Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ratchet & Clank: Rift Apart

Taidettiin puhua pelkästä kovalevystä ja sekin menee trollauksen puolelle...
Se oli V-I-T-S-I. Näkeehän sen tuosta Digital Foundryn videosta ettei ihan meinaa pyöriä 10 vuotta vanhalla 5400rpm HDD:llä. Ei tietenkään toimisi hyvin PS4:llä. Lähinnä hauskaa että DF edes teki tuollaisen testin.

Sen sijaan jos kone on muuten teho kunnossa ja siellä on mekaaninen 7200rpm kiekko pyörittämässä peliä, niin pyörii jo selvästi paremmin. Tottakai SSD:ltä pyörii vielä paremmin. Tässä alla olevassa videossa peli pyörii vieläpä ulkoiselta USB 3.0 7200rpm HDD kovolta.

 
Se oli V-I-T-S-I. Näkeehän sen tuosta Digital Foundryn videosta ettei ihan meinaa pyöriä 10 vuotta vanhalla 5400rpm HDD:llä. Ei tietenkään toimisi hyvin PS4:llä. Lähinnä hauskaa että DF edes teki tuollaisen testin.

Sen sijaan jos kone on muuten teho kunnossa ja siellä on mekaaninen 7200rpm kiekko pyörittämässä peliä, niin pyörii jo selvästi paremmin. Tottakai SSD:ltä pyörii vielä paremmin. Tässä alla olevassa videossa peli pyörii vieläpä ulkoiselta USB 3.0 7200rpm HDD kovolta.


Joo 7200rpm nyky usb3 levy on kuitenkin ihan eri luokkaa kuin ps4 levyt.. mutta joo, sinänsä harmi että ei ole sony tai muutkaan pelienginen tekijät saaneet valjastettua tuota ssd nopeutta siihen käyttöön kunnolla mitä esittelyssä oli.. se realiaikainen vain kentän näkyvän datan striimaus vaan olisi ollut kova juttu mutta valitettavasti vaatii pelimoottoreilta erilaista lähestymistapaa :( grafiikkapuolen muistinkäytön olisi saanut kutistettua todella pieneen..
 
Ei välttämättä ihan hetkessä onnistu pelienginen väsääminen hyödyntämään SSD:tä tehokkaasti muistina. En tiedä sitten, onko se lopulta edes järkevää, kun kyseessä on hajoava osa, jota ei saa sitten sen hajottua korvattua ja puskurimuistina toimiminen aiheuttaa paljon jatkuvaa uudelleenkirjoittamista. Itse en ehkä lähtisi nykytiedoilla rasittamaan SSD:tä ihan holtittomasti, vaikka ne ovat varsin kestäviä kuitenkin.
 
Ei välttämättä ihan hetkessä onnistu pelienginen väsääminen hyödyntämään SSD:tä tehokkaasti muistina. En tiedä sitten, onko se lopulta edes järkevää, kun kyseessä on hajoava osa, jota ei saa sitten sen hajottua korvattua ja puskurimuistina toimiminen aiheuttaa paljon jatkuvaa uudelleenkirjoittamista. Itse en ehkä lähtisi nykytiedoilla rasittamaan SSD:tä ihan holtittomasti, vaikka ne ovat varsin kestäviä kuitenkin.
Eihän se ole kuin lukua tuo mainitsemani ns. vain näkyvän alueen geometrian, tekstuureiden jne lataus.. mitä se Mark esitteli julkistuksen aikoina.
 
Pelin PC version myynnit on olleet heikot, mutta päihitti silti Returnalin.


Jotenkin vaikea uskoa että tämä päihitti Returnalin :oops:
 
Pelin PC version myynnit on olleet heikot, mutta päihitti silti Returnalin.


Tälle on varmana heti alkuunsa löytää yleisöä PC pelaajien keskuudesta, tilanne voisi olla parempi jos olisi julkaistu PS5 version kanssa samaan aikaan kun hype on ollut suurimmillaan.
 
Eilen sai tarinan pelattua läpi PS5:lla, vielä varmaan tulee kerättyä loput trophyt ja ehkäpä kokeiltua Challenge Modessa tarinaa uudestaan.

Onhan Rift Apart itselleni kokonaisuutena pettymys. Varsinkin, kun oli isoja odotuksia sen erinomaisen Ratchet & Clank 2016 version jälkeen. Ehkäpä sille sitten oli syynsä miksi peli jäi ostamatta ja odotti vain kiltisti PS+ versiota. Tarina, kentät, huumori ja toiminnan tasapaino jätti toivomisen varaa. Pelaaminen olisi voinut olla paljon hauskempaa.

Kentissä liikkuminen oli hyvin tehty, Dual Sensellä ampuminen myös mainiota, hahmot olivat ihan viihdyttäviä, riftit/dimensionit jne. ihan jees. Teknisesti ihan sulava kokemus, mutta ei mielestäni mikään näyttävä peli välivideoiden ulkopuolella.

Itselleni vain sellainen 7 arvosanan peli, mutta helppo ymmärtää miksi muut voivat tykätä enemmän.
 
Ylös Bottom