Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia
WiiU:n pelivalikoimassa on se iso ongelma että se tippui jo heti julkaisun jälkeen pois multiplättärien tekijöiden konelistoilta.
Muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta multiplättärit ilmestyvät lähinnä ps4:lle, pc:lle ja xboxgonelle.
Tämän ja heikon alkumyynnin takia wiiU on pitkälle DOA. Tottakai voidaan nokkeloida että just tänä jouluna wiiU:lle on paras valikoima, mutta tiedossahan on että jo ensi vuoden jouluna wiiU:n valikoima on kasvanut lähinnä nintendon omilla putkimiehillä kun taas multiplättäri-superpelit pyörivät muilla koneilla.
Olisi typerää luetella kaikkia Wii U:lle tulevia multiplattaripelejä. Selvästikään se ei ole pudonnut monien julkaisijoiden listoilta. Lisäksi yhä tärkeämmäksi käyvällä indie-puolella Wii U on tällä hetkellä vahvoilla. Esimerkiksi Retro City Rampagen kehittäjä Brian Provinciano twiittasi:
Despite ID@Xbox, PlayStation & Nintendo still boast nearly all of the indie support. Good to see indies don't have short term memories.
https://twitter.com/BriProv/status/394662549998014464
Tästä esimerkkinä voi pitää vaikka sitä, että suomalainen laadunnäyte Trine 2: Director's Cut löytyy jo Wii U:lle, ja tätä vastaava
Trine 2: Complete Story tulee "piakkoin" myös PS4:lle, mutta Xbonelle mitään vastaavaa ei ole ainakaan vielä julkistettu. Monella pienemmällä pelillä Wii U vaikuttaa olevan lähtökohtainen konsolialusta, sen lisäksi on alkanut näkyä Wii U + PS4 -julkaisuja ja sitten täydet WU/PS4/X1-multiplattarit ovat näille pienemmille studioille harvinaisempia.
Wii U:n nousua povaavat artikkelit kuten tuo
Eurogamerin artikkeli ja mm. samansuuntainen Edgen artikkeli
Why the Wii U Should Steal Your Christmas saattavat olla yksittäisten pelitoimittajien jauhantaa, mutta ne saattavat myös enteillä suurempaa suunnanvaihdosta Wii U:lle - monet yhtäkkiä ovat huomanneet, että se on varteenotettava, edullisempi ja laajemman pelivalikoiman tarjoava vaihtoehto PS4:lle ja Yxboxille.
Tässä vaiheessa ei ole mitään selvää tietoa ensi vuoden julkaisuista eikä niiden laadusta, eli mikä takaa että PS4:lle/X1:lle tulee tarpeeksi niitä "superpelejä" edes vuoden sisällä? PS3:n ja Xbox 360:n ensimmäiset vuodet olivat varsin kuivia, ja niillä ei ollut vuoden etumatkalla ratsastavaa Wiitä rinnallaan. Jos Wii U onkin paras konsolivalinta "vain" tänä jouluna, ja ensi vuonna sillä tulee pelattua vaikkapa vain uusi Donkey Kong Country, Bayonetta 2, Super Smash Bros. ja muutamat indie-pelit kuten Shovel Knight ja Road Redemption, niin mikä estää myymästä sitä vuoden päästä ja hankkimasta tilalle PS4:ää tai Xbonea, jos ne ovat saaneet mielenkiintoisia pelejä valikoimaansa? Maut toki eroavat, mutta veikkaan että aika harvalle uudet konsolit ovat hankinnan arvoisia heti julkaisussa. Wii U sen sijaan saattaa olla juuri astumassa siihen pisteeseen, jossa laajentuva pelivalikoima ja alentunut hinta tekevät laitteesta hankkimisen arvoisen muillekin kuin early adoptereille, jotka useimmilla konsoleilla joutuvat kärsimään julkaisun jälkeisestä pelikuivuudesta.