Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TT-2k
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Ollaan edelleen aika kaukana, jos minulta kysytään. Naapurin säteilyttäminen menee vähintään pahoinpitelyksi, jota varten on omat lakipykälänsä, samoin fyysisen tavaran varastamiselle on omat pykälänsä. Pelkästään custom-firmiksen asentava ei sinällään syyllisty vielä yhtään mihinkään, mutta silti Sony haluaisi senkin niin kovasti estää.
No nyt sä missasit mun pointin. Siis mikron modaus laillista = PS3 modaus laillista(näin siis kuluttajan oikeuksia tulkiten oletan). Naapurin säteilytys laitonta = Pelien waretus laitonta.
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Siis mikron modaus laillista = PS3 modaus laillista(näin siis kuluttajan oikeuksia tulkiten oletan). Naapurin säteilytys laitonta = Pelien waretus laitonta.
Nyt ollaan samalla (mikro)aaltopituudella. Tietystikin tässä geohotin takia kyseessä on kaiken lisäksi jenkkilainsäädäntö omine DMCA-kammotuksineen. Mutta joka tapauksessa tästä saattaa hyvinkin tulla ennakkotapaus, joka määrittää linjaukset pitkiksi ajoiksi eteenpäin, ja mahdollisesti vaikuttaa myös lainsäädäntöön rapakon tällä puolen.

Oman oikeustajuni mukaan on kertakaikkiaan väärin, että laitevalmistaja haluaa tehdä muokatun firmwaren asentamisesta laitonta. Palvelun käyttöehtojen kanssa olen sinällään täysin sinut ja hyväksyn sen, että PSN:ään on asiaa vain ja ainoastaan alkuperäisellä käyttöjärjestelmällä.
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Jos siis joku modaa pleikkarinsa ja saa kenkää PSN:stä, niin voiko tuolloin vedota valheelliseen markkinointiin? Ja erityisen hauskanhan tästä kuviosta tekee se, että edes EU:ssa ei kuluttajansuoja ole ihan yhteneväistä. Saati USA:n ja EU:n välillä.

Palveluiden tarjoajilla on oikeus määritellä millä ehdoilla he palveluaan tarjoavat, eikä etenkään ilmaisen palvelun käytön epäämisellä esim. käyttöehtoja rikkoneelta käyttäjältä, ole mitään mihin voisi oikeudessa vedota.

Hieman sama juttu, kuin me bannitaan foorumin sääntöjä rikkoneita käyttäjiä joko määräajaksi tai kokonaan.

Koko hommassahan on kyse USA:n DCMA-laista, joka kieltää Suomen "Lex Karpelan" tapaan erilaisten joillain määreillä tehokkaiden kopiointisuojausten kiertämisen ja kiertovälineiden ja siihen liittyvän tiedon levittämisen. Tämän Sony haluaa ensijaisesti estää, eli PS3:n suojausten kiertämiseen liittyvän tiedon ja välineiden levittämisen.

Laitteen omistajuus on yksi asia, mutta asiaan liittyy kysymys kuka omistaa laitteessa olevan ohjelmiston. Jos lukee minkä tahana kaupallisen ohjelmiston lisenssiehdot (pl. avoimen koodin softa), niin siellä lukee aina, että sinulla kuluttajana ei ole omistus- tai muokkausoikeutta ko. ohjelmistoon, vaan käyttöoikeus, joka sekin voidaan evätä tietyillä kriteereillä.

Tässä taas mukaan astuu tekijänoikeus. Kenellä on oikeus muokata ja levittää ohjelmistoa ja sen pohjalta tehtyjä uusia versioita? Ostajalla ja kuluttajalla ei tällaista oikeutta ole, jollei kyse on esim. GPL:n tai muun copyleft-lisenssin alaisesti softasta.
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

PS3:ahan myydään aika paljon myös tuolla ilmaisella nettipelaamisella, mutta tämän palvelun käyttöoikeuksia rajoittavista tekijöistä ei mainita mitään.

En oikein ymmärrä mitä haet takaa? Sonyn online-palvelu on ilmainen, mutta luonnollisesti kaikki tapahtuu Sonyn ehdoilla. MS:n online-palvelu maksaa, mutta kaikki tapahtuu MS:n ehdoilla. Jne.

Ei Sony mainosta online-palveluitaan niin, että ne toimivat vaikka heität konsolin täyteen jonkun hakkeriporukan epävirallisia firmiksiä ja softia. Ei kai tässä nyt niin lapsellisia olla, että "mää omistan mun Pleikan ja Sonyn palvelutkin siihen päälle. Mää saan katos tehdä ihan mitä haluan kun Sony kerta mainostaa ilmasta palvelua". Doh.
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Koko hommassahan on kyse USA:n DCMA-laista, joka kieltää Suomen "Lex Karpelan" tapaan erilaisten joillain määreillä tehokkaiden kopiointisuojausten kiertämisen ja kiertovälineiden ja siihen liittyvän tiedon levittämisen. Tämän Sony haluaa ensijaisesti estää, eli PS3:n suojausten kiertämiseen liittyvän tiedon ja välineiden levittämisen.

Laitteen omistajuus on yksi asia, mutta asiaan liittyy kysymys kuka omistaa laitteessa olevan ohjelmiston. Jos lukee minkä tahana kaupallisen ohjelmiston lisenssiehdot (pl. avoimen koodin softa), niin siellä lukee aina, että sinulla kuluttajana ei ole omistus- tai muokkausoikeutta ko. ohjelmistoon, vaan käyttöoikeus, joka sekin voidaan evätä tietyillä kriteereillä.

Tässä taas mukaan astuu tekijänoikeus. Kenellä on oikeus muokata ja levittää ohjelmistoa ja sen pohjalta tehtyjä uusia versioita? Ostajalla ja kuluttajalla ei tällaista oikeutta ole, jollei kyse on esim. GPL:n tai muun copyleft-lisenssin alaisesti softasta.

Aivan ja siksihän tämän hakkeroinnin ei pitäisi olla mitenkään väärin kun se lisää estettyjä ominaisuuksia firmwaressa. Mutta custom firmiksien tekijät ovat vakuuttaneet, että he eivät ole sonyn omaan source koodiin päässeet käsiksi joten he ovat "reverse engineer"-tekniikkaa hyväksi käyttäneet.

Ja jos suomessa ei tuon lain takia saa kiertää(dekryptaus) niitä suojauksia nuilla menetelmillä niin olkoon sitten niin(kaikki on kierretty jo valmiiksi muualla kuten Espanjassa), mutta entä sitten se uusi ps3 custom firmis jota saa muokata vapaasti minkälaisen custom firmiksen laittaa ps3:een, eli siis "PS3MFW builder"

"PS3MFW Builder is not distributed with any program code copyrighted by third parties."
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Mutta custom firmiksien tekijät ovat vakuuttaneet, että he eivät ole sonyn omaan source koodiin päässeet käsiksi joten he ovat "reverse engineer"-tekniikkaa hyväksi käyttäneet.
Silti mukana kulkee hyvin paljon Sonyn omaa koodia ihan alkuperäisessä muodossaan. Eri asia olisi, jos tehtäisiin PS3:lle ihan aikuisten oikeasti täysin customoitu käyttöjärjestelmä, joka olisi alusta asti homebrew-kommuunin omaa koodia. Siinä ei olisi siis jälkeäkään enää XMB:stä, GameOS:stä sun muusta, jota PS3:n viralliseen firmwareen kuuluu. Tosin käytännössä sitä varten pitäisi tehdä "PS3-emulaattorikin", jos PS3-pelejä haluttaisiin pelata.
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Mutta custom firmiksien tekijät ovat vakuuttaneet, että he eivät ole sonyn omaan source koodiin päässeet käsiksi joten he ovat "reverse engineer"-tekniikkaa hyväksi käyttäneet.

Ei custom firmikset mitään "clean room" toteutuksia ole, vaan perustuvat täysin Sonyn alkuperäiseen koodiin, jota on sitten muokattu ja jaetaan tätä muokattua versiota. Siinä rikotaan Sonyn tekijänoikeutta ko. koodiin. Tätä tietysti yritetään kiertää sillä, että jaetaan vain skriptipakettia, joka muokkaa alkuperäisestä firmwaresta uuden version.

Lähinnä devaajat ovat vain vakuuttaneet, etteivät ole käyttäneet Sonyn SDK:ta ohjelmiensa tekemiseen eikä esim. peli-image-managerit käytä Sonyn koodia, eli heidän softa ei sisällä Sonyn virallisen SDK:n jaettuja kirjastoja.

Ja jos suomessa ei tuon lain takia saa kiertää(dekryptaus) niitä suojauksia nuilla menetelmillä niin olkoon sitten niin(kaikki on kierretty jo valmiiksi muualla kuten Espanjassa)

EU:ssa on melko yhteneväinen lainsäädäntö tältä osin. Sen takia Suomessakin tuo Lex Karpela meni läpi, koska sen katsottiin olevan välttämätöntä EU:n pykälien täyttämiseksi. Espanjan jokin oikeusistuin on voinut tästä livetä tai Espanja ei ole täyttänyt EU:n säädöksiä. Joka tapauksessa Suomessa se on laitonta nykyisen lainsäädännön perusteella.
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Hakkerointiin liittyen, tosi mielenkiintoinen Eurogamerin juttu saksalaisesta Axel Gembestä, eli jäbästä joka aikoinaan ninjasi itselleen Half Life 2:n lähdekoodin, joka sitten päätyi nettiinkin reilusti ennen itse pelin julkaisua.

The Boy Who Stole Half-Life 2

Kaikenkaikkiaan mielenkiintoinen tapaus, loppuvaiheessa Valve ja FBI yrittivät koijata Gemben Yhdysvaltoihin "työhaastatteluun", jossa kaveri oltaisiinkin pistetty rautoihin ja istuisi linnassa varmaan edelleen. Päätyi kuitenkin Saksan poliisien pidättämäksi, ja on jutun mukaan nykyään tavallinen, Steamia käyttävä veronmaksaja. Ikävällä tarinalla onnellinen loppu tällä kertaa.
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Palveluiden tarjoajilla on oikeus määritellä millä ehdoilla he palveluaan tarjoavat, eikä etenkään ilmaisen palvelun käytön epäämisellä esim. käyttöehtoja rikkoneelta käyttäjältä, ole mitään mihin voisi oikeudessa vedota.
...
Laitteen omistajuus on yksi asia, mutta asiaan liittyy kysymys kuka omistaa laitteessa olevan ohjelmiston. Jos lukee minkä tahana kaupallisen ohjelmiston lisenssiehdot (pl. avoimen koodin softa), niin siellä lukee aina, että sinulla kuluttajana ei ole omistus- tai muokkausoikeutta ko. ohjelmistoon, vaan käyttöoikeus, joka sekin voidaan evätä tietyillä kriteereillä.
...

Vaan mikä on laitteen valmistajan oikeus muuttaa kuluttajan omistamaa laitetta oman mielensä mukaan. Onko kohtuullista, että OtherOS.ominaisuudella myydystä laitteesta poistetaan ominaisuus, tai 'vapaaehtoisesti' voi olla käyttämättä mitään ko. päivityksen jälkeisiä pelejä/ohjelmia-nehän vaativat päivityksen? Entä onko ihan OK, ettet voi enää vaihtaa uutta kovalevyä entisen tilalle? Tai saako laiteen tehdä toimintakyvyttömäksi, mikäli siihen on kytketty vaikkapa toisen valmistajan näppäimistö, tai näyttö? Mihin vedetään raja???

Mielestäni valmistaja sitoutuu, myydessään laitteen kuluttajalle, laitteen mainonnassa ja käyttöohjeissa mainittuihin toimintoihin ja ominaisuuksiin.
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Entä onko ihan OK, ettet voi enää vaihtaa uutta kovalevyä entisen tilalle?
Se oli silkka bugi kummallakin kerralla, ja on sittemmin jo korjattu.

Tai saako laiteen tehdä toimintakyvyttömäksi, mikäli siihen on kytketty vaikkapa toisen valmistajan näppäimistö, tai näyttö?
Viittaako tämä nyt jotenkin PS3:een vai on yleistä "spekulaatiota" mahdollisista tulevaisuuden tapahtumista?
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Ei custom firmikset mitään "clean room" toteutuksia ole, vaan perustuvat täysin Sonyn alkuperäiseen koodiin, jota on sitten muokattu ja jaetaan tätä muokattua versiota. Siinä rikotaan Sonyn tekijänoikeutta ko. koodiin. Tätä tietysti yritetään kiertää sillä, että jaetaan vain skriptipakettia, joka muokkaa alkuperäisestä firmwaresta uuden version.

Lähinnä devaajat ovat vain vakuuttaneet, etteivät ole käyttäneet Sonyn SDK:ta ohjelmiensa tekemiseen eikä esim. peli-image-managerit käytä Sonyn koodia, eli heidän softa ei sisällä Sonyn virallisen SDK:n jaettuja kirjastoja.
Nimensä mukaisesti custom kustomoi ja lisää mahdollisuuksia kuten "backupit"
Vertauksena voisi käyttää wii custom iOS osasia joita pääasiassa piraatit patchäilevät ja ne asennetaan skriptin tapaisesti,
itselläni toisessa wiissä on custom Ios osasia ja "trucha bug" ja toisessa taasen EI koska päivitän wiitäni nintendon servereiltä ja siinä mulla on käyttäjäsopimuksessa mainittu "unauthorized device that may be detected and it may cause *jotain* ...en muista tarkalleen" WODE-dvd emulaattori laite siis jota ei voi mitenkään havaita koska se emulaatio on täydellinen kyseisessä laitteessa

ps3 käyttöehto sopimukset ovat paljon tiukemmat kuin wiillä jossa ei varsinaisesti kielletä mitään suoraan vaan varoitellaan, että voimme blokata sinut wfc:stä jos sinut havaitaan huijaamassa siellä peleissä. Näin on monelle käynyt, mutta myös wiillä blokkauksen voi kiertää, koska se ei ole täysin pysyvä bänni??? Tottakai Tämä ps3 tapauksen lopputulos vaikuttaa myös nintendo wiin käyttäjäehtoihin niin hyvissä kuin pahoissa asioissa. Team twiizers(failoverflow:n jäseniä on tässä kuten bushing ja marcan) ja gc-linux tiimi ainakin promoavat paljon sellaista joidenkin DMCA-vastaisten päätösten tekoa, on paljon ihmisiä jotka sanovat kärjikkäästi että tuo on "sotaa koulutusta vastaan" yms. Digital Millennium Copyright Act - Wikipedia, the free encyclopedia

Itsekin olen tuota lakia vastaan, koska se tässä sonynkin tapauksessa kohtelee ihmisjoukkoa rikollisina, ei niinkään yksilöinä ja waninkoko ja sen tukijat olisi pitänyt laittaa oikeuden eteen, siinä olisi ollut jotain oikeutta!!! Väärät ihmiset siellä joka tapauksessa on esitutkinnassa. Waninkoko on todistetusti auttanut VAIN piraatteja niin Wiillä kuin PS3:lla

Mitä siinä on väärin jos itse skriptillä hakkeroi custom käyttiksen ps3:een näinhän se menee, että tämä ei ole mikään "computer abuse act" XD

Jos nämä kielletään suoraan nämä custom käyttikset se olisi suuri askel huonompaan suuntaan. PS3:lle voisi tulla PODE (mahdollisesti) eli "Playstation3 Optical Drive Emulator" samoilta tekijöiltä jotka tekivät wiin WODE:n, ps3:lla tämä mahdollistaisi kaikki stealth-tilassa. tämä on kaikki spekulaatiota WWW.WODEJUKEBOX.ORG • View topic - "PODE"- PS3 Optical Drive Emulator?
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Nostetaanpa tämä hartzun kirjoittama hieno uutinen tännekin: Faktoja PS3:n tietoturvasta - hakkerit eivät voi bannata konsoleita

Lähde: KonsoliFIN
 
Nimensä mukaisesti custom kustomoi ja lisää mahdollisuuksia kuten "backupit"

Eli tekee tekijänoikeuden alaisesta ohjelmistosta uuden version, joka ei ole sallittua.

.. DMCA-vastaisten päätösten tekoa, on paljon ihmisiä jotka sanovat kärjikkäästi että tuo on "sotaa koulutusta vastaan" yms. Digital Millennium Copyright Act - Wikipedia, the free encyclopedia

Sekä DMCA että Lex Karpela sisältävät paljon arveluttavia piirteitä, mutta en näe tätä "sotaa koulutusta vastaan"-jeesustelua mitenkään tähän asiaan liittyvänä.

Itsekin olen tuota lakia vastaan, koska se tässä sonynkin tapauksessa kohtelee ihmisjoukkoa rikollisina

Vastaajat oli kylläkin yksilöity niin hyvin kuin tuossa vaiheessa pystyivät. Ei Sony mitään joukkokannetta ihmiskuntaa vastaana aja, kuten jotkut tuntuvat kuvittelevan.

Waninkoko on todistetusti auttanut VAIN piraatteja niin Wiillä kuin PS3:lla

Waninkono on varmasti suosittu hahmo Sonyn ja Nintendon toimistoilla, sillä kaverin mainiot tuotokset ovat varmaan brikanneet konsoleita enemmän, kuin antaneet pirapojille hyötyä. Sonyn jutun tarkoitus on estää työkalujen ja menetelmien leviäminen. Waninkono ei olisi saanut mitään aikaan ilman Geohotin, Fail0verflown, KaKaRoToksin ja muiden työtä, jotka ovat nimettyjä haasteessa.

Sonylla valmisteilla 'hakkerinkestävä' PS3?

Sinällänsä ihan odotettavissa oleva ratkaisu.

Tuossakaan uutisessa ei ole edes siteeksi pienintäkään faktaa, joka tuota väitettä tukisi. Joku nähnyt uuden SKU:n -> Hakkerinkestävä PS3 confirmed!

Varmasti mahdollisista uusista malleista on tunnetutt reiät tukittu, mutta jo nykyinen firmware-versio sulki kaikki toistaiseksi tunnetut portit PS3:n suojausten kiertämiseen.
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Eli tekee tekijänoikeuden alaisesta ohjelmistosta uuden version, joka ei ole sallittua.

Miten? Enkö saa muokata ostamaani ohjelmistoa? Kiellätkö siis modaukset mm. peleihin?

Jotain rajaa näihin mutuiluihin.
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Miten? Enkö saa muokata ostamaani ohjelmistoa? Kiellätkö siis modaukset mm. peleihin?

Jotain rajaa näihin mutuiluihin.

Kyllä se mutuilu taitaa tulla ihan sopimusteksteistä ja piratisointi tapauksissa myös lex karpelasta. Ja pelien modauksista ei nyt puhuttu, vaan pelikonsolin firmwaresta. Menee tosiaan kyllä jo hauskuuttamisen puolelle, kun alat syytellä hartzua mutuilusta. Pikkuisen väärä osoite tässä tapauksessa.
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Mistä sopimusteksteistä? EULA:sta? Jokainen tietää melko hyvin, miten luodinkestävää kamaa EULA on.

Lex Karpela on redundantti, koska puhehan ei todellakaan ole tekijänoikeuksien alaisen sisällön uudelleendistribuutiosta. Kyllä jokainen on ihan firmiksensä siinä pleikkarin mukana ostanut. Eroa muuhun tekijänoikeuksilla suojattuun ohjelmistoon ei ole, vaikka toki näin olisi hauska uskotella.

EDIT: Niin, tietysti jos otetaan se "tehokkaiden kopiosuojausten kiertämisen esto" -kortti esiin. Siinä tapauksessa voidaankin ajatella, että mikä on ylipäätään oikein.
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Lex Karpela on redundantti, koska puhehan ei todellakaan ole tekijänoikeuksien alaisen sisällön uudelleendistribuutiosta. Kyllä jokainen on ihan firmiksensä siinä pleikkarin mukana ostanut.
Ei se nyt täysin redundantti sentään olen. Olen minäkin DVD- ja BD-levyni omalla rahalla ostanut, niistä verot maksanut jne. mutta silti en saisi niiden sisältöä ripata, koska jopa vuosia sitten murtunut CSS lasketaan "vahvaksi suojauskeinoksi". (Update! Näemmä päivititkin viestiäsi. Niin, arkijärki voi olla asioista hyvin eri mieltä, mutta lakeja on noudatettava, olivatpa ne järkeviä tai ei.)

PC-pelien modauksien mahdollisten tekijänoikeusrikkomuksien suhteen en osaa sanoa juuta tai jaata. Luulen kuitenkin, että harvassa ovat julkaisijat, jotka kokevat modauksen uhaksi omalle tuotteelleen. Joten vaikka asiaan liittyisikin lainopillisia esteitä, toimivat hyvät modit käytännössä ilmaisena mainoksena pelille. Ei siis maksa vaivaa lähteä jahtaamaan modien tekijöitä, kun maailmassa on oikeitakin ongelmia.

Toisissa uutisissa: SCEA on hakemassa palkkalistoilleen uusia ihmisiä, joiden työnkuva tulisi olemaan puhtaasti piratismin vastaisessa toiminnassa.

Sony is looking for a new Senior Corporate Counsel and a Senior Paralegal for Anti-Piracy and Brand Protection. The main responsibilities include "assessing annual SCEA corporate anti-piracy needs and addressing the needs through developing and implementing an anti-piracy program."
Onko tuo lähestymistapa sitten oikea? Jos minulta kysytään, Sony ei julkisuuskuvaansa tuollaisilla hepuilla ainakaan kiillota.

Lähde: IGN
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Onko tuo lähestymistapa sitten oikea? Jos minulta kysytään, Sony ei julkisuuskuvaansa tuollaisilla hepuilla ainakaan kiillota.

Onhan se nyt väärin, että jokin korporaatio yrittää hankaloittaa piratismia. Saatanan siat.
 
Vastaus: PSJailbreak eli tarina siitä, kuinka PS3:n suojaukset lopulta murtuivat

Onhan se nyt väärin, että jokin korporaatio yrittää hankaloittaa piratismia.
Ei se missään nimessä väärin ole. Kyse on siitä, millä tavoin sitä tehdään, ja miten se vaikuttaa yrityksen maineeseen/julkisuuskuvaan.

Mutta ilmeisesti SCEA laskee sen varaan, että kun palkkaa pari heppua täysipäiväisesti piraatteja jahtaamaan, se on heille kannattavaa toimintaa. (Ja ehkä se onkin, eihän lopputulosta nähdä kuin vasta aikojen päästä.)
 
Ylös Bottom