Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pyörryttääkö?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kossu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joskus pienenä tuli pääkipeäksi jos kolmisentuntia putkeen pelasi, nykyään ei sitäkään ilmene. Nykyään pelaan huomattavasti kauempana tv-ruudusta, kuin pienenä jolloin olin nenä kiinni ruudussa. Nykyään on isompi ruutu, joten voi pelata helpommin kauempaa.
 
Mulla on ollut samanlaisia kokemuksia joskus Wolfenstainin kanssa. Kone oli ilmeisesti vähän liian tuhti pelin grafiikkaan nähden ja jonkun ajan pelaamisen jälkeen alkoi tuntua pahalta.

Ajattelin, että tämä ongelma olisi jo poistunut elämästäni, mutta kun nyt aloitin pelaamaan Ghost Recon IT:tä niin sama ongelma tuli uudelleen eteen noin kolmen tunnin pelaamisen jälkeen. Liekö ongelmana ollut tuo kameran zoomaus. Lopetin pelaamisen aika pian. Seuraavalla pelikerralla lisäsin vähän huoneen valaistusta ja peliaikaa. Nyt pelaan noin tunnin, max. kaksi kerrallaan ja se on auttanut.

Eli tauot kunniaan ja valaistus huoneessa kuntoon.

Muissa peleissä minulla ei ole tätä ongelmaa ollut. Muutenkaan en usko että vika olisi silmissä tai että orasta epilepsia vaivaa . Keho ja tasapainoelimet vaan hämääntyy virtuaalimaailmasta sen verran, että ilmoittavat vauhdin olevan liian hurjaa, mikä on mielestäni ihan terveellistä.
 
Pahoinvointia itselläni on ilmennyt ainoastaan hullun vaikeassa Simpsonit pelissä Sega Megadrive II:lla. Pahoinvointia aiheuttavassa kohtauksessa Bart hilluu rullalautansa kanssa ja rullaa pitkin Springfieldin katua vasemmalta oikealle. Tarpeeksi kauan kun katsoin tätä, telkkarin näyttö muuttui kalamaljan muotoiseksi ja Bart alkoi pyöriä kuin ympyrää. Tämä on tapahtunut muutman kerran hamassa nuoruudessani, ja ainoastaan tällä pelillä.
 
Ainoa kerta, kun tuli huono olo, tuli minun ensimmäisen Xbox -pelin, Tony Hawk´s Pro Skater 3:n aikana, kun välillä se kuvakulma heittelehti ja vielä oikein korkealta hyppäsi, niin ei oikein tehnyt hyvää. PS1 hyppäys Xboxiin vaikutti aluksi.
 
Kysymyksessä taitaa tosiaan olla 3D- tai simulaattoripahoinvointi. Aika vähän on aihetta tutkittu, yksi yleistajuinen kirjoitelma löytyy täältä: http://www.loonygames.com/content/1.2/feat/

Itse en pysty pelaamaan ollenkaan FPS-pelejä tai katsomaan kun joku muu pelaa, paha olo iskee välittömästi. Ei väliä mikä peli on kyseessä ja onko alustana konsoli vai pc. Mutta heti kun kamera siirretään lintuperspektiiviin ei mitään ongelmia ole. Onneksi Hideo Kojima kärsii ko. vaivasta myös, riittää (toivottavasti) pahoinvoivillekin pelattavaa. MGS2: Substancen 1. persoonan VR-tehtäväkokeilut tosin läpäisin sisulla vaikka koko loppuillan öklötti (hullun hommaa), mutta muuten olen tyytynyt kohtalooni ja kierrän moiset kaukaa.

Olisihan tämän ketjun voinut pistää tuonne yleisellekin pelialueelle. Eipä täällä xbox-puolella tule paljon käytyä, nyt oli vaan niin tylsää että katsastin tämänkin alueen :)
 
Kumma juttu. Minua alkoi jotenkin huimata, kun pelasin Donkey Kong Countrya Super Nintendolla parikymmentä minuuttia. Ei ole tapahtunut missään muussa pelissä, millään koneella.
 
Mielenkiintoisen artikkelin olit Equus listalle laittanut ja siinä oli paljon mielenkiintoista asiaa. Tosin ainakaan tämän keskustelun perusteella ei voi vetää rajaa uusien ja vanhojen pelien välille. Artikkelin kirjoittajahan yhdisti "Simulaattoritaudin" (oma vapaa käännös simulator sickenessistä :) ) uusien pelien realistisuuteen ja nopeuteen. Tämän keskustelun perusteella näyttäisi siltä, että oireita esiintyy vähän kaikenlaisten pelien kanssa alustasta ja vuodesta riippumatta. Siinä kyllä yhdyn artikkelin kirjoittajaan, että FPS pelit on aika monella ongelmana. Täytyy kaivaa vähän lisää tietoa aiheesta ja katsoa kuinka paljon materiaalia yleensä löytyy.

Tämähän alkaa käydä mielenkiintoiseksi.
 
Silloin aikanaan Doom aiheutti aluksi vähän huonoa oloa, johtui varmaan siitä kun ei ollut tottunut sellaiseen, eikä se keinuminen oikein tuntunut mukavalta.
 
mulla alkaa hiukka huippaamaan jos jossain autopelissä onnistuu pyörittään paskarinkiä nopeesti ja kuvakulma on puskurikamerassa,muuten ei pelit aiheuta mitään.
 
Ei pyörrytä, mutta jotkut 3D-enginet saavat first person-näkymässä joskus aikaan pahanolon ja tuskanhikeä sekä yleensä myös karsean hedarin.

Boxilla en ole kokenut koskaan, PC.:llä joskus.

Unreal Tournamentin demo oli erityisen paha tapaus. Jostain syystä täysversiossa ei ole samaa ongelmaa.
 
Itselleni on kahdesti tullu tuollanen. Ekan kerran kaverilla kun katsoin kun kaveri pelas Medal of Honoria. Ei mitään kummempia syitä. Menin kotiin, nukuin vähän aikaa ja elämä jatkui normaalisti. Toisen kerran tässä vasta pari kuukautta sitten kun pelasin Mafiaa pc:llä. Siinä laivakentässä, kun laiva keinuu. Olin tuossa tapauksessa kyllä tosin oksennustaudissa, että varmaan johtui siitä.
 
Minulla on kans tämä samainen "mystinen tauti"... Eka kertaa huomasin sen PC:llä doomissa(joskus vuonna miekka ja kilpi). En todellakaan pystynyt pelaan tai katsoon sitä ollenkaan. Sillon on yleensä pakko lopettaa pelaaminen ja nukkua paha hedari pois.

Nyttemmin oon huomannu ettei pääni kestä useimpia FPS-pelejä (Esim. Call of Duty(pc), Max Payne(pc) ja Medal of Honor(XBoX).)

Poikkeuksiakin kuitenkin löytyy. Kuten esim. näitä pelejä pääni kestää pelata (jopa pitkiäkin peli sessioita)... Counter Strike(pc), Battle Field(pc), Halo(xbox), SOCOM(ps2).

Että näin...

Oma villi veikkaukseni on:
pelien heikko ruudunpäivitysnopeus ja siksi vilkkuva ruutu
TAI muuten vain vikkuvia valoja etc.
---> epileptisiä oireita.
 
Tämä on sen verran mielenkiintoinen aihe, että siirretäänpä se tuonne yleisen pelikeskustelun puolelle.
 
Gba:ta pelaillessa tulee huono olo (johtunee ainakin minun tilanteessani pienestä näytöstä)niin ja muuten konsolilla pelailee ainakin 10 h eikä tarvi muuta kuin syödä joskus välillä:D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan MK
Sinulla voi olla joku epilepsia tai muu sairaus joten kannattas ehkä käydä lääkärille ennen kun saat jonkun vakavan sairaskohtauksen.

Eipä kaikki epileptikotkaan tuosta kärsi. nimim. epileptikko

Mulle tuli joskus vuosia sitten vielä huono olo kun katto vierestä toisen peliä siis ensimmäisestä persoonasta kuvattuja mutta ei sitäkään ole sattunut enää vuosiin. Tuo johtunee siitäkin kun hyvin aktiivisesti vietän aikaani koneella (klo 8-22 aika tavallinen aikahaarukka).

Nykyään ainoa mistä kärsin on jos tietokoneruudun virkistystaajuus on 60Hz. Tästä syystä meille yksi lisäasia asennuksiin opetettiin aina laittamaan näytön virkistystaajuudeksi vähintään 75Hz. Itse kotona käytän (Windowsissa 85 Hz, 1024x768 ja peleissä 100 Hz, 800x600) isompia lukemia. Siitä en tiedä mitä telkkari käyttää mutta se ei silmiäni häiritse.

Mutta samaa mieltä olen silti kanssasi, että se kannattaa kuitenkin testata ettei mene huonompaan suuntaan.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan The Chaos Cell
mää pystyn pelaan yli 7t eikä tunnu missään.

Mää taas pystyn pelaan yli 20h eikä tunnu missään. Kovin yksilöllistä tämä TV-oireilu.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Snaker
Nykyään ainoa mistä kärsin on jos tietokoneruudun virkistystaajuus on 60Hz.

Sama täällä. Monitorin edessä alkaa nopeastikin jomottaa nuppia, jos on 60hz virkistystä. Samaten olen huomannut, että hommattuani 100hz TV:n, niin on ruutua tullut möllötettyä pidemmissä jaksoissa ja minkäänlaista päänsärkyä ei tunnu saavan kirveelläkään. Asiaan saattanee vaikuttaa sekin, että vaihdoin juuri 14" -> 32" -tuumaseen telkkuun, joten katsomiselämykset ovat vaihtuneet muutenkin aika radikaalisti :D
 
Ylös Bottom