Vastaus: Rainbow Six: Vegas
Tempura sanoi:
En pitäisi Pelaaja-lehden arvostelua Jumalan sanana, enkä pidäkään. Pelissä on paljon tilanteita, joissa on parempi reagoida nopeasti, mutta ihan tarpeeksi rauhassa olen mielestäni pystynyt miehistöä käskyttämään. Olen saanut taktikoida ja käyttää päätäni. Vaikka tämä onkin enemmän suorempaa räiskintää ja vähemmän taktiikkaa kuin mitä R6-sarja on ollut, niin kyllä jokainen onnistunut taktinen temppu palkitsee.
Luulen että moni pelaaja "lähtee" ajautumaan räiskintälinjalle puolihuomaamattaan tässä, eivätkä aina ymmärrä pelin antamia mahdollisuuksia. Itsellekin kävi näin monta kertaa, mutta ennenkuin aloin syyttämään tästä peliä, huomasin että oma pelityyli se tässäkin nyt vaan kusi.
Joo, nyt olen siinä vaiheessa, kun pitäisi mennä jonkinmoiseen kaivokseen, eli olen nyt suorittanut kai jo ison osan ensimmäisestä tehtävästä ja kliseemäinen bossi odottaa jossain maan alla (?). Aluksi peli tuntui tosi vaikealta, mutta se johtui osaksi uusista kontrolleista: vaikka pelasin normaalitasolla henki meni tiuhaan. Nyt olen jauhanut peliä jo kaksi päivää ja alkaa tuntua yhä makeemmalta. Viimeksi niin kävi, kun satuin tajuamaan, että siellä on joku (kai Jumala) jättänyt mystisiä varustelaatikoita, josta äkkäsin valita huipputussarin, UMP:n. Sillä kun täräyttää, niin pari kutia riittää ja "terroristi" on kuollut.
Nyt sen tosiaan huomaa (ainakin näin alussa) että pääsen ihan riittävästi taktikoimaan. Tarkoitan lähinnä omien miesteni sijoittelua. Ainakin nämä alun kentät antoivat mahdollisuuden luoda muutamaankin kertaan ristitulimahdollisuuden, josta vihollisen on vaikea selvitä. Paras tilanne oli se, jossa huoneeseen johtaa kaksi ovea. Niin hyvin on peli suunniteltu, että käärmekameraa käyttäessäni voin komentaa miehet vastapäiselle ovelle. Tämä on juttu, jota tykkäsin tehdä Socomissa, vaikkakin se onnistui muistaakseni vain muutamassa paikassa. Pelintekijät ovat jo ennakkoon miettineet, mitä pelaaja haluaisi tuollaisessa tilanteessa tehdä ja mikä on cool. Sitten vaan paukku sisään ja yhtä aikaa kaikki perässä - tangos eliminated!
Uuden konsolin voiman huomaa selvästi nyt, kun pääsen vertaamaan vastaavaan PS2:n peliin. Kaikki on jotenkin jämäkämmin ja toimivammin tehty kuin Socomeissa. Tekoälykin on tehnyt vasta yhden varsinaisen virheen. Hoitoa voi kuitenkin antaa, eikä heppu ole poissa pelistä niin kuin Socomeissa käy. Erityisen rentouttavaa on se, että vastoin kuin Socomeissa, R6V:ssä omat miehet eivät pönötä koko ajan tiellä ahtaissakaan paikoissa, vaan ohittaminen sujuu todella sulavasti.
Irtonaisia tavaroita on paljon. Niillä on myös omat äänet. Säikähdin tietenkin puolikuoliaaksi, kun hipsin juuri etsien ristituliasemaa ja tönäisin vahingossa öljytynnyriä - KLONKS - mutta "terroristit" ovat räjäyttäneet kai niin paljon pommeja, että heidän kuulonsa on huono, joten ei mua kukaan huomannut.
Ainoa huono seikka joka ärsyttää, on tämä suoja-asemasta heittolaukausten ampuminen. Siitä kun ei ole mitään hyötyä. Vaikka asetan ristin pään kohdalle, ukko ampuu tosi huonosti. Tästä toiminnosta ei ole muuta hyötyä kuin että näkee paremmin. Se on vähän niin kuin Metal Gear Solideissa, mitä te ette ole koskaan pelanneet, mutta on poijaat loistava peli! Myös äänikomentoja voisi olla yksityiskohtaisempia. Nyt mikkiä ei viitsi noiden muutaman takia kaivaa esiin ja virtaa kuluttamaan.
Kaiken kaikkiaan toistaiseksi näyttää siltä, että ei tarvitse olla allapäin, vaikka Socom jäikin toiselle konsolille. Itse vähän ajattelinkin, että olisi ihan terveellistä vaihtaa vähän "konsolimaisemaa" ja päästä kokemaan vähän muutakin. R6V:tä pelatessani minulla oli sellainen hyvänolon tunne valinnastani, että ei sitä oikein voi kuvailla. Olin pelannut jo kauan ja kieltämättä minusta tuntui, että onkohan tällä pelialalla enää tarjolla muuta kuin jatko-osien jatko-osia/ onko GTA IV todella se ainoa peli, jonka vuoksi X360:n ostin? Nyt voin sanoa, että EI ole.
Ja kiitos Atomille, vai mikä se nyt oli (Atomih?) kun unohtui acco tuossa pitkää viestiä kirjoittaessa, vinkistä. Olikohan siinä ne postituskulutkin mukana. Tarkoitan ennakkomaksua, jonka voi suorittaa vaikka electronilla. Silloin postikulujen ei pitäisi olla suuret, ja peli tulee suoraan kotiin. No, kyllä se silti oli selvästi halvempi. Olen tyhmä, kun en kilpailuta tarpeeksi. Toisaalta sain hyvää liikuntaa kun poljin Giganttiin.
Päivitys:
Se suojasta ampuminenkin ratkesi, en vaan osannut kontrolleja riittävän hyvin. Sehän toimii tosi hienosti ja on viksusti suunniteltu.
Tässä vaan on yksi
iso onkku: peli on
JÄRKYTTÄVÄN VAIKEA. Eilen yritin pari tuntia saada osatehtävää läpi, mutta aina tuli kuolo. Kun ukko menetti pimeänäkövehkeensä ja käytössä oli vain pistooli ja haulikko, en kerta kaikkiaan nähnyt vihollisia pimeässä. Lisäksi vaikka olin hyvin suojassa, välillä tuli siitäkin huolimatta osumia. Ehkä tämä paranee vielä tästä, sillä monipuolisten kontrollien kanssa menee välillä sähläämiseksi. Vaikeustaso nousee selvästi liian korkeaksi, kun välineitä ja tiimiä ei ole.
On
tosi ärsyttävää, ettei tässä voi tallentaa useammin, kun kerran normaalitaso vastaa muiden pelien extremetasoa. Yksinkertaisesti en vaan jaksanut yrittää paria tuntia pidempään. Peli on kuitenkin muuten niin hyvin tehty, että varmaan tulee vielä yritettyä. Ehkä lopulta joudun kuitenkin myöntämään, kuten joskus harvoin on käynyt, että peli vaan on minulle liian vaikea. Viimeksi näin kävi PS2:n State Of Emergency -pelissä. Vein sen vähin äänin divariin ja vaihdoin toiseen peliin. R6V:n kohdalla uhkaa käydä samoin, jos huomaan, että kontrollit ovat selvästi jo hanskassa ja onnistuminen on pelkkää säkäpelaamista. Vihaan säkäpelejä! Pelissä onnistuminen tulee perustua taitoon eikä tuuriin (Paitsi lotossa).
Kyllä Ubisoftilla nyt on mopo karannut käsistä vaikeustason suhteen. Jatkossa tämä aiheuttaa sen että tulen välttämään näitä pelejä. Ubisoft on menettämässä ainakin tämän pelin kohdalla asiakkaan.