Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kuka haluaa pelata PSOne ja PS2 pelejä Gaikain kautta kun uuden sukupolven koneet julkaistaan. Minun ymmärtääkseni siitä tässä Gaikai-touhussa on koko ajaan ollut kyse. Varmaan joskus voidaan pelata "uusia" pelejä pilven kautta, mutta en näe sitä lähitulevaisuudessa. Turhaa itkua ja vääntämistä jostain ominaisuudesta jota kukaan ei kaipaa ensi marraskuussa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Luultavasti myös amerikkalaisilta.

PS4+Vita streaming ei liity Gaikain mahdolliseen pilvipalveluun mitenkään. Se toimii lokaalisti.

Pilvipalvelun avulla Vita ei vain tarvitse koko PS4:sta ja pelejä voi vaihtaa lennossa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kuka haluaa pelata PSOne ja PS2 pelejä Gaikain kautta kun uuden sukupolven koneet julkaistaan. Minun ymmärtääkseni siitä tässä Gaikai-touhussa on koko ajaan ollut kyse. Varmaan joskus voidaan pelata "uusia" pelejä pilven kautta, mutta en näe sitä lähitulevaisuudessa. Turhaa itkua ja vääntämistä jostain ominaisuudesta jota kukaan ei kaipaa ensi marraskuussa.
PS3 peleistä on kyse ja taika sana on backwards compability, joka on tärkeää konsolin siirtymisvaiheessa jotta ihmiset saavat pelata pelikirjastonsa vanhoja pelejä uudella konsolilla kun ovat myyneet vanhan konsolin rahoittaakseen uuden. Ainoo vaan että tässä tapauksessa kuluttajan pitää ostaa se vanha pelinsä uudestaan, ellei Sony sitten anna vapaita käsiä Gaikain tarjontaan PS+ palvelun kautta. Mutta se suurin ongelma tässä markkinoinnissa on se ettei Sony ole kertonut miten ovat ratkaisseet ne ongelmat joiden kanssa OnLive ja Gaikai (ennenkun Sony osti sen) painivat, eli lagi joka tekee nopeatempoisista peleistä kutakuinkin pelikelvottomia. Nykyisellä teknologialla on mahdoton painaa pingiä vaikkapa 5 millisekunnin paikkeille.

PS4+Vita streaming ei liity Gaikain mahdolliseen pilvipalveluun mitenkään. Se toimii lokaalisti.

Pilvipalvelun avulla Vita ei vain tarvitse koko PS4:sta ja pelejä voi vaihtaa lennossa.
PS4+Vita streaming ei muuten toimi ellei peli tue sitä toimintaa, mutta Cerny sanoi että tuki on kohtuullisen helppo koodata, ongelmaa luo lähinnä vain DS4 ohjausmetodeiden siirtäminen Vitassa toimiviksi, eli lähinnä miten touch padin ohjaus hoidetaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

2014 vuotta on omaan korvaan huudeltu kovasti Sonyn leiristä. USA ensin muut maat heti perässä, nythän tämä ei ilmeisesti enää ole tilanne. Kovasti Internetissä ainakin uutisoidaan myöhästymisestä.

Ei ole luivattu mitään aikataulua, ainoastaan se että Yhdysvallat saa ensimmäisenä Gaikai palvelunsa 2014. Puhuminen karsiutumisesta on harhaanjohtavaa, kun sellaista ei ole tapahtunut.

PS3 peleistä on kyse ja taika sana on backwards compability, joka on tärkeää konsolin siirtymisvaiheessa jotta ihmiset saavat pelata pelikirjastonsa vanhoja pelejä uudella konsolilla kun ovat myyneet vanhan konsolin rahoittaakseen uuden.

Tämä mörkö aina nostetaan esille sukupolven vaihdoksen myötä. Pleikka kolmosta myydään edelleen vielä vuosia ja hyvin matalaan hintaan. Konsoli ei siis katoa mihinkään kaupan hyllyltä. Samanlaista kuivaa kautta ei ole luvassa kuin monta kertaa aiemmin uuden konsolin alkutaipaleella. Meille lyödään käteen heti kättelyssä suurimmat franchiset alkaen codista ja bäfästä. Uuden konsolin hankkivat ne, jotka näkevät siellä pelattavaa riittävästi. Loput sitten aikanaan.

Täytyy myös muistaa, mitä Gaikai on. Kyseessä on pilvipalvelu, joka streamaa vanhoja pelejä netin ylitse. Todennäköisesti maksullinen lisäpalvelu, joka avaa tuhansien pelien kirjaston.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

PS4+Vita streaming ei liity Gaikain mahdolliseen pilvipalveluun mitenkään. Se toimii lokaalisti.
Suoranaista yhteyttä ei ole, mutta PS4:n ja Vitan välinen Remote Play käyttää Gaikain tekniikkaa. Se on teknisesti siis jotenkin erilainen kuin PS3:n nykyinen Remote Play. Perusperiaate pysyy toki samana, eli konsoli pyörittää peliä, pakkaa siitä lennosta videostriimiä, jota päätelaitteella puretaan. Todennäköisesti Gaikailta on saatu käyttöön jotain pakkaus- ja purkualgoritmeja sekä tiedonvälitysprotokollia, jotta homma sujuu PS4:n ja Vitan välillä jouhevammin.

The Assassin's Creed IV PS VITA demo today was Powered by Gaikai. (Our team is working on remote play and Cloud.)

Lähde: Twitter (@dperry)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

PS3 peleistä on kyse ja taika sana on backwards compability, joka on tärkeää konsolin siirtymisvaiheessa jotta ihmiset saavat pelata pelikirjastonsa vanhoja pelejä uudella konsolilla kun ovat myyneet vanhan konsolin rahoittaakseen uuden.

Ymmärrän että tämä on ns. populistinen aihe peliforumeilla (tätähän itkettiin vuosia), mutta kuinka paljon tuota taaksepäin yhteensopivuutta tarvittiin nykyisessä sukupolvessa? Siis aikuisten oikeasti? Sony ratkaisi pulman tapansa mukaan fiksusti eli parhaista ja/tai suosituimmista PS2-peleistä tuli laadukkaat PS3-käännökset HD-faceliftillä, trophyilla jne. Osa 3rd partyistä teki näin myös (laatu tosin vaihteli hieman). Boksi taas tuki (suurinta?) osaa vanhoista Xbox-peleistä mutta tuskin massa syöksyi vanhojen pelien kimppuun. Molemmilla sai pelata klassikkoja.

Gaikain mahdollinen tuleminen viiveellä (en ole seurannut uutisia) esim. Eurooppaan ei merkitse paljoakaan suuressa kuvassa jos (kun) PS4:n nettikauppa on iskussa ja ekan aallon PS4-peleissä riittää laatua. Jos tosiaan PS3-pelit ovat se kynnyskysymys myös PS4:lla niin ei kannata varmaan myydä PS3-konsolia. Sonya ei kannata taas ensimmäisenä syyttää jos ei malta pitää vanhaa konsolia nurkissa. Sony on sanonut jo hyvissä ajoin ja aivan suoraan ettei PS4 tue levyllä olevia PS3-pelejä. Jos tätä viestiä ei ymmärrä tai ei halua ymmärtää niin kädet täytyy nostaa pystyyn.

Minä en ainakaan myy PS3:sta mihinkään jo ihan siitäkin syystä ettei sen myynnillä nyt edes rikastu. Se on aina ollut erinomainen Blu-ray-soitin ja samallahan sillä pyörivät ne PS3-klassikot. Kannattaa säästää vaikka hetki PS4:een, PS3:n myynti "rahapulassa" ei välttämättä ole se fiksuin vaihtoehto. Älkää sokeasti uskoko näihin tiettyjen peliketjujen "vaihtotarjouksiin".

Itse asiassa ainakin Japanissa Wii U on myynyt käytännössä samaa tahtia kuin PS3, jolla oli myös aikanaan surkea alku.

Varmasti Wii U on myynyt Japanissa parhaiten (ehkä jopa ihan "ok" isossa kuvassa, en osaa nyt analysoida), mutta valitettavasti se ei riitä. Menestyvän laitteen on myytävä hyvin myös Euroopassa ja Jenkeissä.

On vielä monia keinoja, joilla Nintendo voi yrittää parantaa Wii U:n tilannetta. Kysymys on vain siitä, osaako ja haluaako Nintendo tarttua niihin.

Mutta mitä nämä keinot ovat? Monet pelaajat puhuvat mielellään siitä että muutama "kova peli" pelastaisi koko konsolin (pienessä mittakaavassa oli aina joku peli jolla Kinect ja Move räjähtää kaikkien tietoisuuteen), mutta minusta on jo nähty ettei uusi Mario tai edes Zelda riitä. Mario-pelejä tulee jo vähän samaan tapaan kuin makkaraa tehtaalta ja Zelda on taas liian myöhässä. Jotenkin Nintendo ei osaa tuota pelijulkaisujen oikeaa ajoitusta ja tasapainoa, varsinkin Wii U:n kohdalla. Mariota tunketaan joka rakoon, mutta 3rd party on unohdettu (sarjassa "f**king serious mistake") ja se kovin kultamuna eli Zelda on tulossa nyt kun uutiset Wii U:n floppaamisesta Euroopassa ja Jenkeissä on arkipäivää. Ja vaikka kaikki uutiset eivät olisikaan ihan ajan tasalla, niin viesti ja maine on jo iskostunut ihmisille. "Sehän on floppi", niin "ne" sanoo.

Jos Sony oli asteen arrogantti PS3:n suhteen, niin Nintendo on ollut asteen tyhmä Wii U:n kanssa. Lyhytnäköinen "laitetaan joku gimmick ja pari Mariota" strategia ei voi toimia enää nykypäivän markkinoilla. Ja nyt se on viimeistään nähty. Nintendolla on faneja, mutta sillä ei ole enää massoja ja "soccermutseja" taustalla (kuten Wiin kanssa).

Pelejä voi olla "peluussa" useita samanaikaisesti, ja sitten vielä muita pelejä tallessa tulevaa pelaamista tai impulssipelaamista varten. Jatkuva asennus- ja latausrumba käy ärsyttäväksi ja aikaavieväksi, jos sitä joutuu harrastamaan jatkuvasti.

Minusta pointti on se ettei nykypäivänä voi olla tilannetta että kovalevyn kokoa jotenkin "rajoitetaan" JOS laitteeseen sopivia/mahtuvia kovalevyjä on tarjolla ja kovalevyn vaihto on ylipäänsä sallittu. On kunkin pelaajan oma asia mitä hän kovalevyynsä tunkee ja siksi täällä vähän keskustellaan vääristä asioista. Osa pärjää hyvinkin pienellä koviksella (ja tarvittaessa "poista-asenna" kikkailulla), osa taas haluaa he**vetin ison heti kärkeen.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Minä en ainakaan myy PS3:sta mihinkään jo ihan siitäkin syystä ettei sen myynnillä nyt edes rikastu. Se on aina ollut erinomainen Blu-ray-soitin ja samallahan sillä pyörivät ne PS3-klassikot. Kannattaa säästää vaikka hetki PS4:een, PS3:n myynti "rahapulassa" ei välttämättä ole se fiksuin vaihtoehto. Älkää sokeasti uskoko näihin tiettyjen peliketjujen "vaihtotarjouksiin".
Ja edelleenkään kyse tuskin on kovinkaan monella rahasta vaan yksinkertaisesti tilanpuutteesta ja käytön vaivattomuudesta. Eli vanhoja pelejä ei juurikaan huvita pelata, jos pelaaminen vaatii käytännössä laitteen uudelleen asentamista joka kerta, kun haluaa vähänkään pelata. Televisioissa on vain rajallinen määrä liitäntäpaikkoja ja hyllyssäkin vain äärellinen määrä tilaa, joten vuosien varrella kertyneitä koneita on kovin hankala saada kaikkia helposti pelikäyttöön.

Itse ainakin pelaan säännöllisesti myös alkuperäisen xboxin pelejä, koska pelaaminen on mahdollista ja helppoa xbox 360:lla. Pelaamisesta on tehty yhtä helppoa kuin varsinaistenkin pelien pelaamisesesta; ei mitään erilliseen pelitilaan menemistä tai buuttailua tai muutakaan säätöä. Levy vaan sisään ja pelaamaan. Sen sijaan yksi suurimmista syistä miksi uusi sukupolvi ei juurikaan kiinnosta on, ettei edes XBLA:n digitaalinen pelikirjasto ole millään tavalla yhteensopiva uuden laitteen kanssa. Noissa pienemmissä peleissä kun ei yleensä ole niinkään kyse "huikeista" grafiikoista tai muusta ajan myötä katoavasta asiasta, vaan yksinkertaisista hyvistä peli-ideoista, joita mielellään pelaa vielä vuosienkin päästä. Digitaalisen pelikirjaston piti myös helpottaa pelaamista juuri vaivattomuutensa vuoksi: ei pelilevyjen kanssa säätämistä vaan pelin pääsee aloittamaan ja vaihtamaan suoraan valikosta. Useamman konsolin kanssa säätäminen valitettavasti tuhoaa tämän vaivattomuuden.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ymmärrän että tämä on ns. populistinen aihe peliforumeilla (tätähän itkettiin vuosia), mutta kuinka paljon tuota taaksepäin yhteensopivuutta tarvittiin nykyisessä sukupolvessa? Siis aikuisten oikeasti? Sony ratkaisi pulman tapansa mukaan fiksusti eli parhaista ja/tai suosituimmista PS2-peleistä tuli laadukkaat PS3-käännökset HD-faceliftillä, trophyilla jne. Osa 3rd partyistä teki näin myös (laatu tosin vaihteli hieman). Boksi taas tuki (suurinta?) osaa vanhoista Xbox-peleistä mutta tuskin massa syöksyi vanhojen pelien kimppuun. Molemmilla sai pelata klassikkoja.

Eivätköhän jo nuo HD-päivitykset ja PSN-julkaisut osoita, että niille vanhoille peleille on kysyntää. Taaksepäinyhteensopivuuden merkityksestä on vaikea saada tarkkoja lukuja, mutta ainakin 3DS:llä näkee, että laitteella pelataan usein vielä DS-pelejä. Wii U:llakin yksi valituksen aihe on, että taaksepäinyhteensopivuus ei ole tarpeeksi "saumaton", vaikka yhteensopivuus Wii-pelien kanssa onkin 99 %:n luokkaa.

Varmasti Wii U on myynyt Japanissa parhaiten (ehkä jopa ihan "ok" isossa kuvassa, en osaa nyt analysoida), mutta valitettavasti se ei riitä. Menestyvän laitteen on myytävä hyvin myös Euroopassa ja Jenkeissä.

Wii U on myynyt Japanissa surkeasti. PS3 myi Japanissa surkeasti. 3DS myi Japanissa surkeasti. Kaikki nämä myivät myös maailmanlaajuisesti surkeasti. Se ei ole estänyt kasvaneita myyntejä tilanteen parantuessa, ja juuri nyt siitä on kyse: samaan tapaan kuin PS3:n ja 3DS:n, myös Wii U:n asema voi vähitellen parantua tämän syksyn hinnanalennuksen ja pelijulkaisujen myötä, mutta jatkotoimia esim. ensi vuonna tullaan vielä tarvitsemaan.

uutiset Wii U:n floppaamisesta Euroopassa ja Jenkeissä on arkipäivää. Ja vaikka kaikki uutiset eivät olisikaan ihan ajan tasalla, niin viesti ja maine on jo iskostunut ihmisille. "Sehän on floppi", niin "ne" sanoo.

Jos Sony oli asteen arrogantti PS3:n suhteen, niin Nintendo on ollut asteen tyhmä Wii U:n kanssa. Lyhytnäköinen "laitetaan joku gimmick ja pari Mariota" strategia ei voi toimia enää nykypäivän markkinoilla. Ja nyt se on viimeistään nähty. Nintendolla on faneja, mutta sillä ei ole enää massoja ja "soccermutseja" taustalla (kuten Wiin kanssa).

Ihan täysin samaa mieltä. Yrityksen tasoinen tyhmyys ja lyhytnäköisyys Nintendolta johtivat Wii U:n julkaisuun sellaisenaan, ja nyt Nintendo joutuu kamppailemaan korjaustoimien ja Wii U:n epävarman tulevaisuuden kanssa. Se maine todellakin on jo iskostunut, ja tyrityn alkutaipaleen aiheuttama vahinko tapahtunut. Sitä on vaikea korjata, ja vaikka konsoli toipuisikin ajan myötä, se tuskin pääsee koskaan samalle tasolle kuin jos konsolin ensimmäinen vuosi olisi ollut onnistunut.

Minusta pointti on se ettei nykypäivänä voi olla tilannetta että kovalevyn kokoa jotenkin "rajoitetaan" JOS laitteeseen sopivia/mahtuvia kovalevyjä on tarjolla ja kovalevyn vaihto on ylipäänsä sallittu. On kunkin pelaajan oma asia mitä hän kovalevyynsä tunkee ja siksi täällä vähän keskustellaan vääristä asioista. Osa pärjää hyvinkin pienellä koviksella (ja tarvittaessa "poista-asenna" kikkailulla), osa taas haluaa he**vetin ison heti kärkeen.

Tottahan tämä on. Tunnen erään henkilön, joka sinnittelee yhä 40-gigaisella PS3:lla, ja kuitenkin pelaa sillä aktiivisesti.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Nyt, kun tuo Wii U:n epäonnistunut lanseeraus on niiin loppuunkuluttu aihe, niin mitä jos pohdittaisiin sitä, että mitä Nintendo voisi tehdä asian eteen?


Noh ensinnäkin gamepadiin liittyvät ärsyttävyydet ptäisi korjata mahdollisimman nopeasti. Itseäni (ja mitä olen muuta nettiä hieman tutkiskellut) ärsyttää samperisti tuo jatkuva lataaminen, sormenjälkien ja rasvan kertyminen pinnalle tuon pianolakan takia.

Toiseksi laitteeseen firmware päivitys, joka tuo Wii- pelien pelaamiseen saumattomuuden ja sen, että kun konsolin käynnistää motella niin se ei enään käynnistäisi gamepadia turhaan.

Kolmanneksi Wii U:n käyttöjärjestelmän pakkonaittaminen gamepadin kannsa pitäisi tehdä vaihtoehtiseksi niin että motea voisi käyttää system settingissä ja miiversessä.

Neljänneksi konsoliin portti internet kaapelia varten. On harvinaisen typerää, että jos haluaa langallisen yhteyden niin ptää ostaa yli 30 E hintainen LAN- adapteri.

Viidenneksi uusia ennennäkemattömiä pelejä virtuaalikonsoliin gamecubepelien muodossa. Ongelmasi voi koitua se, että Wii U:n ohjaimissa ei ole analogosia liipaisimia niin kuin gamecubessa. Mutta on olemassa kasa pelejä joissa tuo ei koidu ongelmaksi esim. Paper mario: Thousand year door tai Luigi,s mansion.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ja edelleenkään kyse tuskin on kovinkaan monella rahasta vaan yksinkertaisesti tilanpuutteesta ja käytön vaivattomuudesta.

Noh joo, kyllähän toki tämän ymmärrän. Ja tämä "tilanpuutehan" on yksi syy miksi en oikeastaan halua kuin PS4:n tässä vaiheessa uusista konsoleista. Kaikkia vanhoja laitteita ei viitsi virittää iskuun, varsinkin jos käyttö on hyvin satunnaista. Vahvarissa sinänsä olisi paikkoja muistaakseni kahdeksalle eri laitteelle jo pelkästään HDMI:n kautta, mutta tilaa laitehyllyssä onkin sitten vähemmän.

Itselle kuitenkin PS3 on ollut aina monipuolinen laite ja vaikka sille ei enää tulisi pelejä niin laite saisi edelleen käyttöä Blu-ray/DVD-soittimena. Vanhojen pelien suhteen haluan itse HD-resoa, trophyt jne, joten Sonyn tyyli on minulle selkeästi parempi. En suoraan sanottuna jaksaisi pelata niitä "alk per PS2-versioita", mutta hieman uuteen aikaan päivitettynä (peruspeli on kuitenkin hyvin pitkälti sama) niitä on mukava pelailla PS3:lla. Sama on minulla leffojen kanssa, eli Blu-ray hankitaan jos se on saatavilla (DVD ei enää maistu jos parempaa on). Aika on rajallista ja silloin pyrin käyttämään sen viihdetuotteiden versioihin jotka parhaiten tukevat niitä näyttö/audiolaitteita mitä omassa kotona on. HD-tason tv, konsoli jossa on trophyt, HD-äänet, jne.

Edelleen kuitenkin väitän että jos MS julkistaisi jotain statistiikkaa siitä miten paljon Xbox 360:lla pelataan vanhoja Xboxin pelejä niin porukka saattaisi yllättyä. Veikkaan että se on aika vähäistä suhteessa pelaajamassaan. Jos se olisi iso asia niin ehkä MS olisi lisännyt tuen ihan levypeleille itsekin.

Taaksepäinyhteensopivuuden merkityksestä on vaikea saada tarkkoja lukuja, mutta ainakin 3DS:llä näkee, että laitteella pelataan usein vielä DS-pelejä.

Ehkä käsikonsolit ovat tavallaan oma lukunsa, varsinkin kun DS-konsolit eivät sinänsä kerskaile jollain mielettömällä graffalla (ei sillä että aina tarvitsisi). Nintendolla oli omat hyvät syynsä pitää taaksepäin yhteensopivuus 3DS-konsolilla, mutta ilmeisesti samat syyt eivät päde nyt Sonyn ja MS:n kohdalla. Eikä minusta kannata "investoida" johonkin hardwareen tai softaan jos se nostaa kustannuksia eikä välttämättä ole aukoton. Meinaan meillähän sitten olisi otsikoita ettei se tietty PS3:n tai 360:n peli toimi hyvin uusilla konsoleilla ja sitten konsoleita taas joudutaan päivittämään jne. Tuotaisiin yksi potentiaalinen ongelmanaiheuttaja koska esim. PS3:n ja PS4:n arkkitehtuurit ovat aika erilaisia.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Edelleen kuitenkin väitän että jos MS julkistaisi jotain statistiikkaa siitä miten paljon Xbox 360:lla pelataan vanhoja Xboxin pelejä niin porukka saattaisi yllättyä. Veikkaan että se on aika vähäistä suhteessa pelaajamassaan. Jos se olisi iso asia niin ehkä MS olisi lisännyt tuen ihan levypeleille itsekin.
Tässä kohden on tosin syytä muistaa, että originaalin xboxin pelaajamassa ei ollut kovin kummoinen. Moni siirtyi PS2:sta Xbox360:een ja näille henkilöille taaksepäinyhteensopivuudella ei varmaankaan pahemmin merkitystä ollut. Mielenkiintoisempaa tilastoa olisi saatu, jos Sony olisi sallinut PS2-pelien käytön muutenkin kuin pelkästään ensimmäisessä hetken aikaa markkinoilla olleessa PS3-mallissaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tämä mörkö aina nostetaan esille sukupolven vaihdoksen myötä. Pleikka kolmosta myydään edelleen vielä vuosia ja hyvin matalaan hintaan. Konsoli ei siis katoa mihinkään kaupan hyllyltä. Samanlaista kuivaa kautta ei ole luvassa kuin monta kertaa aiemmin uuden konsolin alkutaipaleella. Meille lyödään käteen heti kättelyssä suurimmat franchiset alkaen codista ja bäfästä. Uuden konsolin hankkivat ne, jotka näkevät siellä pelattavaa riittävästi. Loput sitten aikanaan.

Täytyy myös muistaa, mitä Gaikai on. Kyseessä on pilvipalvelu, joka streamaa vanhoja pelejä netin ylitse. Todennäköisesti maksullinen lisäpalvelu, joka avaa tuhansien pelien kirjaston.

Ei se mikään mörkö ole vaan ihan totisinta totta. Mulla itsellä on sen verran tuloja ettei tartte budjetoida peliostoksia ja sen takia hyllyt on täynnä pelaamattomia pelejä, mutta samaan aikaan ihmettelen miksi Gamestop menestyy niin hyvin. No siksi kun ihmiset kantaa sinne pelejä vaikka saisivat niistä vain 0.50 euroa per kappale! Jopa tällä foorumilla on yllättävän paljon pelaajia jotka elävät kädestä suuhun, vanha konsoli lähtee vaihtoon tuoden uudelle tilaa tv-tasolle ja ylipäätään varallisuutta ostaa se uusi. Joo, tulee bäfä ja codi ja pari muuta. Toki mun mielestä nyt tulee parhaat konsolijulkaisut ikinä, selkeesti on suunniteltu ja käytetty rahaa. Se ei silti poista sitä faktaa että ihmiset joilla on vanhaa pelikirjastoa pelaamattomana (mm GTA5 julkaistuu vain 2kk ennen uusien konsolien julkaisua), eivät todennäköisesti tule ostamaan uutta konsolia ennenkuin vanha on läpipelattu. Tuon ongelman poistaisi taaksepäin yhteensopivuus. Ei tuo ole mikään mörkö vaan ihan selkee ja iso pointti joka merkitsee paljon. Sillä on merkitystä myykö ekana vuotena 3 miljoonaa vai 7 miljoonaa konsolia!

Ja tosiaan, niitä vanhojakin konsoleita myydään edelleen, sekä käytettynä että uutena. Maailma on täynnä erilaisia kuluttajia. Vähän sama asia kuin että edelleen myydään työnnettäviä mekaanisia ruohonleikkaajia, vaikka on olemassa myös päältäistuttavia, juomatelineellä ja radiolla varustettuja malleja, puhumattakaan leikkuuroboteista.

Ai että tuhansien pelien kirjasto avautuu Gaikaista? Tais tulla vähän värikynää?
Aiheeseen liittyen, mä ennustan että Gaikai tulee olemaan suuri floppi, jonka Sony sulkee 3-4 vuotta avautumisensa jälkeen, jää nähtäväksi onko ehtinyt Eurooppaan ennen sulkemista. Syynä että tekniikka ei toimi, mutta se on kallis ylläpitää.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Onkohan Microsoft suunnitellut minkäänlaista taaksepäin yhteensopivuutta konsolilleen? Siitä ei ole tainnut tulla pahemmin uutisia.

Loppujen lopuksi Sonyn ja Microsoftin pelikoneet seisovat aika lailla samoilla viivoilla, Playstation 4 ollessa kuitenkin se halvempi vaihtoehto.

Itse hankin molemmat, mutten minkään taaksepäin yhteensopivuuden vuoksi, vaan ihka aitojen yksinoikeus pelien.

EDIT. Wii U:n Gamepadille on muuten löytynyt aika mielenkiintoinen haastaja. Saa nähdä, tuleeko rahoitus täyteen. Toteutuessaan olisi ehdottomasti pakkohankinta:

http://www.escapistmagazine.com/new...-Kickstarter-Wants-Multi-Platform-Remote-Play

http://www.kickstarter.com/projects...lane-your-system-your-game-your-play/comments
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Onkohan Microsoft suunnitellut minkäänlaista taaksepäin yhteensopivuutta konsolilleen? Siitä ei ole tainnut tulla pahemmin uutisia.

Mitään virallista lausuntoa en ole kuullut (siis sen lisäksi että yhteensopivuutta ei ole), mutta tämänviikkoisessa haastattelussa itse asiasta kysyttynä Albert Penello visioi, että jossain vaiheessa se voisi olla mahdollinen skenaario tuon mystisen Pilven ansiosta:
The Xbox One taps into the power of the cloud quite a bit. We're seeing one of your competitors, Sony, doing backwards compatibility through streaming. Does the cloud-powered nature of the Xbox One leave it open for things to change in the future for something like that?

Yeah, absolutely. That's one of the things that makes [the cloud] at the same time both totally interesting and hard to describe to people. Because what the cloud can do is sort of hard to pin. When you say to the customer, we want the box to be connected, we want developers to know that the cloud is there. We’re really not trying to make up some phony thing. But there are so many things that the servers can do. Using our Azure cloud servers, sometimes it’s things like voice processing. It could be more complicated things like rendering full games like a Gaikai and delivering it to the box. We just have to figure out how, over time, how much does that cost to deliver, how good is the experience.

Microsoft Talks Digital-Only Future, Kinect, and Why Xbox One is Worth $100 More Than PlayStation 4, Page 2 - GameSpot.com

Eipä siis pidätellä henkeämme.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ja tosiaan, niitä vanhojakin konsoleita myydään edelleen, sekä käytettynä että uutena. Maailma on täynnä erilaisia kuluttajia. Vähän sama asia kuin että edelleen myydään työnnettäviä mekaanisia ruohonleikkaajia, vaikka on olemassa myös päältäistuttavia, juomatelineellä ja radiolla varustettuja malleja, puhumattakaan leikkuuroboteista.
Tuostahan on olemassa ihan historiallista dataa. Sonyn strategia on ollut myydä edellisen sukupolven konsoleita vielä pitkään. PS1 möi 30 miljoonaa ja PS2 50 mio seuraajan ilmestyttyä markkinoille. Kannattaakohan konsolivalmistajan näkökulmasta taaksepäinyhteensopivuus? Nintendolla ja Microsoftilla lienee erilainen strategia.

sony-ttm-hardware-shipments-line.png


Tästä näkökulmasta PS3-pelien pelaaminen Gaikai-tekniikan mahdollistamana suhteessa siitä aiheutuviin kuluihin kuulostaa aika huonolta konsolivalmistajalle. Mitä me muuten ylipäätään tiedämme tästä mahdollisesti tulevasta Gaikai-palvelusta? Onko maalailtu jotain muutakin kuin vanhoja pelejä?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Onkohan Microsoft suunnitellut minkäänlaista taaksepäin yhteensopivuutta konsolilleen? Siitä ei ole tainnut tulla pahemmin uutisia.
Sonyn mielestä Microsoftin pilvilaskenta ei auta pelejä paremmaksi (jossain lähiaikoina näin tommosen haastattelun Cernyltä) ja Microsoftin mielestä Sonyn pelistreamaus ei ole toimiva malli, mutta kumpikin aivan varmasti toteuttaa saman nopealla aikataululla jos ne osoittuvat sittenkin toimiviksi. Eivät uskalla olla erilaisia. Tämän näkee mm siitä kun PS4 ohjain on tuotu lähemmäksi X360 ohjainta ja käyttöliittymäkin näyttää menevän vahvasti X360:n tiili-ajattelun suuntaan ja siitä että Microsoft kumosi monet julkaisussa ilmoittaneensa uudistukset
Mutta siis, kumpikaan konsoli ei ole millään tavalla taaksepäin yhteensopivia, eivätkä tule koskaan olemaankaan.

Loppujen lopuksi Sonyn ja Microsoftin pelikoneet seisovat aika lailla samoilla viivoilla, Playstation 4 ollessa kuitenkin se halvempi vaihtoehto.
PS4 on vähän kuin Basic/budjetti-versio X1:stä, sen näkee hyvin siitä että kun Sony myy bundleja joissa on mukana kamera ja 1 peli, niin hinta nousee samaan kuin X1 jossa on jo mukana kamera ja 1 peli. Vuoden päästä ollaan viisaampia kumpi myy paremmin, vaikea arvioida etukäteen. Lopputulokseen eniten vaikuttaa kummalla on onnistuneempi markkinointi ja paremmat yksinoikeudet.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tuostahan on olemassa ihan historiallista dataa. Sonyn strategia on ollut myydä edellisen sukupolven konsoleita vielä pitkään. PS1 möi 30 miljoonaa ja PS2 50 mio seuraajan ilmestyttyä markkinoille. Kannattaakohan konsolivalmistajan näkökulmasta taaksepäinyhteensopivuus? Nintendolla ja Microsoftilla lienee erilainen strategia.
Niin siis tottakai kannattaa taaksepäinyhteensopivuus! Otetaan esimerkiksi edesmenneet Nokian kännykät. Nokialla oli selkeästi kahdenkerroksen tuotteita, ihan peruspuhelimia ja sitten paljon kalliimpia huippuluokan älypuhelimia. Erilaisia asiakas-segmenttejä on paljon ja luomalla laajan tuoteperheen saa kiskottua rahat jokaisesta kerroksesta. Kuitenkin, ihmisillä on helppo päivittää halpis-Nokialainen lippulaivamalliin, pistät virrat päälle ja painat paria nappia niin kaikki yhteystiedot, viestit, kuvat, videot ja musiikit siirtyy uuteen puhelimeen. Tuon yhteensopivuuden takia houkutellaan tuotemerkkiuskollisuuteen. Jos Xbox One olisi taaksepäin yhteensopiva Xbox 360 kanssa, olisi 360:n omistajilla paljon vaikeampi vaihtaa Sonyn konsolille. Taaksepäin yhteensopivuutta haetaan nyt vain saavutusten siirrettävyydellä. Mun mielestä valmistajat on tässä kohtaa tehny ison virheen, tuo taaksepäin yhteensopivuus olisi erinomainen keino erottua kilpakumppanista. Myönnän etten tiedä, mutta olettaisin että ainakin MS olisi kohtuullisella vaivalla/hinnalla pystynyt softallisesti emuloimaan vanhoja pelejä, Sonyn puolella tuo olisi varmaankin ollut täysin mahdotonta ilman ylimääräistä prossua laatikossa.

Otetaan vielä toinen esimerkki. Jos Windows käyttöjärjestelmä ei olisi taaksepäin yhteensopiva, ei Microsoft olisi yksi maailman isoimmista yrityksistä.

Tästä näkökulmasta PS3-pelien pelaaminen Gaikai-tekniikan mahdollistamana suhteessa siitä aiheutuviin kuluihin kuulostaa aika huonolta konsolivalmistajalle. Mitä me muuten ylipäätään tiedämme tästä mahdollisesti tulevasta Gaikai-palvelusta? Onko maalailtu jotain muutakin kuin vanhoja pelejä?
Samaa alustaa on tarkoitus käyttää pelien demoamiseen ja tv/elokuva levitykseen.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Sonyn mielestä Microsoftin pilvilaskenta ei auta pelejä paremmaksi (jossain lähiaikoina näin tommosen haastattelun Cernyltä) ja Microsoftin mielestä Sonyn pelistreamaus ei ole toimiva malli, mutta kumpikin aivan varmasti toteuttaa saman nopealla aikataululla jos ne osoittuvat sittenkin toimiviksi. Eivät uskalla olla erilaisia. Tämän näkee mm siitä kun PS4 ohjain on tuotu lähemmäksi X360 ohjainta ja käyttöliittymäkin näyttää menevän vahvasti X360:n tiili-ajattelun suuntaan ja siitä että Microsoft kumosi monet julkaisussa ilmoittaneensa uudistukset
Mutta siis, kumpikaan konsoli ei ole millään tavalla taaksepäin yhteensopivia, eivätkä tule koskaan olemaankaan.


PS4 on vähän kuin Basic/budjetti-versio X1:stä, sen näkee hyvin siitä että kun Sony myy bundleja joissa on mukana kamera ja 1 peli, niin hinta nousee samaan kuin X1 jossa on jo mukana kamera ja 1 peli. Vuoden päästä ollaan viisaampia kumpi myy paremmin, vaikea arvioida etukäteen. Lopputulokseen eniten vaikuttaa kummalla on onnistuneempi markkinointi ja paremmat yksinoikeudet.

Missä on MS ohjaimesta kosketus levy jos se DS4 nyt on niin matkittu tuosta patteri kotelosta?
Koko pallon myynnissä ei ole vaikea arvata enemmän myynyttä konsolia vuoden päästä tulevaisuudessa!
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Sonyn mielestä Microsoftin pilvilaskenta ei auta pelejä paremmaksi (jossain lähiaikoina näin tommosen haastattelun Cernyltä) ja Microsoftin mielestä Sonyn pelistreamaus ei ole toimiva malli, mutta kumpikin aivan varmasti toteuttaa saman nopealla aikataululla jos ne osoittuvat sittenkin toimiviksi. Eivät uskalla olla erilaisia. Tämän näkee mm siitä kun PS4 ohjain on tuotu lähemmäksi X360 ohjainta ja käyttöliittymäkin näyttää menevän vahvasti X360:n tiili-ajattelun suuntaan ja siitä että Microsoft kumosi monet julkaisussa ilmoittaneensa uudistukset
Mutta siis, kumpikaan konsoli ei ole millään tavalla taaksepäin yhteensopivia, eivätkä tule koskaan olemaankaan.


PS4 on vähän kuin Basic/budjetti-versio X1:stä, sen näkee hyvin siitä että kun Sony myy bundleja joissa on mukana kamera ja 1 peli, niin hinta nousee samaan kuin X1 jossa on jo mukana kamera ja 1 peli. Vuoden päästä ollaan viisaampia kumpi myy paremmin, vaikea arvioida etukäteen. Lopputulokseen eniten vaikuttaa kummalla on onnistuneempi markkinointi ja paremmat yksinoikeudet.

*Tehokkaampi versio X1:stä, jonka mediapalvelut ei ole maksullisen tilin takana*

There you go! Nyt se on oikein.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Missä on MS ohjaimesta kosketus levy jos se DS4 nyt on niin matkittu tuosta patteri kotelosta?
Koko pallon myynnissä ei ole vaikea arvata enemmän myynyttä konsolia vuoden päästä tulevaisuudessa!

Cerny kertoi haastattelussa että heidän saamansa palautteen mukaan DS3 ei ollut yhtä hyvä FPS peleissä kuin "sen toisen yrityksen ohjain", joten he tekivät prototyyppejä ja lähettivät FPS pelitaloille testattavaksi ja lopputuloksena syntyi ohjain jossa tattien päät olivat koverat kun ne ennen oli kuperat (-> X360) ja liipasimilta ei sormet lipsu pois (-> X360). Samalla DS4 kasvatti kokoa (kuvien perusteella nyt lähes X360 kokoinen). Vitsaile minkä verran haluat, mutta näin minä näen asian ja PS4 pääarkkitehti myöntää tapahtuneen. Kosketuslevy ja share nappi on samanlaisia kuriositeettejä kuin X1:n tärisevät liipasimet.

Ei sitä myyntiä ole niin helppo arvata, se mikä sopii sinulle parhaiten, ei välttämättä sovi kaikille ja loppuviimein ihmisiä viedään markkinoinnilla. Koneet ovat spekseiltään hyvin lähellä toisiaan. Hinta on suurin eroavaisuus, nähtäväksi jää haluavatko ihmiset kameran vai ei (mä en ymmärrä miksi Sony edes bundlaa kameraa konsolin kanssa, korostaisivat mieluummin halvempaa hintaa), miten yksinoikeudet kuten Titanfall vaikuttaa myynteihin, koska julkaistaan Halo 5 tai Uncharted 4. Jos toinen konsoli jää myynneissä jälkeen, tuleeko hinnanalennuksia ja miten ne vaikuttaa. 12kk myyntien ennustaminen ei ainakaan mulle ole helppoa, sun kannattaa olla aktiivinen osakemarkkinoilla jos se sulle on niin helppoa!
 
Ylös Bottom