Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS5: Lisälaitteet ja tarvikkeet

Osaako joku kertoa täällä että jos mun samsung telkkarissa on arc hdmi lähtö ja ajattelin ostaa uuden vahvistimen jossa on Earc niin keskusteleeko noi keskenään vai pitääkö molemmissa olla tuo earc?Ps5 liittäisin vahvistimen kautta töllöön että saisin 5.1 äänet.
Ovat keskenään yhteensopivia tekniikoita, mutta tuossa mennään vanhemman tekniikan eli ARCin ehdoilla. 5.1:tä varten ARC kuitenkin riittää mainiosti.
 
Ovat keskenään yhteensopivia tekniikoita, mutta tuossa mennään vanhemman tekniikan eli ARCin ehdoilla. 5.1:tä varten ARC kuitenkin riittää mainiosti.
Onko tuolla nyt mitään väliä koska jos ps5 on yhdistettynä vahvistimeen niin äänethän jäävät vahvistimelle?Tuo arc ei vaikuta kuin tvltä vahvistimelle tuleviin ääniin,eikö näin?
 
Onko tuolla nyt mitään väliä koska jos ps5 on yhdistettynä vahvistimeen niin äänethän jäävät vahvistimelle?Tuo arc ei vaikuta kuin tvltä vahvistimelle tuleviin ääniin,eikö näin?
Juu, ei ole väliä tässä tapauksessa.
 
Portal on nyt muutaman päivän ollut myynnissä Suomessakin ja mitä äsken katselin nettikauppojen saldoja, niin saatavuutta edelleen on. Ei sitten täällä mennyt kuten maailmalla kun myytiin heti loppuun.

Tuli muuten taas tänään uusi firmispäivitys, näitä tuntuu tulevan melkein viikoittain.
Vaihtelevasti on saatavilla. Eilen ainakin oli DNA:sta loppu ja samoin Konsolinetistä.

Itse olen ollut todella tyytyväinen omaan portaliin. Peruskikat (HDR ja 120hz tuki pois konsolista) auttoi ja tahmea alku oli vain hetken pettymys.
Nyt sitten pitäisi löytää sopivaa näytönsuojaa tuohon, mutta kivijalkaliikkeet ei sellaista tarjoa.
 
Vaihtelevasti on saatavilla. Eilen ainakin oli DNA:sta loppu ja samoin Konsolinetistä.

Itse olen ollut todella tyytyväinen omaan portaliin. Peruskikat (HDR ja 120hz tuki pois konsolista) auttoi ja tahmea alku oli vain hetken pettymys.
Nyt sitten pitäisi löytää sopivaa näytönsuojaa tuohon, mutta kivijalkaliikkeet ei sellaista tarjoa.
Mitä onko jotain kikkoja olemassa? Ihan kohtalaisesti pelit ovat pyörineet tässä, mutta osa selvästi tahmeammin kuitenkin. Eli itse ps5-konsolista pitäisi asetuksia rukata? Ei välttis jaksaisi kyllä kun 97% ajasta kuitenkin pelaa sillä telkkarilla :D
 
En ainakaan itse ole mitään asetuksia rukkaillut PS5-valikoista. 120hz-tuki ja HDR on aina päällä. Tarvii silti varmaan huvikseen testailla, vaikka itsellä on kyllä pelit toimineet hyvin/erinomaisesti Portalilla.
Reitittimen asetuksia rukkaamalla voi kuulemani mukaan saada isojakin vaikutuksia, mutta on syytä tietää mitä on tekemässä jos noita menee muuttamaan. Isoin parannus varmaan tulee, jos PS5 on ethernet-kaapelilla kiinni reitittimessä, niin kuin itselläkin on.
 
Mitä onko jotain kikkoja olemassa? Ihan kohtalaisesti pelit ovat pyörineet tässä, mutta osa selvästi tahmeammin kuitenkin. Eli itse ps5-konsolista pitäisi asetuksia rukata? Ei välttis jaksaisi kyllä kun 97% ajasta kuitenkin pelaa sillä telkkarilla :D
Onko neuvot pelkkää plaseboa vai kuttaperkaa, sitä en tiedä. Silti näiden toimien jälkeen sain Playstation Portalin toimimaan niin että sillä on kiva pelata.

- PS5 langalla kiinni reitittimeen
- HDR pois konsolista
- 120hz ja VRR pois konsolista

Onhan se ärsyttävää että asetuksia pitää säätää riippuen millä pelaa, mutta tästä voi syyttää Sonya (tai ei ketään jos laite toimii ongelmitta ilman kikkailuja).
 
Muistin hieman väärin. Oikea lukema olikin "vain" 23 prosenttia, ja tämä kävi ilmi Microsoftin Xbox Series X:n järjestelmäarkkitehtuuriesityksestä Hot Chips 2020 -tapahtumassa.

Tässä siis korjatut lukemat:

2020: 224 e
2021: 175 e
2022: 133 e
2023: 102 e
2024: 79 e
2025: 61 e
Vuosi 2023 on loppumaisillaan, ja tätä kirjoittaessa Verkkokaupan halvin teratavun (PS5-vaatimukset täyttävä) patukka (Seagate Firecuda 530) maksaa 76,99 euroa. Kyllä Microsoftin laskelmat siis aika lailla oikeassa olivat.

Ja Sonylta oli fiksu veto luottaa standardikamaan, kun taas Series X|S:n lisätallennustilan hinnat ovat edelleen ihan suhteettoman kalliita.
 
Nyt olen muutaman päivän pelaillut Portalilla, ja vaikka kuinka skeptinen olin aluksi tämän laitteen suhteen, niin on kyllä yllättänyt todella positiivisesti toimivuudellaan. Syy minkätakia päätin tätä kokeilla, on täysipäiväinen työ, amk -monimuoto-opinnot, 3 lasta ja 2 koiraa.. Oma pelaamiseen käytettävä aika on siis todella rajallinen, mutta tämän laitteen myötä pystyn pelata ja olla samassa tilassa lasten katsoessa esim. jotain elokuvaa. Joudun kuitenkin istua opiskelu/pelihuoneessani opintojen takia noin 2-4h päivittäin, joten ei oikeen paljon huvita sitten jäädä vielä lisäksi pelailemaan sinne, Portal on tässä mielessä itselleni erittäin tervetullut lisälaite. Portal on yllättävän kevyt ja sitä jaksaa helposti pitää kädessä pitkänkin pelisession ajan. Näyttö on myös lcd-näytöksi omasta mielestäni erittäin hyvä eikä siihen tule helposti sormenjälkiä, akunkesto on vähintäänkin riittävä. Itselläni on kotona hyvä WiFi ja valokuitu-verkkoyhteys, joten Portalilla pelatessa ei juuri huomaa mitään eroa televisiolla pelaamiseen muutakuin silloin jos monessa eri huoneessa katsotaan netflixiä ym. Johtuen yllä mainituista syistä taidan olla juurikin sitä tämän laitteen kohdeyleisöä, mutta jos yhtään on lompsassa ylimääräistä ja tekisi mieli kokeilla niin voin kyllä erittäin lämpimästi omien kokemuksieni perusteella suositella.
 
Tuli nyt kokeiltua Portalia niin, että PS5:n valikosta 120Hz tuki ja HDR on pois päältä, mitään eroa aiempaan tilanteeseen en havainnut. No 120Hz asetus olikin alkujaan "automaattinen" ja HDR:n "jos tuettu" eli lopputulos ei yllätä.

Palautin asetukset ennalleen, Tlou Part 1 valikosta kävin myös kurkkaamassa näyttöasetuksia ja näköjään HDR oli jo valmiiksi blokattu kun Portalilla pelasin, peli ilmoitti että näyttösi ei tue HDR-ominaisuutta.
 
Portalia testasin viikonloppuna ja en kyllä saanut toimimaan ilman nykimistä ja pientä ärsyttävää pikselöitymistä. Mielestäni omassa Wi-Fi:ssä vika ei ollut. Ei siis ollut sopiva laite itselleni mutta ymmärrän kyllä tuon laitteen pointin.
 
Portalia testasin viikonloppuna ja en kyllä saanut toimimaan ilman nykimistä ja pientä ärsyttävää pikselöitymistä. Mielestäni omassa Wi-Fi:ssä vika ei ollut. Ei siis ollut sopiva laite itselleni mutta ymmärrän kyllä tuon laitteen pointin.
No kun Portal ja PS5 ovat tässä ne muuttumattomat peruselementit, niin oikein muutakaan vaihtoehtoa en keksi tuohon nykimiseen ja pikselöitymiseen kuin oma Wi-Fi tai reititin tai muu nettiliikenne Remote Play -käytön aikana. Näin uskallan sanoa, kun monella, ml. itsellä Portal toimii kotiolosuhteissa koko ajan vähintäänkin hyvin/erinomaisesti ilman nykimisiä tai pikselöitymisiä.

Tietysti en tiedä olosuhteita missä testasit, oliko reititin kuinka kaukana/eri kerroksessa/välissä betoniseinät/teräsvahvisteiset kevytväliseinät jne.
 
No kun Portal ja PS5 ovat tässä ne muuttumattomat peruselementit, niin oikein muutakaan vaihtoehtoa en keksi tuohon nykimiseen ja pikselöitymiseen kuin oma Wi-Fi tai reititin tai muu nettiliikenne Remote Play -käytön aikana. Näin uskallan sanoa, kun monella, ml. itsellä Portal toimii kotiolosuhteissa koko ajan vähintäänkin hyvin/erinomaisesti ilman nykimisiä tai pikselöitymisiä.

Tietysti en tiedä olosuhteita missä testasit, oliko reititin kuinka kaukana/eri kerroksessa/välissä betoniseinät/teräsvahvisteiset kevytväliseinät jne.
Ps5 piuhalla kytkimessä ja Portalin matka reitittimeen alle 5 metriä, välissä kevyt sisäseinä. Wi-Fi näytti kyllä olleen hyvällä tasolla kokoajan. Juurikaan muuta liikennettä ei verkossa ollut. Sisäverkosta vastaa Fritzbox 6660 jonka Wi-Fin pitäisi olla kuitenkin ihan pätevä. Harmillisesti kuitenkin lähes jokaisessa testipelissä pikselöitymistä ilmeni, eniten ehkä Tony Hawkissa sekä FC24:ssä. Täytyy toivoa että tuo vielä tuosta kehittyisi sillä mikä olisi parempaa kun nauttia peleistä myös matkalla ja muualla kuin TVn ääressä.
 
Tuli ostettua nuo Pulse 3D-kuulokkeet. Vähän ehkä jotenkin pettynyt näihin, vaikka tuskin samalla hinnalla saa yhtään sen parempia. Ongelma ei ole muotoilu, minulla on muutenkin ihan vammaset korvat. Mutta tuo ääni ei oikein vakuuta. Bassoa näissä ei näköjään taida olla nimeksikään. 3D-asetuksista kokeilin niitä kaikkia, eikä nekään mitään wow-fiiliksiä herättänyt. Ehkä tätä tukee vain tietyt pelit, mutta en oikeastaan RE4:ssa huomannut mitään eroa.

Mutta eiköhän näillä pärjää silloin ku pelaa kaverin kanssa. Ei näissä kuulemma mikki ole mikään pro, mutta katsotaan nyt.
 
Tuli ostettua nuo Pulse 3D-kuulokkeet. Vähän ehkä jotenkin pettynyt näihin, vaikka tuskin samalla hinnalla saa yhtään sen parempia. Ongelma ei ole muotoilu, minulla on muutenkin ihan vammaset korvat. Mutta tuo ääni ei oikein vakuuta. Bassoa näissä ei näköjään taida olla nimeksikään. 3D-asetuksista kokeilin niitä kaikkia, eikä nekään mitään wow-fiiliksiä herättänyt. Ehkä tätä tukee vain tietyt pelit, mutta en oikeastaan RE4:ssa huomannut mitään eroa.

Mutta eiköhän näillä pärjää silloin ku pelaa kaverin kanssa. Ei näissä kuulemma mikki ole mikään pro, mutta katsotaan nyt.
Kannattaa netistä kattella eq asetuksia ja testailla jos löytyy omiin korviin sopivat asetukset.
 
Tuli ostettua nuo Pulse 3D-kuulokkeet. Vähän ehkä jotenkin pettynyt näihin, vaikka tuskin samalla hinnalla saa yhtään sen parempia. Ongelma ei ole muotoilu, minulla on muutenkin ihan vammaset korvat. Mutta tuo ääni ei oikein vakuuta. Bassoa näissä ei näköjään taida olla nimeksikään. 3D-asetuksista kokeilin niitä kaikkia, eikä nekään mitään wow-fiiliksiä herättänyt. Ehkä tätä tukee vain tietyt pelit, mutta en oikeastaan RE4:ssa huomannut mitään eroa.

Mutta eiköhän näillä pärjää silloin ku pelaa kaverin kanssa. Ei näissä kuulemma mikki ole mikään pro, mutta katsotaan nyt.
On ne kyllä muovisen tuntuiset mutta kuten sanoit tuohon hintaan ei voi kaikkea saada.

Itse kyllä tykännyt ja vaikea pelata enää ilman kuulokkeita koska 3D ääni toimii paremmin kuin soundbar + takakaiuttimet. Minkäänlaista bassoa en näistä saa irti, oli asetukset miten tahansa
 
Käytin pitkään Pulseja, jonka jälkeen on ollut ajossa Inzone H7 kuulokkeet. Yhteys pleikkariin oli huomattavasti vakaampi Pulseilla, Inzonet antavat pienestäkin esteestä häiriöitä ja vääristymiä äänessä. Inzonet ovat luonnollisesti paremmat äänenlaadultaan ja ominaisuuksiltaan, mutta edelleen sitä mieltä, että Pulset hintaansa nähden olivat vallan hyvä ostos (toimivat edelleen).
 
Ylös Bottom