Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ratkaistu: NAT3-ongelma (Zyxel P-660HW-D1)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ilariM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: NAT3-ongelma (Zyxel P-660HW-D1)

Mutta ei se käyttäjästä ole kiinni ku yhtäkkiä loppuu porttiojaukset toimimasta niinku mulle kävi. Eikä enää millään saanu niitä auki vaikka teki just samalla tavalla porttien avaamisen ku aikasemmin.
Taustoja tuntematta väittäisin silti, että jokin siinä oli muuttunut. Olihan PS3:lle varmasti tavalla tai toisella määritelty kiinteä IP-osoite? Ettei esimerkiksi käynyt niin, että DHCP:ltä tulikin yhtäkkiä eri IP-osoite kuin aiemmin, jolloin porttiohjaussäännöt eivät tietystikään kohdistuneet enää oikeaan laitteeseen.

Helpoiten varmistaa plegen sisäverkon IP:n kun sen itse sinne plegen yhteysasetuksiin näppäilee.

E:
Se on hyvin varma tapa, mutta senkin kanssa voi tulla eriskummallisuuksia. Joissain laitteissa DMZ:tä ei voi käyttää DHCP-pooliin kuuluvien IP-osoitteiden kanssa, joten käyttäjän on tajuttava määritellä Pleikkarin IP-osoite tuon DHCP-avaruuden ulkopuolelta.

(Mutta tämäkin tieto on mainittu FAQissa kyllä.)

Jep, näin on. Varmat keinot asetusten kuntoon saamiseen yleensä on, ja ne on tuolla FAQ:ssa kerrottu. Toki asetusten säätäminen on hankalaa kun ei ole kokemusta ja monesti itse opettelemaan alkaminen on hankalaa. Parit perusteet kun oppii/käsittää niin helpottaa kummasti, ainakin avun kysymisessä ja vastausten ymmärtämisessä.

Helpoiten varmistaa plegen sisäverkon IP:n kun sen itse sinne plegen yhteysasetuksiin näppäilee.
Se on hyvin varma tapa, mutta senkin kanssa voi tulla eriskummallisuuksia. Joissain laitteissa DMZ:tä ei voi käyttää DHCP-pooliin kuuluvien IP-osoitteiden kanssa, joten käyttäjän on tajuttava määritellä Pleikkarin IP-osoite tuon DHCP-avaruuden ulkopuolelta.

(Mutta tämäkin tieto on mainittu FAQissa kyllä.)

Taustoja tuntematta väittäisin silti, että jokin siinä oli muuttunut. Olihan PS3:lle varmasti tavalla tai toisella määritelty kiinteä IP-osoite? Ettei esimerkiksi käynyt niin, että DHCP:ltä tulikin yhtäkkiä eri IP-osoite kuin aiemmin, jolloin porttiohjaussäännöt eivät tietystikään kohdistuneet enää oikeaan laitteeseen.

Kyllä oli sama ip koko ajan Zyxelin client lististä varattu kyseinen IP eikä vaihtunu missään vaiheessa. Ku se varaa sen IP:n MAC osotetteen mukaan ja tietääkseni se ei kyl kovin helposti muutu. Koko ajan oli piuhalla kiinni eli ei johtunu edes siitä et olis menny wlanilla. Jos ton afterdawnin oppaan avulla ei saa porttiojauksia toimimaan niin on kyllä ihme asia.

Mulla oli varmaan jotain vikaa siinä modeemissa ku samalla meni kaikki porttiohjaukset sekasin PS3, Xbox, Verkkokovalevy, 2xPC

Toki asetusten säätäminen on hankalaa kun ei ole kokemusta ja monesti itse opettelemaan alkaminen on hankalaa. Parit perusteet kun oppii/käsittää niin helpottaa kummasti, ainakin avun kysymisessä ja vastausten ymmärtämisessä.
Kukaan ei ole tietystikään seppä syntyessään, mutta ihan liian monen avuntarvitsijan kohdalla huomaa selkeästi, ettei ohjeita pyynnöistä huolimatta malteta lukea riittävän huolellisesti ja ennen kaikkea ajatuksen kanssa.

Ei nuo asiat loppujen lopuksi mitään rakettikirurgiaa ole, mutta jos ei viitsi nähdä itse hieman vaivaa, ei se oppi itsestään päähän ilmesty.

Mulla oli varmaan jotain vikaa siinä modeemissa ku samalla meni kaikki porttiohjaukset sekasin PS3, Xbox, Verkkokovalevy, 2xPC
Se on sitten jo eri asia, jos laitteeseen tulee vika. :) Toimiva laite tuskin heittäytyy porttiohjauksia yks-kaks tottelemasta.

Kuulostaa tosiaan siltä, että Zykkeli on päättänyt nollata porttiohjaukset. Tuo malli on hieman epäluottettavan maineessa ollut.

Jollei ohjauksia saa muuten takaisin, niin itse tekisin seuraavaa:

- päivitä firmware uusimpaan, jollei jo ole uusin
- tee laitteelle tehdasasetusten palautus, ja mieluiten kunnollinen hw-reset reset-kytkimestä, jolloin kaikki pitäisi nollautua
- rakenna konfiguraatio uudestaan

Ota ennen resettiä backup laitteen asetuksista, jolloin voit ne palauttaa ilman, että ne pitäisi käsin säätää.

Juu siis ei mulla enää tota modeemia ole :) Tällä hetkellä elisa viihteen kautta saatu modeemi, mistä saa ruhtinaalliset viisi porttia auki ja noista viidestä kaksi on jo varattu IPTV palveluille. Mutta upnp toimii hyvin ku ei ole ollu mitään ongelmia enää ton kans.

Telewell ku oli viel käytössä, niin kerrasta sai kaikki toimiin eikä tarvinu säätää. Telewellissä oli vaan vähä monimutkaisempi se porttien ja kiinteiden ip osotteiden asetus. Mutta huomattavasti parempi.

Ehkä ton Afterdawnin oppaan, minkä tossa aikasemmin postasin voi liittää tonne FAQ:iin ?

Ehkä ton Afterdawnin oppaan, minkä tossa aikasemmin postasin voi liittää tonne FAQ:iin ?
Kiitos, lisätty. (Siellä oli toinenkin Zyxel 660-sarjan opas, mutta ei poro venettä kaada. Täydentävät varmaan kivasti toisiaan.)

Saan NAT Type 2:n UPnP:tä käyttäen, mutta verkossa pelaaminen on kyllä mahdotonta. Tiedän kyllä, että UPnP on ehkä huonoin tapa yrittää avata portteja, mutta toivoin pääseväni helpolla. No avasin pelin vaatimat portit manuaalisesti, mutta ei toimi. Palautin Zykkelin sitten tehdasasetuksiin, otin palomuurin ja UPnP:n pois käytöstä, sekä avasin portit PSN:lle manuaalisesti, Afterdawnin ohjeiden mukaan. Nyt tulee taas NAT Type 3. Eihän minun tarvitse UPnP:tä käyttää jos avaan portit itse? Piuhojakin olen tuulettanut ja resetoinut laitteet aina asetusten muuttamisen jälkeen. Kyllä tekisi mieli laittaa Soneralle palautetta, että miksi te tätä purkkia jaatte asiakkaille, kun Soneran keskustelualueellakin joka toinen viestiketju koskee ko. laitteen ongelmia, huoh. Onko joku oikeasti saanut tätä purkkia toimimaan, vai olenko saanut jonkun maanantaikappaleen.

Saan NAT Type 2:n UPnP:tä käyttäen, mutta verkossa pelaaminen on kyllä mahdotonta. Tiedän kyllä, että UPnP on ehkä huonoin tapa yrittää avata portteja, mutta toivoin pääseväni helpolla. No avasin pelin vaatimat portit manuaalisesti, mutta ei toimi. Palautin Zykkelin sitten tehdasasetuksiin, otin palomuurin ja UPnP:n pois käytöstä, sekä avasin portit PSN:lle manuaalisesti, Afterdawnin ohjeiden mukaan. Nyt tulee taas NAT Type 3. Eihän minun tarvitse UPnP:tä käyttää jos avaan portit itse? Piuhojakin olen tuulettanut ja resetoinut laitteet aina asetusten muuttamisen jälkeen. Kyllä tekisi mieli laittaa Soneralle palautetta, että miksi te tätä purkkia jaatte asiakkaille, kun Soneran keskustelualueellakin joka toinen viestiketju koskee ko. laitteen ongelmia, huoh. Onko joku oikeasti saanut tätä purkkia toimimaan, vai olenko saanut jonkun maanantaikappaleen.

Siis.. Kirjotitko sä vai mä ton tekstin? :D Voisin melkeen täysin samalla tavalla kirjotella mun säädöistä. Soneran tilalle Elisa ;)

E: Tätä purkkia ei voi saada toimimaan.

Palautin Zykkelin sitten tehdasasetuksiin, otin palomuurin ja UPnP:n pois käytöstä, sekä avasin portit PSN:lle manuaalisesti, Afterdawnin ohjeiden mukaan. Nyt tulee taas NAT Type 3.
Todennäköisin selitys on, että porttiohjaukset eivät ole kohdistuneet PS3:n IP-osoitteelle. Millä tavalla varmistit sen, että säännöt olivat nimenomaan PS3:n IP:lle ja ettei PS3:n IP-osoite missään vaiheessa pääse vaihtumaan?

Eihän minun tarvitse UPnP:tä käyttää jos avaan portit itse?
Ei tarvitse, eikä itse asiassa edes kannata.

Onko joku oikeasti saanut tätä purkkia toimimaan, vai olenko saanut jonkun maanantaikappaleen.
En juuri tuota, vaan aiemman mallin (P-660HW-61). Eroa on käytännössä prosessorin nopeudessa. Se toimi todella luotettavasti manuaalisten porttiohjauksien kanssa. UPnP:n kanssa oli ongelmia.

Todennäköisin selitys on, että porttiohjaukset eivät ole kohdistuneet PS3:n IP-osoitteelle. Millä tavalla varmistit sen, että säännöt olivat nimenomaan PS3:n IP:lle ja ettei PS3:n IP-osoite missään vaiheessa pääse vaihtumaan?

Syötin NAT:n port forwarding -asetuksiin avaamilleni porteille pleikkarin IP:n joka on minulla muotoa 192.168.1.33 kun PC on 192.168.1.34. LAN -asetuksista varasin molemmille laitteille IP:n ruksaamalla "reserve" laatikon. Kyllä molemmat laitteet näyttää käyttävän samaa IP:tä joka kerralla eli käsittääkseni kaiken pitäisi toimia. Palomuurikin on pois päältä, kuten ohjeissa pyydettiin tekemään. En viitsinyt rueta palomuurisääntöjä tekemään porteille, kun ei kerran toimi vaikka palomuuri on pois päältä.

Eräs asia on joka meni minulta tuossa ohjeessa ohi... Joka puolella sanotaan, että IP-osoite pitäisi syöttää verkossa oleville koneille manuaalisesti kun tehdään porttiohjauksia. Afterdawnin ohjeessa tietokoneen IP-osoite pitäisi kuitenkin laittaa Windowsin asetuksista automaatille. Vai onko se nyt sitten niin, että tuo Zykkeli antaa aina sen saman IP:n kun olen ruksinut sen "reserve" -painikkeen LAN-asetuksista, jolloin IP-osoitetta ei tarvitse erikseen asettaa verkossa oleville laitteille. Siltä se ainakin vaikuttaa, kun aina tulee IP:t oikein, sekä PC:llä että pleikkarilla.

Vielä samaan hengenvetoon sanon, että kun pleikkarin IP:n syöttää manuaalisesti, niin Zykkeli ei näytä pleikkaria ollenkaan LAN-asetuksien "client list" -välilehdellä. Verkkoyhteys kuitenkin toimii yhtä "hyvin" kuin automaattiasetuksilla.

Vai onko se nyt sitten niin, että tuo Zykkeli antaa aina sen saman IP:n kun olen ruksinut sen "reserve" -painikkeen LAN-asetuksista, jolloin IP-osoitetta ei tarvitse erikseen asettaa verkossa oleville laitteille. Siltä se ainakin vaikuttaa, kun aina tulee IP:t oikein, sekä PC:llä että pleikkarilla.
Oikein päätelty. Kumpainenkin tapa on ihan yhtä oikea. Oleellista on vain se, ettei PS3:n IP-osoite pääse vaihtumaan, koska silloinhan porttiohjaukset sojottavat väärään paikkaan.

Meikäläisen ongelma ratkennu. Nyt on Dlinkin purkki alla ja kaikki toimii heittämällä. Näin helppoa se on, kunhan on oikeat vehkeet alla eikä mitään Zyxelin leluja.

Mikähän hitto tätä mahtaa vieläkin vaivata rdr:ässä kun aloittaa monin pelin niin tulee heti että sinut on kickattu... Noh toisella servulla saattaain pysyä tuntitolkulla kaverin kanssa.
Noh tänään koitin pelata toisen kaverin kanssa. Kerran päästiin pelailemaan free for all:ia jonka jälkeen lensin pihalle enkä enää päässyt kaverin invitellä sinne peliin takas eikä kaveri päässyt munkaan invitellä samalle kartalle mun kanssa.

zyxelistä poistettu palomuuri ja portforwardiin pistetty 2005,3074,3075,3478,5223,80,443,3479,10070-10080,6000-7000,3658.

Edit: Homma hoidossa. tuli piuhalla vedettyä nyt pleikkari ja rokkaa kuin vanha puliukko. Eli hyvät kansalaiset unohtakaa zyxelin wlan.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom