Luulen ettei rajausta tehdä noin tiukalla mitalla. Jos PS4-peli on ajettu PS5-devkitin läpi kehittäjien toimesta, on miltei selvää myös pientä viilailua tehdyn jo tässä vaiheessa, tai sitä ainakin toivon.
Toivoa ja luulla saa, mutta vaatimus liittyy vain tuohon taaksepäinyhteensopivuuden varmistamiseen.
Ennen tuota heinäkuun 13. päivää sertifioidut PS4-pelit eivät välttämättä toimi, koska niitä ei ole takuuvarmasti testattu PS5-raudalla. Kuitenkin jos vanhaan peliin on tuon päivämäärän jälkeen tullut päivitys, täytyy yhteensopivuustestaus tehdä (tai muuten päivitystä ei saa julkaista edes PS4:lle).
Esimerkki: Peli X on sertifioitu ennen 13.7.2020, eikä sitä enää koskaan päivitetä > yhteensopivuutta ei ole välttämättä testattu kenenkään toimesta, eikä ole takeita, että kyseinen peli PS5:llä toimii ongelmitta. Tähän haarukkaan osuu suurin osa PS4:lle koskaan julkaistuista peleistä, joita ei enää päivitetä.
Peli Y on käynyt sertifointimankelissa ennen 13.7.2020, mutta siihen on tullut yksi tai useampi päivitys tuon jälkeen > täytyy toimia PS5:llä ongelmitta.
Peli Z on mennyt sertifioitavaksi 14.7.2020 tai sen jälkeen > on testattu ja toimii PS5:llä.
This means all PS4 games received by Sony for testing after the middle of that month are technically forwards compatible - playable on Sony's next-gen console - though it is up to each game's developer to ensure this is the case.
&
Further documentation sheds light on what "compatibility" means. A game will be deemed compatible with PlayStation 5 only if its submission code runs without issues on Sony's next-gen machine, and provides the same features on PS5 as it does on PS4.
Tässä ehtii PS4:lle tulla vielä lukemattomia pelejä, joista varsinkaan indiepuolella ei tulla PS5:lle koskaan julkaisemaan, mutta jotka toimivat PS4-versiona PS5:llä.
Lähde:
Eurogamer