Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PSVR 2 - seuraavan sukupolven PlayStation VR

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5

Kiinnostaako pleikkarin seuraavan sukupolven VR-lasit?

• Kiinnostaa! My eyes are ready.

• No jaa, tarkkailen tilannetta vielä kepin mitan matkan päästä.

• Ei kiinnosta. Katse pysyy tiukasti television ruudussa.

Tulokset nähtävillä äänestämisen jälkeen.
Okei ehdin pienen koeajon ottaa ja pitää sanoa, että toivon todella vian olevan käyttäjässä eikä koneessa. En meinaan saa mitenkään aseteltua kypärää päähän siten että saisin sen pysymään siten kuin opastevideossa näkyy. Ohjetekstit näyttävät aika epäselvältä kuten oli PSVR1 kanssa myös. Kädellä kun mallaan niin saan naamion paikalleen mutta vaikka kuinka sitä asettelen ja väännän sen niin kireälle että päätä jo puristaa niin heti kun päästän irti niin kypärä liikahtaa sen verran että sumeeta taas on.

Testasin nopeasti Horizonin demoa ja olin kyllä pettynyt visuaaliseen antiin. Ihan PSVR1 tasolta näyttää suttuisen kuvan ja mustan kanaverkon kanssa. Tämä toivottavasti johtuu säädöistä. Voiko olla että mulla on liian pieni pää ettei kypärää vaan saa aseteltua kunnolla vai enkö vain osaa? Ei tää nyt mitään rakettitiedettä kuiteskaan ole.
Haluan että tää tekee sen wow efektin jonka aikanaan sain kun ekaa kertaa kokeilin vr laitetta puhelimella. Nyt ollaan kaukana siitä.
Luulen että teet saman virheen kuin moni muukin... Ensiksi se silmikko edestä ihan auki.....sitten vedät kypärän päähän siten että se takaosa tulee sun niskaan niin alas kuin vaan pystyt...sitten kiristys. Se kypärä jää leijumaan sun silmien eteen. Mikään ei todellakaan kosketa lähellekään nenää. Siinä vaiheessa näet sen tekstin edessäsi!!! Vedät laseja niin eteen kun on hyvä etäisyys.Ei kannata vetää ihan kiinni asti. Sen jälkeen käyt tekemässä sen silmienväli jutun uudelleen et saat ihan keskelle ja tarvittaessa silmienseuranta uudelleen. Jos vielä blurrinen ja epäterävä kuva niin mars optikolle.

Noissa laseissa toi sweet spot on tosi pieni ja niitä ei saa laittaa yhtään liian ales edestä että osuu nenään kiinni...menee heti kuva ihan paskaksi.

Ja kun on takaanta panta vedetty muutenkin ihan niskaan ales ja koko paino tulee otsalle niin noi tuntuu muutenkin tosi mukavilta. Ei ole liian etupainotteiset.

Ei se suttuisuus ainakaan laitteesta johdu sillä tänään kun pelasin ressaa niin se näyttää melkein yhtä hyvältä mitä ps4 versio telkkarin kautta pelattuna.
Jotkut on saaneet parhaan kuvan laittamalla headsetin täysin ohjeiden vastaisesti eli niin, että se panta on kohtuu ylhäällä, koska se on toiminut paremmin noin just niiden kohdalla.

Täytyy sanoa, että ne laitteen mukana tulleet kuulokkeet on varmaan mukavimmat in-ear kuulokkeet mitä olen käyttänyt sillä ne oli tänään korvissa ainakin kahdeksan tuntia ja mä en oikeastaan edes tuntenut niiden olevan korvassa.
Äänenlaatukin oli ainakin ressaa pelatessa ihan tarpeeksi hyvä.

No hyvä. Pitää siis huomena kokeilla uudestaan. Jos maski yhä tuntuu liikkuvan niin kokeilen ohuen pipon kanssa jos sitten onnistuisi. Uskon kyllä itsekin kyseessä olevan käyttäjävika mutta aavistuksen herätti vain huolta kun lukee monella olevan samaa ongelmaa. Eihän pelaamisen pitäisi vaatia näin kovaa säätöä. Plug and play and adjust taitaa olla uusi slogan :D

No niin tuli tässä yövuoron päätteeksi hieman uudelleen kokeiltua kypärän asettelua ja kyllähän se oikea asento alkoi sieltä pikkuhiljaa löytymään tai ainakin paremmin kuin aikaisemmin. Paria demoakin tuli testattua. Horizon ei kyllä nappaa mua ollenkaan kun en tykkää kyseisistä peleistä muutenkaan. Oletin tämän olevan se peli josta tulee se wau efekti, mutta aika laihaksi jäi. Ihan kivan näköinen joo mutta ei tehnyt vaikutusta.

Sitten kokeilin Star warsia. Ampuminen oli kyllä mukavan tuntuista. Pitää kokeilla uudestaan. Seuraavaksi kokeilin Villagea ja nyt joko mulla on silmissä vikaa tai yhä säädöt päin persettä sillä peli ei todellakaan lunastanut odotuksia sen suhteen miten nätti se on. Jostain luin että musta pitäisi olla mustaa, mutta sitä mustaa enemmän mä näin kyllä sen sukkahousuverkkoaidan joka pimeässä näkyi jopa melko häiritsevän paljon. En jaksanu kauaa tätäkään.

Sitten menin pelaamaan Pavlovia jonka ostin hetken mielijohteesta ja siinä kyllä on potentiaalia viihdykkeeksi. Pelasin tosin vain tutoriaalin ja pari bottimatsia mutta ihan hyvin maistui.

Mulla on nyt vähän semmoinen ongelma, että en ole saanut mitään wau elämys hetkiä PSVR2:n kanssa mitä tuli ekan vr laitteen kanssa vähän väliä. Ei nyt oikeen ole vakuuttanu mua tämä next gen laite ja painin nyt todella sen päätöksen kanssa että koetanko palauttaa laitteen vai opettelenko vain elämään sen kanssa. Ehkä mä vaan alan olla kasvanut ulos tästä viihteen muodosta. En tiä.

Eilen alkoi ongelmat, ettei lasit pystynyt seuraamaan jostain syystä ja pelialue hukkui jatkuvasti. Peli pysähtyy ja laseihin tulee joku ilmoitus mitä en nyt tarkalleen muista, mutta jotain ettei pysty seuraamaan ja pelialueesta. Gran turismossa pystyi aikaisemmin kääntelemään päätä ja katselemaan ympärilleen, mutta eilen aina kun vähän käänsi päätä, niin alkoi pikkuhiljaa paikka muuttumaan ja auto vääntyi kun katsoi sivulle. Yritin skannata monta kertaa huoneen uudelleen ja ottaa sen väliaikaisen pelialueen käyttöön mitä se tarjoaa, kun laittaa pelaavan istuviltaan. Hieman rasittava ongelma, kun kesken kisan lasit pätkäsee tai paikka alkaa muuttumaan. Pyyhin etukameran linssit ja laitoin lisää valoa huoneeseen, mutta ei auttanut.

Mitenhän tuo seuranta tuossa toimii. Tuntuu oudolta, että istut penkilla ja kääntelet rattia ja päätä välillä, niin lasit hukkaavat paikan kokonaan.

Täytyy tänään töiden jälkeen yrittää vielä nollata kaikki yms. ja sitten ottaa tukeen yhteys jos ei ala toimimaan.

Edit: löytyi neuvo missä sanotaan, että valikoiden syövereissä on asetus "tracking support" ja on auttanut ainakin joitakin samasta ongelmasta kärsiviä. Vähän vaan outo, ettei aikaisemmin ole tuotaa ongelmaa ollut ja nyt yhtäkkiä alkoi tehdä.
Olikin koko ajan päällä tuo "tracking suppport". Se siis lisää ne bannerit telkkarin reunoille, että lasit kattois niistä ilmeisesti paremmin paikkansa. Mulla ei kyllä auta. Eron huomaa silloin ku lasit tietää paikkansa, koska se on kuin olisi lukittu kuskin penkkiin kiinni gran turismossa ja sitten taas kun ei toimi niin koko ajan vähän liikkuu tai vaihtuu paikka ja pahinta jos vähänkin katsoo ympärilleen. Eilen muutaman kerran taas toimi ihan hyvin, mutta suurimman osan ajasta ei.

Pleikkari muistaa sen mun ekan alueen jonka asetin ja nyt kun lasit jollain ihmeellä hukkaa sen ja yrittää vaikka muokata aluetta, niin niillä ohjaimilla pitäisi pystyä liikuttamaan niitä alueen reunoja, mutta siinä vaiheessa kun painaa liipaisinta niin koko alue katoaa eikä pysty tehdä mitään. Siinä vaiheessa kun ympärillä näkyy se virtuaalinen verkko ja käännän päätä, niin se koko verkko ja alue liikkuu ja muistaakseni se pysyi paikallaan aikaisemmin. Sama ilmiö kun kesken ajon kääntää päätä.

Oon todella pettynyt, koska ensinnäkin mä luulin et nää ei tarvis telkkaria eteensä toimiakseen. Suunnitelma oli laittaa ratti ja polkimet telkan viereen ja pelata siinä, mutta ei toimi sitäkään vähää jos sitä yrittää. Jos se on valaistuksesta kiinni, niin kyllä alkaa vaatimaan aika naurettavan paljon sit sitä valoa.

Oon todella pettynyt, koska ensinnäkin mä luulin et nää ei tarvis telkkaria eteensä toimiakseen. Suunnitelma oli laittaa ratti ja polkimet telkan viereen ja pelata siinä, mutta ei toimi sitäkään vähää jos sitä yrittää. Jos se on valaistuksesta kiinni, niin kyllä alkaa vaatimaan aika naurettavan paljon sit sitä valoa.
Periaatteessa TV:tä tarvitaan vain PSVR2:n käyttöönotossa. Sen jälkeen pitäisi toimia ilmankin.

Valaistuksen suhteen tilanne on melko lailla käänteinen ekan PSVR:n kanssa; se kun seurasi Move-kapuloiden värikkäitä valopalloja paremmin pimeässä, kun taas PSVR2:n omat kamerat haluavat kunnon valaistuksen hahmottaakseen ympäristön.

Nyt on reilu viikko kokemusta uusista laseista, tunnin tai kaksi olen päivittäin pelannut. Horizon Call of the Mountain peli on ollut aivan huikea kokemus. On ehkä siisteintä mitä pelimaailmassa olen päässyt kokemaan. Pelihän ei mikään täydellinen ole, mutta juuri tuonne Horizonin maailmaan on ihan mieletöntä päästä itse mukaan. Horizonissa voi liikkua käsiä heiluttamalla eteenpäin ja se tuntuu oikein luontevalta, mutta tatilla liikkuessa tulee heti olo, että pitää ottaa jostain vähän kiinni. Portaattomalla kuvalla ja ilman vinjentointia olen toistaiseksi pelannut, pitää kokeilla niitä muitakin vaihtoehtoja myöhemmin. Taistelu saa hien nousemaan ja se ei tule pelkästään käsien heiluttelusta vaan immersiosta. Kiipeilykin helpottui, kun hoksasin, että kameraa saa kännettyä roikkuessa oikeasta tatista.

Gran Turismon käynnistin kerran, sekin näytti ja tuntui ihan huikealta. Kajakilla meloin myös muutaman minuutin. Erittäin tyytyväinen olen ostokseen pelkästään Horizon kokemuksen ansiosta. Innolla odotan myös tulevaa, joku huhu oli Last of Us VR spin-offista ja sellaiseen nämä lasit olisivat todella omimmillaan.

Mulla on nyt vähän semmoinen ongelma, että en ole saanut mitään wau elämys hetkiä PSVR2:n kanssa mitä tuli ekan vr laitteen kanssa vähän väliä.

En ole minäkään, mutta tuo johtuu ihan siitä, että se ensi kosketus vr pelaamiseen on aina se vahvin wow hetki ja mitä enemmän pelaa niin sitä enemmän kaikki on sitä samaa, mutta nyt entistä paremman näköisenä.
Mulle esim se äärimmäisen sumea driveclub vr aiheutti kunnon wau elämyksen, kun taas gt 7:n pelaaminen sportin jälkeen sai aikaan vain "no on tää nyt helvetisti paremman näköinen" fiiliksen.

Se on kyllä iso plussa ettei pahoinvointia ole kyllä tullut ollenkaan näissä uusissa. Mutta vähän kyllä veikkaan että palautukseen nämä menee jos se on mahdollista. Ei vaan jotenkin napostele enää. Pitää ehkä palata myöhemmin asialle kun on selvillä peliritama ja jos kunnon polte iskee. Ei tämän hintaluokan laitetta viitsi ostaa kirjahyllyn koristeeksi kuiteskaan.
Edit: Palautukseen meni.

Viimeksi muokattu:
Luulen että teet saman virheen kuin moni muukin... Ensiksi se silmikko edestä ihan auki.....sitten vedät kypärän päähän siten että se takaosa tulee sun niskaan niin alas kuin vaan pystyt...sitten kiristys. Se kypärä jää leijumaan sun silmien eteen. Mikään ei todellakaan kosketa lähellekään nenää. Siinä vaiheessa näet sen tekstin edessäsi!!! Vedät laseja niin eteen kun on hyvä etäisyys.Ei kannata vetää ihan kiinni asti. Sen jälkeen käyt tekemässä sen silmienväli jutun uudelleen et saat ihan keskelle ja tarvittaessa silmienseuranta uudelleen. Jos vielä blurrinen ja epäterävä kuva niin mars optikolle.

Noissa laseissa toi sweet spot on tosi pieni ja niitä ei saa laittaa yhtään liian ales edestä että osuu nenään kiinni...menee heti kuva ihan paskaksi.

Ja kun on takaanta panta vedetty muutenkin ihan niskaan ales ja koko paino tulee otsalle niin noi tuntuu muutenkin tosi mukavilta. Ei ole liian etupainotteiset.
Mä oon jo loppuun palanu ton säätämisen kans. Mikään temppu eikä säätö ole enää saanut kuvaa palaamaan hyväksi. Olen kokeillut melkein kaikkia asentoja mihin ton kypärän ikinä pystyy saamaan ja aina vaan on kuva pixelimössöä. Ite luulen, että osa linssistä on priimaa ja osa shittiä. Playstation tuki on kans melko hidas saamaan hommaa eteenpäin. Jos tää homma etenee tätä vauhtia niin noi lasit on Ranskassa ens vuonna ja kun ne palautuu niin tulee vr3 on ilmestynyt.
Ei sielläkään osattu sanoa kun noi samat ohjeet ja tällä palstalla niitä on tullut vielä enemmän. Ite löyty alussa se oikee kohta helposti ja kuva oli tajunnan räjäyttävä. Luulen et suuri osa ei edes tiedä miten hieno toi näyttö on kun kaikki kunnossa. Kun pystyis ottaan kuvaa siitä mitä näkee niin auttais enemmän kun tuhat sanaa missä mennään. En olis ikinä ostanu tälläsiä jos olis tienny millaisen riesan moiset aiheuttaa.

Mä oon jo loppuun palanu ton säätämisen kans. Mikään temppu eikä säätö ole enää saanut kuvaa palaamaan hyväksi. Olen kokeillut melkein kaikkia asentoja mihin ton kypärän ikinä pystyy saamaan ja aina vaan on kuva pixelimössöä. Ite luulen, että osa linssistä on priimaa ja osa shittiä. Playstation tuki on kans melko hidas saamaan hommaa eteenpäin. Jos tää homma etenee tätä vauhtia niin noi lasit on Ranskassa ens vuonna ja kun ne palautuu niin tulee vr3 on ilmestynyt.
Ei sielläkään osattu sanoa kun noi samat ohjeet ja tällä palstalla niitä on tullut vielä enemmän. Ite löyty alussa se oikee kohta helposti ja kuva oli tajunnan räjäyttävä. Luulen et suuri osa ei edes tiedä miten hieno toi näyttö on kun kaikki kunnossa. Kun pystyis ottaan kuvaa siitä mitä näkee niin auttais enemmän kun tuhat sanaa missä mennään. En olis ikinä ostanu tälläsiä jos olis tienny millaisen riesan moiset aiheuttaa.
Kuulostaa että viallinen headset. Eiköhän nuo takuukorjaukset hoidu aika vikkelään, kun vika on todettu, lähettävät vaan toiset tilalle. Tietysti, jos ois ollu palautusoikeuden omaava liike, voisit kokeilla ensin palautustakin.

Nyt täytyy itsekkin luovuttaa ja ottaa yhteys Sonyyn ja todennäköisesti lähettää huoltoon. Kaikki on nyt yritetty. Enään ei häviä pelialue tai lasit pätkäise pelaamista ja ilmoita mitään, mutta Gran turismoa ei pysty pelaamaan. Heti kun kääntää päätä niin niin kaikki alkaa vääntymään ja paikka muuttumaan. Kaikki on nollattu ja kalibroitu uudestaan ja valoa lisätty ja vähennetty yms.

Olihan se kivaa niin kauan ku se kesti :D

Ilmotelkaa jos jollain muulla tekee samaa Gran turismossa niin tiedän onko se vain tuo mun yksikkö vai onko se pelin ominaisuus yms. Tosin muutamaan ekaan päivään ei tota ongelmaa ollut, et tuskin se pelissä on vika.

Nyt on kokeiltu toisilla laseilla ja sama ongelma. Todella omituista. Alan nyt epäillä ongelman olevan pleikkarissa, koska lasit tosiaan toimi jo muutaman päivän normaalisti ja tässä huoneessa ei ole mikään muuttunut siitä. No man's sky on sama juttu kun istuu aluksessa ja katsoo ympärilleen niin johan alkaa paikka muuttumaan. Ja niin kun sanoin aikaisemmin, niin jo siinä pelialueen kalibroinnissa kun katson sivuille niin se koko alue liikkuu sivuille.

Voisikohan toi usb-c portti aiheuttaa jotain, koska se tuntuu oudon löysältä...

Ehkä mä vielä roudaan pleikan ja lasit toiseen huoneeseen ja kokeilen vaikuttaako mitenkään.

Eniten mua ihmetyttää ettei kellään muulla ole tuota vikaa ja pystyykö näillä oikeasti pelaamaan pelejä missä pitäisi position pysyä paikallaan ilman, että telkkari on edessä ja siinä se avustus banneri. Kun mulla ei edes sen bannerin kanssa onnistu.

Eniten mua ihmetyttää ettei kellään muulla ole tuota vikaa ja pystyykö näillä oikeasti pelaamaan pelejä missä pitäisi position pysyä paikallaan ilman, että telkkari on edessä ja siinä se avustus banneri. Kun mulla ei edes sen bannerin kanssa onnistu.
Ei ole tarvinnut käyttää televisiota träkkäysavustimena, ja hyvin on toiminut niin istualtaan, seisaaltaan kuin myös room scalena pelattavat pelit.

Nyt loppuu vuodatus :D nää toiset lasit alko toimimaan normaalisti, joten vika oli niissä ekoissa laseissa. Kerran vielä piti nollata kaikki ja käynnistellä uudestaan ja kalibroida, niin uudet lasit toimii vanhat ei. Ei muuten toiminut noissa ekoissa myöskään tärinä yhtäkkiä. Ja mitään kolauksia ne ei saanut, joten hajosi ihan vaan yhtäkkiä.

Jos nyt jollain alkaa tulla samankaltaisia ongelmia, niin jotain niistä laseista ilmeisesti hajoaa aika yllättäen ja kannattaa viedä takuuseen.

Hyi olipa tullut linssin yläosaan komea sentin naarmu. Onneksi sen verran ylhäällä linsseissä, ettei kaiketi siihen kiinnitä enempää huomiota.

Loppuu kuitenkin silmälasien kanssa pelailu tähän kohtaan.

Hyi olipa tullut linssin yläosaan komea sentin naarmu. Onneksi sen verran ylhäällä linsseissä, ettei kaiketi siihen kiinnitä enempää huomiota.

Loppuu kuitenkin silmälasien kanssa pelailu tähän kohtaan.
Onneksi itsellä ei ole vielä noin käynyt, laitoin pari päivää sitten VR opticianilta linssit tilaukseen niin ei tarvi enää tuota stressata. Olikohan 67e hinta. Varovainen noiden kanssa saa kyllä olla.

Onneksi itsellä ei ole vielä noin käynyt, laitoin pari päivää sitten VR opticianilta linssit tilaukseen niin ei tarvi enää tuota stressata. Olikohan 67e hinta. Varovainen noiden kanssa saa kyllä olla.
Joo olen itsekin tilauksen jo viime viikolla laittanut (kiitos vielä Rauttiz vinkeistä!) mutta meneehän noissa viikkotolkulla aikaa ennen kuin saapuvat, niin olen lasien kanssa pelaillut. Vaan voipi tuota nyt pelata ilmankin, melko pieni ero kuitenkin vrt lasien kanssa pelaamiseen.

Tässä viikon mittaan kun lasien kanssa pelaillut sellaiset (1-2h/ päivä) niin edelliset pari päivää on mennyt jo täysin ilman äklöttävää olo, mitä alussa etenkin Horizon aiheutti. Horizon on ihan hauska peli, mutta jotenkin sitä ei jaksa kuin 30min kerralla ja Resident Evilin uudelleenpeluu vr-muodossa vetää enemmän puoleensa. Call of the mountainin olisi melkein pitänyt olla ilmainen ”demo” tjms joka tulee laitteen mukana. Nappasin juuri myös Gran Turismon citymarketista matkaan, vaikkei oikeasti olisi aikaa ottaa uutta peliä alle :) Tekee vaan mieli päästä testaamaan autopeliä veeärränä.

Vaimo pelaillut what the bat-peliä ja näyttänyt oikein hauskalta. Pitänee joskus pelailla sitä itsekin.

Hyvä viikko ollut uudehkon laitteen kanssa ja vieläkin sellaista innostumisen fiilistä, sillä koko VR-maailma oli entuudestaan vieras itselle. Ei vielä oikein jaksa ajatella flattipelien pelaamista edes, vaikka vähän tuota Fire Emblemiä Switchillä suorittanutkin eteenpäin.

Se on kyllä iso plussa ettei pahoinvointia ole kyllä tullut ollenkaan näissä uusissa. Mutta vähän kyllä veikkaan että palautukseen nämä menee jos se on mahdollista. Ei vaan jotenkin napostele enää. Pitää ehkä palata myöhemmin asialle kun on selvillä peliritama ja jos kunnon polte iskee. Ei tämän hintaluokan laitetta viitsi ostaa kirjahyllyn koristeeksi kuiteskaan.
Edit: Palautukseen meni.

Semmoista infoa pukkasi SadlyItsBradley:ltä että PSVR2:n Persistence on markkinoiden korkein. Tämä ei siis ole hyvä asia, vaan korkea Persistence voi aiheuttaa huonoa oloa, erityisesti herkemmille.

Jos siis tuntuu että PSVR2 lasit eivät sen takia sovellu itselle, kannattaa kokeilla paremman persistencen omaavia laseja ennen kirveen lopullista heittämistä VR:n suuntaan.

Tässä viikon mittaan kun lasien kanssa pelaillut sellaiset (1-2h/ päivä) niin edelliset pari päivää on mennyt jo täysin ilman äklöttävää olo, mitä alussa etenkin Horizon aiheutti. Horizon on ihan hauska peli, mutta jotenkin sitä ei jaksa kuin 30min kerralla ja Resident Evilin uudelleenpeluu vr-muodossa vetää enemmän puoleensa. Call of the mountainin olisi melkein pitänyt olla ilmainen ”demo” tjms joka tulee laitteen mukana. Nappasin juuri myös Gran Turismon citymarketista matkaan, vaikkei oikeasti olisi aikaa ottaa uutta peliä alle :) Tekee vaan mieli päästä testaamaan autopeliä veeärränä.
Itsekkin tämän viikon pelaillut horizonia ja sama homma että sen noin tunnin jaksaa pelata ja sit seuraavana päivänä uudestaan. Muita pelejä en ole vielä kokeillut että onko niissäkin sama homma vai johtuuko vaan tosta horizonin loputtomasta kiipeilystä.

Ylös Bottom