Vastaus: Quantum Break [Hype]
Lisäksi tarinapohjaisissa peleissä nousee lokalisointi aivan keskeiseen rooliin. Mikäli se puuttuu, pitäisi pelin pystyä tarjoamaan jotain niin hienoa, ettei edes tarinan liukeminen ohi korvien estä pelistä nauttimista.
Taas sitä tutuksi tullutta lokalisoinnin perään vaatimista. Se nyt vaan on nykyisessä globaalissa yhteiskunnassa, missä on käytännössä itsestään selvä asia, että länsimaiset ihmiset tulevat toimeen yhdellä kielistä englanti, ranska, saksa, espanja, portugali, sellainen juttu, että aina ei voi vaatia juuri sitä oman kielen tekstitystä jokaiseen tuotteeseen. Siis oikeasti jos ihmisellä, joka väittää olevansa pitkän linjan videopelaaja, on pelko, ettei pysy tarinassa riittävän hyvin perässä tällaisessa toimintapainotteisessa räiskintä- tai seikkailupelissä, niin ehkä ensimmäisenä kannattaisi katsoa sinne peiliin ja pohtia, mitä sille omalle englannin kielen taidolle on käynyt. Jos puhuttu ja tekstitetty englanti ei ole tämän kaltaisessa(ja käytännössä minkä kaltaisessa pelissä tahansa) riittävästi, niin sitten oikeasti treenaamaan sitä omaa englantia!
Itse luen englanninkielistä kirjallisuutta ja katselen erilaisia englanninkielisiä ohjelmia, lets play videoita ja muuta, enkä ollut koskaan koulussakaan mikään kasia kummempi englannin kielessä ja koskaan ei ole varhaisteini-iän jälkeen ollut ongelmia pysyä minkään pelin tarinan mukana riittävästi. Joskus jonkun sanan voi joutua tarkistamaan, mutta päälinjat ja -ajatukset eivät ole koskaan ollut hukassa. Niinkin massiivisessa roolipelieepoksessa kuin Witcher 3 en ole joutunut kertaakaan käyttämään sanakirjaa ja olen tosiaan lukiossa sen 8/10 arvosanan oppilas ja YO-kokeessa Magnan kirjoittanut. Hienoahan se toki olisi, jopa odotettavaa, että Remedyn kaltainen studio olisi lokalisoinut tämän pelin ainakin tekstityksen muodossa suomeksikin, mutta jos ei ole, niin kyllä jokaisen nykyaikaisen peruskoulun käyneen voi odottaa pelissä kärryillä englanniksikin pysyvän.
Mitä pelistä ja arvosteluista itsestään sitten sanomaan, niin kyllähän nuo 80-85/100 pisteen arvostelut ovat juuri sitä, mitä tältä voi odottaakin, kun peilataan esim. Alan Wakeen ja vastaaviin Remedyn tuotteisiin. Peruslaadukas peli, joka ei lähde keksimään pyörää uudestaan, eikä tuo pelimaailmaan sitä pelin yhtä uutta taistelugimmickiä lukuun ottamatta mitään sellaista uutta, että keskiarvot nousisivat sinne 90 pintaan ja antaisi pelille jotain merkkiteos-leimaa. Perus 3rd person toimintapeli, jonka räiskintäosuuksissa on joku uusi kiva jippo, ei mitään sen enempää tai vähempää.