Okei, palaan ensin siihen mistä tämä osuus viestittelystä alkoi ja mikä oli kai tämän kohdan ydinasia: kokemusteni mukaan konsoli ei kerro mitään oikeaa vaadittavaa tilamäärää vaan yhäkin vain päivityksen koon.Ehkä ymmärsin tämän väärin: "Laittaessani FF XVI:n levyn sisään, alkoi konsoli asentaa sitä ja kertoi sen vievän reilut 100 gigaa. Päivitys taas antoi virheilmoituksen, jossa kertoi että tarvitsee 15 gigaa tilaa." Oliko nuo siis kaksi erillistä tapahtumaa, eli pelin asennus levyltä meni aikanaan ihan sukkana sisään, mutta jonain myöhempänä ajankohtana päivitystä ladatessa tuli ongelma vapaan tilan kanssa?
Kun ei ole tosiaan tuosta levyasemallisesta mallista kokemusta, niin en tiedä, asentaako se ensin koko pelin levyltä ja vasta sen jälkeen kyselee päivityksiä, vai lähdetäänkö päivitystä lataamaan saman tien siinä itse levyasennuksen rinnalla. Muistelen, että PS4 ainakin oli kärppänä lataamassa päivitystä, vaikka levyasennus olikin vielä vaiheessa.
Oma tapaukseni meni siis niin, että 1) Levy sisään, joka aloittaa sen asennuksen. 2) Konsoli löytää päivityksen, josta ilmoittaa ettei tila riitä. 3) Levyasennus jatkuu kuitenkin ongelmitta ja FF XVI:n tapauksessa peliä voi jopa pelata ilman päivitystä. 4) Poistan ne pari pikkupeliä, jonka jälkeen päivityksen asennus onnistuu.
Missään vaiheessa kun näitä ongelmia on tullut vastaan (eli vaaditaan tilaa, jota on jo reilusti) en ole konsolistani löytänyt mitään selkeitä lukuja, joissa ilmoitettaisiin selkästi tarvittavan vapaan tilan määrä. Ei edes niin että käyttäjä "joutuisi" sen itse laskemaan.
Sanomasi Fallout 76 -esimerkin tapaista "käyttäjä vain laskee erotuksen"-tilannetta ei ole siis tullut vastaan kun en ole löytänyt siihen matikkaan tarvittavia lukuja mistään. Mutta tästä lisää alempana...
Ööh, siis tuo sama, josta laitoin jo kuvakaappauksia kaksin kappalein? Juuri nuo tiedot ei pidä paikkaansa ja sen näkee niistä molemmista kuvista: "you need"-määrä on merkittävästi vähemmän mitä konsolilla on vapaata tilaa.Sellaisen pienen eron tässä huomasin, että notifikaatiossa EI lue mitään sen täsmällisempää tilavaatimusta, mutta View Details -napista avautuva näkymä kertoo: "You need at least XX.xx GB of available space..." (Jos kyseessä olisi päivitys, tuo lukema kertoo sen kaikkinensa tarvittavan tilan, ei itse päivityksen tiedostokokoa.)
Miten noista siis voisi laskea oikeaa tilantarvetta kun järjestelmä kertoo lukuja, jotka ei loogisesti täsmää. Tässä tapauksessa siis niin että tarvitaan 155 gigaa ja vapaata tilaa on yli 200 tai 300 gigaa (riippuen kumman kuvan tilannetta katsoo).
Hmm... Olen kyllä käynyt tuollakin "askeleella" mutta käsitykseni mukaan tuossa kohtaa kerrotaan ihan sama "you need"-määrä kuin aiemmassakin "you need"-kohdassa. Tästä en toki ole enää täysin varma mutta olisi aika outoa että se olisikin tuolla "syvemmällä" valikoissa vasta oikein merkitty. Harmittavasti en nyt pysty testaamaankaan.Kun tuon jälkeen valitsee Free Up Spacen (joko notifikaatiosta tai View Detailsin kautta), näkyy ruudun yläreunassa "You need at least XX.xx GB of available space in <asennuskohde, esim. M.2 SSD Storage>. You currently have YY.yy GB of available space." Tuossa kohtaa pitää käyttäjän osata laskea XX.xx:n ja YY.yy:n välinen erotus, ja poistaa (tai siirtää) jo olemassaolevia asennuksia vähintään tuon erotuksen verran. Konsoli ei siis suoraan kerro, että tilaa pitää vapauttaa sen ja sen verran vaan vain sen, paljonko sitä kaikkinensa pitää olla.
Ja juuri tuo näkymä on käsitykseni mukaan se, joka kertoo ihan mitä sattuu, kuten kuvistani näkyy :STuo Free Up Space -näkymän yläreunassa oleva "You need at least XX.xx GB..." -teksti oli samanlainen myös siinä, kun Fallout 76:n päivitys tahtoi lisää tilaa. Uskoisin, että samaa käytetään myös PS5-pelien päivityksien kanssa.
Suurin osa skenaarioista ei päde tapauksessani.Koetan vielä vääntää skenariot rautalangasta tilanteessa, jossa pelin julkaisuversio (eli v1.00) vie sanotaanko vaikka 50 gigaa ja siihen on julkaistu päivityksiä 40 gigan edestä. Yhteensä uusi asennuskoko olkoon 70 gigaa (koska päivitykset yleensä korvaavat osan alkuperäisestä datasta). Konsolilla on ennen mitään asennuksia tilaa 75 gigatavua.
Skenario 1: Peli asennetaan levyltä ja konsoli on verkossa, eli se yrittää samaan aikaan ladata myös päivityksen -> tilantarve hetkellisesti 50+40 gigaa, joten käyttäjän pitää joko poistaa jotain vähintään 15 gigatavun edestä.
Skenario 2: Peli asennetaan levyltä, mutta konsoli ei ole verkossa -> tilantarve 50 gigaa, ja peli asentuu muitta mutkitta. Vapaata tilaa on tuossa kohtaa siis 25 gigatavua. Kun konsoli liitetään verkkoon, ja se haistaa päivityksen, tarvitaan tilaa hetkellisesti kuitenkin vähintään se 90 gigatavua.
Skenario 3: Peli asennetaan diginä -> tilaa tarvitaan 70 gigaa, mutta ongelmia ei tule, koska vapaata tilaa oli 75 gigaa, ts. pelkkä Download-napin painallus riittää, ja peli asentuu suoraan tuoreimpana versionaan.
Kertauksena siis: peli asennetaan levyltä ja päivitys tulee samalla erillisenä latauksena. Tilantarve (konsolin ilmoittamat) 100 + 15 gigaa, joten 115 gigaa pitäisi järjen mukaan riittää. Ei riitä, vaan päivitystä ei edes voi ladata vaikka konsolilla on yli 200 gigaa vapaata tilaa. Skenario 1 ei siis päde, vaan tilantarve on merkittävästi enemmän kuin vain peli + päivitys.
Skenario 2 ei sekään päde, sillä näkemykseni mukaan päivityksen asennus vaatisi alkuperäisen pelin 100 gigaa + päivityksen koko 15 gigaa + jonkinlainen yhdistelmä noista, eli ~115 gigaa. Järjestelmä siis säilyttää sen alkuperäisen pelin 100 gigaisen version kun se samalla käyttää saman verran + päivityksen + X määrän tilaa tehdäkseen pelistä päivitetyn version. Tuon tekemisen jälkeen se vanhempi versio ilmeisesti poistetaan.
Skenario 3:sta ei kokemuksia mutta tuntuisi loogiselta ja lienee juuri noin.
Oltiinko me missään kohtaa muuten samalla linjalla tuosta että pelin päivittäminen vaatii ns. tuplat pelin koosta ja päivityksen koko päälle? Eli tuo tuossa kuvailemani homma että pelistä on se vanhempi, päivittämätön versio hetken aikaa tallessa kun peli luo(?) päivitystiedoston avulla pelistä uudemman version. Se selittää täysin nuo oudot ja sekavata vaatimukset ja sitä tukee myös se, miten PS3:lla oli erikseen asennustiedosto ja asennettu peli, eli tavallaan peli oli tuplana hetken aikaa, ennen kuin käyttäjä poisti asennustiedoston.
Ei hitto. Nyt olen taas enemmän hukassa. Eihän tuo noin voi mennä että jos se uusi päivitys on 100 megatavua, niin tarvitaan jostain 90 gigaa? Jos pelin asennuskoko on 70 gigaa, niin se vaatimushan pitäisi - käsittääkseni - olla 70 gigaa (plus ehkä se 100 megaa), eli sen uuden päivitetyn pelin verran.Kyllä. Kaikissa em. skenarioissa pelin ja päivityksen asennuttua vapaata tilaa jää 5 gigatavua. Ja jos peliin vielä tämän jälkeen julkaistaan uusi päivitys - olkoon se kooltaan vaikka vain 100 megatavua - vaaditaan vapaata tilaa (hetkellisesti) se 90 gigaa ja rapiat. Tuon uudemman pikkupäivityksen asennettua peli vie tilaa taas n. 70 gigaa.
Ja minä taas osaltani saatoin sotkea asiaa lisää koska tuntuu että selitykset eivät silti päde tapauksessaniHuh-heijaa. Tulipa tästä taas selvitys. Enkä edes huomioinut tapauksia, joissa lukuisia päivityksiä saanut peli jossain vaiheessa ns. paketoidaan kokonaan uusiksi, jotta sen päivittäminen olisi helpompaa ja nopeampaa. Noin on käynyt ainakin Destiny 2:lle ja Warframelle.