Niimpä...jos Retro hoitsu lukisit toisten juttuja hieman "tarkemmin" läpi,niin voisit ehkä ymmärtää paremmin muidenkin mielipiteitä ko. aiheesta eikä tarvisi toistamiseen kysellä ihmetellen toisten kantaa...
Mutta kaipa se on turhaa yrittää selittää,kun noista kommenteista paistaa auttamatta läpi jo paremminkin turhautuneisuus XB:n pädiin kun ei ehkä malttamattomana heti ollakkaan oltu virtuaalipyssy sankareita ja sitten kovin itsevarmoina sanotaan hiekkalaatikko reunailijan tyyliin,että jos minulla olisi hiiri ja sinulla pädi,niin sinä kuolisit,heh heh!
On myös taktisia fps-pelejä joissa vaaditaan muutakin kuin sitä nopeaa ja tarkkaa peliohjaimen hallinta kykyä. Ja on myös taktisia sotapelejä joissa aseen rekyylit,lataukset,tähtäin-moodit yms. ovat erillä tavoin toteutettu simuloimaan sitä uskottavaa reaktio-aikaa eri tilanteissa ja osuma tarkkuuteen nyt voi vaikuuttaa moni muukin seikka,riippuu pelistä. On kuitenkin totta,että hiirellä on huomattavasti helpompi/sulavampi liikutella esim. sitä tähtäintä siinä näytöllä suuntaan jos toiseen ja tuo on peliohjaimena helpompi useamman pelaajan omaksua,mutta kuten jo sanoin,niin pelissä tähän ampumiseen saatta vaikuttaa moni muukin kontrolli-juttu ja minusta on jo muutamia esimerkki pelejä joissa samainen XB-versio on "kokonaisuudessaan" paremmin/mielyttävämmin hallittavissa kuin hiiri+näppiksellä PC-versio,näppäin komentojen hallitseminenkin on näppiksellä joskus yhtä sormi-akrobatiaa,pädillä ne ovat monasti taas minusta huomattavasti nopeammin hallittavissa,puhumattakaan hahmon portaattomasta liikenopeuden hallitsemisesta,jota ei edes suurimmassa osassa pc-pelejä ole lainkaan,eikä se suhteutettuna hiiren selain-rullaankaan oikein minua ole vakuuttanut.
Edellä tarkoitin myös sitä XB:n pädin hallintaa siinäkin mielessä uskottavammaksi ja haastellisemmaksi,että esim. Ghost Recon:ssa tai Splinter Cell:ssä ei pädillä tehdä kovin helpolla ylättävissä tilanteissa mitään äkkikäännöksiä ja ammuta sillä sekunnilla vihua silmään,eli pädillä tuollaiset temput ovat jo huomattavasti vaativampia toteuttaa,eli vaatisi XB-version pelaajalta jo melkoista taitoa tai tuuria...mutta vastaavasti jos pelaaja ei ole vielä täysin sinut sen pädin kanssa,niin liian hätäiset tähtäys liikkeet kostautuvat vähän väliä,varsinkin Ghost Reconissa jossa yksikin laaki osuma voi tappaa pelaaja hahmon,laaki ja vainaa meninkiä on myös pc:n orginaalissa,mutta hiirellä kyllä tässä voi paukauttaa liikkuvankin hahmon pitkiltäkin etäisyyksiltä rynkyllä tarkasti turpeeseen ja XB-versiossa taas kokenutkin fps-pelaaja saattaa joskus hätäillä pädillään ja antaa vihulaiselle mahdollisuuden vielä puolustautua,siis tälläkin seikalla on puhtaasti vaikutusta myös pelin luonteeseen/uskottavaan tunnelmaan(tavallaan puoli vahingossa) tai näin ainakin minusta(hieno piirre). Väliin onkin tullut aika jännittäviä tilanteita XBConnectissa joissa joku vastapelaaja ei yllättävissä tilanteissa välttämättä aina hallitsekkaan sitä pädiä niin kuin pitäisi ja vielä itsekkin on ruvennut hätäilemään ja sitten se onkin ollut muutaman sekunnin verran sellaista hermoja riipivää laukausten vaihtoa,koituen tuurilla jomman kumman hahmon kuolemaksi,tietysti näitä nyt sattuu joskus pc-versionkin saralla (netissä),mutta harvemmin kuin xb-versiossa.
Eli välttämättä XB-peli puolella ei tarvita edes mitään erityis kikkoja haittaamaan sitä tarkkaa ja nopeaa ampumista ja kyllä Halo:ssakin tulee nämä piirteet aika selkeesti esiin...tuolla XBConnectilla on tämänkin saralla jo aikamoisia Halo/pädi taitureita,joille suht.kokematon pelaaja on suoraan sanottuna virtuaali-riistaa.
Mutta Halo:ssakin voi myös taktikoida jonkun verran ja hyödyntää laajaa maastoa/tähtäillä sniperilla kaikessa rauhassa vaikka pahaa aavistamatonta vastapelaajaa silmään. Minusta se vaan tuntuu jo nykyään palkitsevammalta,kun tuo padin halitseminen alkaa tällä tähtäämisen/ampumisenkin saralla jo pikku hiljaa luonnistumaan vaistonvaraisesti,ei aina kaikissa yllättävissä peli tilanteissa,mutta yleisesti ottaen kuitenkin...ihan pakko vielä sellainenkin hieno piirre mainita tuosta GR(XB):sta,että tässä on myös merkitystä silläkin että heittäydytään heti maihin jos ei heti tiedetä tarkalleen miltä suunnalta ne vastapelaajan laukaukset tulevat,pc-versiossa olet mp-pelissä yleensä jo kuollut kun sinne maahan heittäydyt,siis jos ne laukaukset ovat sinun hahmoon ensin vain kohdistettu,vaikka olis vähän kokematonkin GR-pelaaja sitä hiirtä siellä toisessa päässä liikuttelemassa,XB-versiossa asia on monasti taas vähän toinen ja minusta huomattavasti uskottavampi jos kuvittelee vastaavaa ja todellisen yllättävää tilannetta.