Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Itselleni riittää, kunhan pelit ovat hyviä.

Tosiaan itsellä täysin sama juttu. Ihan hyvin on fullHD-telkkarissa pyörinyt ~512p pelitkin ilman mitään aivohalvauksia. Sisältö edelle mennään tämä tulevakin konsolisukupolvi.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Karu väite siitä, mitä muuta jo julkistettujen ominaisuuksien lisäksi PS4:n julkaisupäivän paikkaus sisältäisi:
[video=youtube;U6h9l5Gb5hE]http://www.youtube.com/watch?v=U6h9l5Gb5hE[/video]

Sinänsä kummankin konsolijulkaisijan alun perin samanlaiseksi suunniteltu DRM-käytäntö sopisi kokonaiskuvaan ja selittäisi mm. EA:n toiminnan online passien suhteen.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Karu väite siitä, mitä muuta jo julkistettujen ominaisuuksien lisäksi PS4:n julkaisupäivän paikkaus sisältäisi:
NeoGAFissa videon väitteet tulkittiin hyvin pitkälti hölynpölyksi. Itse en tunne kyseistä YouTube-persoonaa lainkaan, mutta yleisenä nyrkkisääntönä kannattaa pitää sitä, että ilman aiempaa - ja ennen kaikkea luotettavaa - "sisäpiiritietoa" kaikenlaisiin kohuväitteisiin kannattaa suhtautua erittäin suurella varauksella.

Update! Jopa Shuhei Yoshida kommentoi videon väitteitä Twitterissä yksinkertaisesti näin:

@yosp I don't believe this myself, but sadly it's out there doing the rounds. https://www.youtube.com/watch?v=U6h9l5Gb5hE … Your thoughts appreciated on this.

@davekaos @VirtuaMe so stupid

Lähde: Twitter (@yosp)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Sinänsä kummankin konsolijulkaisijan alun perin samanlaiseksi suunniteltu DRM-käytäntö sopisi kokonaiskuvaan ja selittäisi mm. EA:n toiminnan online passien suhteen.

Roskaa. Sony ilmoitti jo helmikuussa ettei heillä ole suunnitelmia fyysisten kopioiden rampauttamiseksi PS4:lla. Me fanit pelkäsimme vain hypoteesia, oletusta jossa Microsoftin onnistunut DRM lanseeraus toisi saman kuluttajavihamielisen toimen PlayStation-puolelle. Siitä #PS4NoDRM-kampanja. Kyllä tämä DRM-älynväläys on ihan Microsoftin oma viritelmä, jota tuskin on pysyvästi haudattu. Siellä se on yhden päivityksen päässä suuntaan jos toiseen.

Lähteet:

http://www.eurogamer.net/articles/2...gamer-playstation-4-will-not-block-used-games
http://www.eurogamer.net/articles/2013-05-28-sony-execs-respond-to-ps4nodrm-online-campaign
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Roskaa. Sony ilmoitti jo helmikuussa ettei heillä ole suunnitelmia fyysisten kopioiden rampauttamiseksi PS4:lla. Me fanit pelkäsimme vain hypoteesia, oletusta jossa Microsoftin onnistunut DRM lanseeraus toisi saman kuluttajavihamielisen toimen PlayStation-puolelle. Siitä #PS4NoDRM-kampanja. Kyllä tämä DRM-älynväläys on ihan Microsoftin oma viritelmä, jota tuskin on pysyvästi haudattu. Siellä se on yhden päivityksen päässä suuntaan jos toiseen.

Eikös jotain juttua ollu että sony olisi myös suunitellu samallaista DRM kuin microsoft mutta olisi muuttanu suunitelmia kun microsoft sai niin paljon paskaa niskaan
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia


Noinhan Sony tosiaan on julkisuuteen kertonut sen jälkeen kun asiakaskunnan reaktio Microsoftin julkistamiin suunnitelmiin selvisi. On kuitenkin hieman vaikeaa uskoa, että edes Microsoft uskaltaisi yhä tiukemmaksi muuttuvassa kilpailutilanteessa ryhtyä lanseeraamaan noin suurta kuluttajan omistusoikeuden kavennusta ilman minkäänlaista tuntumaa kilpailijan lähestymistavasta, vaikka sitten kolmannen osapuolen (eli pelikustantajien) välityksellä saatua.

Samoin yllätti EA:n yhtäkkinen jalouden puuska, jossa heikoilta kuulostanein perustein yhtäkkiä luovuttiin jo vuosia käytössä olleesta ratkaisusta siihen asti suurena pidettyyn ongelmaan.

Oli miten oli, Sony on onnistunut pelaamaan korttinsa hienosti. Riippumatta siitä, oliko se oikeasti suunnitellut vastaavaa DRM-käytäntöä, Sony sai Microsoftin uskomaan että sellaisen lanseeraaminen menisi läpi. Tämän jälkeen valtaisaan PR-voittoon riitti pelkästään pitäytyminen vanhassa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Eikös jotain juttua ollu että sony olisi myös suunitellu samallaista DRM kuin microsoft mutta olisi muuttanu suunitelmia kun microsoft sai niin paljon paskaa niskaan

Kaikenlaisia kauhutarinoiita on ollut tässä pitkin vuotta vailla totuuspohjaa. Joku on yrittänyt logiikalla selvittää, miten Microsoft on voinut mennä niin harhaan projektiensa kanssa. Siinä päätelmäketjussa on mukana täytynyt olla myös muita. Vielä tähään päivään mennessä ei ole muita ilmoittautunut. Kuten mainittua, Sony irtisanoutui jo helmikuussa suoralla vastauksella suoraan kysymykseen.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Itseasiassa jos siihen Microsoftin DRM-juttuun kunnolla perehtyy, niin oikein toimiessaan olisi ollut todella hyvä vaihtoehto perinteiselle menolle. Hieman epäselväksi siinä jäi kuitenkin kuinka paljon olisi pelaajiin päin tultu. Niin raakileena esiteltiin ja lytättiin että ehkä parempi kuitenkin näin. Hyvä muuten että Sonyn viralliset vastaukset kelpaavat mukisematta, Mikkisoftalla taas on aina ilmeisesti ketunhäntä kainalossa joidenkin mielestä. Miksi on niin vaikea suhtautua samalla tavalla molempiin valmistajiin?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Karu väite siitä, mitä muuta jo julkistettujen ominaisuuksien lisäksi PS4:n julkaisupäivän paikkaus sisältäisi:

Kyseinen profeetta tuntuu maalaavan piruja seinille, jotta voisi sanoa ongelmien ilmaantuessa, että mitä minä sanoin. DRM-optio on aivan varmasti ollut myös Sonyn suunnitelmissa mukana eräänä vaihtoehtona. Kuten varmasti moni muukin nyttemmin haudattu tulevaisuuden skenario. Kysymyksiin koska ja miksi suunnitelma haudattiin, saadaan tuskin koskaan tyhjentävää vastausta, eikä asia itseäni juuri kiinnosta. Toisaalta luotan korporaatioiden olevan korporaatioita. Se on tullut karvaasti koettua niin monta kertaa.

Videon herjaan, jossa kaveri kertoilee DMR:n poistamisen olevan syynä verkkopelien ongelmiin, on vaikea suhtautua vakavasti. Sony japanilaistaustaisena yhtiönä oli aivan varmasti varautunut kehittämään PSN:ia myös ilman DRM-funktiota. Vaikka päätös DRM:n poistamisesta olisikin tehty Microsoftin ilmoituksen jälkeen, en usko sillä olevan juurikaan vaikutusta tähän. Ongelmia aivan varmasti tulee julkkarissa (kukas se nyt leikkii profeettaa?), mutta muista syistä. Sen verran tiukka kisa on aikataulujen ja koneiden ominaisuuksien kanssa ollut, etten yhtään ihmettele, josko jotkin (kenties keskeisetkin) ominaisuudet ovat vielä viimeistelyvaiheessa. Tästähän kertovat hyvin molempien konsolien ensimmäisen päivän päivitykset. Tässä suhteessa eurooppalaisena on hieman miellyttävämpi odotella omaa konetta, sillä kahden viikon verkkopalvelun testiajot ajetaan tuolla rapakon takana.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

WiiU:n pelivalikoimassa on se iso ongelma että se tippui jo heti julkaisun jälkeen pois multiplättärien tekijöiden konelistoilta.

Muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta multiplättärit ilmestyvät lähinnä ps4:lle, pc:lle ja xboxgonelle.

Tämän ja heikon alkumyynnin takia wiiU on pitkälle DOA. Tottakai voidaan nokkeloida että just tänä jouluna wiiU:lle on paras valikoima, mutta tiedossahan on että jo ensi vuoden jouluna wiiU:n valikoima on kasvanut lähinnä nintendon omilla putkimiehillä kun taas multiplättäri-superpelit pyörivät muilla koneilla.

Olisi typerää luetella kaikkia Wii U:lle tulevia multiplattaripelejä. Selvästikään se ei ole pudonnut monien julkaisijoiden listoilta. Lisäksi yhä tärkeämmäksi käyvällä indie-puolella Wii U on tällä hetkellä vahvoilla. Esimerkiksi Retro City Rampagen kehittäjä Brian Provinciano twiittasi:

Despite ID@Xbox, PlayStation & Nintendo still boast nearly all of the indie support. Good to see indies don't have short term memories.

https://twitter.com/BriProv/status/394662549998014464

Tästä esimerkkinä voi pitää vaikka sitä, että suomalainen laadunnäyte Trine 2: Director's Cut löytyy jo Wii U:lle, ja tätä vastaava Trine 2: Complete Story tulee "piakkoin" myös PS4:lle, mutta Xbonelle mitään vastaavaa ei ole ainakaan vielä julkistettu. Monella pienemmällä pelillä Wii U vaikuttaa olevan lähtökohtainen konsolialusta, sen lisäksi on alkanut näkyä Wii U + PS4 -julkaisuja ja sitten täydet WU/PS4/X1-multiplattarit ovat näille pienemmille studioille harvinaisempia.

Wii U:n nousua povaavat artikkelit kuten tuo Eurogamerin artikkeli ja mm. samansuuntainen Edgen artikkeli Why the Wii U Should Steal Your Christmas saattavat olla yksittäisten pelitoimittajien jauhantaa, mutta ne saattavat myös enteillä suurempaa suunnanvaihdosta Wii U:lle - monet yhtäkkiä ovat huomanneet, että se on varteenotettava, edullisempi ja laajemman pelivalikoiman tarjoava vaihtoehto PS4:lle ja Yxboxille.

Tässä vaiheessa ei ole mitään selvää tietoa ensi vuoden julkaisuista eikä niiden laadusta, eli mikä takaa että PS4:lle/X1:lle tulee tarpeeksi niitä "superpelejä" edes vuoden sisällä? PS3:n ja Xbox 360:n ensimmäiset vuodet olivat varsin kuivia, ja niillä ei ollut vuoden etumatkalla ratsastavaa Wiitä rinnallaan. Jos Wii U onkin paras konsolivalinta "vain" tänä jouluna, ja ensi vuonna sillä tulee pelattua vaikkapa vain uusi Donkey Kong Country, Bayonetta 2, Super Smash Bros. ja muutamat indie-pelit kuten Shovel Knight ja Road Redemption, niin mikä estää myymästä sitä vuoden päästä ja hankkimasta tilalle PS4:ää tai Xbonea, jos ne ovat saaneet mielenkiintoisia pelejä valikoimaansa? Maut toki eroavat, mutta veikkaan että aika harvalle uudet konsolit ovat hankinnan arvoisia heti julkaisussa. Wii U sen sijaan saattaa olla juuri astumassa siihen pisteeseen, jossa laajentuva pelivalikoima ja alentunut hinta tekevät laitteesta hankkimisen arvoisen muillekin kuin early adoptereille, jotka useimmilla konsoleilla joutuvat kärsimään julkaisun jälkeisestä pelikuivuudesta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kyseinen näkökulma käsiteltiin aika kattavasti muutamia viikkoja sitten. Käytännössä väite kumpusi tasan yhdestä lähteestä, joka oli tehnyt toisen saitin haastattelusta vähän oman tulkintansa.

Fair enough. Käsittämätön mokahan tuo DRM oli Microsoftilta, etenkin jos se ei Sonylla koskaan ollut edes suunnitelmissa. Mutta joo, menee vanhan toistamiseksi.

Itse sain vihdoin pienen painimisen jälkeen muutettua verkkokaupan Xbox One -tilaukseni lähetettäväksi vasta Suomen julkaisuerästä. On hyvin aikaa vertailla uusien konsoleiden käyttökokemuksia ja pelailla nykygenin helmet läpi. Nyt kun MS vielä pitäisi lupauksensa sen suhteen, että odottajat saisivat jotain lisäherkkuja kaupan päälle.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

mikä estää myymästä sitä vuoden päästä ja hankkimasta tilalle PS4:ää tai Xbonea, jos ne ovat saaneet mielenkiintoisia pelejä valikoimaansa?

Tuskin osoitit tuota vaan mulle mutta vastaanpa kuitenkin. Periaatteessa oot ihan oikeassa, mutta mulla on hiukan yllättävä syy tähän.

Kun "aktiivisia" pelikoneita löytyy mm. Ps3, xbox360, wii, ipad ja vita, niin wiitä lukuunottamatta mulla menee jo hermot noiden ainaisten päivitysten kanssa.

Ehkä olen konsoleiden määrässä poikkeus mutta päivitysrumba syö hermoja, niitä saa tehdä sekä koneille että peleille vähän väliä. Ps3:sen plussa helpottaa tässä ees vähän. Pakottanee jatkossa vähentämään konsoleiden määrää.

Kun lisäksi wiikin on jäänyt hyvin vähälle pelaamiselle viime parina vuotena niin en usko wiiU:n kykenevän vievän sen enemmän pelitilaa ps3:lta.

Summa summarum, turha ostos, mieluummin maksan siitä uudesta konsolista 50e lisähintaa (vrt. Hinta jouluna 2014) ja pelailen vaan paria hyvää peliä. Käytännössä jo johonkin codiin tai bäfään tulee kuitenkin helposti upotettua kymmeniä pelitunteja.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kyseinen näkökulma käsiteltiin aika kattavasti muutamia viikkoja sitten. Käytännössä väite kumpusi tasan yhdestä lähteestä, joka oli tehnyt toisen saitin haastattelusta vähän oman tulkintansa.

Toisaalta, mä uskon että päivitys poistaa drm-kikkareen, muttei kyseessä ole kuitenkaan sellainen drm-kikkare, mitä videolla väitettiin. Uskon, että tuolla päivityksellä vain estetään laitteen käyttö netissä ennen launchia.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tuskin osoitit tuota vaan mulle mutta vastaanpa kuitenkin. Periaatteessa oot ihan oikeassa, mutta mulla on hiukan yllättävä syy tähän.

Kun "aktiivisia" pelikoneita löytyy mm. Ps3, xbox360, wii, ipad ja vita, niin wiitä lukuunottamatta mulla menee jo hermot noiden ainaisten päivitysten kanssa.

Ehkä olen konsoleiden määrässä poikkeus mutta päivitysrumba syö hermoja, niitä saa tehdä sekä koneille että peleille vähän väliä. Ps3:sen plussa helpottaa tässä ees vähän.

Tarkoitat siis ihan firmis/ominaisuuspäivityksiä? Vähän yllättävä näkökanta kyllä, jos jo se saa karttamaan konsolien hankintaa. PS3:lla päivitykset ovat kyllä olleet ongelmallisia, mutta Wii U:lla on tätä nykyä "plussa" vakio-ominaisuutena: konsolin voi laittaa lataamaan päivitykset automaattisesti omalla ajallaan, ilman maksullista lisätilausta.

Minulla aktiivisessa pelikäytössä ovat Wii U (jolla useimmiten hoituu myös Wii-pelaaminen taaksepäinyhteensopivuuden kautta), DSi/3DS vaihdellen, ja PS3 satunnaisena Netflix-pyörittimenä, joskus sillä tulee pelattuakin (viimeksi "aktiivisesti" noin kuukausi sitten). Vita makaa tyhjän panttina kaapissa ja Xbox 360 on ollut pakattuna boksiinsa jo puoli vuotta ilman suuria kaipuita kaivaa sitä takaisin. PSP:llä en ole pelannut kaiketi useampaan vuoteen. Eli oikeasti "aktiivisia" konsoleita on vähemmän. Kuitenkin mahdollisuus pelata mitä haluaa konsolista riippumatta on se syy, miksi usean konsolin omistaminen kannattaa vaikka niitä ei jatkuvasti pelaisikaan.

Summa summarum, turha ostos, mieluummin maksan siitä uudesta konsolista 50e lisähintaa (vrt. Hinta jouluna 2014) ja pelailen vaan paria hyvää peliä. Käytännössä jo johonkin codiin tai bäfään tulee kuitenkin helposti upotettua kymmeniä pelitunteja.

Tietenkään ei kannata ostaa konsolia, jonka kokee turhaksi (kunpa olisin ollut näin viisas PS Vitan kohdalla). Oma veikkaukseni kuitenkin on, että tänä loppuvuonna Wii U saavuttaa sitä liikemomenttia, jolloin yhä useammat kokevat, että juuri Wii U on se uusi konsoli, johon juuri nyt kannattaa sijoittaa. PS4:n tehokkaampi rauta ja X1:n kallis Kinect-kombo tuskin ainakaan vielä saavat suurta yleisöä sijoittamaan näihin uudempiin laitteisiin, kun Wii U tarjoaa "jotain uutta" ja enemmän pelejä halvemmalla hinnalla. Suhdelukuja ei voi tässä vaiheessa kuin arvailla, ja Wii U:n heikon ensimmäisen vuoden aiheuttamaa vahinkoa ei voi vähätellä. Yhtälailla on kuitenkin aiheetonta julistaa se DoA:ksi samalla kun uudempien konsolien vetovoimasta suureen yleisöön ei ole vielä mitään konkreettisia takeita - eli jatkuvatko PS4:n myynnit korkealla tasolla julkaisukuukausien jälkeen, ja kuinka pahasti vaikeuksien riivaama Xbone kompuroi julkaisussaan ja sen jälkeen.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Itse en ole ainakaan kertaakaan miettinyt Wii U:ta tai sen ostoa ja suoraan sanoen ihmettelen kuka ostaiskaan. On se perus Wii meinaan ollut niin fail, monella tutulla on se mutta en ikinä nää niitä pelattavan, boxit ja pleikat vaa hyrrää. Uskon kyllä vakaasti että molemmille nii xbox onelle ku ps4 riittää ihan tarpeeksi pelattavaa jo julkasusta lähtien.

Kovin jo täällä odotellaan ja meneekin liikaa jo aikaa näitten ketjujen koluumiseen ku koko ajan kattelee onko tullut konsoleista jotain lisätietoa. Jos parilla sadalla lisää saa paljon paremmat ominaisuudet ja pelit niin ei multa ainakaan tartte kysyä kahdesti. Vaikkei julkkarissa oliskaan 50 peliä niin so what, kuka kerkee niin paljon muutenkaa pelata ja varmasti jokaiselle jotakin. Nintendolle ei vaa tuu yhtää pelejä jotka kiinnostais pätkän vertaa. Se on vain tän hetkinen fiilis, oon mä tänääki luukuttanu snessiä ja cubea.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

...ne saattavat myös enteillä suurempaa suunnanvaihdosta Wii U:lle - monet yhtäkkiä ovat huomanneet, että se on varteenotettava, edullisempi ja laajemman pelivalikoiman tarjoava vaihtoehto PS4:lle ja Yxboxille.
WiiU:n kilpailujat on Xbox 360 ja PS3. Kumpaakin noista saa halvemmalla ja kummassakin on melko merkittävä pelivalikoima. Mutta se pelivalikoima on niin erilainen, että Mario-tyylisten pelien pelaajat varmasti katsovat mieluummin WiiU:n puoleen, kun taas FPS- tai autopelien ystäville WiiU ei ihan aikuisten oikeasti ole mikään vaihtoehto. Eka Wii oli perhe- ja seurapelien hitti, etkä toisesta ketjusta luettuna itsekään pysty näkemään WiiU:ta siinä asemassa. WiiU+GTA5 bundle olisi varmaankin satakertaistanut WiiU:n myynnin, mutta kuten sanottua, Nintendon konsolit eivät varsinaisesti ole multiplatteri-alustoja.
 
Ylös Bottom