Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PSVR 2 - seuraavan sukupolven PlayStation VR

Kiinnostaako pleikkarin seuraavan sukupolven VR-lasit?

  • Kiinnostaa! My eyes are ready.

  • No jaa, tarkkailen tilannetta vielä kepin mitan matkan päästä.

  • Ei kiinnosta. Katse pysyy tiukasti television ruudussa.


Tulokset nähtävillä äänestämisen jälkeen.
Itselle tuli ilmoitus että ohjainten lataustelakka on tulossa ja saapuu maanantaina. Hyvä että huomas Verkkokaupalla olevan niitä. On meinaan harvinaisen ärsyttävää latailla niitä piuhojen päässä.
 
Hitto. Mun latausasema tulee vartin sisässä kotiin ja nyt mun muka pitäisi jaksaa vain sitä hieroa ja lukea samalla teidän hehkutuksia siitä kuinka hieno tää laite on. Voe helvete! :D
Itselle tuli ilmoitus että ohjainten lataustelakka on tulossa ja saapuu maanantaina. Hyvä että huomas Verkkokaupalla olevan niitä. On meinaan harvinaisen ärsyttävää latailla niitä piuhojen päässä.
Kyllä sen on oppinut, että oli kyseessä mikä tahansa pelikone niin ohjaimille pitää olla oma lataustelakka.
 
Täytyy alkaa ottamaan vähän nillityksen aiheita takaisin päin. Ehkä se silmä tottuu hieman tuohon "huonoon" resoluutioon ja piirtoetäisyyteen, koska on kyllä maistunut näillä laseilla pelaaminen ja on tullut vedettyä monen tunnin sessioita.

Aikaisemmin sanoin etten varmaan enää pelaa No man's sky peliä, koska se on niin suttuinen. No olen nyt pelannut sitä eniten ja on todella mukava näillä laseilla. Toki edelleen jos katsoo vähänkin kauemmas on aika rujon näköistä, mutta yritän keskittyä ihan muuhun ja homma toimii. Aluksessa kun istuu, niin alus näyttää hienolta, eikä ole grafiikassa valittamista lähellä olevissa asioissa. Asiaa myös auttoi kun löytyi valikosta normaali liikkuminen, eikä teleporttaaminen. Oon aivan koukussa tähän.

GT7 tuli kokeiltua ratilla ja polkimilla ja tietty näillä laseilla. Oli ihan helvetin mahtavan tuntunen. Tässäkin vaan täytyy unohtaa se suttuisuus ja keskittyä ajamiseen, niin homma toimii. Auton sisäosa ei kyllä ole lainkaan suttuinen vaan tosi upean näköinen.

Resident evilin demoa kokeilin ja lopetin tutorialin jälkeen. Millä te jotkut pystytte pelaamaan tämmösiä pelejä ja varsinkin vr laseilla. Ei pysty sitten millään, kun pelottaa niin paljon :D Vaimo se pelasi vähän matkaa eteenpäin ja sillekkin riitti ennen kuin oikeastaan mitään ehti tapahtua, mutta aikoo illalla kokeilla lisää. Tässä on muuten grafiikat kohdillaan.

Olikos täällä jo puhetta, että Pavlov tulee ilmeisesti 3.3 meillekkin saataville?
 
RE7 VR1 ja tämä RE8 VR2 (Village) vaan molammat toimii. RE8 vielä kesken kun ole boxereitakaan ostanut lisää niin osaa sanoa onkoa parempi vai huonompi kuin RE7 PSVR1llä. Se nimittäin jätti peruuttamattoman jäljen minuun vaikka olikin grafiikoiltaan köyhähkö verrattuna tähän uuteen Villageen.
 
No niin! Tässä tämä mun PSVR2 kalusto nyt olisi. Kieltämättä yllättävän realistiset grafiikat on kyllä eikä sen kummemmin ole pahoinvointiakaan ilmennyt. Uskon, että tämä riittänee mulle oikein mainiosti.
Okei otan vain takkini ja poistun..
 

Liitetiedostot

  • 20230224_175023.jpg
    20230224_175023.jpg
    1 010,2 KB · Lukukerrat: 37
Viimeksi muokattu:
Yksi valituksen aihe löytyy itseltäni. Noiden ohjainten akunkesto on aivan luokattoman huono. Akut molemmista tyhjät parin tunnin Horizon session jälkeen. Ymmärrän kyllä että on menty keveys edellä. Jos ohjaimista tulisi versiot joissa on tupla-akut, niin välittömästi menisi kyllä ostoon.
Onneksi tähänkin ongelmaan löytyi ratkaisu. Pitäiskö patentoida ennen kuin Sony ehtii?
 

Liitetiedostot

  • 20230224_182719.jpg
    20230224_182719.jpg
    1,2 MB · Lukukerrat: 47
On kyllä kaiken hypen arvoinen vehje! Eilen olin aivan myyty horizonista, villagen demosta sekä gt7:sta, mutta tänään sitten aamulla testasin star wars -demoa ja n.20 min. pelaamisen jälkeen alkoi pahoinvointi joka ei ole vieläkään täysin mennyt ohi.

En taida tuohon peliin ainakaan enää koskea.
 
Yksi valituksen aihe löytyy itseltäni. Noiden ohjainten akunkesto on aivan luokattoman huono. Akut molemmista tyhjät parin tunnin Horizon session jälkeen. Ymmärrän kyllä että on menty keveys edellä. Jos ohjaimista tulisi versiot joissa on tupla-akut, niin välittömästi menisi kyllä ostoon.
Onneksi tähänkin ongelmaan löytyi ratkaisu. Pitäiskö patentoida ennen kuin Sony ehtii?
Joo akunkesto ei ole erikoinen. Normaalisti se olisi mun maratonipelisessioiden kanssa ongelma, mutta VR:llä ei ainakaan vielä ole tätä ongelmaa, kun pelisessiot on max. tunnin mittaisia, jonka jälkeen alkaa tulemaan huono olo, lasit painaa tai silmät väsyy. Jos tästä siedättyisi pikkuhiljaa pidempiin sessioihin, niin tämä akunkesto alkaa olla oikea ongelma.

Oon nyt ekan päivän testailujen jälkeen pelaillut lähinnä Mossia ja oon pitänyt paljon! Ajattelin että totuttelun tätä pelaamalla VR:ään ennenkuin alan laajemmin pelaamaan noita ensimmäisen persoonan pelejä, joissa myös oma hahmo liikkuu. On ollut kyllä hauska peli muutenkin. Moss Book 2 on tietenkin olemassa tän jälkeen, mutta onko jotain muita samankaltaisia pelejä joita suosittelisitte ihmiselle, joka vasta kasvattelevat VR jalkojaan?
 
Viimeksi muokattu:
Yksi valituksen aihe löytyy itseltäni. Noiden ohjainten akunkesto on aivan luokattoman huono. Akut molemmista tyhjät parin tunnin Horizon session jälkeen. Ymmärrän kyllä että on menty keveys edellä. Jos ohjaimista tulisi versiot joissa on tupla-akut, niin välittömästi menisi kyllä ostoon.
Onneksi tähänkin ongelmaan löytyi ratkaisu. Pitäiskö patentoida ennen kuin Sony ehtii?
Juuri tämän takia latausasema on aika ehdottoman hyvä olla, että saa nopeasti ja mahdollisimman vaivattomasti ohjaimet aina lataukseen kun pitää taukoa tai lopettaa pelaamisen.
 
Moss bookin ohella ainakin walkabout minigolf on ollut rentoa ja suurta hupia. Taitanee kohta tulla saataville.

Tätä ketjua kun olen lukenut niin nuo Fresnel linssiin ja sonyn omiin ratkaisuihin liittyvät asiat eivät ole yllättäneet, mutta hieman ihmettelen tuota huonon olon tunteen yleisyyttä.

Mieleen tulee että voisiko reprojektio 60 x2 -> 120hz olla syynä. Sonyhan voisi kyllä pakottaa kaikki käyttämään 90hz, mutta tällöin grafiikkaero PCVR puoleen (etenkin parempiin GPUihin) alkaisi revetä isommaksi ja tuo 60hz x2 on siksi laajalti käytössä. Meilenkiintoista olisi kuulla tuleeko heikkoa oloa myös natiivi 90hz tai 120hz peleilä, thumper lienee ainakin yksi niistä.

Tiedän toki että se on yksilöllistä mutta itse en koe huonoa oloa esim. Quest2:lla lainkaan, kun taas PSVR:llä sitä oli paljon. Voi toki olla joku muukin aiheuttaja taustalla, enkä pääse kokeilemaan omaa tunnetta kun PSVR2:sta ei ole.
 
Yksi valituksen aihe löytyy itseltäni. Noiden ohjainten akunkesto on aivan luokattoman huono. Akut molemmista tyhjät parin tunnin Horizon session jälkeen. Ymmärrän kyllä että on menty keveys edellä. Jos ohjaimista tulisi versiot joissa on tupla-akut, niin välittömästi menisi kyllä ostoon.
Onneksi tähänkin ongelmaan löytyi ratkaisu. Pitäiskö patentoida ennen kuin Sony ehtii?
Kyllä saa ainakin käsikarvat kyytiä ja tulee samalla hoidettua kasivarsien lihaksia. :p Sonyllä on nyt kyllä tosiaan noiden akkuvehkeitten kestojen kanssa pieniä haasteita.
 
Hei kaikki!
En ole harrastanut foorumeja vuosikausiin, psvr2 loi aivoilleni tarpeen päästä purkamaan fiiliksiä.

VR-historiani:

Vuosia sitten kaverilla oli mukanaan VR lasit Samsung puhelimelle. Kännykkä siis lasien sisään ja lasit päähän.
Katsoin jonkun 360-videon ja olin aivan haltioitunut teknologian potentiaalista.

Ostin HTC-Vive lasit ja olin aivan haltioitunut teknologian potentiaalista. Näillä tuli pelattua pääasiassa Beat Saberia, mutta lasit jäivät pian kaapinperälle, koska pelaamisen aloittaminen tuntui aina todella työläältä. Lisäksi tuntui usein siltä, että itse säätämiseen kului enemmän aikaa kuin pelaamiseen.

Ostin Quest 2-lasit.
Olin aivan haltioitunut, kuinka helppoa käyttäminen oli, ja kuinka tarkkuus voitti Viven. Näillä on tullut pelattua aivan älyttömästi Pistol Whippiä, Beat Saberia ja muita pääasiassa kuntoiluun ja rytmiin perustuvia pelejä. Hankin linkkikaapelin, jotta voisin pelata myös PCVR-pelejä. Sain toimimaan, mutta jälleen kerran tuntui siltä, että säätämiseen kului enemmän aikaa, kuin pelaamiseen. Joko pelit stutteroi satunaisesti, tai muuta ärsytystä aiheuttavaa nysväämistä. Final Fantasy VII Remake VR modi oli kyllä aivan huikea kokemus (FF7 fanipoika täällä hei!), mutta oma 2080ti ei jaksanut pyörittää, joten plaah.. katse tulevaan.

Toissapäivänä kannoin kotiin PSVR2 lasit. Ohjaimet paketista välittömästi lataukseen. Horizon koodin rapsuttelu ja peli lataukseen.
Headsetin sovittelua päähän. Tämä tuntui yllättävän hankalalta, koska laitetta ei pusketa kiinni kasvoihin, vaan otsalle. Mutta mitä enemmän tuota olen käytellyt päivien aikana, niin "pukeminen" tuntuu vaivattomalta.
Kun ohjaimet olivat latautuneet, niin oli aika lyödä laitteeseen virrat.
Myönnettäköön, että olin aluksi hieman pettynyt siihen kuinka pieni SweetSpot on ja kuinka paljon sitä joutui oikein hakemalla hakea.
Nyt mitä enemmän laseja on pukenut päähän, sen helpommaksi sen löytäminen on tullut.
Asennus sujui tosin itsellä vaivattomasti. Kaikki vaan toimi.

1. peli: Tetris Effect
Itsellä on tämä myös Questille, joten halusin vertailla grafiikkaa. Ja olihan tämä paljon parempi kokemus PSVR2 laseilla. Tätä pystyi pelaamaan myös Dual Sense-ohjaimella, joten kivakiva. Tänään pelasin pelin "läpi" normaalilla ja on se vain upea kokemus.

2. peli : Moss
Pidin aivan älyttömästi vaikka pelasin vain ihan hetken. Metsässä on kiva kökötellä ja ihmetellä. Varmasti oli hymy naamalla kun rapsuttelin hiirtä menemään.

3. peli: Kayak VR: Mirage
Hankin tämän koska grafiikkaa kehuttiin internetissä ja koska pelkään erityisesti meriä. Ajattelin, että ehkä tällä voin kohdata pelkoja turvallisesti.
Pelasin ihan hetken, koska koin pientä pahoinvointisuutta melkein heti, koska aallot. Lisäksi koin ahdistusta, koska meri. Aion palata toki myöhemmin. Ja kyllähän peli näyttää todella hyvältä ja immeroi itselleni ahdistuksen, joten sain mitä tilasin.

4. peli: Horizon COTM
Upea, mutta jos ajatellaan, että tämä on monelle se ensipeli virtuaalitodellisuudessa, niin kyllä on intensiivinen aloitus. En voi suositella ensikokemukseksi millään. Pelasin vain siihen asti kun sain jousipyssyn ja kyllä itselle maistuu. Tänään pitää jatkaa!

5. peli: No Mans Sky
Olen pelannut kyseistä peliä viimeksi vuosia sitten kun se julkaistiin raakana.
Vuosien aikana olen kuullut paljon juttua siitä, kuinka paljon parempi se on nykyään, joten odotin kokemusta innolla.
Tämä oli suurin pettymys graafisesti. Kuva vaikutti hyvin epätarkalta. Joitain tekstejä oli vaikea lukea. Pelasin rikkinäiselle avaruusalukselleni asti, ja lopetin. Aion kyllä palata pelin pariin, koska avaruuteen pitää päästä.

6. peli: Gran Turismo 7
Itsellä ei ollut mitään aikaisempaa kokemusta ajopeleistä virtuaalitodellisuudessa.
Menin ensimäisenä autojen VR Showroomiin.
Ziisus! En ole ollut koskaan autoista järin kiinnostunut (pitänyt kyllä aina ajopeleistä, eli ratti ja polkimet löytyy), mutta ei hitto että näytti hyvältä kulkea autojen ympärillä ja käydä autoissa sisällä. Aivan huikea kokemus. Jos haluaa näyttää jollekkin uudelle VR kokijalle, niin suosittelen!
Valitsin avoauton alle, hudi piilon ja time trial mode päälle.
Kokemuksena aivan mielettömän hieno. Tiesin, että ajopelit VR:ässä saattavat aiheuttaa pahoinvointia, joten ajelin max 60kmh nopeudella rauhallisesti ja totutin päätä. Pikkuhiljaa kiihdyttelin suorilla. Oli hyvin mielenkiintoista kokea g-voimia kehossa, vaikka eihän niitä toki oikeasti ole.
Jyrkät mäet tuottivat vuoristoratafiilistä. Mieletön immersio.
Pelasin parisen tuntia putkeen paria eri kenttää time trialissa, kunnes oli aika mennä nukkumaan.. kolmelta yöllä. Mietoa epämukavuuden tuntua kehossa, mutta ei pahoinvointia. Toivoin, että aamu tulisi nopeasti, jotta pääsisi jatkamaan ajelua.

Seuraava päivä alkoi hyppäämällä suoraan muiden autojen joukkoon. Ajosessio venyi kolmeen tuntiin. Pahoinvointia ei tullut, mutta päässä tuntui oudolta loppupäivän. Ei pahasti, mutta tunsi tehneensä jotain uutta. Tuli ajeltua kaikkia eri nopeusluokkien autoja. Mielettömän hienoa.
Todella intensiivisiä kisoja. Kaikki muu maailma katoaa mielestä. Täys fokus ajamiseen. Flow. Riemua ja jännitystä. Auringonsäteet tuntui lämmittävän oikeasti kehoa. Voi aivot.
GT7 kokemus on itselleni sellainen kokemus, että olisin valmis maksamaan konsolin, ratin ja virtuaalitodellisuuden pelkästään kyseisen pelin takia. Tulen saamaan tästä pelistä valtavasti riemua irti. En tule varmaan palaamaan TV ajeluun. En ainakaan ilman tunnetta, että jotain puuttuu.

Tänään on tarkoitus testata Resident Evil Villagea, koska sain peliseuraa. Yksin ei uskalla.

Kaduttaako PSVR2 osto? Ei tippaakaan. Olen hyvin tyytyväinen! Voisiko se olla parempi? Helposti!

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Sen verran täytyy jakaa omiakin kokemuksia, että ensimmäisen päivän pahoinvointikokemukset on jäänyt pois. En tiedä oliko minulla myös jotain muuta, kun myös seuraavana aamuna oli tosi etova olo. Eilen aloitin pelaa teleportauksella ja asteittaisella kameralla, ja se ei aiheuttanut pahoinvointia. Nyt jättänyt tuon teleportin pois ja yhä hyvin sietää, mutta vielä en ole uskaltanut vapaata kameraa asettaa, koska se oli ylivoimaisesti suurin pahoinvointia aiheuttava tekijä ensimmäisenä päivänä.

Olen pelannut lähinnä noita kokeiluversioita, ja ainoa täys peli on ollut Resident Evil 8, joka itselle vielä ensi kerta (tietoisesti jäin odottamaan vr laseja), ja voi luoja että osaakin olla ahdistava kokemus omien silmien kautta koettuna ilman mitään tietoa mitä tuleman pitää.. Pimeys kätkee tosi hyvin kaikki kuvan rosoisuudet ja graafisesti peli onkin omasta mielestä todella näyttävä. Oled tekee kyllä kunniaa peleille jossa on paljon pimeyttä. Ostin myös the light brigaden, ja sitä pari kenttää pelannut, mutta ainakin vielä puuttuu koukku ja peli on kaiken kaikkiaan aika väritön ja tylsän näköinen.

Ehkä itsekin odotin psvr2 kuvanlaadulta enemmän, mutta pelikertojen karttuessa silmä on alkanut tottua ja kuva on riittävän terävä ja alkanut näyttämään hyvältä, ehkä myös kokemuksen myötä säädöt menee helpommin nappiin? Itsellä ei ollut vertailupohjaa joten tältäkin osin en alkuun osannut arvostaa kuvanlaatua siinä missä moni VR konkari. Tänään kävin vielä pulse kuulokkeet nappikuulokkeiden tilalle, joten onhan tässä taas tullut harrastukselle hintaa. Kuitenkin summa summarum ostoa en kadu tippaakaan, ja onhan tämä tarjonnut aikoihin jotain aivan uutta oman pelaamisen saralla - ja kun tekniikkakin pelaa niin ei valittamista!

Lämpimät suositukset teille ketkä vielä hankintaa harkitsette.
 
noniin nyt noin 6 tuntia testailtu residet evil 8, horizon ja gt7. kaikki oli justiin niin hyviä kuin ajattelinkin. ei ollut sitä psvr1 hyttysverkkoa käytännössä ollenkaan, jos ei sitä alkanut etsimään. flat screen on, voisin sanoa että paskaa,mutta itse vr on todella hienoa. vr.ssä on parempi grafiikka kuin flat screen. kaikissa näissä kokeilemissani peleissä. toki johtuu siitä itse kokemuksesta, mutta siitä kai tässä on kyse. omalla kohdalla pelatessa kuvanlaatu huononi noin tunnin välein ja se johtui varmaankin siitä että hikoilin re8 pelosta ja horison jännityksestä ja gt7 yrityksestä ajaa nopeenpaa. Minulla ei tullut mitään oireita. mahanpohjasta ehkä ottaa ja kun on lievä korkeanpaikan kammo niin ehkä pientä pelkoa siinä. gt7 kans noin 30 minuuttia aluksi antoi pientä huimausta ja toki mahan puruja, mutta pelasin sitä joku 4 tuntia putkeen ja edelleen tässä kirjotan. Eli kaikille ei tule oireita vaikka oliskin ensimmäinen kunnon vr kokemus. Jos odottaa jotain flatkuvaa joka olis 4k niin pettymys on iso mutta itse vr kokemus on minusta hieno jopa hienompi kuin odotin(ei tosin kokemusta kuin psvr1) ostaisinko samalla hinnalla uudestaan? todellakin tässä on potentiaalia vaikka ja mihin!
 
Samaa mieltä vieläkö sais kunnon tompraider tyylisen seikkailun niin avot
Ei oo ikina valopistoolilla ampuminen ollu näin siistiä vai mikä se on starwarsissa
 
Koska lataustelakat on joka paikasta loppu, niin ladatkoon pleikkari toista ohjainta ja Series X toista. Pleikkarissa on kiinni kuulokkeiden USB-dongle ja ulkoinen kovalevy, niin paikat loppui kesken :D
 

Liitetiedostot

  • 841C3DD6-5A10-435E-BBE3-CFA3DE4802FB.jpeg
    841C3DD6-5A10-435E-BBE3-CFA3DE4802FB.jpeg
    3,8 MB · Lukukerrat: 34
Kertokaas nyt kokemusasiantuntijat, että verrattuna PSVR1:n kammottavaan jatkuvaan kamera kadottaa pelaajan ja pelihahmon kädet seilaavat pitkin peliruutua ja kokoajan saa olla resetoimassa paikannusta eli driftaaminen. Onko se nyt selätetty PSVR2:n kanssa?
 
Kertokaas nyt kokemusasiantuntijat, että verrattuna PSVR1:n kammottavaan jatkuvaan kamera kadottaa pelaajan ja pelihahmon kädet seilaavat pitkin peliruutua ja kokoajan saa olla resetoimassa paikannusta eli driftaaminen. Onko se nyt selätetty PSVR2:n kanssa?
Itse päädyin lopulta vihaamaan niitä PSVR1 valokeppejä, ne oli niin kömpelöitä ja tosiaan meni ihan randomisti mutkalle ja katoilivat jnejne. Tällä PSVR2 kokemuksella tähän saakka muutamia glitchejä tullut mutta väitän että ongelmat on todellakin selätetty. Noi mainitsemani glitchit saattaa olla että virtuaalimaailmassa käsi nykäsee jotenkin oudosti jonnekin mutta palautuu ihan itsekseen neljäsosasekunnissa. Ja, lisätäkseni, näitä on ollut vain muutamia nyt varmaan sen noin 10 tunnin kokemuksella. Joten, ihan jäätävä parannus.
 
Itse päädyin lopulta vihaamaan niitä PSVR1 valokeppejä, ne oli niin kömpelöitä ja tosiaan meni ihan randomisti mutkalle ja katoilivat jnejne. Tällä PSVR2 kokemuksella tähän saakka muutamia glitchejä tullut mutta väitän että ongelmat on todellakin selätetty. Noi mainitsemani glitchit saattaa olla että virtuaalimaailmassa käsi nykäsee jotenkin oudosti jonnekin mutta palautuu ihan itsekseen neljäsosasekunnissa. Ja, lisätäkseni, näitä on ollut vain muutamia nyt varmaan sen noin 10 tunnin kokemuksella. Joten, ihan jäätävä parannus.
Kiitos. Tämän halusin kuulla.
 
Ylös Bottom