Kun tuo uusin "v3.00"-päivitys toi mahdollisuuden siirtää PS5-pelejä USB:lle jemmaan, heräsi heti kysymyksiä siitä, miten se mahtaa hanskata peliin tulevat päivitykset. No, sain siihen nyt vastauksen, koska kaukaa viisaana ennustin Warframeen saavan piakkoin päivityksen ja siirsin sen jo eilen USB-levylle talteen. Tänään päivityksen saapuessa konsoli ei tuntunut olevan millään lailla pelin uudesta versiosta tietoinen, eikä siellä "kylmävaraston" puolella olevalla pelillä ole myöskään Check For Update -toimintoa. Niinpä päätin aloittaa kopioinnin takaisin PS5:n omaan tallennustilaan.
Operaatio meni epäilyttävän hitaasti, ja arvelin, että se taitaa nyt salaa taustalla ladata päivitystä, vaikkei käyttöliittymä sitä mitenkään ilmaissut. Kun homma oli lopulta valmis, käynnistyi peli automaattisesti ohjaimeen koskematta, ja toden totta, se oli valmiiksi uusimmassa versiossaan. So far so good, mutta sitten halusin testata päivitetyn pelin siirtoa takaisin USB:lle. Sepä ei onnistunutkaan, koska siirron loppumetreillä tuli todella selkeä "Something went wrong" -virheilmoitus sekä virhekoodi, jota en siinä kohtaa älynnyt ottaa ylös.
Edes konsolin uudelleenkäynnistyksen jälkeenkään Warframe ei suostunut USB-levylle enää menemään. Tiedostonhallinnan mukaan ulkoisessa tallennustilassa ei ole kyseisestä pelistä jälkeäkään, mutta kun siirtoa yrittää uudestaan, näkyy pelin kokona vain reilu gigatavu. Eli oletettavasti se sai alunperin n. 30 gigaa siirrettyä, jonka jälkeen jotain kyrvähti, ja nyt ne vaillinaiset datat estää tekemästä siirtoa loppuun.
Poistin nyt pelin PS5:ltä kokonaan ja laitoin uudestaan lataukseen. Sen jälkeen voisin kokeilla siirtoa vielä kertaalleen.
Ja ei tuo tiedostohallinta muutenkaan tunnu vieläkään ihan kunnossa olevan, sillä aamupäivällä ladattu PS4-peli Saints Row The Third Remastered ei suostunut siirtymään USB:ltä SSD:lle päin, koska kyseinen nimike oli olevinaan Installing-tilassa. Tarkempi katsastus Options-napilla pelin Information-näkymään kertoi Download statuksen olevan 59.12/59.14 GB, eli tuntemattomasta syystä latauksesta puuttui parisenkymmentä megatavua. Kuitenkaan mitään tapaa latauksen jatkamiseen ei ollut, ja konsolin restartin jälkeen samainen status näytti 19.25/59.14 gigaa. Peli kyllä käynnistyi ihan normaalisti, eikä valittanut puuttuvasta datasta. Varmuuden vuoksi kuitenkin poistin koko roskan ja laitoin vielä kerran uudestaan lataukseen.
En siis edelleenkään ihmettele, miksei Sony ole halunnut M.2-paikkaa aktivoida käyttöön, kun tiedostohallinnassa on puolen vuoden jälkeenkin noin räikeitä käpysiä.
Update! Warframen siirto uudelleenlatauksen jälkeen meni vieläkin mönkään. Virhekoodina tällä kertaa CE-107552-0. Ja vaikka Information-näkymän mukaan pelin koko 32,74 gigaa, ei peli suostu enää käynnistämään, vaan sylkäisee "Can's start the game or app" -virheen. Ja siirtoa kun yrittää uudestaan, tulee nyt virhekoodi
CE-100002-3, joka viittaa päivityksen epäonnistumiseen. Pah.