nerevarmoonstar
New Member
Perustin tälle haasteelle ihan oman ketjun, kyseessä kuitenkin pelin haastavin osuus ja tähän voisi kerätä vinkkejä & kokemuksia kuinka päästä se läpi ja mahdollisesti myös kultapokaaleilla menettämättä fyysistä tai psyykkistä terveyttään Palkintoinahan siis pronssista tuo S.Vettel versio X2010:stä, hopeasta värillinen versio (satunnainen väri) sekä kullasta musta hiilikuitu prototyyppi.
Vinkki nro. 1: Hanki ratti, jos ei sellaista jo ole. Pronssi on mahdollinen padilla kaikista radoista jos olet hyvä, mutta Suzukasta ei ole tietääkseni kukaan saanut padilla kultaa. Oma ratti on G25. [Edit: Ennen 1.06 päivitystä tiettävästi vain yksi ihminen on saanut pädillä kultaa kaikista, tuossa videoita:
- Suzuka puskurikuvakulmasta
- Suzuka auton sisältä ja takaa
- Suzuka selostettuna, osa 1
- Suzuka selostettuna, osa 2
- Nurburgring, 4 eri kuvakulmaa
- Monza, 4 eri kuvakulmaa
1.06 päivitys toi hieman helpotusta tähän haasteeseen:
- Jokaisen radan pronssiaikoja on helpotettu ~9:llä sekunnilla. Hopea- ja kulta-ajat pysyivät ennallaan.
- Padin ohjausherkkyyttä pystyy nyt säätämään asteikolla -2 - +7 (herkkyyden nostosta voi siis olla apua etenkin tiukoissa tsikaaneissa)
Noista videoista muuten näkee aika selvästi että ovat varmasti pädillä ajettuja, etenkin ohjaamon sisältä mistä näkee miten paljon auton ratti kääntyy mutkissa (nopeissa mutkissa vähän ja hitaissa mutkissa enemmän - ratilla ajaessa voi siis kääntää ihan miten jyrkästi haluaa). 1.06 päivityksen jälkeen kun testailin samaa, niin näyttäisi että ovat hieman helpottaneet sitäkin, eli nyt auton ratti alkaa kääntyä jyrkemmin jo isommassa nopeudessa, siis riippumatta tuosta uudesta pädin herkkyyden asetuksesta (mahdollisesti jo ~150 nopeudessa, tosin vain jarrutettaessa, kiihdyttäessä en huomannut eroa - joka tapauksessa paljon hallittavamman oloinen nyt).
Ilmeisesti helpottui selvästi pädillä päivityksen jälkeen, kun lähes heti toinen pelaaja ilmoitti kullanneesa Suzukan. Edit]
Itse sain eniten apua seuraavista videoista ja ohjeista:
Suzuka, Monza ja Nurburgring selostettuna + hidastuksilla
Samat radat täydellä nopeudella, ohjeet tekstinä
Noista kannattaa katsoa etenkin jarrutuspaikat, millä vaihteella mikäkin mutka menee sekä miten jarrua ja kaasua voi käyttää missäkin mutkassa (esim. Suzukassa sain ajettua nuo alun S-mutkat paljon sujuvammin pitämällä kaasun pohjassa ja vain hipaisemalla sopivasti jarrua). Lisäksi väliajat kannattaa ottaa muistiin, näin tietää millä osuudella on itsellä parannettavaa. Ihan samalla tavalla ei tarvitse ajaa kuin noissa videoissa, omat ajolinjat ja vaihteet mutkiin vaihtelivat joissakin kohdissa hieman.
Mutta ennen kuin menee liikaa yksityiskohtiin, suosittelen ottamaan tuntumaa tuohon ohjukseen, mielellään muuallakin kuin tämän haasteen sisällä, joko ajamalla haasteen ensin pronssille (palkintona tuo Vettelin versio X2010:stä) tai pelaamalla joko A- tai B-specin tasolle 35 (sama palkinto siitäkin). Itse ajoin tuon ensin ”kylmiltään” pronsille reilu pari viikkoa sitten, minkä jälkeen ajoin X2010:llä enimmäkseen noita endurance-kisoja. Suzukan tahkoaminen niistä luonnollisesti kaikkein hyödyllisintä, se rata on sekä omasta mielestäni että muuallakin havaittu kaikkein haastavimmaksi.
Omat säädöt olivat seuraavat:
-Ratin force feedback ykköseen, mulla kipeytyi kädet isommilla asetuksilla + äkkikäännökset onnistuu nopeammin (tämä siis G25:llä, muilla rateilla voi sujua eri asetuksillakin kun ovat siis eri tehoisia nuo ffb-moottorit eri rateissa)
-Automaattivaihteet päälle (manuaalilla voi Monza vielä mennä, mutta muissa tuskin ehdit vaihtaa kyllin nopeasti kun samalla pitäisi tehdä sekunnin murto-osan päätöksiä ohjauksesta ja nopeudesta. [Edit: Kaikki on mahdollista saada kultaiseksi manuaalillakin, mutta vaatinee aika paljon taitoa ja tottumusta niiden käyttämiseen - itsellä ei tässä suju, vaikka manuaalivaihteilla oon ajanu kohta 30 vuotta erilaisilla moottoriajoneuvoilla... Edit])
-Skid recovery force päälle (ainoa apu joka selkeästi auttaa eikä hidasta).
-ABS oman maun mukaan, itsellä muualla 1 mutta Suzukassa 3 (ekan väliajan jälkeisessä mutkassa sai heitettyä jarrutuksessa sopivasti auton hieman poikittain niin, että pystyi saman tien painamaan kaasun pohjaan).
-kaikki muut avut pois päältä.
Yleisiä vinkkejä:
- Jarruta myöhään ja iske kaasu saman tien pohjaan kun lopetat jarruttamisen (toimii useimmissa mutkissa). Jarruta myös mahdollisimman lyhyitä aikoja kerrallaan.
- Käännä rattia enemmän jyrkemmissä mutkissa kuin mihin olet tottunut muilla autoilla, ja tee käännökset todella nopeasti mitä jyrkempi mutka (loivissa mutkissa taas tosi pienikin virheliike voi olla liikaa)
- Pidä kierrosluvut jatkuvasti korkealla. Automaatillakin ajaessa pystyy säätelemään millä vaihteella ajaa mutkat läpi, vaikkapa äänen perusteella (esim. jarruttaa neloselta kakkoselle, iskee kaasun pohjaan heti kun kuullut vaihteen vaihtuvan kaksi kertaa: näin auto lähtee mutkasta optimaalisella kierrosalueella eli nopeasti).
- Yritä saada itsellesi sopiva ”flow” ajamiseen, eli hyvä rytmi. Liian kovaa läpiajettu mutka voi nopeuttaa siinä kohdalla, mutta seuraava mutka saattaakin mennä metsään.
[Edit: Lisävinkkejä:
- Itse ajan useimmiten kolmannen persoonan kuvakulmasta (tykkään katsella autoja joilla ajan + pystyy ottaan paremmin kanssakilpailijat huomioon, etenkin online-kisoissa). Siitä on kuulemma ollut apua muihinkin kuvakulmiin tottuneille, näkee radan pidemmälle & ehtii paremmin ennakoida mutkia ja ajolinjoja.
- Vettelin haamuauto kannattaa ottaa pois päältä, häiritsee vain oman nopean ajan hakemista.
- Ajoapulinjat kannattaa pitää päällä, ei niinkään että niitä pitäis totella vaan joissain kohdissa niihin voi pistää omaan muistiin jarrutuspaikkoja (esim. Suzukassa ekassa mutkassa kannattaa jarruttaa vasta kun kyseinen linja käskisi lopettaa jarrutuksen ).
- Jarrutasapainoa voi kokeilla säätää 10/10 (vinkki by Hydrogen)
- Ratista voi kokeilla ottaa Force Feedbackit kokonaan pois, jos matalin säätökään ei tunnu riittävältä (vetää virtajohdon irti kun antanut ensin ratin kalibroida itsensä pelin sisällä - voi auttaa erityisesti töyssyisemmillä radoilla, kuten Nurburgringillä... omaan makuun tosin turhan tunnoton kun kokeilin)
- Riittävän iso kuva voipi auttaa, eräskin herra Vettel näkyy vetävän kohtuu läheltä ruutua, arvioisin että jos tuo on ~40 tuumanen ja mies istuu metrin päässä, niin katseluetäisyys on n. 1.11 kertainen (katseluetäisyys jaettuna kuvan leveydellä). Oma 52 tuumanen on 2.8 metrin päässä, joten katseluetäisyys on sillä 2.33 kertainen, eikä sillä oikein onnistunu mulla noin nopea ajaminen. Onneksi valkokangas on 92 tuumainen, joten sillä katseluetäisyydeksi tulee 1.4 kertainen, sillä oli huomattavan paljon helpompaa ajaa. En siis kehota ostamaan isompaa ruutua, itsensä hilaaminen lähemmäs töllöä riittää kyllä (tai töllön tuominen lähemmäs).
- Input lagin minimoinnistakin voi olla hyötyä, itse huomasin vasta tässä haasteessa että mun töllössä on hieman lagia, johtunee yhdestä kuvanparannustoiminnosta joka siinä on päällä. Sen pois päältä otto varmaan auttaisi, mutta eipä tarvinnut koska tykillä en huomannut mitään lagia, enkä töllöllä pelaa kuin satunnaisesti. Edit]
Itse ajoin ensin Monzan kultaiseksi toissa päivänä ~puolessa tunnissa, helpoin rata noista, kannattaa oikoa sen minkä pystyy. Seuraavaksi otin työn alle Suzukan, koska tiesin sen vaikeimmaksi (ajattelin ettei turhauta niin paljon jos en pääsekään sitä läpi). Noin neljän tunnin jälkeen sain ajan ~0.2 sekunnin päähän kullasta, mutta aloin olla liian väsynyt ja ajat alkoivat tämän jälkeen huononemaan… päätin siis pitää taukoa ja yrittää uudelleen seuraavana päivänä. Eilen aamulla katsoin uudestaan nuo videot läpi ja katsoin missä kohtaa voisin vielä parantaa, ja kas, ajat alkoivat näyttää lupaavilta, ~0.1s, ~0.02s kullasta. Tiesin pystyväni ajamaan voittoon vaadittavat kierrosajat ekalla ja tokalla kierroksella, enää piti saada ne onnistumaan peräkkäin… yllättävän nopeasti alle tunnin ajon jälkeen napsahti riittävä aika, reilu 0.2 sekuntia alle vaaditun. Huhhuh. Nurburgring olikin sitten tuon jälkeen läpihuutojuttu, ~puolessa tunnissa läpi vaikken sitä ollut erityisemmin harjoitellutkaan. Tiivistettynä tarinan opetus on siis seuraava: harjoitus kannattaa, mutta väsyneenä ei kannata ajaa .
Ehkäpä tästä oli jollekin apua. En hirveästi ehdi foorumeilla pyörimään, mutta voin välillä yrittää vastailla jos joku kaipaa lisäapuja esim. johonkin tiettyyn mutkaan tms. Good luck & cheers!
Viimeksi muokannut moderaattori: