uuden konsolin pohjustaminen ensisijaisesti tähän samaiseen ideaan ei olisi ollut pelkästää äärimmäisen ennalta arvattava ja tylsä ratkaisu, mutta typerä veto myös bisnesmielessä. Kaltaisiani Wiin omistajia, jotka ovat joutuneet toteamaan kyseisen kontrollimetodin rajoitteet ja puutteet on paljon. Ainakin allekirjoittaneelta HD Wii olisi saattanut olla ensimmäinen Nintendo-konsoli pitkiin aikoihin, joka olisi jäänyt väliin julkaisussa.
Tämä on tietenkin täyttä jossittelua, koska emme voi koskaan varmasti tietää, mitä vaihtoehtoisissa mahdollisuuksissa olisi tapahtunut.
Juuri niiden kilpailijoiden liiketunnistusmetodien jonkinasteinen suosio kuitenkin valottaa vähän sitä, mitä olisi voinut tapahtua.
Tuosta vähän aikaa sitten linkitetystä uutisesta tiedämme, että viime marraskuussa maailmalle oli levinnyt
15 miljoonaa Move-kapulaa vaikka PS3:n kauppojen hyllyille myyty laitekanta oli vain 70 miljoonaa.
Samaten tiedämme, että tämän vuoden helmikuussa maailmalle oli levinnyt yli 24 miljoonaa Kinectiä, eli melkein kolmannes sen verran mitä Xbox 360 -konsoleita:
Sales of Kinect have topped 24 million worldwide - more than Nintendo's GameCube (21.7 million) and equal to the original Xbox - according to the latest stats released by Microsoft.
Microsoft also says it has now shifted 76 million Xbox 360 consoles - suggesting an attach rate of nearly one Kinect to every three Xbox 360s.
Kinect sales equal the original Xbox, higher than GameCube - Eurogamer.net
Tästä ei ole mikään ihmeellinen hyppäys arvioida, että Microsoftin ja Sonyn liiketunnistusratkaisut ovat selvästi kiinnostaneet kuluttajia. Etenkin Yhdysvalloissa Kinect antoi Xbox 360:lle huomattavan lisämomentin, ja samalla on täysin selvää, että nämä liiketunnistusratkaisut veivät kuluttajia Nintendon Wiiltä. Kun Just Dance 3:n tai Dance Centralin saa myös Xboxille, tai PS3:lle Sports Championsin tai Move Fitnessin, niin selvästi osa kuluttajista on päätynyt valitsemaan kilpailijoiden laitteen ja pelit Wiin sijaan, ja liiketunnistusratkaisut toivat lisää myyntejä HD-konsoleille.
Osaksi ongelma on Nintendon pelituotannossa: Wiille ei tullut Wii Sports 3:a tai uutta Wii Fitiä vuoden 2009 jälkeen kilpailemaan HD-konsolien tarjontaa vastaan, joten osa kuluttajista yksinkertaisesti siirtyi kilpailijoille saadakseen lisää liiketunnistuspelejä ja itseään kiinnostavaa sisältöä.
MS:n ja Sonyn liiketunnistusmetodit ovat tahoillaan ongelmallisia, mutta niiden suhteellisesta menestyksestä voidaan päätellä, että liiketunnistus on monille kuluttajille se ensisijainen ominaisuus moderneissa peleissä. Liiketunnistus HD-grafiikalla on kuitenkin vielä parempi. HD-grafiikka yksistään on pelkästään mukava lisä, mutta nyt ei ole enää vuosi 2006, ja taulutelevisiot ovat hyvin laajalle levinneitä. Jos siis saa uutta liiketunnistussisältöä, joka vielä sopii natiivisti sille uudelle taulutelkkarille, niin nämä ominaisuudet yhdessä vievät asiakkaita pois Nintendolta.
Ja sitten kun Nintendo viimein julkaisee uuden konsolin vuonna 2012, niin tuleehan sille viimein ne uudet Wii Sports ja Wii Fit?.. No ei. Uusi Wii Fit on viivästysten vaivaama, ja uutta Wii Sportsia ei näy missään, koska sen pelikonsepti sopii paremmin Wiikakelle kuin Wii U:n Gamepadille.
Tässä tilanteessa ei ole ollenkaan vaikea uskoa, että vuotta aikaisemmin julkaistu "Wii HD", joka olisi tarjonnut liiketunnistuspelaamista HD:na, olisi menestynyt paremmin kuin Wii U Gamepadin kanssa. Se olisi myös sopinut erinomaiseen paikkaan kilpaillakseen Sonyn ja MS:n liiketunnistusratkaisuja vastaan, ja samalla ottanut merkittävän etumatkan näiden tuleviin konsoleihin. Osa Wii U:n viivästymisestä johtui nimenomaan Gamepadin teknologian vaatimasta viimeistelystä, ja se vaikeuttaa yhä pelinkehitystä. Nyt Nintendo on hankalammassa asemassa kuin mitä se todennäköisesti olisi ollut ilman Gamepadia.