Vastaus: Quake IV - Quake II:n jatko-osa
Nyt on viimeistään pakko hehkuttaa Quake 4:ää X360:lle, kun en uskaltanut vielä demon läpipelattuani alkaa niin hirveästi saarnaamaan, vaikka demokin jo rokkasi sukkiani monen kymmenen läpipeluukerran myötä. Mutta nyt on siis peli omistuksessa, ja ollut höylän alla jo pari viikkoa.
Alustus:
Eli; Olen itse lähes FPS-neitsyt: melkein ainoastaan jotain Doom:ia (PC) ja Quake 2:sta (PC ) on aikoinaan tullut pelailtua. Tykkäsin näistä peleistä kyllä, mutta olen aina ollut paljon enemmän konsoleihin päin, kuin PC-pelaamiseen. Ymmärrettävästi konsolien FPS-pädi-kokemukset ovat olleet ohjaus mielessä pitäen melko heikkoa antia, ainakin PC:n hiireen verrattuna. Analogitatti kun tuli kehiin vasta N64:n myötä, ja tupla-analogit sitten vasta perässä. Tupla-analogitatteja ennen sitä kun tarvi strafettaa olkanäppäimillä, ja vapaaseen D-padi tähtäämiseen tarvitsi lukittaa jokin annettu nappi, joka samalla kuoletti liikkumisen tähtäämisen aikana. Eli ei niin herkkua ollut nämä FPS:ssät konsoleilla IMO.
Quake 4:än X0-portin hypetys:
-Koska pädi on edelleenkin epätarkempi & hitaampi hiiri/näppis-comboon verrattuna, niin silloin tarvitsee PC:lle suunnitellun FPS:n konsoliportissa muistaa antaa helpotuksia pädi-tähtäämisiin ja -osumisiin. Tämä onkin Quake 4:ssä X0-versiossa otettu loistavasti huomioon "tähtäin avun" (Aim Assist) muodossa. Eli vihuun ei tarvitse nyt onnistua tähtäämään aivan pikselin tarkasti, vaan osuma-alueena toimii ~kymmenen X kymmenen pikselin osumahaarukka, johon peli sitten arpoo osuvia kuteja, jos tähtääminen on ollut hieman vaikeampaa. Harkkore pädittäjät voivat kuitenkin pistää helpotuksen pois päältä, jos eivät tahdo avitusta!
-Isompi osumahaarukka takaa yhtä intensiivisen kokemuksen konsolilla, kuin mitä hiiren voisin kuvitella antavan PC:llä. Kaikkia tarjolla atm. olevia X0:n PC-porttien demoja/pelejä X0:lle olen kokeillut, ja useasti näitä riivaa juurikin se hiiri-tarkan tähtäyksen tuominen puhtaana kankeammalle pädille. Quake 4:n pädi-tähtääminen on ainakin itselleni tuonut maksimaalisimman nautinnon osumisissa, kun puhutaan PC:ltä portatusta pelistä.
-Graffat ovat loistokkaita, kentät tarpeeksi pitkiä, ja virkistävästi välissä kuljetaan mechoilla/tankeilla yms. : Quake-sarjassahan (kuten varmasti monessa muussakin klassikko-sarjassa) siirtymiset kenttien välillä kuitattiin tekstein tyyliin
"You now complete stage! Arrr! Here is next stage!" tai jotain yhtä kankeata. Noh, mutta Q4:ssä siirtyminen tasosta seuraavaan todellakin vaatii itse siirtymistä. Joka lisää immersion tuntua koko Q4 pelissä hurjasti.
-Ympäristöiltään vaihtelevat ja mielenkiintoiset kentät. Jokainen alue on siis muistettavissa, ja jokaisessa alueessa on omat mielenkiintoiset yksityiskohtansa. BTW Tällaisen vaatimuksenhan pitäisi olla lähes selviö, mutta nykyisissä peleissä se ei silti aina valitettavasti vaan ole. :/
-Miehekkäimmät aseet X0:n FPS tarjonnassa IMO. Eli tuntuu selkärangassa, kun rankaisee örrejä. Esim. paljon kehutussa Preyssä en itse hlö.kohtaisesti saanut kertaakaan tätä fiilistä.
-Peli liimaa pelaajan sohvaan. Nykyään 90%:ttia peleistä ei jaksa pelata yli kymmentä minuuttia, mutta Quake 4 liimasi ainakin minut sohvaan kymmeneksi tunniksi.

Ja pelkän yksipeli-moodin voimalla!
-Quake 2 bonus discillä. JEEE! Tätä jaksaa aina, ja varsinkin kunnon X0-pädillä!
Quake 4:än miinukset IMO
-Ruudunpäivitys ei ole sitä parasta mahdollista koko pelin aikana. Eipä sitä tahmaamista kuitenkaan koko ajan ole, kuten joistain arvosteluista voisi ymmärtää. Mind me; "ainoastaan" 2 kertaa on peli IMO tahmannut Campaign-moodissa niin paljon, että on ajatellut pelin olevan hidastuksella. Ruudunpäivitysongelmat ovat kuitenkin IMO todella paljon liioiteltuja X0-portin suhteen.
-Törkeät latausajat save-gamea ladattaessa jne. Tätä seikkaa en voi oikein puolustella: latuu on kyllä suakerin hidasta & rasittavaa hommaa.
-Vain kahdessa aseessa kiinnitetty taskulamppu. Vituttaa vaihtaa asetta taskulampulliseen vain siksi, ettei näe eteensä.
Eli onhan se hienoa, että nykyraudalla saa tehtyä silmiä hiveleviä valaistus-efektejä, mutta tuskin kukaan tilasi valaistuksesta riippuvaa peli-mekaniikkaa? Ainakaan räiskinnässä?
Ja jos vaikka tilasikin, niin eipä tämä valaistuksesta riippuva suhde pelikokemusta ainakaan Q4:n kohdilla IMO paranna.
-Ei subtitle-mahdollisuutta, vaikka NPC-hahmot jauhavat random paskaa minkä kerkiävät. Olisi varmasti paljon syvällisempi pelikokemus, jos saisi paremmin selvää NPC:ien puheista.
-Joskus menee hermo NPC:iden avittamiin tehtäviin, sillä sitä usein kuitenkin huomaa toivovansa olevan ainoa tilivelvollinen kentän läpäisyyn & suorituksiin per kenttä. Joskus näjet NPC:t ovat omnipotentteja, ja esim. tällöin alkaa usein miettiä miksi edes tuhlata omia patruunoitaan, ja joskus taas joku tampio vaan tulee tielle koko ajan ja pahasti.
Arvosana:
Ongelmista huolimatta Quake 4 on IMHO ysin peli kymmenestä.
Suosittelen, varsinkin kun pelin saa jo käytettynä 20-30€:n hintaan pelikaupoista & nettihuutiksista!