Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS5-ongelmat

HDR asetusta säätäessä on kolme eri sivua mihin pitää asettaa oikea kirkkausaste. Olen huomannut että toisen sivun asetus ei säily. Mulla kone vetäisee sen viisi napsua kirkkaammaksi mitä itse asettanut. Mistähän moinen johtuu koska muistelen että aikaisemmin ei ollut tätä ongelmaa...
Hyvältä kyllä pelit näyttänyt kaikinpuolin eli ei ongelmaa sen takia mutta perin outoa. Telkkarina toimii Sonyn xh9005 ja kuvatilana on peli Vincentin kehoittamilla säädöillä. Lähes kaikki muut säädöt konsolissa on automaatilla. HDR asetus tilassa, päällä jos tuettu
 
Viimeksi muokattu:
HDR asetusta säätäessä on kolme eri sivua mihin pitää asettaa oikea kirkkausaste. Olen huomannut että toisen sivun asetus ei säily. Mulla kone vetäisee sen viisi napsua kirkkaammaksi mitä itse asettanut. Mistähän moinen johtuu koska muistelen että aikaisemmin ei ollut tätä ongelmaa...
Hyvältä kyllä pelit näyttänyt kaikinpuolin eli ei ongelmaa sen takia mutta perin outoa. Telkkarina toimii Sonyn xh9005 ja kuvatilana on peli Vincentin kehoittamilla säädöillä. Lähes kaikki muut säädöt konsolissa on automaatilla. HDR asetus tilassa, päällä jos tuettu
Ootko varma että naksumäärä muuttuu vai pelkästään dynaamisesti telkun esittämä kirkkaus? xe sarjalainen itsellä ja se kyllä yrittää dynaamisesti sovittaa minkä kerkee.. jos tuosta kyse niin silloin on vaan luotettava "nits" naksumäärään vaikka kuva muuttuisi kirkkauttaan..
 
Ootko varma että naksumäärä muuttuu vai pelkästään dynaamisesti telkun esittämä kirkkaus? xe sarjalainen itsellä ja se kyllä yrittää dynaamisesti sovittaa minkä kerkee.. jos tuosta kyse niin silloin on vaan luotettava "nits" naksumäärään vaikka kuva muuttuisi kirkkauttaan..
Itseasiassa mä en niinkään kuvassa ole huomannut virheitä vaan nimenomaan naksu määrässä. Säädän HDR asetuksen niin että valkoinen alue menee yhden naksun yli niin että mallikuva häviää näkyvistä ja musta on niin musta kuin olla ja voi. Tämä siis Vincentin vinkki. Nyt kun menen uudelleen säätämään asetusta niin toisella sivulla joudun palaamaan viisi naksua takaisin/tummempaan että se on sen yhden naksun yli minkä alunperin laitoin asetukseksi
 
Itseasiassa mä en niinkään kuvassa ole huomannut virheitä vaan nimenomaan naksu määrässä. Säädän HDR asetuksen niin että valkoinen alue menee yhden naksun yli niin että mallikuva häviää näkyvistä ja musta on niin musta kuin olla ja voi. Tämä siis Vincentin vinkki. Nyt kun menen uudelleen säätämään asetusta niin toisella sivulla joudun palaamaan viisi naksua takaisin/tummempaan että se on sen yhden naksun yli minkä alunperin laitoin
Tuo siis vaikuttaa ihan siltä että tv dynaamisesti säätää sitä kirkkautta... jos telkusta ei saa ao. dynaamista toimintoa pois niin tuo "säädä 1 naksu yli valkoisessa" ei toimi.
Jos haluaa parhaan asetuksen niin se on vähän työläs mutta tehtävä vain kerran.
Vincent on siitä kertonut ja tein aikanaan säätö ketjun tänne.

edit: Thread 'Xbox One/Series ja PS4/5: systeemitason HDR-säätöohje kaikenlaisille TV:lle' https://forum.konsolifin.net/thread...hdr-saeaetoeohje-kaikenlaisille-tv-lle.96002/
 
Viimeksi muokattu:
Millaista HDMI kaapelia olette käyttäneet PS5 kanssa?

Itsellä on HAMA 4K 10m kaapeli tykille ja signaali on alkanut pätkiä. Ongelmaa ei ole Blu-Ray elokuvien kanssa ja mielestäni 4K leffat ovat myös toimineet hyvin.

Hidastin hdmi nopeutta -2 PS5 asetuksista ja pelien pätkiminen katosi. Aikaisemmin pätkimistä oli myös PS5 päävalikossa.


Onko tuon kaapelin nopeus liian hidas, vaikka tykissä on hdmi 2.0 liitäntä? Lisäksi joudun laittamaan HAMAN 90 asteen adapterin tykin päässä väliin, koska hdmi kaapeli ei muuten mahdu paikalleen.

Ongelma paheni itsekseen mikä tuntui oudolta.
 
Kyllähän 4k@60fps täydella chromalla on HDMI 2.0:n rajoilla

Bluray elokuvat tiputtavat HDMi "nopeutta" automaattisesti asetuksesta riippumatta koska elokuvat ovat natiivistikin alemmalla chromalla. Ei alemmalla asetuksella ole käytännön merkitystä kuin PC-käytössä.
 
Mikäköhän pleikalle nyt tuli. Konsoli käynnistyy vain vikasietotilassa ja sieltä ei pysty muuta valitsemaan kuin nollaa ps5 järjestelmä. Piuhat otin irti ja takaisin mutta ei auta tämäkään.
 
Mikäköhän pleikalle nyt tuli. Konsoli käynnistyy vain vikasietotilassa ja sieltä ei pysty muuta valitsemaan kuin nollaa ps5 järjestelmä. Piuhat otin irti ja takaisin mutta ei auta tämäkään.
Onko konsolin M.2-paikassa asennettuna lisä-SSD:tä? Jos on, koeta ottaa se pois. Jos ei, sitten PS5 lienee kaput, ja edessä on huoltoreissu. Tai toki ennen sitä voi tuota tehdasasetuksien palautusta kokeilla, koska huoltoon lähettäessä datat menettää joka tapauksessa.
 
Minulla kävi eilen sellainen että luulin jo saaneeni toisen PS5:n, joka lähtee huoltoon. Kesken Forbidden Westin sammuu kuva ja televisio ei saa signaalia. Konsoli hurisee hetken ja sammuu. Painelen ohjaimesta päälle ja ei reagoi, jossa kohtaa mietin että taisi tulla jo toinen hajonnut konsoli kohdalle mutta konsoli kuitenkin käynnistyi ja palasi päälle. Teki jonkin kovalevyn tarkistamisen/korjauksen, mikä enteilee aika huonoa mielestäni, ja toimi sen jälkeen.

Nyt vain odottelen että milloin tuokin yksilö hajoaa lopullisesti.

Kyllähän se tuota SSD-asemaa aika paljon kuluttaa kun videokaappaus on jatkuvasti päällä. Pelitunteja ei muuten tuli "kuin" jotain 2-3 tuntia per päivä. Viikonloppuisin voi olla jopa neljättä tuntia per päivä.

Harmittaa aika paljon että sitä asemaa ei voi itse vaihtaa vaan se on ymmärtääkseni juotettu kiinni. Todella tympeää suunnittelua. Jossain vaiheessa tuo SSD on joka tapauksessa loppu ja siinä samalla koko konsoli. Aiempien sukupolvien konsolien kestäminen ei sentään ole kovalevystä kiinni vaan sen pystyy itse vaihtamaan, joten hyvin ärsyttävä juttu tuo.

Sitä en muista että oliko Series X:ssä sama homma siinäkin.
 
Sitä en muista että oliko Series X:ssä sama homma siinäkin.
Series X:n SSD:tä ei ole ihan juotettu sentään, mutta ei sen vaihto ihan yksinkertainen operaatio ole. Konsoli pitää aika atomeiksi purkaa, ja lisäksi vaihdettavan SSD:n täytyy olla toisesta Series X:stä, eli siihen ei mitä tahansa M.2-pötkylää voi heittää.

 
Minulla kävi eilen sellainen että luulin jo saaneeni toisen PS5:n, joka lähtee huoltoon. Kesken Forbidden Westin sammuu kuva ja televisio ei saa signaalia. Konsoli hurisee hetken ja sammuu. Painelen ohjaimesta päälle ja ei reagoi, jossa kohtaa mietin että taisi tulla jo toinen hajonnut konsoli kohdalle mutta konsoli kuitenkin käynnistyi ja palasi päälle. Teki jonkin kovalevyn tarkistamisen/korjauksen, mikä enteilee aika huonoa mielestäni, ja toimi sen jälkeen.

Nyt vain odottelen että milloin tuokin yksilö hajoaa lopullisesti.

Kyllähän se tuota SSD-asemaa aika paljon kuluttaa kun videokaappaus on jatkuvasti päällä. Pelitunteja ei muuten tuli "kuin" jotain 2-3 tuntia per päivä. Viikonloppuisin voi olla jopa neljättä tuntia per päivä.

Harmittaa aika paljon että sitä asemaa ei voi itse vaihtaa vaan se on ymmärtääkseni juotettu kiinni. Todella tympeää suunnittelua. Jossain vaiheessa tuo SSD on joka tapauksessa loppu ja siinä samalla koko konsoli. Aiempien sukupolvien konsolien kestäminen ei sentään ole kovalevystä kiinni vaan sen pystyy itse vaihtamaan, joten hyvin ärsyttävä juttu tuo.

Sitä en muista että oliko Series X:ssä sama homma siinäkin.
Eiks ton video kaappauksen saa pois päältä?
 
Eiks ton video kaappauksen saa pois päältä?
En halua sitä pois. Se on ominaisuus, jonka Sony on päättänyt jättää päälle, joten sen ja täten myös konsolin se päällä pitää toimia ongelmitta.

Alle puolen vuoden ikäisen konsolin ei pitäisi hajota sen vuoksi että päällä on ominaisuus, jonka valmistaja on siihen asentanut ja laittanut oletuksena päälle.
 
Niin paljon kuin Nintendon joy-con driftistä valitetaan, niin näköjään ei nämä kilpailijat ole yhtään parempia. Mun ps5 ohjaimineen on juuri ja juuri ollut vuoden käytössä ja nyt tuon ohjaimen vasen tatti alkoi driftailemaan niin pahasti että pelaaminen meni mahdottomaksi. Takuuaika kai näissä on vaan vuosi eli pitänee kiltisti ostaa uusi ohjain?

Switchilläkin mulla on driftiä esiintynyt, mutta ei koskaan näin nopeasti ole mennyt siellä ohjain käyttökelvottomaksi sen suhteen. Pari vuotta on aina kestäneet vähintään käytössä. Siihen nähden tämä pleikkarin esitys ei kyllä nyt vakuuta.
 
Niin paljon kuin Nintendon joy-con driftistä valitetaan, niin näköjään ei nämä kilpailijat ole yhtään parempia. Mun ps5 ohjaimineen on juuri ja juuri ollut vuoden käytössä ja nyt tuon ohjaimen vasen tatti alkoi driftailemaan niin pahasti että pelaaminen meni mahdottomaksi. Takuuaika kai näissä on vaan vuosi eli pitänee kiltisti ostaa uusi ohjain?

Switchilläkin mulla on driftiä esiintynyt, mutta ei koskaan näin nopeasti ole mennyt siellä ohjain käyttökelvottomaksi sen suhteen. Pari vuotta on aina kestäneet vähintään käytössä. Siihen nähden tämä pleikkarin esitys ei kyllä nyt vakuuta.
Myyjästä riippuen tuon voi vielä hyvinkin saada virhevastuun nojalla vaihdettua. Lainmukaisen virhevastuun kesto on pidempi kuin takuu, joka on myyjän, maahantuojan tai valmistajan antama lisäetu. Kannattaa ostopaikkaan ilmoitella normaalissa käytössä ilmenneestä viasta ja pyytää virheetöntä ohjainta tilalle.

 
Niin paljon kuin Nintendon joy-con driftistä valitetaan, niin näköjään ei nämä kilpailijat ole yhtään parempia. Mun ps5 ohjaimineen on juuri ja juuri ollut vuoden käytössä ja nyt tuon ohjaimen vasen tatti alkoi driftailemaan niin pahasti että pelaaminen meni mahdottomaksi. Takuuaika kai näissä on vaan vuosi eli pitänee kiltisti ostaa uusi ohjain?

Switchilläkin mulla on driftiä esiintynyt, mutta ei koskaan näin nopeasti ole mennyt siellä ohjain käyttökelvottomaksi sen suhteen. Pari vuotta on aina kestäneet vähintään käytössä. Siihen nähden tämä pleikkarin esitys ei kyllä nyt vakuuta.
Itsellä oli myös syksyllä samaa vikaa n. puolivuotiaassa ohjaimessa. Pyörittelin tattia ja puhaltelin pää punaisena tatin juureen niin vika korjaantui, mutta palasi aina jonkun ajan kuluttua takaisin, kunnes ei mystisesti enää palannutkaan.

Nyt on ohjaimella ikää jo yli vuosi, ja hyvin toimii.
 
Niin paljon kuin Nintendon joy-con driftistä valitetaan, niin näköjään ei nämä kilpailijat ole yhtään parempia. Mun ps5 ohjaimineen on juuri ja juuri ollut vuoden käytössä ja nyt tuon ohjaimen vasen tatti alkoi driftailemaan niin pahasti että pelaaminen meni mahdottomaksi. Takuuaika kai näissä on vaan vuosi eli pitänee kiltisti ostaa uusi ohjain?

Switchilläkin mulla on driftiä esiintynyt, mutta ei koskaan näin nopeasti ole mennyt siellä ohjain käyttökelvottomaksi sen suhteen. Pari vuotta on aina kestäneet vähintään käytössä. Siihen nähden tämä pleikkarin esitys ei kyllä nyt vakuuta.
Se on helppo korjata itse, mutta jos ei ole muutamaa minuuttia aikaa, niin mene vaatimaan uutta, tai ostat uuden.
 
Se on helppo korjata itse, mutta jos ei ole muutamaa minuuttia aikaa, niin mene vaatimaan uutta, tai ostat uuden.
Miten siis voi korjata itse? Olen kokeillut puheltelutekniikkaa (tosin paineilmalla puhaltelun sijaan), jota tännekin ehdotettiin, mutta vaikka se vähän helpottaa hetkeksi tilannetta, niin se ei ongelmaa kokonaan poista ja hetken pelailun jälkeen ongelma palautuu yhtä pahana kuin aiemmin. Kongreettista apua mielelläni ottaisi, jos tämä on helposti korjattavissa kerta.
 
Nyt se sitten hajosi tuo laatikko. Katselin lätkää ja yhtäkkiä kone vain sammui eikä päästä enää inahdustakaan. Vaihdoin virtajohdon ja pistin toiseen pistokkeeseen, mutta eipä se reagoi senkään jälkeen. Harmillisesti jää nyt Elden Ring kesken, mutta pakko lätkäistä tuo huoltoon. Olisi toki PS4, mutta se kuulostaa nykyisin Eurofighter-hävittäjältä, niin ei viitsi sitä käyttää.

Onko tuo pleikkarin huolto mahdollista hoitaa netin kautta vai onko se ainoastaan puhelimitse? Mielenkiintoista nähdä tuo huollon kesto…
 
Mulla on ollut PS5 nyt vuoden käytössä. Ainoa vika mikä tässä on ollut niin kone sanoi satunnaisesti että lan kaapeli on irroitettu ja sekunnin päästä että kaapeli on kiinnitetty. PS5 on siis verkkokaapelilla kiinni. Kesällä tulleiden firmis päivitysten jälkeen noita ilmoituksia ei ole tullut kertaakaan. Taisi olla softabugi.
 
Ylös Bottom