Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS5-ongelmat

No, ei siinä, haudotaan nelospleikkaria vielä pari kk hyllyssä että saan tehtyä PSN tilin… ehkä…
Tuo kuulostaa yksinkertaisimmalta ratkaisulta. Ehkä Sonylla on ajateltu, ettei alle 7-vuotiaiden tallennuksilla ole väliä, koska muksut niitä tuhoaa vahingossa muutenkin ja/tai tykkää aloittaa pelejä aina vaan alusta uudestaan.

Nimim. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun poitsu on valinnut New Game eikä Continue, ja sinne on jyräytynyt vanha tallennus. Ärsyttää yhden ainoan tallennuspaikan pelit, joissa tuollainen on edes mahdollista.
 
Pari viikkoa nyt selvitelty pleikkarin tuen kanssa enkä ole asiasta juuri viisastunut.
Eka soitolla vakuuteltiin että kyllä se onnistuu kun luon vaan PSN tilin lapselle, ei auttanut vaikka sanoin etten saa luotua tiliä 6v lapselle. Laitoin perään sähköpostia, erehdyksessä työsähköpostista niin sain parin päivän odottelun jälkeen viestin että kyseisellä sähköpostilla ei löydy PSN tunnusta, ilmoitin PSN tunnuksen ja nyt olen reilun viikon odotellut vastausta sähköpostiin jota ei ole tullut, tänään sitten soitin uudestaan ja tuessa kerrottiin ettei tuo tallennusten siirto siinä tapauksessa onnistu ollenkaan. No, ei siinä, haudotaan nelospleikkaria vielä pari kk hyllyssä että saan tehtyä PSN tilin… ehkä…
Ikävä kyllä useammassakin tapauksessa vuosien varrella ovat omatkin kokemukseni olleet lähes järjestään vastaavia. Vastaavat kun lystäävät, ja välillä on mennyt jopa viikkoja ennen kuin olen saanut lopulta töykeän vastauksen, jossa ei yleensä ole edes ratkaisua tai eivät ole ymmärtäneet koko asiaa lainkaan oikein. Ja aina pyytävät samasta asiasta kuvat uudelleen, vaikka olisi viikkotolkulla jo saman asian kanssa vaihdettu viestejä.

Järjettömän huonoa asiakaspalvelua, jota vastaavaan en ole tähän mennessä missään muualla törmännyt. Yleensä asiakaspalveluista minulla on itse asiassa varsin hyvät kokemukset, mutta Sonylla se on aivan järkyttävä oma lukunsa. Yksi suuri syy siihen miksi Sony-sympatiani ovat vuosien varrella laskeneet pohjamutiin.
 
Tuo kuulostaa yksinkertaisimmalta ratkaisulta. Ehkä Sonylla on ajateltu, ettei alle 7-vuotiaiden tallennuksilla ole väliä, koska muksut niitä tuhoaa vahingossa muutenkin ja/tai tykkää aloittaa pelejä aina vaan alusta uudestaan.

Nimim. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun poitsu on valinnut New Game eikä Continue, ja sinne on jyräytynyt vanha tallennus. Ärsyttää yhden ainoan tallennuspaikan pelit, joissa tuollainen on edes mahdollista.
Omat kokemukset lähinnä päinvastaisia, ei ole ainakaan vielä onnistuttu kadottamaan tallennuksia ja muutenkin muksu tykkää etsiä peleistä piilotettuja juttuja yms.
Sepä tässä kai eniten tympiikin, pieni mies on kuitenkin noihin käyttänyt aikaa ja vaivaa noihin tallennuksiin niin olisihan ne kiva saada hyötykäyttöön, etenkin kun kyseisiä pelejä pelaa edelleenkin.
Mutta joo, pleikan asiakaspalvelusta tuli kysely että ”kuinka onnistuimme” muistin kyllä tuohon jättää tulikiven katkuisen palautteen vaikka eihän se mitään hyödytä.
 
Omat kokemukset lähinnä päinvastaisia, ei ole ainakaan vielä onnistuttu kadottamaan tallennuksia ja muutenkin muksu tykkää etsiä peleistä piilotettuja juttuja yms.
Sen jälkeen kun poitsu oppi lukemaan, ei tuota ole enää tainnut käydä kuin kerran, ja sekin sellaisessa tapauksessa, jossa New Game oli oletusvalinta, vaikka tallennus olikin olemassa. Kammottavaa käyttöliittymäsuunnittelua tuollainen.

Sepä tässä kai eniten tympiikin, pieni mies on kuitenkin noihin käyttänyt aikaa ja vaivaa noihin tallennuksiin niin olisihan ne kiva saada hyötykäyttöön, etenkin kun kyseisiä pelejä pelaa edelleenkin.
Ymmärrettävää kyllä. Niin lapsia kuin ihmisiä ylipäätäänkin on niin erilaisia. Itse vaalin kaikkia tallennuksiani hyvin tarkkaan, ja sitten tunnen tyyppejä, jotka tuntuvat vähät välittävän, vaikka tallennukset tuhoutuisivat.

Mutta joo, pleikan asiakaspalvelusta tuli kysely että ”kuinka onnistuimme” muistin kyllä tuohon jättää tulikiven katkuisen palautteen vaikka eihän se mitään hyödytä.
Kriittistä palautetta kannattaa jättää, jos/kun siihen on aihetta. Mutta se pitää osata muotoilla riittävän sivistyneesti. Oman kokemuksen mukaan valitettavan iso osa negatiivisesta asiakaspalautteesta on lähinnä haistattelua tai muuten vaan turhan alatyyliseen sävyyn kirjoitettua. Sellaista shaibaa kun lukee päivästä toiseen, ei se kauheasti asiakaspalvelijankaan mieltä ylennä. Sen sijaan joskus yksittäisenkin käyttäjän havainto voi oikeasti poikia muutoksen/korjauksen, jos se on selkeästi esitetty ja perusteltu.

Ikävä kyllä useammassakin tapauksessa vuosien varrella ovat omatkin kokemukseni olleet lähes järjestään vastaavia. Vastaavat kun lystäävät, ja välillä on mennyt jopa viikkoja ennen kuin olen saanut lopulta töykeän vastauksen, jossa ei yleensä ole edes ratkaisua tai eivät ole ymmärtäneet koko asiaa lainkaan oikein. Ja aina pyytävät samasta asiasta kuvat uudelleen, vaikka olisi viikkotolkulla jo saman asian kanssa vaihdettu viestejä.
Vaikka pääsääntöisesti olenkin Pleikkarin teknisen tuen kautta saanut asiat hoidettua, niin myös oman kokemukseni mukaan vastaustahti on luvattoman hidasta. Ja tuota samojen asioiden kertomista meilistä toiseen on joutunut tekemään, kun vähän joka vastauksen perässä on tuntunut eri asiakaspalvelijan nimi olevan. En tiedä, eivätkö muka näe toistensa kommentteja, vai eivätkö vaan jaksa lukea aiempaa keskusteluhistoriaa.

Surullinen alamäki alkoi siinä kohtaa, kun Pleikkarin tuki siirtyi Nordisk Filmiltä jonnekin Englantiin. Nordiskin hotline-jannuilla sentään oli erittäin hyvä tekninen tietämys asioista, ja vaikkeivat kaikkiin asioihin suoraan pystyneetkään itse vaikuttamaan, niin aika paljon kuitenkin saivat hoidettua jo ensimmäisellä yhteydenotolla.
 
Eikö Sonyllä ole enää live chattia, mihin voi ola yhteydessä takuuasioissa, tarkemmin Dualsensen takuuvaihdossa? Vai muistelenko ihan omiani ja sellaista ei koskaan ollutkaan.
 
Eikö Sonyllä ole enää live chattia, mihin voi ola yhteydessä takuuasioissa, tarkemmin Dualsensen takuuvaihdossa? Vai muistelenko ihan omiani ja sellaista ei koskaan ollutkaan.
Mulla hoitui asia hyvin playstation tuen kanssa sähkopostilla. Hyvin neuvoivat ja homma hoitui.
 
Eikö Sonyllä ole enää live chattia, mihin voi ola yhteydessä takuuasioissa, tarkemmin Dualsensen takuuvaihdossa? Vai muistelenko ihan omiani ja sellaista ei koskaan ollutkaan.
Ilmeisesti vähän vaihtelevasti. Itsellä Sonyn soundbar ja siihen sain neuvoja Sonyn sivujen chätin kautta, mutta ilmeisesti on niin älytön koronaruuhka, että langat käy sen verran kuumina, että ei resurssit riitä chatin ylläpitoon Suomessa, koska nyt en enää sitä vaihtoehtoa löytänyt.
 
Sellanen ongelma tullut, että konsoli ei mene päälle. Eli kun painaa virtanapista päälle niin se piippausääni kuuluu, mutta mitään muuta ei tapahdu. Johdot otettu irti ja laitettu uudestaan kiinni ja eri pistorasioita kokeiltu yms. Mikähän neuvoksi?
 
Kokeile käynnistää konsoli vikasietotilassa. Jos edes se ei toimi, edessä taitaa olla takuuvaihto.

Joo ei auta kun ei edes se toinen piippausääni kuulu. Sonyyn otettava sitten yhteyttä.
 
Ps4:n rinnalla oli Sonyn 4k tv.
Kun käynnistin tv:n ps4 ei käynnistynyt. Tai kun painoin PS näppäimestä käynnistyi tv.
Kun sammutin TV:n, pleikka sammui, tai kun sammutin pleikan, tv sammui.

Nyt PS5 + LG OLED ja käyttäytyy ihan oudosti. Kun painan PS näppäintä ohjaimesta, pleikka lähtee päälle, mutta TV ei. Mutta kun käynnistän tv:een, se sammuttaa pleikan. TV:n käynnistys sit taas avaa kyllä pleikan, mutta sit joudun kuitenkin ohjaimen käynnistää ni hyöty plus miinus nolla.
Sit taas kun sammutan TV, tai pleikan, ei toinen sammu laisinkaan. Onko mulla joku asetus väärin?

Sit otin PS NOW palvelun vuodeksi kun maksoi melkein sama kuin yksittäinen peli jonka olisin halunnut. Mutta suoratoistossa kaikki pelit herjailee vähän väliä ettei netti riitä laadukkaaseen toistoon. Sit on kuvanlaatu myös sen näköistä suttua. 300/100megan kuitu joka on verkkopiuhalla vieläpä kiinni.
Pelien lataukset tulee todella haipakkaa, paljon nopeammin luin ps4:lla. Samoin youtubeen lähetti yhtä nopeasti kuin pc. Ja verkkopelit toimii ongelmitta. Eli netti kyllä näyttäis olevan kunnossa…myös pleikan päässä.

Ja OT:na pakko purkaa tuntoja :D
Käyttöliittymä on kyllä hanurista. Etusivulle ei mahdu juuri mitään ja kansioita, kiinnityksiä jne ei ole tarjolla. Myös valikoissa lepotilaan siirtyminen on mun mielestä liian monen klikkauksen takana.
Lisäksi kun menee pelikirjastoon, storeen jne ja haluaa sieltä ylhäältä selata välilehtiä. Ensin painetaan alas sinne kirjastoon/storeen, sit takaisin ylös et pääsee välilehtiin. Uskomattoman ihmeellisiä ratkaisuja. Kuitenkin lähtökohtaisesti lähes ps4 käyttöliittymä, mutta vain tehty onneton versio siitä.
 
Sit taas kun sammutan TV, tai pleikan, ei toinen sammu laisinkaan. Onko mulla joku asetus väärin?
Siltähän tuo kuulostaa. C9:n kanssa mulla asetukset näin:

PS5: Settings > System > HDMI > Kaikki päällä.
C9: Settings > Connection > HDMI Device Settings > Auto Device Detection pois päältä, SIMPLINK (HDMI-CEC) ja Auto Power Sync päällä.

Näillä sekä PS5 että telkkari käynnistyy (ja menee oikealla inputille), kun ohjaimen PS-nappia painaa. Vastaavasti PS5 sammuu, kun television sammuttaa telkkarin kaukosäätimen Power-napista.

Jos vain PS5:n sammuttaa (joko laittamalla Rest Moden tai pistämällä täysin virrattomaksi), TV ei sammu heti itsestään. Sen sijaan se menee No Signal -näkymään, ja jos siinä aikansa odottaa, vasta sen jälkeen telkkarikin sammuu.

Tämän järjestelyn ainoa huono puoli on, että JOS PS5:n HDMI-input on ollut viimeksi aktiivisena TV:tä käytettäessä, TV:n käynnistys starttaa samalla myös PS5:n. Tämä on helpoimmin (?) kierrettävissä käynnistämällä TV kaukosäätimen Netflix-painikkeella. Sen jälkeen voi vaihtaa kaukosäätimellä esim. PS4 Pron tai Series X:n inputin, ja sen jälkeen käynnistää kyseisen konsolin sen ohjaimesta.

Tuohon en ole keksinyt syytä, että miksi PS5:n inputin valitseminen käynnistää konsolinkin saman tien, koska tosiaan millään muulla konsolilla tuota ei tapahdu, vaikka niissä on asetukset näennäisesti samalla tavalla.
 
En oikein löydä mitään noita @TT-2k laittamia asetuksia telkkarista. Simplink löytyy ja samassa on vain hdmi deep colour, mutta mitään auto power synciä en löydä
 
En oikein löydä mitään noita @TT-2k laittamia asetuksia telkkarista. Simplink löytyy ja samassa on vain hdmi deep colour, mutta mitään auto power synciä en löydä
Näemmä C1:n käyttämässä uudemmassa webOS-versiossa on asetuksia hieman muutettu. Onhan tuossa pari vuosikertaa välissä sentään.
 
Onko Sonylla suomenkielistä sähköpostiosoitetta tai muuta vastaavaa missä voi kysellä mahdollisesta takuuvaihdosta?
 
Useamman kerran nyt käynyt niin, että kun käynnistän pleikan, menee tv ihan sekaisin. Kaikki hdmi valinnat ”ei signaalia” kohtaa myöden vilkkuu hulluna ja samaa tekee myös ps5 näkymä. Tv puoli ja valikot toimii. Sit kun avaan pc:een ja laitan hdmi valinnan sinne jotta kuva rauhoittuu, voi sen jälkeen vaihtaa pleikalle ja toimii normaalisti.



edit: ja kun vika on päällä, ei auta pleikan sammutus tai hdmi irrottelu. Vain tuo että saa yhden ehjän hdmi signaalin. Mun tapauksessa pc kuva.
 
Voisiko olla HDMI-käsittely ongelma konsolin sekä TV:n välillä ja jostain syystä TV ottaa todella pahat häiriöt siitä sekä vaatii toimiakseen vain tuollaisen ratkaisun? Tai sitten vaan PS5:ssa on jotain vikaa. :)

Itsellä on aina välillä (noin kerran kahdessa kuukaudessa) kuvassa häiriö, kun käynnistän PS5 ja TV:n. Kuva on ihan venynyt ja häriöinen, mutta ei kyllä vilku. Siihen auttanut aina tv:n sammutus, niin kuva on jälleen kunnossa.

Ja itselläni sitä on tapahtunut niin PS4 Pro ja PS5 kanssa, kahden eri television sekä eri kaapeleiden kanssa. Aina ajattelut, että se on vain joku HDMI-käsittelyhäiriö. Eikä siitä sen enempää ole ollut haittaakaan viiden vuoden aikana.
 
Ylös Bottom