Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PSVR 2 - seuraavan sukupolven PlayStation VR

Kiinnostaako pleikkarin seuraavan sukupolven VR-lasit?

  • Kiinnostaa! My eyes are ready.

  • No jaa, tarkkailen tilannetta vielä kepin mitan matkan päästä.

  • Ei kiinnosta. Katse pysyy tiukasti television ruudussa.


Tulokset nähtävillä äänestämisen jälkeen.
pakko kyllä sanoa, että ehkä vähä pettymys tuo miltä tuo No Man Sky PSVR2 näyttää graafisesti (vähän turhan blur) itse ehkä henkilökohtaisesti odotin vähä parempaa. tuo Eurogamerin kaverikaan tuossa 3h tunnin kohdalla ei ollut ihan täysin vakuuttunut tuosta pelin graafisesta ilmeestä. no peli varmaan tulee saamaan graafisia upgradeja tässä ajan mittaan.



 
Viimeksi muokattu:
Tarkoittaa että kuvan päällä on eräänlaista suttua, vähän kun katsoisit likaisesta ikkunasta ulos. Parhaiten sen huomaa harmailla tai mustilla pinnoilla, esim. latausruuduissa. Johtuu siitä että pikseleiden kirkkaus ja väri ei ole täysin tasainen. Itse peleissä sitä harvemmin huomaa. Murassa on se ärsyttävä piirre että kun sen kerran huomaa, sitä on vaikea olla huomaamatta.
Joo, olen huomannut tämän. Psvr1 aikoina puhuttiin kanaverkosta? Tässä se on hienojakoisempaa mutta kiinnitin huomiota siihen kyllä, että siellä se edelleen on. Oliko tälle sutulle joku selitys? Tosiaan tummilla pinnoilla sen huomaa, muuten ei juuri kiinnitä huomiota.
 
pakko kyllä sanoa, että ehkä vähä pettymys tuo miltä tuo No Man Sky PSVR2 näyttää graafisesti (vähän turhan blur) itse ehkä henkilökohtaisesti odotin vähä parempaa. tuo Eurogamerin kaverikaan tuossa 3h tunnin kohdalla ei ollut ihan täysin vakuuttunut tuosta pelin graafisesta ilmeestä. no peli varmaan tulee kumminkaan saamaan graafisia upgradeja tässä ajan mittaan.




Siis oliko tämä peli nyt sitten jotenkin hienon näköinen jollain alustalla jonkun mielestä alunperin?
 
Ei ole tuo aiemmin mainittu ohjain ongelma näköjään mikään yhden tai kahden käyttäjän kokema juttu.
Just tällaisen takia mun piti alunperin odottaa muutama kuukausi ennen ostoa, mutta digital foundryn video sai tilaamaan.
Toisaalta ehtis sen vielä perua kun elisa ei saa pakettia liikkeelle.

Kaiken lukemani perusteella tämä kyllä vaikuttaa enemmänkin softa vialta sillä jos ohjain olisi ihan mekaanisesti paskana niin mitkään resetoinnin ja muut ei auttaisi mitään.
Lisäksi ihmetyttää miten yhdelläkään tubettajalla joka on saanut koneen testiin, ei ole ollut tällaisia ongelmia.



edit:

Ja lisää ongelmia kun joillakin on ollut se visiirille menevä johto löysässä eikä headset ole käynnistynyt sen takia.
Jollain edes tuon johdon paremmin paikoilleen laittaminen ei ole auttanut.
Erittäin hieno julkaisu tälleen yli 600e laitteelle.

 
Viimeksi muokattu:
pakko kyllä sanoa, että ehkä vähä pettymys tuo miltä tuo No Man Sky PSVR2 näyttää graafisesti (vähän turhan blur) itse ehkä henkilökohtaisesti odotin vähä parempaa. tuo Eurogamerin kaverikaan tuossa 3h tunnin kohdalla ei ollut ihan täysin vakuuttunut tuosta pelin graafisesta ilmeestä. no peli varmaan tulee kumminkaan saamaan graafisia upgradeja tässä ajan mittaan.




NMS on steamVR:lläkin todella huonosti optimoitu. Peli tuli pelattavaksi (riittävän nätiksi) oikeastaan vasta DLSS tuen myötä vaikka minullakin möyryää 3080TI, joten sanoisin että kyse on pelin kehittäjien optiimointikyvystä. Ehkä paranee, ehkä ei, jos tähänkin saadaan jotain DLSS tapaista.

Joo, olen huomannut tämän. Psvr1 aikoina puhuttiin kanaverkosta? Tässä se on hienojakoisempaa mutta kiinnitin huomiota siihen kyllä, että siellä se edelleen on. Oliko tälle sutulle joku selitys? Tosiaan tummilla pinnoilla sen huomaa, muuten ei juuri kiinnitä huomiota.
Mura on eri kun kanaverkko. Kanaverkko aka SDE on sitten pikseleiden välien erottuminen. Mutta varmaankin erotat Murankin kun puhut ”sutusta”.

Kumpaankaan ei ole suoranaista lääkettä vaan johtuvat OLED linssin rakenteesta. LCD puolella kanaverkko ei erotu esim. Quest2:lla enää, koska OLED käyttää subpikseli rakennetta jossa se erottuu vähän helpommin. Sanotaan että LCD:ssä Muraa ei ole, itse en ole sitä Quest2:ssa huomannut, mutta Picossa huomasin kyllä. Kyseessä on tradeoff, vastapainoksi saa sitten OLEDilla paremmat värit ja kontrastin.
 
Eka purasu oikeastaan kunnolla koko virtuaalimaailmaan ja oli kyllä hieno kokemus. Heti ensi hetkestä ymmärsi miten hieno tekniikka on kyseessä kun Resident evilissä alkoi liikkumaan.
 
Telialta tilattuna kävi samat kuin elisalaisillekin eli paketti on ollut eilisestä asti ”pakattuna” ja Postin seurantakoodi isketty siihen kylkeen mutta ei ole liikahtanut siitä mihinkään. Postin sivuillakin lukee edelleen että tänään tulis perille mutta aika heikolta näyttää :D
Mulla täysin sama juttu. Edelleen odottaa kuljetusta telialta
 
Sain tosiaan sitten ties monennella yrityksellä lasit jatkamaan ympäristön skannaus kohdasta.

Lasit on omaan päähän hieman hankala saada pysymään oikeassa kohdassa. Joutuu laittamaan niin kireälle, että otsaan tulee jälki. Sweet spot erottuu kyllä selvästi ja helppo löytää se kohta. Hieman tuo ohjaimien seuranta häröili, mutta ei se haitannut silti pelaamista. Odotukset oli hieman liian korkealla noiden ylistävien arvosteluiden jälkeen ja odotin parempaa kuvanlaatua.

Kokeilin Horizonia, kajakkia, no man's sky ja star warsia.

No mans sky olisi kuin tehty vr laseille, mutta on kyllä niin huono grafiikka, ettei taida tulla pelattua enempää. Tuntui jopa tulevan pää kipeäksi, kun oli niin suttua.

Kajakkia olin odottanut, mutta ei sekään oikein säväyttänyt. En jotenkin saanut siellä olemisen tunnetta ja oli sitten tylsä. Annan toisen mahdollisuuden, jos se nyt oli vaan väsymystä ja jaksamisen puutetta.

Horizon ei jostain syystä myöskään antanut oikein mitään fiiliksiä, vaikka odotin itsellä isoa "wau" efektiä. Kiipeily tuntuu enemmän kallioiden siirtelyltä ja itselleni grafiikka ei vaan ole sillä tasolla vielä näissä laitteissa mitä kunnon immersio vaatisi. Korkealla olo kyllä hieman huimasi. Ihan hieno peli on, mutta jotenkin ne dinot ja vähänkin kauempana olevat vuoret yms. tuntuu päälle liimatulta. Tästä pelasin vain hieman alkua, joten saa myös toisen mahdollisuuden.

Star wars oli hieno ja siinä sain fiilikset kohdilleen. Tai ensin piti säätää kaikki liikkumiset ja kääntymiset jouheaksi eikä astettaiseksi. Hieman se muuttui tylsäksi jossain kohtaa, mutta heittämällä paras näistä ja kohta alan pelaamaan sitä lisää. Miinusta teleporttaaminen tatista alaspäin, koska sitä tulee painettua ihan liian usein vahingossa kun yrittää kääntyä.

Pavlovia odottelen ja harmittaa ettei se nyt tullutkaan pohjoismaihin julkkariksi.
 
Sain tosiaan sitten ties monennella yrityksellä lasit jatkamaan ympäristön skannaus kohdasta.

Lasit on omaan päähän hieman hankala saada pysymään oikeassa kohdassa. Joutuu laittamaan niin kireälle, että otsaan tulee jälki. Sweet spot erottuu kyllä selvästi ja helppo löytää se kohta. Hieman tuo ohjaimien seuranta häröili, mutta ei se haitannut silti pelaamista. Odotukset oli hieman liian korkealla noiden ylistävien arvosteluiden jälkeen ja odotin parempaa kuvanlaatua.

Kokeilin Horizonia, kajakkia, no man's sky ja star warsia.

No mans sky olisi kuin tehty vr laseille, mutta on kyllä niin huono grafiikka, ettei taida tulla pelattua enempää. Tuntui jopa tulevan pää kipeäksi, kun oli niin suttua.

Kajakkia olin odottanut, mutta ei sekään oikein säväyttänyt. En jotenkin saanut siellä olemisen tunnetta ja oli sitten tylsä. Annan toisen mahdollisuuden, jos se nyt oli vaan väsymystä ja jaksamisen puutetta.

Horizon ei jostain syystä myöskään antanut oikein mitään fiiliksiä, vaikka odotin itsellä isoa "wau" efektiä. Kiipeily tuntuu enemmän kallioiden siirtelyltä ja itselleni grafiikka ei vaan ole sillä tasolla vielä näissä laitteissa mitä kunnon immersio vaatisi. Korkealla olo kyllä hieman huimasi. Ihan hieno peli on, mutta jotenkin ne dinot ja vähänkin kauempana olevat vuoret yms. tuntuu päälle liimatulta. Tästä pelasin vain hieman alkua, joten saa myös toisen mahdollisuuden.

Star wars oli hieno ja siinä sain fiilikset kohdilleen. Tai ensin piti säätää kaikki liikkumiset ja kääntymiset jouheaksi eikä astettaiseksi. Hieman se muuttui tylsäksi jossain kohtaa, mutta heittämällä paras näistä ja kohta alan pelaamaan sitä lisää. Miinusta teleporttaaminen tatista alaspäin, koska sitä tulee painettua ihan liian usein vahingossa kun yrittää kääntyä.

Pavlovia odottelen ja harmittaa ettei se nyt tullutkaan pohjoismaihin julkkariksi.
Vähän tuntuu ettei sulla ihan kohdillaan lasit vieläkään jos suttua on kun itse questilläkin saan ihan hyvälle tasolle ja ei tarvi hampaat irvessä kiristää laseja päähän...siinäkin mulla halo sträppi.

Tai sitten silmät väsyneet liuasta ahertamisesta jos et ole saanut laseja heti kohdilleen??? Kannattaa juu uudelleen ajalla kokeilla.....

Oliko sulla muista laseista kokemusta aiemmin???
 
Tietääkö joku mikä on paras tapa saada linssit sopivalle etäisyydelle silmälaseista? Tuntuu todella hankalalta hahmottaa kuinka lähellä VR-lasien linssejä silmälasit ovat. Kuva jää ehkä huonoksi, koska en uskalla tuoda linssejä riittävän lähelle. Tuossa pitäisi olla joku fyysinen este, etteivät linssit voisi osua yhteen.

Pilasin joskus aiemmin yhdet silmälasit ja Oculus Questin linssit, joten nykyään noiden kanssa yrittää varoa enemmän. Sain silloin Oculukselta (nykyinen Meta) uutta vastaavan refurbished laitteen pilaamani tilalle, kun kysyin linssien korjaamisesta. Erinomaista palvelua heiltä.

Tarkoitus olisi myös tilata PSVR2:eenkin linssit omilla voimakkuuksilla heti, kun sellaiset tulevat tänne saataville:
 
Tietääkö joku mikä on paras tapa saada linssit sopivalle etäisyydelle silmälaseista? Tuntuu todella hankalalta hahmottaa kuinka lähellä VR-lasien linssejä silmälasit ovat. Kuva jää ehkä huonoksi, koska en uskalla tuoda linssejä riittävän lähelle. Tuossa pitäisi olla joku fyysinen este, etteivät linssit voisi osua yhteen.

Pilasin joskus aiemmin yhdet silmälasit ja Oculus Questin linssit, joten nykyään noiden kanssa yrittää varoa enemmän. Sain silloin Oculukselta (nykyinen Meta) uutta vastaavan refurbished laitteen pilaamani tilalle, kun kysyin linssien korjaamisesta. Erinomaista palvelua heiltä.

Tarkoitus olisi myös tilata PSVR2:eenkin linssit omilla voimakkuuksilla heti, kun sellaiset tulevat tänne saataville:
Vähän samaan olen psvr1 ja oculus quest 1&2 kanssa törmännyt.. silmät tulee varsin lähelle linssejä ja ei siihen kunnolla mahdu silmälaseja väliin. Tai mahtuu jos vaan siirtää etäisyyttä linsseistä mutta sillon koko orientaatio/ polttopiste menee plörinäksi. VR laseissa ei ole mitään säätöä siihen oikeaan etäisyyteen, niitä on vain yksi vaikka laseja on fyysisesti mahdoton asettaa siten että se toteutuisi jokaisella käyttäjällä. Ongelma tulee siitä että projisoitu fov muuttuu jos liikutat millinkin ees taas ja jos fow muuttuu 1:1 näkymästä niin se alkaa luomaan heti vääristymää vähän kuin silmälaseissa muuttuisi voimakkuus yhdenäkin. -> pahoivointia.
Mutta rilliongelmaan... itse olen miettinyt että hommaisin halvimmat tarjouslasit joillain todella pienillä pyöreillä karmeilla ja modaisin niitä todella lähelle silmiä.. siinä voisi saada etäisyyden sopivaksi..
 
//edit: se mura efekti on kyllä läsnä. Ei niin paljon kuin PSVR1, mutta siellähän se on
Pahoitteluni, minulla oli mennyt termit väärin, tarkoitin SDE (screen door effect), en muraa.
Eli se semmoinen pikseliverkko mikä näkyy pimeissä kohtauksissa. Tai helkkaristako mä tiedä, en ole alan asiantuntija :D Mutta siis tuo tuommoinen verkko kuitenkin mikä on havaittavissa hämärissä olosuhteissa.
Alan itsekin olla hämärissä olosuhteissa vaikka kello on vasta puolipäivää :D
 
Tilanne nyt se että näiden toimitusaika pitäisi valita. Silmälasien kanssa käyttäminen myös mietityttää. Laitoin ennakkotilauksen aikoinaan osittain senkin takia, että jonkun teknologialehden joku oli näitä kokeillut, ja nimenomaan kehui sitä miten helppoa käyttö oli melko isoillakin laseilla mitkä kuvasta näkyi.
 
Tulipa huomattua tuossa kun pelaili että kyllä se kuva on tosi hieno siinä kohdin mihin katsoo. Mutta se on hyvin pieni se alue ja jos ei keskity pelaamiseen vaan vaikka ympäristön ihailuun sen kyllä huomaa helposti. Samoiten ihan PS 5 valikoissa huomaa miten kaikki teksti sen tarkan kohdan ympärillä on vain epäselvää mössöä.

En usko että tällä on pelaamisen kannalta isoa merkitystä kun se on kuitenkin terävä siintä kohdin mihin katsot ja mikä on kiintopiste. Sitten kun tosissaan syventyy peleihin niin tuskin siihen kiinnittää niin huomiota.
 
kyllä tässä nyt kärsivällisyyttä tarvitaan, marraskuussa elisalta tilattu kypärä ei ole vieläkään lähtenyt elisalta matkahuollon mukaan.
 
Aika erikoista kyllä, että ennakkotilanneet eivät saa vielä laitetta. Itse tilasin eilen aamupäivällä Telialta ja seurannan mukaan on jo naapurikaupungissa tulossa.
 
Tietääkö joku mikä on paras tapa saada linssit sopivalle etäisyydelle silmälaseista?

Mä ainakin olen vaan siirtänyt hitusen silmälaseja eteenpäin ja jos kuuluu pieni kopsahdus niin sitten visiiriä hyvin minimaalisesti eteenpäin jottei noin tapahdu. Tuon jälkeen on saanut ihan huoletta liikutella päätä niin paljon kuin haluaa eikä rillit ota linsseihin kiinni.
Nyt menty psvr:n kanssa hiukan yli kolme vuotta ilman naarmuja.
kyllä tässä nyt kärsivällisyyttä tarvitaan, marraskuussa elisalta tilattu kypärä ei ole vieläkään lähtenyt elisalta matkahuollon mukaan.

Itse tilasin elisalta 16.2 horizon paketin ja oli tullut näköjään kymmeneltä tekstari jotta on laitettu matkaan.
 
3F2CE97B-B866-45E5-A67D-FC9784BED544.jpeg
Paketti saatu ja ohjaimet nyt latautumassa telakassa. Pari tuntia vielä pitäisi malttaa tehdä töitä. :)

Vinkkinä Horizonin voi ladata valmiiksi kokeiluversiona ja bundlen koodi avaa täyden pelin.
 
Noniin. Nyt olisi taas Telialla laitetta ja latausalustaa saatavilla. Itse en vielä itse kikotinta tilannut, mutta latausalusta lähti tilaukseen niin olen jo vähän ikäänkuin sitoutunut hommaamaan loputkin jossain vaiheessa. :D
 
Vinkkinä Horizonin voi ladata valmiiksi kokeiluversiona ja bundlen koodi avaa täyden pelin.
Esittelyversioita voi muutenkin ladata valmiiksi, jos vielä odottaa PSVR2:n saapumista. Sitten on heti jotain kokeiltavaa. Ainakin seuraavat esittelyversiot löytyvät tällä hetkellä:
  • Resident Evil Village VR Mode Gameplay Demo
  • [DEMO] Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge - Enhanced Edition
  • Song in the Smoke Rekindled Demo
  • Cosmonious High Demo
  • Puzzling Places | Trial
Nämä esittelyversiot löytyvät PlayStation Storesta PS VR2 -kohdan alta valitsemalla pelin ja ...-kohdasta Esittelyversion. PSVR2-laseja ensimmäistä kertaa käytettäessä noista tuli myös joku näkymä, josta ne saisi helposti ladattua.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom