Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS5-ongelmat

Ensinnäkin käyttöjärjestelmä on mielestäni varsin epälooginen ja itselleni tärkeitä ominaisuuksia kuten esim. pelikansioiden tekemistä ei tietääkseni ole.
Kansiot saatiin PS4:llekin vasta liki 3 vuotta konsolin julkaisun jälkeen, joten ans kattoo, kauanko Sonylla tällä kertaa menee tuollaisen perusominaisuuden kanssa.
 
Kansioita kyllä odotellaan tääläkin kovasti. Ja ehkä ne taustakuvat olisi myös kiva saada käyttöön. Ja ps4:ta talteen otettujen kuvien ja videoiden siirto PS5:n olisi myös erittäin kiva saada.
 
Myös sellainen ongelma ilmeni, että kun yritän ladata EA Playn tilaajana Battlefield 5:n PS4 version tuolle ulkoiselle kovolle, konsoli yrittää kuitenkin väkisin alkaa lataamaan sitä tuolle PS5:n SSD-asemalle, joka on jo minulla niin täynnä, etten sitä sinne voi alkaa lataamaan. Ja joka tapauksessa kun on PS4-versio puhtaasti, niin en sillä haluaisi tuota SSD-tilaa turhaan alkaa muutenkaan täyttämään. Onko tällainen ongelma tullut kenellekään eteen, ja onko löytynyt mahdollisesti ratkaisua?
 
Kyllä on niin fantastinen tuo PS5 käyttis. Ihan randomina käy niin ettei peli ei vaan enään käynnisty vaikka edellisenä päivänä pelannut ihan normaalisti, ainut keino korjata tämä on ladata peli uudestaan ja toivoa ettei sitä enään käy. Edellisen kerran oli Cyberpunk joka ei niin haitannut kun peli oli lähdössä laulukuroon, mutta nyt kävi myös God of Warin kanssa joten taitaa olla nuo PS4 pelit jotka sitä tekee. Aika ahdistavaa kyllä.
 
Kyllä on niin fantastinen tuo PS5 käyttis. Ihan randomina käy niin ettei peli ei vaan enään käynnisty vaikka edellisenä päivänä pelannut ihan normaalisti, ainut keino korjata tämä on ladata peli uudestaan ja toivoa ettei sitä enään käy. Edellisen kerran oli Cyberpunk joka ei niin haitannut kun peli oli lähdössä laulukuroon, mutta nyt kävi myös God of Warin kanssa joten taitaa olla nuo PS4 pelit jotka sitä tekee. Aika ahdistavaa kyllä.
Ei ole kyllä ollut mitään ongelmaa ja ps4 pelit lisä levyllä...
 
Settings > Storage > Extended Storage > Always Install PS4 Games to Extended Storage. Tämän pitäisi auttaa.
Kiitos kovasti avuliaisuudestasi @TT-2k . Tämän kuitenkin toki tarkistin jo alkuvaiheessa, kun tuota ongelmaa ilmeni. Ihan oikein on tuo täppä ja silti jostain kumman syystä haluaa väkisin asentaa Bäfä 5:n tuolle SSD-asemalle. Kumma juttu kyllä. Liittynee siihen, että on nimenomaan EA Playn kautta laitettu lataukseen. Ainakin luulen niin. En nyt muutakaan keksinyt kuin, että tyhjensin SSD-asemaa sen verran, että tuo Bäfä sinne mahtuu ja yritän sitten siirtää sen sieltä ulkoiselle kovolle. Vielä ei ole ihan tuo yli 100 gigan lataus päässyt loppuun, joten en ihan vielä tiedä toimiiko tämä kiertotie. Kohta sen kuitenkin näkee, kun latauksen pitäisi olla n. 20 minuutin päästä päätöksessään. Toki siirtämiseenkin menee joku tovi tuollaisen pelijärkäleen kanssa.
 
Liittynee siihen, että on nimenomaan EA Playn kautta laitettu lataukseen. Ainakin luulen niin. En nyt muutakaan keksinyt kuin, että tyhjensin SSD-asemaa sen verran, että tuo Bäfä sinne mahtuu ja yritän sitten siirtää sen sieltä ulkoiselle kovolle.
Yritin tuossa omalla konsolilla toistaa tilannetta, mutta en onnistunut. Toisaalta mulla ei ole EA Playta, joten tyydyin siihen, että laitoin lataukseen The Crew 2:n, joka tulee yhtenä 54,8 gigan könttänä. Siinä ei siis ole PlayGo käytössä, joka mahdollistaisi sen, että pelaamaan pääsee jossain määrin jo pienemmän alkulatauksen jälkeen.

Vapaata tilaa PS5:n SSD:llä on n. 39 gigatavua ja USB-levyllä vähän yli 80 gigaa. Eli ainakin teoria siitä, että peli todellisuudessa ladataan joka tapauksessa ensin PS5:n sisäiseen tallennustilaan ja vasta lopuksi vaivihkaa siirretään ulkoiselle levylle, ei nyt näyttäisi selittävän alkuperäistä ongelmaasi.

Se tässä toki jää nyt kokeilematta, että onko EA Play sitten se syypää. Joka tapauksessa on selvää, että Sonylla riittää vielä paljon tekemistä PS5:n tiedostonhallinnan kanssa. Itse uskonkin, että tuon keskeneräisyys ja bugisuus on myös sen takana, miksei konsolin M.2-paikkaa tueta vielä lainkaan. Todennäköisesti ovat omissa testeissään löytäneet liikaa bugeja, kun pitää hanskata jopa kolmea erilaista tallennustilaa. Vaikka tällaisten asioiden pitäisi periaatteessa olla ihan käyttöjärjestelmien peruskauraa, ja jopa Xbox 360 pystyi hoitamaan hommat kahden ulkoisen tallennustilan kanssa.

PS. Näemmä tuo uusin päivitys ei ole korjannut sitä, että PS4-pelin poisto jättää sen kummittelemaan päävalikkoon Store-ikonin vasemmalle puolelle. Huoh, on se softakehitys Sonylle joskus niin vaikeaa.
 
Yritin tuossa omalla konsolilla toistaa tilannetta, mutta en onnistunut. Toisaalta mulla ei ole EA Playta, joten tyydyin siihen, että laitoin lataukseen The Crew 2:n, joka tulee yhtenä 54,8 gigan könttänä. Siinä ei siis ole PlayGo käytössä, joka mahdollistaisi sen, että pelaamaan pääsee jossain määrin jo pienemmän alkulatauksen jälkeen.

Vapaata tilaa PS5:n SSD:llä on n. 39 gigatavua ja USB-levyllä vähän yli 80 gigaa. Eli ainakin teoria siitä, että peli todellisuudessa ladataan joka tapauksessa ensin PS5:n sisäiseen tallennustilaan ja vasta lopuksi vaivihkaa siirretään ulkoiselle levylle, ei nyt näyttäisi selittävän alkuperäistä ongelmaasi.

Se tässä toki jää nyt kokeilematta, että onko EA Play sitten se syypää. Joka tapauksessa on selvää, että Sonylla riittää vielä paljon tekemistä PS5:n tiedostonhallinnan kanssa. Itse uskonkin, että tuon keskeneräisyys ja bugisuus on myös sen takana, miksei konsolin M.2-paikkaa tueta vielä lainkaan. Todennäköisesti ovat omissa testeissään löytäneet liikaa bugeja, kun pitää hanskata jopa kolmea erilaista tallennustilaa. Vaikka tällaisten asioiden pitäisi periaatteessa olla ihan käyttöjärjestelmien peruskauraa, ja jopa Xbox 360 pystyi hoitamaan hommat kahden ulkoisen tallennustilan kanssa.

PS. Näemmä tuo uusin päivitys ei ole korjannut sitä, että PS4-pelin poisto jättää sen kummittelemaan päävalikkoon Store-ikonin vasemmalle puolelle. Huoh, on se softakehitys Sonylle joskus niin vaikeaa.
Kiitos kommenteista. Tuntuu tosiaan olevan tiedostonhallinnan suhteen varsin paljon ongelmia PS5:ssä. Tuo minun ongelmani todellakin oli varsin kummallinen, kun nimittäin olin laittanut takuuvarmasti pelin sitten latautumaan tuolle SSD-kovolle, jolle olin tehnyt lisätilaa, niin sitten lähti tosiaan latautumaan viimein, mutta lopulta kuitenkin kovoja tarkastellessani oli sitten kuitenkin asentanut Bäfän tuolle ulkoiselle kovolleni, johon sen halusinkin. Aiemminhan ei sitä suostunut millään sinne asentamaan.

Toivottavasti tätä kertomustani ongelmista ei nyt väärin oteta, kun olen aika paljon tässä ehtinyt Xbone X:ää ja viime aikoina XSX:ää kehumaan.

Vaikka ongelmia on minulla ollut ihan eri tavalla PS5:llä jo lyhyessä ajassa, kuin XSX:llä toistaiseksi, niin on tämä toisaalta aika mielenkiintoiselta ja kehityskelpoiselta konsolilta tuntunut tämä PS5:kin. Sitä kuitenkin kovasti toivon, että niitä konsolin sisään laitettavia SSD-kortteja pystyy sitten kohtuullisen helposti vaihtamaan, koska tiedän, että muutoin tuo pieni SSD-tila alkaa itseäni kyllä aika pahasti häiritsemään. Eiköhän kaikkeen muuhun kuitenkin totu, ja ne kovasti kaipaamani kansiotkin varmaan saadaan jossain vaiheessa myöhemmin, kuten hyvin pohdit PS4:lläkin aikoinaan käyneen.
 
Sitä kuitenkin kovasti toivon, että niitä konsolin sisään laitettavia SSD-kortteja pystyy sitten kohtuullisen helposti vaihtamaan
Eipä se itse asennus oo sen vaikeempaa kuin PS4:n kovalevyn vaihtaminen. Kylkipaneeli irti, ruuvaa M.2 paikan suojalevyn irti ja sit vaan työntää M.2 SSD:n liittimeen ja ruuvilla kiinni. Aika kalliitahan nuo nopeet M.2 SSD:t vaan vielä on.
 
Eipä se itse asennus oo sen vaikeempaa kuin PS4:n kovalevyn vaihtaminen. Kylkipaneeli irti, ruuvaa M.2 paikan suojalevyn irti ja sit vaan työntää M.2 SSD:n liittimeen ja ruuvilla kiinni. Aika kalliitahan nuo nopeet M.2 SSD:t vaan vielä on.
Juuri tuota tarkoitin, ettei noin hankalaa saisi vaihtaminen olla. XSX:llä kun se on konsolin takaa samantien helposti sekunnissa irroitettavissa ja saman tien kahdessa sekunnissa voi laittaa toisen tilalle. Mitään ruuvien availemisia ja muita näpräämisiä ei tarvitse nimenomaan tehdä, jolloin tuo operaatio on todellakin vaivaton, ja voi vaikka useammalle SSD-kortille laittaa pelejä ja vaivattomasti vaihdella mitä pelejä pelaa milloinkin. Itse kun ainakin pelaan kymmeniä eri pelejä niin, että vaihtelen niitä välillä ennen kuin välttämättä pääsen peliä loppuun asti.

Toki olen itsekin lukuisiin konsoleihin sisäiset kovot vaihtanut, eikä operaatio todellakaan sinänsä vaikea ole. Aikaa siihen kuitenkin suttaantuu ja se on silti tietyllä tapaa vaivalloista, vaikkei sinänsä vaikeaa. Arvostan kuitenkin sen verran mukavuutta elämässä, että voi tuosta aikamoinen rasite tulla, jos pitää aina kovasti näprätä, kun haluaa vaihtaa sen SSD-kortin toiseen. No, aika näyttää toki kuinka vaivalloista tuo tulee loppujen lopuksi olemaan.
 
Juuri tuota tarkoitin, ettei noin hankalaa saisi vaihtaminen olla. XSX:llä kun se on konsolin takaa samantien helposti sekunnissa irroitettavissa ja saman tien kahdessa sekunnissa voi laittaa toisen tilalle. Mitään ruuvien availemisia ja muita näpräämisiä ei tarvitse nimenomaan tehdä, jolloin tuo operaatio on todellakin vaivaton, ja voi vaikka useammalle SSD-kortille laittaa pelejä ja vaivattomasti vaihdella mitä pelejä pelaa milloinkin. Itse kun ainakin pelaan kymmeniä eri pelejä niin, että vaihtelen niitä välillä ennen kuin välttämättä pääsen peliä loppuun asti.

Toki olen itsekin lukuisiin konsoleihin sisäiset kovot vaihtanut, eikä operaatio todellakaan sinänsä vaikea ole. Aikaa siihen kuitenkin suttaantuu ja se on silti tietyllä tapaa vaivalloista, vaikkei sinänsä vaikeaa. Arvostan kuitenkin sen verran mukavuutta elämässä, että voi tuosta aikamoinen rasite tulla, jos pitää aina kovasti näprätä, kun haluaa vaihtaa sen SSD-kortin toiseen. No, aika näyttää toki kuinka vaivalloista tuo tulee loppujen lopuksi olemaan.
Toisaalta jos hinnat mielessä pitäen on valmis hommaamaan useamman SSD:n joita vaihtelee, niin hankkii kerralla sitten vähän isomman niin ei tarvitse tehdä se operaatio kuin kerran. Boksilla niitä kokovaihtoehtoja ei toistaiseksi ole kuin yksi, niin siinä mielessä on ihan kätevää, että sen vaihtaminen on myös kivutonta.
 
Toivottavasti tätä kertomustani ongelmista ei nyt väärin oteta, kun olen aika paljon tässä ehtinyt Xbone X:ää ja viime aikoina XSX:ää kehumaan.

Ei toki, kyllähän käyttiksen huonous ja sisäisen SSD asentamisen vaikeus kuuluvat ilman muuta PS5 -ongelmiin. Varsinkin, kun Xboxsilla kuitenkin on se paras käyttis kansioilla ja SSD vaihtaminenkin sujuu sekunneissa.

Eli olisit vain tuonut ne oikeat ongelmasi esille PS5 liittyen ja loput kirjoittanut niille varattuihin ketjuihin. Nyt kun nimimerkkisi tunnistaa, menettää viestisi uskottavuuden, kun aloitat Playstation käyttiksen haukkumisella.

 
Viimeksi muokattu:
Alusta asti ollut ongelmia :/ Ohjain ei toimi langattomana kunnolla; ei tottele, liikkuu itsestään ja yhteys konsoliin katkeilee. Ostin pitkän USB kaapelin ja sit toimi langallisena. No nyt sitten ei mitkään konsolin USB portit reagoi. Lisäksi 2019 vuoden Samsung RU7475 ei tunnista ps5:tä, lukee "game console". Vuoden 2012 Sony tunnistaa ja sen kanssa ohjainkin toimii moitteettomasti langattomana. Onko kukaan törmännyt samoihin ongelmiin?
 
Oletko sammuttanut konsolin kokonaan, virrat pois ja takaisin päälle? Tekeekö yhä tuota?
Joo. Ohjain on poistettu ja määritetty johdolla uudestaan. On tehty tehdasasetukset. Alkuperäinen konsoli jopa lähetettiin huoltoon kun langaton pelaaminen ei onnistunut. Lähettivät uuden tilalle. Samat ongelmat jatkuu ja uutta on toi USB porttien reagoimattomuus. Meillä on 2 ohjainta ja molemmilla samat ongelmat. Voiko tää kaikki johtuu siitä että Samsung ei tunnista ps5:tä?
 
Joo. Ohjain on poistettu ja määritetty johdolla uudestaan. On tehty tehdasasetukset. Alkuperäinen konsoli jopa lähetettiin huoltoon kun langaton pelaaminen ei onnistunut. Lähettivät uuden tilalle. Samat ongelmat jatkuu ja uutta on toi USB porttien reagoimattomuus. Meillä on 2 ohjainta ja molemmilla samat ongelmat. Voiko tää kaikki johtuu siitä että Samsung ei tunnista ps5:tä?
Hyvin outoa, jos televisio vaikuttaa konsolin toimintaan. Toisinpäin voisin tuon vielä jotenkin ymmärtää.
 
Jaha, alkaa paljastumaan PS5 ohjainten laatu, tässä on nyt pari kuukautta pelattu ohjaimella ja nyt alkaa olla merkkejä että vasen tatti ei enää palaudu keskikohtaan. Mutta toisaalta, Hitman 3 ohjaus tuntuu olevan todella herkällä muutenkin, enkä ole muissa peleissä huomannut samanlaista ongelmaa. Mites muut, onko ohjain toiminut ihan moitteetta?

 
Viimeksi muokattu:
Jaha, alkaa paljastumaan PS5 ohjainten laatu, tässä on nyt pari kuukautta pelattu, ohjaimella ja nyt alkaa olla merkkejä että vasen tatti ei enää palaudu keskikohtaan. Mutta toisaalta, Hitman 3 ohjaus tuntuu olevan todella herkällä muutenkin, enkä ole muissa peleissä huomannut samanlaista ongelmaa. Mites muut, onko ohjain toiminut ihan moitteetta?



Marraskuusta lähtien toiminu molemmat ohjaimet moiteetta ainakin täällä
 
Ylös Bottom