Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Okei, mä luovutan. Taulukko jonka tiedot eivät pidä paikkaansa, on erinomainen väline vertailla kahden konsolin tehoeroja!
Otetetaan nyt vanha kunnon Occamin partaveitsi käyttöön ja sheivaillaan pikkaisen.

Tässä ensin VGLeaksin Durango-speksejä tammikuulta 2013.

Näytä liitetiedosto 11278

Kuvasta nähdään mm. 8 ytimen x86-pohjainen CPU, ESRAM, HDMI-läpivienti (HDMI 1.4 in&out), 8 gigaa muistia, gigabitin ethernet-liitäntä, 802.11n-WLAN + Wi-Fi Direct. Lisäksi artikkelin tekstistä selviää mm. se, että Xbox Onessa on vakiona kiintolevy ja BD-asema. Lisäksi Kinectin pakollisuus on mainittu ("High-fidelity Natural User Interface (NUI) sensor is always present").

Tässä toukokuussa Xbox Onen virallisia tietoja suoraan Xbox.comista.

An 8-core x86 processor lets you instantly switch between a game and your entertainment apps with ease.

HDMI pass-thru enables you to watch TV through your Xbox, which makes switching inputs seem almost pre-historic.

8GB of RAM and a 500GB hard drive give you plenty of memory for your games, demos, movies, apps, music, and more.

Watch movies and play games in stunning HD with a Blu-ray player.

In addition to Xbox One’s revolutionary architecture, the combination of its CPU, GPU and ESRAM is like having a supercomputer in your living room.

Ja tässä Xbox.comin tietoja Xbox Onen verkko-ominaisuuksista.

Xbox One is equipped with a gigabit Ethernet port and 802.11n wireless.

With Wi-Fi Direct, Xbox One can speak directly to smart wireless devices and connect to them through the cloud.

Eli jo nelisen kuukautta ennen laitteen virallista julkistusta hyvin moni VGLeaksin tieto osoittautui todeksi. Esimerkiksi ESRAMin ja Wi-Fi Directin mukanaolo vuodetuissa spekseissä on vähän liian osuvaa ollakseen pelkkä veikkaus. Näin ollen VGLeaksin vuotamat tiedot perustuivat (sen hetkisiin) faktoihin, eivätkä olleet esimerkiksi valistuneita arvauksia saatikka omasta päästä keksittyjä.

Kun näin moni VGLeaksin vuotamista teknisistä ominaisuuksista vastasi myös todellisuutta, on mielestäni varsin kohtuullista olettaa, että myös tieto Xbox Onen alkuperäisestä kellotaajuudestakin (800 MHz) piti paikkansa. Etenkin kun se kävi ilmi siitä Major Nelsonin podcastistakin. Tässä on ihan sanatarkka lainaus suoraan Marc Whittenin suusta:

It's actually been really good news for us, and an example of that is we've tweaked up the clock speed on our GPU from 800MHz to 853MHz.

Podcastin voi ladata lähdelinkistä, lainattu kommentti tulee n. ajassa 23:55.

Myös helmikuussa vuodetut uuden Kinectin yksityiskohdat ovat toteutuneet.

Improved field of view results in much larger play space.
RGB stream is higher quality and higher resolution [1920 x 1080].

Tässä Xbox.comin virallista tietoa Xbox Onen Kinectistä.

With the larger field of view, the new Kinect will enable you to stand close up or far away...

The 2D color camera has 1080p

En edelleenkään väitä, että taulukon jokainen tieto olisi täysin paikkansapitävä, mutta se on kuitenkin varsin todennäköisesti erittäin lähellä lopullista totuutta.

Lähde: Major Nelson
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Selkeästikään sinun ei kannata vielä stressata näillä asioilla, vaan odottaa konsolien julkaisua, jolloin myös pelien perusteella erot näkyvät (tai vastaavasti, mitään eroa ei näy).

Heh, en mä ressaakaan, mutta vaikuttaa siltä että tämä aihe on joillekin tahoille elämän tärkein juttu :)

Mua vaan huvittaa että ihmiset aikuisten oikeesti vertailevat puolen vuoden päästä myyntiin tulevien laitteiden tehoeroja vaikka edes valmistajat eivät vielä tiedä millaiset speksit niissä tulevat olemaan. Ja on siis ihan tiedossa että monet huhuista siitä millainen dev kit pelikehittäjillä on ollut käytössä (sieltähän kaikki nämä tekniikka-huhut on peräisin), ovat varmasti hyvin todenperäisiä, mutta sillä ei ole mitään tekemistä lopullisen tuotteen kanssa. Ei siitäkään ole pitkä aika kun PS4 muistimäärä kaksinkertaistui, olisiko tehovertailu ennen sitä ollut millään tavalla järkevää? Jonkun muistiväylän nopeuden vertaileminen taas kaataa vain markkinointiosaston laariin, nopeampi kun ei aina ole yksiselitteisesti parempi.

Ja merkkaako mulle henkilökohtaisesti mahdollinen tehoero kumpaankaan suuntaan millään tavalla? Ensinnäkin, mulle tulee satavarmasti kumpikin konsoli. Toisekseen, pelaan nykyiselläänkin pääosin konsoleilla, vaikka vieressä on ns tykki-tehoinen PC. Hommassa ei mulle ole kyse tehoista vaan käyttökokemuksesta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Mua vaan huvittaa että ihmiset aikuisten oikeesti vertailevat puolen vuoden päästä myyntiin tulevien laitteiden tehoeroja....
Sittenhän sä oot mun kanssa samassa porukassa. Annetaan siis näiden jamppojen ihan rauhassa pähkäillä laitteiden eroja. Huvittavinta tässä taitaa olla se, että nää pahimmat speksien tuijottelijat on etukäteen jo päättäneet oman konsolinsa merkin, ja poimivat taulukoista jotain perusteluja itselleen, oli lopullinen tuote sitten mitä tahansa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ihmeen totista tää keskustelu. Eiköhän niitä alustavia vertailuja tehdä ihan siksikin että se on hauskaa, ja jokainen varmaan ymmärtää että ne on alustavia.

Ei siitä pelihousuja tarvi repiä tai olla uikuttamassa fanboyksi jos arvioidut tehoerot ovat suuntaan tai toiseen eri tavoin kuin toivoisi.

Jos ostoa varten pohtii niin riittänee että ps4 tullee olemaan pykälän tehokkaampi, boxissa taas kinect. Näkyykö se tehokkuusero tai kinect juurikaan, edes yksinoikeuspeleissä, on jo toinen juttu.

Tässä sukupolvessa ostin kaikki kolme ja nyt ajattelin ainakin alkuun kokeilla miten pitkälle pärjään ps4:lla. Eiköhän se boxikin multa kodin silti viedä löydä, mutta WiiU on jo menneen talven lumia (pun intended).
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

IGN:n järjestämässä Ask Microsoft Anything -hommelista paljastui hieman uusia (?) Xbox One -yksityiskohtia. X360:n ja Xbox Onen multiplattaripelit sisältävät erilliset achievement-listansa, joten kovimmat saavutushorottajat voivat kasvatella Gamerscorea hankkimalla molemmat versiot.

Every game has its own set of achievements, so if you’re playing Call of Duty: Ghosts on Xbox 360 and on Xbox One, you can earn a separate set of Gamerscore in each game.

Xbox Onen oma videokaappaustoiminto toimii 720p-tarkkuudella 30 ruutukuvaa sekunnissa. Päätös on siinä mielessä ymmärrettävä, että esimerkiksi YouTube ei tue 60 fps:n videoita vielä lainkaan.

Game DVR captures beautiful clips at 720p 30fps.

Viimeisenä ja tässä seurassa varmaan vähäisimpänä juttuna kerrottakoon, että Xbox Onella gamerpic-kuvien koko kasvaa 64x64 pikselistä täyteen FullHD-tarkkuuteen.

We’ve moved from the 64x64 gamerpics on Xbox 360 to a full 1080p. They are beautiful, and you are going to see some really cool hero moments, like when you login to see personalized views of your games and other content.

Lähde: IGN
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

4Players.de on haastatellut Microsoftia koskien Xbox One konsolia.

4players.de sanoi:
Q: Are there any details Microsoft is willing to provide regarding the power consumption? What about the low-powered state?

A: When it’s ready to respond to “Xbox On” it uses about 14 watts, which is about five US cents (or about four Euro cents) per day. In its lowest power state, Xbox One uses only a ½-watt, which is less than about a half a U.S. cent or one-third of a Euro cent per day.

Mikäli konsolia pitää kuunteluvalmiudessa kuluttaa laite 14 wattia virtaa valmiustilassa (joka on aika perkuleesti). Suomessa vallitsevan sähkönhinnoittelun (ja ottaen huomioon että sähkövero tulee taas nousemaan lähiaikoina) huomioimalla pelkästään laitteen "kuunteluvalmiustilassa" pitäminen maksaa reilut 30e vuodessa.

Minimillään sähköä kuluu ½ wattia. Suosittelen siis kaikkia sähkölaskunsa maksavia kytkemään Xbonen Kinectin kuunteluvalmiuden pois päältä.

Mielenkiinnolla odottelen älähtääkö jonkun maan kuluttajajärjestö (tai muu luonnonsuojelullinen taho) tästä energian tuhlauksesta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Mikäli konsolia pitää kuunteluvalmiudessa kuluttaa laite 14 wattia virtaa valmiustilassa (joka on aika perkuleesti).

Yli 10W vie varmasti myös Wii, PS3 ja tuleva PS4 ollessaan "online" tilassa, eli esim. PS3 automaattisesti päivityksen yms. Sinänsä se on paljon, saman verran vie esim. ADSL/WLAN boxi ollessaan päällä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Yli 10W vie varmasti myös Wii, PS3 ja tuleva PS4 ollessaan "online" tilassa, eli esim. PS3 automaattisesti päivityksen yms. Sinänsä se on paljon, saman verran vie esim. ADSL/WLAN boxi ollessaan päällä.

Totta, myös näillä vermeillä kannattaa pohtia mitä pitää päällä. Aikomus on pitää konsolia vain päällä kun sitä käytetään. PS3 fatmallissa on vielä tuo manuaalinen on/off nappi joka uudemmista versioista puuttuu. Tietää Clas Ohlson: Kaukokytkinsarja Nexan (tai vastaavan) ostamista.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Yli 10W vie varmasti myös Wii, PS3 ja tuleva PS4 ollessaan "online" tilassa, eli esim. PS3 automaattisesti päivityksen yms. Sinänsä se on paljon, saman verran vie esim. ADSL/WLAN boxi ollessaan päällä.

Oliko tarkoitus sanoa Wii U? Alkuperäinen Wii käytti maksimissaan noin 17 W virtaa täydessä käytössä, eli esim. online-levypeliä kuten Mario Kartia pelatessa, ja vielä vähemmän jos levyasema ja WiFi eivät olleet käytössä. Wii U ei myöskään kuluta paljoa enempää, n. 32 - 33 W täydessä käytössä:

One thing that did stand out from our Wii U power consumption testing - the uniformity of the results. No matter which retail games we tried, we still saw the same 32w result and only some occasional jumps higher to 33w. Those hoping for developers to "unlock" more Wii U processing power resulting in a bump higher are most likely going to be disappointed, as there's only a certain amount of variance in a console's "under load" power consumption. Also interesting were standby results from each console - 0.5w was consumed by all of them, but Xbox 360 and PS3 did spike a little higher periodically, presumably owing to background tasks that run even when the console is not operating.

Lähde: Wii U blitzes PS3 and 360 as the "greenest" console - Eurogamer.net

Wii U:n erillisen "sammutettu online"-tilan virrankulutuksesta ei ole tullut tietoja vastaan, mutta tila on tyypillisesti käytössä vain lyhyitä aikoja kun sammutetulla konsolilla on taustalatauksia tehtävänä. Kulutus on siis huomattavasti pienempää kuin Xbox Onella, joka kuuntelee jatkuvasti "Xbox On"-komennon varalta Kinectillä, ja todennäköisesti myös PS3:lla, jonka automaattisissa latauksissa ja asennuksissa kestää jostain syystä huomattavan pitkiä aikoja. PlayStation 4 on tässä kisassa jonkin sortin musta hevonen: saadut tiedot viittaavat siihen, että PS4:llä saataisiin käyttöön korkeita tehoja kohtuullisella energiankulutuksella, eli että se olisi verrattain esim. PlayStation 3:a energiatehokkaampi. Ainakaan tässä vaiheessa ei ole myöskään tullut esille, että PlayStation 4:llä olisi jokin virtasyöppö "lepotila".
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Minimillään sähköä kuluu ½ wattia. Suosittelen siis kaikkia sähkölaskunsa maksavia kytkemään Xbonen Kinectin kuunteluvalmiuden pois päältä.

Mielenkiinnolla odottelen älähtääkö jonkun maan kuluttajajärjestö (tai muu luonnonsuojelullinen taho) tästä energian tuhlauksesta.

Ei tarvita kuluttajajärjestöjä vaan EU on parhaillaan laatimassa lakia joka määrittää EU-alueella myytävien laitteiden herätevirran maksimikulutuksen. Sikäli ongelmalliseksi se tulee sillä tällä hetkellä suurinosa digiboxeista ja telkkareistakin ylittää tuon suunnitellun rajan (en jaksa googlailla sitä miksikä sitä rajaa on suunniteltu olevan), joten aika kattava uudelleensuunnittelu tulee laitteiden kanssa. Olis hauska tietää paljonko seinään jäänyt kännykkälaturi vie virtaa, veikkaan ettei sekään alita tulevaa uutta EU-rajaa. Toki hommassa on se idea että kuluttajalaitteiden herätevirrat vievät maailmanlaajuisesti useamman ydinvoimalan tuotannon.

Mä en oikein usko että toi puoli wattia voisi pitää paikkaansa, jos kerran meinaavat että X1 käynnistyy nopeammin kuin X360. Varmaankin kyllä alittaisi EU:n suunnitteleman rajan, jos paikkansa pitää. 14 wattia ainakin on järkyttävän paljon.

edit: jotenkin rupes takaraivoa jyskyttämään että tuo kaavailtu raja herävirralle olisi 0.1W, en löytäny googlesta helposti parilla kokeilulla ja toihan on vasta kaavailua ja siirtymäajatkin varmaankin loppuvat vasta 2020 jolloin EU:n lupaukset päästöjen vähentämisestä raukeaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Pakko kysyä, kun en ole asiaan koskaan perehtynyt: millaisia viitearvoja tuolle herätevirralle voisi käyttää? Mä joskus kävin sähkölaitokselta lainaamassa mittarin pakastimen sähkönkulutuksen mittaamiseksi, mutta esim. TV:n tai digiboksin virrankulutukselle standbyssa mulla ei ole laajaakaan haarukkaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Pakko kysyä, kun en ole asiaan koskaan perehtynyt: millaisia viitearvoja tuolle herätevirralle voisi käyttää? Mä joskus kävin sähkölaitokselta lainaamassa mittarin pakastimen sähkönkulutuksen mittaamiseksi, mutta esim. TV:n tai digiboksin virrankulutukselle standbyssa mulla ei ole laajaakaan haarukkaa.

Tossa mittaamiani sekalaisia tietoja:

Mac Pro 8-Core -työasema: 2 W / 195 W.

Topfield TF5100PVRc -digiboksi: 7 W / 21 W.

LG 32LT75 -hdtv: 1 W / 105 W.

Ja vielä vanha blogipostaus mitä tulee pelikonsoleihin:

Max Limitz: Game Consoles and Stuff: Power Consumption of Consoles
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Pakko kysyä, kun en ole asiaan koskaan perehtynyt: millaisia viitearvoja tuolle herätevirralle voisi käyttää? Mä joskus kävin sähkölaitokselta lainaamassa mittarin pakastimen sähkönkulutuksen mittaamiseksi, mutta esim. TV:n tai digiboksin virrankulutukselle standbyssa mulla ei ole laajaakaan haarukkaa.

Joskus katselin meidän talon laitteita niin digiboxi taisi olla siellä 5W paikkeilla ja tv 3W. Nyt kun katoin niin uusimman LG:n LCD telkun herävirta valmistajan ilmoituksen mukaan olisi 0.3W, että ehkä siellä on jo herätty hieman. Saa nyt sitten nähdä päätyykö EU 0.5 wattiin vai 0.1 wattiin jota sitäkin tuossa alla olevassa linkissä mainitaan.

Vaikka mun piti alkaa pelata Civ 5:sta ni silti mä jäin googlaileen, äsh taas tässä kävi näin. Noh, löysin oikeen hakusanan lopulta ja tästä linkistä suomenkielellä hieman osviittaa siitä mitä on suunniteltu. Tämä ei siis ole sitä lopullista lakia vaan ilmeisesti ohjeellinen alkuvalmistelu laitteita valmistaville yrityksille:
EUR-Lex - - FI

Tuolta luntattuna on arvioitu herätevirtakulutuksen olleen 47 terawattituntia vuonna 2005 (EU:n alueella) ja ennuste vuodelle 2020 on 49 TWh sekä tarkoitus olisi tuosta karsia 35 terawattituntia vuonna vuoteen 2020 mennessä.
Toi säästä olisi siis, ööö, laskenko oikein että noin 35 ydinvoimalan tuotanto pelkästään euroopasta pois?
Noh, tuon alustavan suunnitelman mukaisesti kuitenkin nää uuden sukupolven konsolit saattaisivat päästä porsaanreiästä pois, eli päivityksien yönyli asennukset ehkä voidaan laskea laitteen yhdeksi käyttötarkoitukseksi.


edit: nyt löysin epävirallisen tiedon että nuo 2008 ehdotukset olisi tullut laiksi 2010 (eli maksimi stand by kulutus 1W) ja 6. tammikuuta 2013 tuo olisi puolitettu eli tällä hetkellä suurin herätevirta EU-alueella myytävässä kotitalouskoneessa olisi 0.5W. Aika vähän tuosta on uutisoitu Suomessa. Löysin myös tiedon että Californiassa heinäkuussa 2007 tuli voimaan laki joka asetti alarajan 0,5 wattiin. Mutta, ilmeisesti nuo ovat edelleen vain suosituksia, sillä kaikki PS3 ja X360 koneet olisi laittomia myydä Euroopassa ja Californiassa :)
 
Vastaus: Xbox One [Hype]

Videokaappaustoiminnon saatavuuden pistämistä vain Goldilaisten näperreltäväksi tosin ihmettelen.
Jos kyseessä olisi jokin toinen konsoli, niin jengi olisi vain iloissaan, kun Plu..... köh... maksullisella premium jäsenyydellä saisi ilmaiseksi lisäominaisuuksia.

Uskon vahvasti, että tallennustoiminto käyttää pilvipalveluita, joten Live-maksun maksamisella ylläpidetään näitä(kin) palvelimia.
 
Vastaus: Xbox One [Hype]

Jos kyseessä olisi jokin toinen konsoli, niin jengi olisi vain iloissaan, kun Plu..... köh... maksullisella premium jäsenyydellä saisi ilmaiseksi lisäominaisuuksia.

Tässä on yksi, joka ei suostuisi moiseen, ja onneksi ei tarvitse. Kun tuli puheeksi taas Goldin arvo, niin mietin, että miksi nauhoitus aika on vain 5 minuuttia, kun kilpailijalla on tarjolla suurempi kapasiteetti, eikä sen käytöstä edes veloiteta. Ja tämä siis massakuluttajan näkökulmasta, joka ei Let´s play videoita tee(eli hanki erillistä laitetta, jolla boxista tai siitä toisen firman konsolista voi imeä ulos vaikka 100 tuntia pelivideota). Toivottavasti Microsoft korjaa tuota paremmaksi.

Tähänkin kotiin Xbox One saapuu, mutta vasta sitten kun Remedy on saanut uuden jumalpelinsä valmiiksi.
Hyvällä säkällä myyvät konsolia samaisen pelin kanssa bundlena.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Xbox One [Hype]

Vai veloitetaanko?

Tuskin veloitetaan, koska Share -nappulakin lisättiin ihan erikseen Sonyn ohjaimeen.
Sen lisäksi tarjolle tulee Free to play nettipelejä, kuten Warframe, jotka ei plus -jäsenyyttä tarvitse.

Toisin sanottuna: Pelikuvan tallennuksesta erikseen maksatus on aika epätodennäköistä.
Se ei ollut edes listattuna E3 -tilaisuudessa näytetyssä PS Plus -taulukossa, jolloin selvisi, että nettipeliominaisuuden käytöstä aletaan perimään rahaa niiden pelien kohdalla, jotka eivät ennestään ole Free to play -titteleitä.
 
Ylös Bottom