Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS5: Lisälaitteet ja tarvikkeet

Herra modeyliguru kun tunnut tietävän tämän tyyppiset asiat erinomaisen hyvin, niin olisiko tähänkin varmaa tietoa?
Valitettavasti tähän en osaa vastata, ja vaikka PS5:ssä aiemmin ollut teran patukka tuolla hyllyssä vielä olisikin, en jaksa ruveta testaamaan.
 
Tästä ei vissiin ollut vielä juttua. Razer on julkistanut muutama päivä sitten oman PS5 super ohjaimen. Ei kyllä itseä vakuuta toi ulkonäkö yhtään. Hintaa 250$

 
Amazonista 4 teran WD_Black SN850X M.2 SSD nyt vain 380,32 eurolla. Tai jos 2 teraa piisaa, se lähtee hintaan 188,59 euroa.

Huom! Nämä eivät sisällä heatsinkiä. 2 teran malli valmiin jäähdytyselementin kera kustantaa 200,06 eurotaaleria. Neliteraista varten joutuu hommaan jäähdytyksen erikseen.

 
Amazonista 4 teran WD_Black SN850X M.2 SSD nyt vain 380,32 eurolla. Tai jos 2 teraa piisaa, se lähtee hintaan 188,59 euroa.

Huom! Nämä eivät sisällä heatsinkiä. 2 teran malli valmiin jäähdytyselementin kera kustantaa 200,06 eurotaaleria. Neliteraista varten joutuu hommaan jäähdytyksen erikseen.



Erillinen jäähdytyssiili ei onneksi paljoa maksa, jos sellaisen tarvitsee. Ohessa oma suositus, ollut kyseisen SSD:n kanssa käytössä PS5:ssa ilman ongelmia heinäkuusta lähtien. Siilin asennus oli yksinkertaista (muistaakseni) ristiriitaisista ohjeista huolimatta.

 
Tuli nyt pistettyä Steelseriesin Wireless Nova Pro kuulokkeet tilaukseen kun Gigantista irtos 280€. Mielenkiinnolla odotan että pääsee testaamaan miten ne vertautuu äänenlaadultaan Audezen luureihin. Ominaisuuksiltaan ainakin loistavat.
 
Tuli nyt pistettyä Steelseriesin Wireless Nova Pro kuulokkeet tilaukseen kun Gigantista irtos 280€. Mielenkiinnolla odotan että pääsee testaamaan miten ne vertautuu äänenlaadultaan Audezen luureihin. Ominaisuuksiltaan ainakin loistavat.
Kerrohan sitten kokemuksia. :) Itsekin noita hieman katsellut, mutta itselle pitäisi olla xbox yhteensopiva malli, joka ei ole alessa.
 
Kerrohan sitten kokemuksia. :) Itsekin noita hieman katsellut, mutta itselle pitäisi olla xbox yhteensopiva malli, joka ei ole alessa.

Joo mietin kans ite tuota Xbox sopivaa mallia koska se toimisi molemmissa konsoleissa. Mutta kun sen mallin saatavuus on aika heikko ja alesta ei tosiaan löytynyt.
 
No niin. 1tb:n samppari isketty pleikkarin sisuksiin ja hommaa rokkaa hienosti. Sen sijaan mikä ei mennyt kuin elokuvissa oli itse asennusprosessi. Lähdetään siitä, että ainoa asia jonka tiedän olevan vittumaisempaa kuin irroittaa tuo pleikan kuori on sen takaisin asentaminen.

Voi pyhän Yrjänän visvainen varvas, että meinasi palaa hermo ja luojan kiitos vaimo oli kotona joka sitten sai toimia operaation varsinaisena suorittaja ja itse toimin vain taustalla asiantuntijan roolissa. Mainittakoot se, että vaimolla ei kummassakaan työvaiheessa ollut mitään ongelmia joten vika oli käyttäjässä, mutta ei tuo silti noin hankalaa saisi olla. En edes mainitse sitä painia jonka otin ruuvien kanssa kun ei tietenkään tähän hätään löytynyt sopivan kokoista meisseliä.

Loppu hyvin kaikki hyvin, mutta sen verran traumatisoiva kokemus oli, että kyllä tässä joutuu pari palauttavaa olutta ottamaan. Ehkä se vika lopulta olikin siinä etten hoksannut ottaa asennusolutta ollenkaan. :D
 
No niin. 1tb:n samppari isketty pleikkarin sisuksiin ja hommaa rokkaa hienosti. Sen sijaan mikä ei mennyt kuin elokuvissa oli itse asennusprosessi. Lähdetään siitä, että ainoa asia jonka tiedän olevan vittumaisempaa kuin irroittaa tuo pleikan kuori on sen takaisin asentaminen.

Voi pyhän Yrjänän visvainen varvas, että meinasi palaa hermo ja luojan kiitos vaimo oli kotona joka sitten sai toimia operaation varsinaisena suorittaja ja itse toimin vain taustalla asiantuntijan roolissa. Mainittakoot se, että vaimolla ei kummassakaan työvaiheessa ollut mitään ongelmia joten vika oli käyttäjässä, mutta ei tuo silti noin hankalaa saisi olla. En edes mainitse sitä painia jonka otin ruuvien kanssa kun ei tietenkään tähän hätään löytynyt sopivan kokoista meisseliä.

Loppu hyvin kaikki hyvin, mutta sen verran traumatisoiva kokemus oli, että kyllä tässä joutuu pari palauttavaa olutta ottamaan. Ehkä se vika lopulta olikin siinä etten hoksannut ottaa asennusolutta ollenkaan. :D

Kain kun se yrittää avata PS5 kuoria. :D

1669390696810.png
 
Kerrohan sitten kokemuksia. :) Itsekin noita hieman katsellut, mutta itselle pitäisi olla xbox yhteensopiva malli, joka ei ole alessa.
Mulla on ps5:lle arctis7+ ja xsx:lle arctis 9x ja käyttömukavuus on näissä steelserieksissä ihan huippua. Myöskin omaan korvaan kuulostaa hyvältä vs esim aivan järkyttävän epämukavat pulset, se niiden uusin malli oli huomattavasti parempi päässä.
 
No niin. 1tb:n samppari isketty pleikkarin sisuksiin ja hommaa rokkaa hienosti. Sen sijaan mikä ei mennyt kuin elokuvissa oli itse asennusprosessi. Lähdetään siitä, että ainoa asia jonka tiedän olevan vittumaisempaa kuin irroittaa tuo pleikan kuori on sen takaisin asentaminen.

Voi pyhän Yrjänän visvainen varvas, että meinasi palaa hermo ja luojan kiitos vaimo oli kotona joka sitten sai toimia operaation varsinaisena suorittaja ja itse toimin vain taustalla asiantuntijan roolissa. Mainittakoot se, että vaimolla ei kummassakaan työvaiheessa ollut mitään ongelmia joten vika oli käyttäjässä, mutta ei tuo silti noin hankalaa saisi olla. En edes mainitse sitä painia jonka otin ruuvien kanssa kun ei tietenkään tähän hätään löytynyt sopivan kokoista meisseliä.

Loppu hyvin kaikki hyvin, mutta sen verran traumatisoiva kokemus oli, että kyllä tässä joutuu pari palauttavaa olutta ottamaan. Ehkä se vika lopulta olikin siinä etten hoksannut ottaa asennusolutta ollenkaan. :D

Siitähän tais tyylii ihan oma ketju olla missä väänettiin sivutolkulla miten hankalaa/helppoa näitä kansia on ottaa irti, jotkut joutuneet sairaalaa ku kannet lentäneet 100km/h kaaressa ja leikannut samalla viiltoja käsiin, toiset sit taas et niks naks valmis. Ite kuulun näihin niks naks tyyppeihin, päätin laittaa jalustan pleikkarii ja samal "läpällä" testata no mitenkäs nää nyt lähtee irti. Ihan hento ote siitä ps logon kohdalla ja pieni nosto varovasti ja sit pikku slaidaus alas ja kansi vaa "naps" lähtee nätisti, takaisin laittoo "pikku slaidaus ja ps logon kohdalla hento painallus ja naps, kiinni. Toinen puoli kannesta sama juttu, mutta kuten sanoin näistä kuullu tarinoita.
 
No niin. 1tb:n samppari isketty pleikkarin sisuksiin ja hommaa rokkaa hienosti. Sen sijaan mikä ei mennyt kuin elokuvissa oli itse asennusprosessi. Lähdetään siitä, että ainoa asia jonka tiedän olevan vittumaisempaa kuin irroittaa tuo pleikan kuori on sen takaisin asentaminen.

Voi pyhän Yrjänän visvainen varvas, että meinasi palaa hermo ja luojan kiitos vaimo oli kotona joka sitten sai toimia operaation varsinaisena suorittaja ja itse toimin vain taustalla asiantuntijan roolissa. Mainittakoot se, että vaimolla ei kummassakaan työvaiheessa ollut mitään ongelmia joten vika oli käyttäjässä, mutta ei tuo silti noin hankalaa saisi olla. En edes mainitse sitä painia jonka otin ruuvien kanssa kun ei tietenkään tähän hätään löytynyt sopivan kokoista meisseliä.

Loppu hyvin kaikki hyvin, mutta sen verran traumatisoiva kokemus oli, että kyllä tässä joutuu pari palauttavaa olutta ottamaan. Ehkä se vika lopulta olikin siinä etten hoksannut ottaa asennusolutta ollenkaan. :D
Mulla on julkaisussa saatu konsoli ja silloin vielä käyttivät ilmeisesti liimaa kuoriin koska niitä ei saa irti ilman väkivaltaa. Ja kyllä, katsoin tubesta videon miten pitää irroittaa. Mulla olis laatikossa mustat kuoret. Kerran aloin niitä vaihtamaan, sainkin toisen kuoren irti hirveen tappelun jälkeen suorastaan räjähtämällä, käsi aukesi johonkin kulmaan niin että huone muistutti murhapaikkaa.
Toinen kuori ei lähtenyt irti, joten laitoin valkoisen kuoren takaisin ja luovutin. Vaimoa mulla ei oo, täytyy lähteä soittamaan naapurin ovikelloa jos sieltä vaimo ehtisi käymään.
 
No niin. 1tb:n samppari isketty pleikkarin sisuksiin ja hommaa rokkaa hienosti. Sen sijaan mikä ei mennyt kuin elokuvissa oli itse asennusprosessi. Lähdetään siitä, että ainoa asia jonka tiedän olevan vittumaisempaa kuin irroittaa tuo pleikan kuori on sen takaisin asentaminen.

Voi pyhän Yrjänän visvainen varvas, että meinasi palaa hermo ja luojan kiitos vaimo oli kotona joka sitten sai toimia operaation varsinaisena suorittaja ja itse toimin vain taustalla asiantuntijan roolissa. Mainittakoot se, että vaimolla ei kummassakaan työvaiheessa ollut mitään ongelmia joten vika oli käyttäjässä, mutta ei tuo silti noin hankalaa saisi olla. En edes mainitse sitä painia jonka otin ruuvien kanssa kun ei tietenkään tähän hätään löytynyt sopivan kokoista meisseliä.

Loppu hyvin kaikki hyvin, mutta sen verran traumatisoiva kokemus oli, että kyllä tässä joutuu pari palauttavaa olutta ottamaan. Ehkä se vika lopulta olikin siinä etten hoksannut ottaa asennusolutta ollenkaan. :D
Täällä kanssa vapisivin käsin ja pelonsekaisin tuntein lähdettiin SSD pötköä asentamaan ja samalla kertaa imasemaan kevyellä teholla pölyt, ei ollut sitäkään tullut tehtyä sisältä käsin. Pakko sanoa että plese alkanut huutaa melkoisesti sen ekan 10min ajan.

Alkuun muutama youtube video ja sitten kun löyty hyvä video niin kuoret napsahti irti todella näppärästi ja toinen puoli meni jo kun vettä vaan. Siitä sitten kahdesta holesta imurilla pölyt veks. Toiset käyttää paineilmapulloa lisäksi, mutta minusta tuntuu, että siinä puhaltaa vaan pölyt syvemmälle sisälle. Mene ja tiedä.

Pleikan oma lisämuistin asennusvideo oli myös erittäin hyvä step by step varmistus, vaikka ei tuota juuri väärin olisi voinut tehdäkään vaikka päissään olisi asentanut. Olen sen verran osaamaton, että olin erittäin tyytyväinen että heatsink oli valmiina, yhtään enempää ei kiinnostaisi alkaa näpräämään.

Sitten kun oli nähnyt millaiset noi kiinnitysklipsit on rakenteeltaan sisäpuolelta niin takaisin pistäminen meni kuin vettä vaan, naps naps ja platet paikallaan.

Ei levyt taittunut tai tapahtunut muutakaan kauhutarinoita mitä on parissa vuodessa kuullut. Onnistuu keltä vaan kun katsoo videon että kumpaan suuntaan työnnettävä samaan aikaan kun nostaa vastakkaisesta reunasta.

Operaatioon meni kaikkineen reilu 5minsaa
 
Täällä kanssa vapisivin käsin ja pelonsekaisin tuntein lähdettiin SSD pötköä asentamaan ja samalla kertaa imasemaan kevyellä teholla pölyt, ei ollut sitäkään tullut tehtyä sisältä käsin. Pakko sanoa että plese alkanut huutaa melkoisesti sen ekan 10min ajan.

Tuo huutaminen kuulostaa vähän erikoiselta. Onko sulla siis levy sisällä siinä koneessa? Omasta laitteesta ei kuulu käytännössä ääntä muuten kuin levyasemasta.
 
Mulla on ps5:lle arctis7+ ja xsx:lle arctis 9x ja käyttömukavuus on näissä steelserieksissä ihan huippua. Myöskin omaan korvaan kuulostaa hyvältä vs esim aivan järkyttävän epämukavat pulset, se niiden uusin malli oli huomattavasti parempi päässä.
Minulla on myös nykyisin arctis pro wireless -kuulokkeet käytössä pleikkarilla. Ollut jo PS4 ajoista lähtien ja on kyllä todella hyvät kuulokkeet. Tuo uusi malli kiinnostaisi sen takia, että voisi käyttää samoja kuulokkeita pleikkarilla ja xboxilla, kun molemmilla tulee pelailtua.

Kun tulisi alennukseen nuo xboxia tukevat kuulokkeet, niin voisi harkita hankkimista.
 
Omalla kohdalla voin sanoa, että SSD-palikan paikalleen asentamimen ei ollut todellakaan paha rasti. Opasvideon avulla homma hoitui n. kymmenessä minuutissa. Väkivaltaakaan ei suuremmin tarvinnut käyttää. Varovasti vain paneelin vastakkaisista reunoista kiinni sekä samaan aikaa nosto ylös ja vasemmalle.

Ihan hyvä olikin nuo paneelit irroitella. Kyllä se PS5 näköjään kannattaa edes kerran kahdessa vuodessa sisäisesti puhdistaa...
 
Nyt on sen aika, odotettu arvio Steelseries Arctic Nova Pro Wireless kuulokkeista ja samalla vertailu Audeze Penrose kuulokkeisiin.


Äänenlaatu

Monille varmasti se tärkein yksittäinen tekijä kuulokkeissa. Default asetuksilla Novat kuulostaa vähän tunkkaisilta ja perus pelimäisiltä, asetuksia säätämällä kuitenkin näistä saa tosi hyvän kuuloiset ja vaikka Penroset vie silti äänen yksityisokohtaisuudella ja äänimmailma kuulosta avarammalta, on Novat silti hyvän kuuloiset. Loppupeleissä kuitenkin aika erilaisen kuuloiset joten ei se jokaisen korvaan varmasti kuulosta samalta. Kokeilin myös musiikkia, tuubi videoita sekä elokuvaa. Varsinkin musiikin kuuntelussa Novat ovat todella hyvän kuuloiset ja sen enemmän boomy ääni toimii hyvin ainakin metalli genressä. Elokuvissa ei kumpikaan loista kovin erikoisesti, ihan kunneltavaa mutta kyllä nuo Sennheiserit jotka on sitä varten suunniteltu vie ylivoimaisen voiton, tosin jos näistä kahdesta pitäisi valita niin Novat hivenen paremmat. Sanotaanko näin että jos pelaan Nova kuulokkeilla en jää kaipaamaan Penrosen äänenlaatua koska ovat sen verran hyvät, mutta kun sitten vaihtaa päitten niin kyllä sen eron huomaa.

Nova 4.5/5 Penrose 5/5

Akunkesto

Akunkesto näissä on todella kova ja kun keskiviikkona otin täyden akun niin edelleen on puolet jäljellä. Penrosen akunkesto on siellä 10-12h ja Novassa 20-25h/akku. Toki Penroset kestää koko päivän mutta jos unohtaa yöllä ladata niin voi olla että odottaa aika tyhjät kuulokkeet seuraavana päivänä. Novassa kun on myös tuo vaihdettava akku joka kestää n.10 sekuntia vaihtaa ja yhdellä vaihdolla saa tosiaan 40-50h käyttöaikaa yhteensä. Kunhan vaan laittaa tyhjän akun aina lataukseen niin voisi toisaalta sanoa että näissä on loputon akunkesto jos kotona käyttää kun se vaihtaminen on niin nopeaa ja vaivatonta.

Nova 5/5 Penrose 2.5/5

Käyttömukavuus

Novat kun iskee päähän niin se on kuin untuva tyynylle painaisi pään. Todella pehmeät ja mukavan tuntuiset, vähän kuin vain ilmaa kannattelisi pään päällä ja ei niitä kyllä huomaa ollenkaan. Penrosessa taas alkuun on todella tiukka puristus mutta kun niitä käyttää noin viikon verran niin ne alkaa löystyä ja nyt ne itselle tuntuu hyviltä mutta verrattuna Novaan ero on aika iso.

Nova 5/5 Penrose 3.5/5

Muut ominaisuudet

Novassa on tuo docki jossa voi tehdä kaikki säädöt joko itse dockin napeilla tai suoraan kuulokkeista. Valmiina on 5 eri equalizer asetusta joista default flat on paras. Myös yksi custom asetus jossa saa sitten säätää 10 eri hz tasoa. Olisin kyllä kaivannut edes 2 eri customia mutta pärjää tällä yhdelläkin. Omat custom asetukset laitan viestin loppuun jos joku haluaa kokeilla. Novassa on myös ANC eli active noice canceling, joka toimii ihan hyvin ja ajaa asiansa mutta on niitä varmasti parempiakin kuten Sonyn XM5 jotka ovat tässä ihan omaa luokkaansa. Muita erikoisominaisuuksia on liitettävyys kahteen laitteeseen samaan aikaan, voit vaikka laittaa toisen USB liittimen PS5 ja toisen Switchiin ja docki osaa automaatisesti valita sen USB kumman konsolin laitat päälle. Kuulokkeista voi myös suoraan valita onko ANC päällä painamalla on/off nappia kerran tai tupla napautat sitä niin kuulet kuulokkeista läpi äänet paljon selvemmin joten keskustelu onnistuu myös ne päässä. Penrosessa voi myös säätää joitain asetuksia kun yhdistät puhelimen bluetoothilla ja lataat Audeze apin mutta mitään ihmeellisiä ominaisuuksia niissä ei ole.

Nova 5/5 Penrose 2/5

Penroset on siis tehty täysin audio edellä ja sen kyllä huomaa, ne on edelleen kiistattomat kuninkaat tällä osa-alueella. Mutta kun katsoo mitä kaikkea muuta Novat tarjoaa ja äänenlaatukin erinomainen niin oma suositus menee ehdottomasti Steelseries Arctic Nova Pro Wireless kuulokeille. Ei kaduta kyllä tippaakaan maksaa näistä 280€ ja ymmärrän hyvin miksi nämä maksaa normaalisti lähes 400€. Ehdottomasti parhaat kuulokkeet jotka olen koskaan omistanut kokonaisuutena.

Nämä on vain pikaisesti säädetyt asetukset jotka voi ajankuluessa muuttua, voi myös ehdottaa omia jos sellaiset on.

31 +0
62 +0
125 +0
250 +0
500 +0
1K +3.5
2K +3
4K +4
8K +4
16K +5
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom