Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia
Mitenköhän tämän nyt selittäisi. Ajatellaan autonvalmistajaa. Toyotalla on Suomessa jälleenmyyntiverkosto, joka varmasti suuttuisi jos Toyota aukaisee Webbikaupan jossa myy autojaan puoleenhintaan verrattuna hinta johon jälleenmyyjä pystyy autoja myymään. Silti Toyota odottaisi että jälleenmyyjät vastaanottaisi takuukorjauksia heidän myymistä autoista. Konsolipeleissä Gamestop ja kumppanit ovat jälleenmyyjiä, Microsoft on "Toyota". Jälleenmyyjät markkinoisivat pelejä mutta Microsoft myy tuotteen halvemmalla verkossa kuin mihin jälleenmyyjät pystyvät. Ennenpitkää jälleenmyyjät jättävät Microsoftin pelit tilaamatta. Tämä tuleva sukupolvi ei ollut tarkoitus olla siirtää pelimyyntiä sähköiseksi, vain totuttaa ihmiset siihen ajatukseen että pelilevyä ei enää tarvittaisi ja kuinka paljon helpompaa kaikki olisi sen jälkeen. Ehkä kesken sukupolven asiakkaat olisivat omaksuneet uuden ajattelutavan ja jossain kohtaa jälleenmyyntiverkosto olisi voitu sivuuttaa ja siirtyä pelkkää digitaaliseen jakeluun ja sitä mukaa ne jälleenmyyjien tarjouskampanjat (15-20 euroa noin 6-12kk vanhasta pelistä) olisi siirtynyt digitaaliseen kauppapaikkaan. Nykyisessä markkinatilanteessa on jälleenmyyjiä jotka pudottavat vanhempien pelien hintaa ja on jälleenmyyjiä jotka eivät pudota. Mutta kun nämä jotka eivät pudota on niinkin suuria kuin Walmart, ei Microsoft voi heidän varpailleen astua edes sen 6-12kk jälkeenkään.
En tiedä tarkkaan miksi tuo 10 kaverin "family" oli kehitetty, mutta epäilen että se oli porkkana jolla ihmiset saataisiin uskomaan uuteen järjestelmään. Ehkä jopa system selleriksi vertailtavissa oleva järjestelmä. Kuitenkin, kun tuo 10 kaverin "family" tulee DRM-systeemin kaverina, saadaan käytettyjen myynti aisoihin (myydä saa mutta osuus menee pelitalolle) ja piratismi kuriin, ovat varmaankin laskeneet että pelitalo saa familystä huolimatta enemmän rahaa käteensä. Ja tuo "15 euron" peli on 6-12kk vanha, ei tuo ole enää elämänlanka pelitalon selviytymiselle. Jos ja kerran familyssä vain yksi sai pelata samaa peliä samaan aikaan, olisi sen uutuuspelin joutunut ostamaan kukin itselleen jos haluavat pelata sitä heti julkaisusta. Moninpeleissä sama homma, se kaveripiiri (family) varmaankin haluaa pelata sitä Haloa samaan aikaan porukalla, jokaiselle oma kopio pelistä. 10 kaverin family olisi siis korvannut näitä kavereille lainaksi annettavia vähän vanhempia pelejä, joita on annettu ennenkin. Se olisi kuitenkin kaverina siihen systeemiin jolla nipsaistaan jo pelkästään Gamestopilta yli miljardi (pikkurilli suun pieleen) dollaria joka vuosi suoraan pelitaloille.
Eihän siinä ole mitään estettä tiputtaa sen digin hintaa myös sinne 15-20€ pintaan jos ms haluaa niiden digien leviävän ja porukat kerta pelejään mielummin kovoltaan pelaa.
Ja miten siinä mikään firma saa yhtään enempää rahaa jos sä ostat sen pelin 15€ ja jaat sen 10 kaverille.... Siinähän niitä dlc kikkoja vasta pitäisikin alkaa tahkomaan ettei kaikki rahat valuisi viemäriin.
Mitenköhän tämän nyt selittäisi. Ajatellaan autonvalmistajaa. Toyotalla on Suomessa jälleenmyyntiverkosto, joka varmasti suuttuisi jos Toyota aukaisee Webbikaupan jossa myy autojaan puoleenhintaan verrattuna hinta johon jälleenmyyjä pystyy autoja myymään. Silti Toyota odottaisi että jälleenmyyjät vastaanottaisi takuukorjauksia heidän myymistä autoista. Konsolipeleissä Gamestop ja kumppanit ovat jälleenmyyjiä, Microsoft on "Toyota". Jälleenmyyjät markkinoisivat pelejä mutta Microsoft myy tuotteen halvemmalla verkossa kuin mihin jälleenmyyjät pystyvät. Ennenpitkää jälleenmyyjät jättävät Microsoftin pelit tilaamatta. Tämä tuleva sukupolvi ei ollut tarkoitus olla siirtää pelimyyntiä sähköiseksi, vain totuttaa ihmiset siihen ajatukseen että pelilevyä ei enää tarvittaisi ja kuinka paljon helpompaa kaikki olisi sen jälkeen. Ehkä kesken sukupolven asiakkaat olisivat omaksuneet uuden ajattelutavan ja jossain kohtaa jälleenmyyntiverkosto olisi voitu sivuuttaa ja siirtyä pelkkää digitaaliseen jakeluun ja sitä mukaa ne jälleenmyyjien tarjouskampanjat (15-20 euroa noin 6-12kk vanhasta pelistä) olisi siirtynyt digitaaliseen kauppapaikkaan. Nykyisessä markkinatilanteessa on jälleenmyyjiä jotka pudottavat vanhempien pelien hintaa ja on jälleenmyyjiä jotka eivät pudota. Mutta kun nämä jotka eivät pudota on niinkin suuria kuin Walmart, ei Microsoft voi heidän varpailleen astua edes sen 6-12kk jälkeenkään.
En tiedä tarkkaan miksi tuo 10 kaverin "family" oli kehitetty, mutta epäilen että se oli porkkana jolla ihmiset saataisiin uskomaan uuteen järjestelmään. Ehkä jopa system selleriksi vertailtavissa oleva järjestelmä. Kuitenkin, kun tuo 10 kaverin "family" tulee DRM-systeemin kaverina, saadaan käytettyjen myynti aisoihin (myydä saa mutta osuus menee pelitalolle) ja piratismi kuriin, ovat varmaankin laskeneet että pelitalo saa familystä huolimatta enemmän rahaa käteensä. Ja tuo "15 euron" peli on 6-12kk vanha, ei tuo ole enää elämänlanka pelitalon selviytymiselle. Jos ja kerran familyssä vain yksi sai pelata samaa peliä samaan aikaan, olisi sen uutuuspelin joutunut ostamaan kukin itselleen jos haluavat pelata sitä heti julkaisusta. Moninpeleissä sama homma, se kaveripiiri (family) varmaankin haluaa pelata sitä Haloa samaan aikaan porukalla, jokaiselle oma kopio pelistä. 10 kaverin family olisi siis korvannut näitä kavereille lainaksi annettavia vähän vanhempia pelejä, joita on annettu ennenkin. Se olisi kuitenkin kaverina siihen systeemiin jolla nipsaistaan jo pelkästään Gamestopilta yli miljardi (pikkurilli suun pieleen) dollaria joka vuosi suoraan pelitaloille.