Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Psychonauts 2

Eihän kyse ole viasta. Ei vaan käytetty resursseja PS5-versioon, kun Double Fine oli siinä vaiheessa jo Microsoftin omistuksessa. PS4-versio julkaistaan kuitenkin (joka pyörii paremmin PS5:llä). Jos se olisi jätetty pois, niin silloin kieltämättä olisi tullut lokaa niskaan, koska joukkorahoitus.

Tämä on minusta aika selvä peli. Double Fine on Microsoftin first party studio. Tekee jatkossa pelejä Xboxille ja PC:lle. Psychonauts 2:n kanssa kunnioitettiin kuitenkin alkuperäistä "sopimusta" ja näin ollen peli sai PS4-version. Ei varmastikaan ole loppua kohden pleikkariversio ollut ykköskehitysalusta, jos se on ollut sitä missään vaiheessa.
mutta se peli on ollut jo tekeilla ennenkuin pikkupiru osti sen pois
 
Näin peliä pelanneena voin sanoa, että tuo ylimääräinen 120fps versio on tämän kohdalla ihan turha. Peli näyttää ihan hyvältä ja pyörii ongelmitta 60fps päivityksellä, eikä siinä menetä mitään. Kyseessä on tarinavetoinen seikkailu, joka ei vaadi FPS-tyylistä hampaat irvessä vääntöä. Ylimääräiset freimit eivät muuta myöskään liukuvia kontrolleja, joista jokainen pääsee nauttimaan oli konsoli mikä tahansa.
 
Jep, peli nyt on teknisesti hieman heikompi PS5:lla pelatessa kuin kilpailijalla ja lisäherkut puuttuu, mutta ei se pelistä huonoa tee. 1440p 60 fps on ihan loistava sekin.

Turha tehdä asiasta mitään first world probleemaa. Enemmän pelaamista, vähemmän valitusta.
Ei tee huonoa, mutta luonnollisesti jos parempaankin olisi pystytty niin näräähän se herättää, etenkin kun ongelmana tässä vaikuttaisi olevan se, että ei haluta tukea kilpailijan alustaa samalla tapaa kuin omaa vaikka samaa peliä muuten kaupataan. Vaikea uskoa näihin sepustuksiin, että nyt ei aika ja resurssit riittäneet studiolla. Siellä on Microsoftin dollarit käytössä ja maailma on pullollaan lukuisia dev studioita joilta saa apua porttaukseen.

Varmasti olisi haloota ja kritisoijia löytynyt myös jos Sony olisi julkaissut uuden MLB:n Xboxille puolet pienemmällä resoluutiolla ja frameratella verrattuna omaan konsoliin.

Double Fine oli luvannut tehdä PS4 versio, silloin kun rahoitusta haki pelille ja sen he tekivät.
Kuinkakohan moni PS4-pelureista aavisti, että rahojen antamisen jälkeen pelillä menee vielä viisi ja puoli vuotta tulla ulos, aikana jolloin PS5-konsolit ovat jo olleet lähes vuoden ulkona ja osa näistä rahoittajista varmaan tätä nykyä onnellisia PS5:n omistajia PS4:n sijaan.

Mielestäni olisi ollut vain reilua ja oikeutettua tehdä näistä peleistä sama veroisia kaikille alustoille joille ne julkaistaan, etenkin kun ihmisten rahoja on aikanaan kerätty. Ilmeisesti kuulun vähemmistöön mielipiteeni kanssa.
 
Kuinkakohan moni PS4-pelureista aavisti, että rahojen antamisen jälkeen pelillä menee vielä viisi ja puoli vuotta tulla ulos, aikana jolloin PS5-konsolit ovat jo olleet lähes vuoden ulkona ja osa näistä rahoittajista varmaan tätä nykyä onnellisia PS5:n omistajia PS4:n sijaan.

Ilman MS:n tukea tämä peli ei olisi tullut ulos ainakaan tässä muodossa, kun kehitystiimi oli aloittanut karsimisen budjetin tullessa vastaan ja pääsivät vasta MS:n tultua mukaan viemään alkuperäisen visionsa läpi - ilmeisen hyvin. Kannattaa tutustua tarinaan. Tässä kohtaa on siis todella erikoista yrittää saada MS näyttämään huonolta, kun ilman Microsoftia ei tätä peliä olisi mahdollisesti nähnyt yhtään kukaan.

Ja nythän peli julkaistaan Covidin keskellä Xbox Onelle, PS4:lle, Macille, PC:lle, Linuxille ja Series S/X:lle, joten kyllä tuossa on ollut punnerrettavaa Double Finella tässä multiplatform optimoinnissa. Hattua tässä pitää nostaa, jos jotain, se on ainakin oma näkemykseni, varsinkin kun samaan aikaan isojen studioiden Halot ja Horizonit siirtyvät ensi vuoteen tai julkaistaan ilman kaikkea luvattua sisältöä.

No mutta, onneksi kohta pääsee pelaamaan Series S:n versiota tästä. Se ei ehkä ole paras, mutta varmasti aivan tarpeeksi hyvä versio omaan makuuni.
 
Ei tee huonoa, mutta luonnollisesti jos parempaankin olisi pystytty niin näräähän se herättää, etenkin kun ongelmana tässä vaikuttaisi olevan se, että ei haluta tukea kilpailijan alustaa samalla tapaa kuin omaa vaikka samaa peliä muuten kaupataan. Vaikea uskoa näihin sepustuksiin, että nyt ei aika ja resurssit riittäneet studiolla. Siellä on Microsoftin dollarit käytössä ja maailma on pullollaan lukuisia dev studioita joilta saa apua porttaukseen.

Varmasti olisi haloota ja kritisoijia löytynyt myös jos Sony olisi julkaissut uuden MLB:n Xboxille puolet pienemmällä resoluutiolla ja frameratella verrattuna omaan konsoliin.
Pelistä kaupataan PS4 versiota. Se on siinä. Kyllä se silti sama peli on.

Sony olisi varmaan halunnutkin julkaista MLB:n paskempana versiona Xboxille (tai siis olla julkaisematta peliä Xboxille ollenkaan), mutta Sony ei ole pelin määräävä taho, eikä edes käsittääkseni Xbox version julkaisija. Tilanne on siis hyvinkin eri kuin Psychonauts 2:n kohdalla, jossa DoubleFine kehitti peliä omakustanteisesti joukkorahoituksen avustamana. Oli sen jälkeen vaikeuksissa ja nyt pelin julkaisija on Microsoft, joten sieltä rahat ja päätäntävalta.

Kuinkakohan moni PS4-pelureista aavisti, että rahojen antamisen jälkeen pelillä menee vielä viisi ja puoli vuotta tulla ulos, aikana jolloin PS5-konsolit ovat jo olleet lähes vuoden ulkona ja osa näistä rahoittajista varmaan tätä nykyä onnellisia PS5:n omistajia PS4:n sijaan.

Mielestäni olisi ollut vain reilua ja oikeutettua tehdä näistä peleistä sama veroisia kaikille alustoille joille ne julkaistaan, etenkin kun ihmisten rahoja on aikanaan kerätty. Ilmeisesti kuulun vähemmistöön mielipiteeni kanssa.
Pelistä luvattiin PS4 versio. Se, että studio ajautui ongelmiin ja kehitystyö takkusi on tietysti asia erikseen. Microsoft tässä auttoi, että peli saatiin ylipäätään ulos. En käsitä miksi pitää olettaa saavansa eri version pelistä kuin mitä on rahoittanut. Epäilen että ilman Microsoftin rahoja tästä oltaisiin nähty Xbox Series X|S versioita yhtään sen enempää. Tuo on se bonus minkä Microsoft julkaisijana mahdollistaa.
 
Olitko jo hyvien arvosteluiden takia unohtamassa, ettei natiivia PS5-versiota ole? Nimittän ensimmäisellä sivulla jo previewn osalta kirjoittelit saman.



Ja anna periksi vaan, viimeistään sitten alennuksesta ostoon, jos peli aidosti kiinnostaa. Tämä on crossgen peli ja kyseessä on pieni studio, joka kuitenkin on optimoinut peliä monelle eri alustalle, eikä tuo PS5:lla toimiva BC-toteutus tosiaan heikolta vaikuta.
Nyt meni kyllä viestisi pointti ohitse. Molemmissa viesteissä puhun kuinka peli jää tällä haavaa ostamatta puolivillaisen PS5-version takia. Pointtisi?
 
Näin peliä pelanneena voin sanoa, että tuo ylimääräinen 120fps versio on tämän kohdalla ihan turha. Peli näyttää ihan hyvältä ja pyörii ongelmitta 60fps päivityksellä, eikä siinä menetä mitään. Kyseessä on tarinavetoinen seikkailu, joka ei vaadi FPS-tyylistä hampaat irvessä vääntöä. Ylimääräiset freimit eivät muuta myöskään liukuvia kontrolleja, joista jokainen pääsee nauttimaan oli konsoli mikä tahansa.
Tässä tuleekin mielenkiintoinen valinta eteen, koska pelin graafinen tyyli on myös sellainen, että 4k ei varmasti ihan järkyttävästi muuta ulkoasua, eli molemmat Series X:n hienot versiot tuntuvat aika turhilta. Pitää siis valita huomenna kahden turhuuden väliltä.
 
Mihin aikaan pelit tulee pelattavaksi PC:n Game Passiin? Psychonauts 2 voisi kokeilla, tulee sitten edes vähän hyödynnettyä Game Passia.
 
Tuli reilu tunti pelattua ja olen rakastunut, aivan hämmentävän upea peli.

Grafiikat erittäin upeat ja maailmat ovat todella mielikuvituksellisia, 120 FPS modi kruunaa pelin ultra sulavana kokemuksena.

Ääninäyttely loistavaa ja dialogi on mahtavaa kuunneltavaa, jokainen hahmo mikä vastaan tulee sanoo jotain minkä haluaa kuulla.

Gameplay puoli toimivaa, on paljon erilaisia kykyjä ja tasohyppely on kunnon oldschool meininkiä eikä esim. Ratchet and clank tyyliä jossa se on liian yksinkertaistettua. Pelistä tulee huumorin, kenttädesignin ja gameplayn puolesta mieleen hyvin vahvasti American McGees Alice joka on vanha mutta huikea tasohyppely kokemus.

Paljon myös hahmon upgrade juttuja, hubi alue jossa on jo pelkästään huikea määrä kerättävää.

Ensimmäistä osaa en koskaan pelannut ja täytyy vilkasita joku läpiveto siitä joskus. Ihan huikean tuntuinen peli ja imee ensi sekunneista lähtien niin pahasti että mahdoton lopettaa, jos laatu pysyy loppuun asti niin tässä on varman GotY ehdokas n.1 tälle vuodelle.
 
Odotan ja toivon, josko tässä olisi se oma vuoden peli 2021. En tosin tiedä, koska kerkeän korkkaamaan. Tämän vuoden puolella kuitenkin.
 
Ylös Bottom