Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Red Dead Redemption

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 3274
  • Aloituspäivämäärä
Vastaus: Red Dead Redemption [X360] - keskustelu pelistä

Pelillisesti selkeästi heikoin osuus oli Meksiko, jossa välimatkat olivat liian pitkiä ja Marston oli käsittämättömän sinisilmäinen.
Äläs nyt. Minusta Meksiko oli ehkä jopa siistein ja tunnelmallisin osuus pelissä. Totta, kerronnallisesti siellä oli moraali käsitykset heikoilla mutta tämä on sitä klassista R*-kerrontaa. Suurin määrä kiinnostavimmista hahmoistakin tavattiin täällä(Reyes, Rickett, Louise) ja tehtävät olivat toiminnaaltaan varsin eeppisiä. Maisemat olivat jumalaisia ja keskellä autiomaata, tähtitaivaan alla ratsastaminen on melko voittamatonta tunne. Latino-fiilis on Meksikossa aina läsnä ja saapahan täällä ensimmäistä kertaa yksinpelissä ratsastaa myös aasilla!

Mutta oikeastaan kaikki pelin kartat ovat tasavertaisia koska jokainen niistä edustaa aivan erinlaista länttä. Kokonaisuus vie siis voiton!
 
Vastaus: Red Dead Redemption [PS3] - keskustelua pelistä

Kyllä on pirun nopee toi R* Social Clubin 100% lista.. Puvut se kyllä päivittää, mutta: 9 viimeistä tehtävää ei laita tehdyiks, strangereita ei laita tehdyiks, vaikka kaikki on tehty ja sit sanoo että gang hideoutteja on 8, yksi nimeltä cochinay.. Kun taas Red dead wiki väittää niitä olevan 7. :D

"Please note that certain missions may not yet update this page properly. We are working to address this issue."

source: http://socialclub.rockstargames.com/games/rdr/checklist.html

tuo litania löytyy noiden kohtien infoikkunasta joista puuttuu artikkeleita jotka sinne kuuluisi.
Solomons Folly on PS3 exclusive gang hideout, luultavasti sen takia ei ole RDR wikissä.
 
Vastaus: Red Dead Redemption [X360] - keskustelu pelistä

Minusta Meksiko oli ehkä jopa siistein ja tunnelmallisin osuus pelissä.

Ei Meksikon tunnelmassa tosiaan mitään vikaa ole, mutta ne valtion tehtävät. Kun päähahmo on kuitenkin Rockstar-mittapuulla varsin kiltti, niin sisäinen kukkahattutätini ei pitänyt yhtään siitä että Meksikossa lahdattiin älytön määrä päätarinaan liittymättömiä sivullisia. Samoin tuntui olevan lähes sääntö että tehtävä haetaan kaukaa lännestä ja sen päätteeksi päädytään itärajalle.

Tunnelmointiin Nuevo Paraiso on toki mitä parhain paikka ja oli pakko kiskoa poncho niskaan heti kun mahdollista.
 
Vastaus: Red Dead Redemption [X360] - keskustelu pelistä

Samoin tuntui olevan lähes sääntö että tehtävä haetaan kaukaa lännestä ja sen päätteeksi päädytään itärajalle.
Tämä on kyllä ihan totta. Uskoisin tämän johtuva siitä että Meksiko on niin horisontaalinen kartta ja täällä voi oikeastaan kulkea vain idästä länteen.
New Austin ja West Elizabeth ovat kuitenkin hieman vertikaalisempia. Mutta jos tykkää ratsastaa pitkiä matkoja ei tämä varmasti ole ongelma.

Itse saavuinkin juuri tänään toisen kerran Meksikoon. Pelikello näyttää melkein tuplasti sen ajan millä ensimmäisellä pelikerralla tänne saavuin.
Kyllä se etelän aurinko vain lämmittää kummasti noiden jatkuvien, pohjoisten sadekausien jälkeen. Ah, täällä sielu lepää!

Noita satunnaistapahtumia tuntuu olevan pelissä kyllä melkoisesti. Toisella pelikerralla on tullut vastaa lukuisia tapahtumia joita en ensimmäisellä kerralla todistanut laisinkaan. Ennen niin yleisiin kannibaaleihin en ole vielä edes törmännyt. Mutta mielenkiintoisesti olen todistanut lukuisia ampumavälikohtauksia. Lukuisasti olen nähnyt miten kaksi länkkäriä jahtaavat toisiaan pyssyt laulaen. Olen myös todistanut tyylipuhtaita murhia joissa toinen vain teloittaa toisen kylmästi. Näihin en ensimmäisellä pelikerralla törmännyt kertakaan.

ManjiMarulta muuten loistava viesti, olen täysin samaa mieltä.
 
Vastaus: Red Dead Redemption [PS3] - keskustelua pelistä

Alussa peli tuntui aivan loistavalta ja mielenkiintoa riitti tahkota monta tuntia putkeen. Pelaaminen alkaa kuitenkin tuntua melko puuduttavalta sillä tehtävät tuntuvat toistavan koko ajan itseään ja pelimaailmassakin on tullut seikkailtua vapaasti ihan riittämiin. Tunnelmahan on hyvä, mutta pelkästään se ei missään nimessä pysty siivittämään peliä yhdeksi vuoden parhaista tuotoksista.

Täytynee pitää pelaamisesta taukoa ja katsoa muutaman viikon päästä josko sitten into villiin länteen olisi taas palannut.
 
Vastaus: Red Dead Redemption [X360] - keskustelu pelistä

No sehän on hienoa, mutta kysymys olikin miksi?

Jos ei nappaa niin ei nappaa. Miksi luulet että tunneperäisellä reaktiolla olisi analyyttinen selitys? Sehän on jokseenkin ristiriitaista.

Minun mielestäni tuo loppu oli hieno, ja syy on varmaankin siinä että koin eläväni hahmojen mukana. Joku Niko Bellic GTA4:ssä jättää minut toisaalta ihan kylmäksi, vaikka sillä on analyyttisesti tarkastellen ihan yhtä köyhä/rikas ulosanti. Kyse lienee enemmänkin siitä miten pelaajan mielikuvitus 'täydentää' hahmoa. En haluaisikaan että minulle syötettäisiin pakkopullana hahmon kaikki ajatukset ja mielipiteet ja jokainen teko. Se on leffojen hommaa. Pelissä on mahdollisuus pelata 'itseään pelihahmon asemassa'. Se erottaa pelit ja elokuvat. Se että joitain kysymyksiä jätetään avoimiksi ja annetaan pelaajan mielikuvituksen täyttää aukot on minusta hyvää suunnittelua.

Tämän pelin paras anti on ollut loistava tunnelma ja erinomainen immersio, ei valtava määrä tehtäviä.
 
Vastaus: Red Dead Redemption [PS3] - keskustelua pelistä

Oon nyt melko loppupuolella noissa juonitehtävissä, niin semmonen kysymys, että pystyykö nuo hunter challenget yms. suorittamaan vaikka pelin juonitehtävät vetääkin läpi? Ja samoin outfitit, voiko ne suorittaa sitten kun pelin on jo vetänyt periaattessa läpi?

Kieltämättä tehtävät toistaa välillä liikaakin itseään, mutta on tässä monta hyvää tehtävää jäänyt mieleen. Esimerkiksi se, kun piti asettaa ne räjähteet ja odottaa kun saattue tulee ja sit räjäyttää mäen päällä olevalla laukaisimella. :)
Sitten se Meksikon vika tehtävä. ;)
 
Vastaus: Red Dead Redemption [X360] - keskustelu pelistä

Kun peli yrittää olla kuten elokuva, näin Rockstarin töiden tapauksessa melkein aina, niin tarinan osuus on merkittävä. Varsinkin tarinan, jolla ei ole toimivaa loppua edes pelin kannalta - sillä millään teoilla ei loppujen lopuksi ole merkitystä kliinisessä maailmassa. Onko siis pelaajan tehtävä alkaa täydentää pelintekijöiden ja tarinankertojien jättämiä aukkoja itse? Se on heikkoa tarinankerrontaa.

Vaikea myös luoda minkäänlaista omaa kontaktia hahmoon kun peli tarinan kautta pakottaa tekemään tehtäviä ja tekoja, mille ei anneta minkäänlaista vapautta tai vaihtoehtoisuutta. Marston voi toki koko ajan vongata ja valittaa ettei tykkää siitä mitä tekee, mutta silti armotta lahtaa kylällisiä ihmisiä ja auttaa toinen toistaan kamalampia tyyppejä sinisilmäisesti kertaakaan mitään kyseenalaistamatta. Peliltä menee merkitys siinä kohtaa kun hahmo on ristiriidassa tarinan, tekojen, teemojen ja itse pelaamisen kanssa.

Nico Bellic sentään tarjosi pelaajalle hetkittäisiä vapauden puuskahduksia ja toimi hahmon sisäisen kehityksen kannalta johdonmukaisesti. Samaa ei voi sanoa Marstonista.

Entäs se loppu? Kun koko pelin läpi Marston puhuu perheestään, joita emme näe kuin vasta ihan viime hetkillä, niin heidän kohtalostaan on vaikea välittää sillä pelaaja ei ole saanut minkäänsortin emotionaalista kosketuspohjaa asiaan. Toki hahmo voi aina välillä asiasta mainita, mutta syy muuttuu verukkeekksi siinä vaiheessa kun hän pyhittää sivullisten murhaamisen, kylien polttamisen ja diktaattorien auttamisen tämän varjolla.

Sitten perhe löytyy ja ainoa mitä saadaan irti on angstisen teinin kanssa metsästämistä ja Marstonin jatkuvaa jahkaamista siitä, että poika ei missään nimessä seuraisi hänen jälkiaan. Hahmo sanoo tehneensä kaiken tämän voidakseen antaa pojalleen mahdollisuuden parempaan elämään juuri pois siitä missä hän on itse ollut. Tästä pelin tärkein teema: Redemption.

Mutta miten käykään? Marston ammutaan antamatta pelaajalle mahdollisuutta tehdä mitään muuta kuin kävellä kuolemaan vaikka on juuri vetänyt pitkän jakson läpi missä yksinkäsin hoiti järkyttävän joukon sotilaita. No, ehkä tämä antaa perheelle mahdollisuuden uuteen elämään poissa rikollisuudesta. Mutta miten käykään? Jack muuttuu päähenkilöksi ja ottaa paikan isänsä kengissä. Siinä meni sitten sekin. Pelaaja ei näin ollen saavuttanut yhtään mitään teoillaan, tehden jokaisesta tehtävästä mitä on pelattu turhanpäiväisen koska pelintekijät ovat pakottaneet tarinan muottiin mikä olisi loppuratkaisuna ollut ihan sama kuin se, että Marston olisi vaan käynyt pyssyt paukkuen pistämässä työnantajansa paloiksi heti ensi töikseen.

Ehkä pelimaailma reagoisi jotenkin Marstonin kuolemaan? Auttoihan hän useita eri ihmisiä jotka tiesivät hänen perheestään. Mutta ei. Minkäänlaisia jälkiseurauksia ei tairnalla ole. Yksi onneton uutislehti kirjoittaa parin hahmon kohtaloista, ilman sen kummempia lopetuksia. Pojalle jää tyhjä erämaa tutkittavaksi jossa voi valita joko kanijen ampumisen tai kukkien poiminnan väliltä hurjan villin lännen elämää. Hohhoijaa. Sanokaa mitä sanotte GTA nelosesta, ainakin siinä pelimaailma reagoi edes hitusen verran loppuratkaisuun.

Ja se immersio? Itselläni ainakin immersiota syö rankasti pelialueen rajaaminen Rockstarille tyypilliseen tapaan. Alussa pakotetaan juoksemaan summamutikassa vaan tiettyä aluetta ilman oikeasti vapautta tehdä mitä haluaa. Siinä se sandbox maailma menee hukkaan kun on pakko juosta ensin tunteja tutoriaalia läpi että edes pääsee tutkimaan maailmankarttaa kunnolla. Fiilistelyssä ei ole mitään vikaa, mutta pelin pitäisi pysytyä tarjoamaan kontekstia sille, että fiilistely saa jotain pohjaa. Muuten käsissä on vaan todella kiva tekniikka demo, jonka pelillinen arvo ja tarinankerronta on tuhlattu tyystin huonoihin päätöksiin.
 
Vastaus: Red Dead Redemption [PS3] - keskustelua pelistä

Oon nyt melko loppupuolella noissa juonitehtävissä, niin semmonen kysymys, että pystyykö nuo hunter challenget yms. suorittamaan vaikka pelin juonitehtävät vetääkin läpi? Ja samoin outfitit, voiko ne suorittaa sitten kun pelin on jo vetänyt periaattessa läpi?
Joo peli jatkuu ja kaikkea voi tehdä ihan normaalisti lopun jälkeenkin. Paria asua ei voi edes saada vetämättä juonta läpi.
 
Vastaus: Red Dead Redemption [PS3] - keskustelua pelistä

"Please note that certain missions may not yet update this page properly. We are working to address this issue."

source: http://socialclub.rockstargames.com/games/rdr/checklist.html

tuo litania löytyy noiden kohtien infoikkunasta joista puuttuu artikkeleita jotka sinne kuuluisi.
Solomons Folly on PS3 exclusive gang hideout, luultavasti sen takia ei ole RDR wikissä.

Siis toi cochinay hideoutti sijaitsee siellä missä dutchin jengi oleskelee.. Tämän tiedon voi bongata RDR:n 100% listalta olevasta kartasta. En ole kyllä käynyt katsomassa onko siellä edes elämää.
 
Vastaus: Red Dead Redemption [PS3] - keskustelua pelistä

Täytynee pitää pelaamisesta taukoa ja katsoa muutaman viikon päästä josko sitten into villiin länteen olisi taas palannut.

Mä olen nyt jotenkin pelannut tätä kohtuu pieninä annoksina ja tuntuu että se sopii tähän peliin. Voi tosiaan olla, että "ähky" tulee jos tätä painaa 10 tuntia putkeen tms..

Toisaalta pyrin tekemään vain "päätehtäviä" ja jätän kaiken muun (lähes) sälän alkuun pois. Toki jotain pientä (eläimien ammuskelua tai ilolintujen pelastamista veitsiäijien kynsistä) tulee tehtyä, mutta pääosin jätän sälän myöhempään ajankohtaan.

Pelin hahmot, ääninäyttely ja myös dialogi ovat kyllä todella korkealla tasolla. Harvoin jaksaa kuunnella kahden äijän jutustelua noin pitkään, vaikka äijät ratsastavat lähinnä vain hevosella. Ja pelin päähahmon ääninäyttely (näyttelijä Rob Wiethoff) on pirun jees!

Täällä muuten yksi Wiethoffin haastis aiheesta:
Rob Wiethoff (AKA John Marston) Exclusive Interview Gamenoob

Edit: Toinen:
http://www.rockstarbase.com/?p=4386
 
Vastaus: Red Dead Redemption [PS3] - keskustelua pelistä

Missä Twin Rocks sijaitsee? Tarvii hoitaa se gang hideout.
 
Vastaus: Red Dead Redemption [X360] - keskustelu pelistä

Miks en menesty meksikossa lainkaan duel taisteluissa, voitin 2kaveria yhden pokeris huijatessa ja sit yks rickettin tehtävä, mut nyt olen häviny 2kertaa peräkkäin samalla kaverille, rupee pännimään.
 
Vastaus: Red Dead Redemption [X360] - keskustelu pelistä

Miks en menesty meksikossa lainkaan duel taisteluissa, voitin 2kaveria yhden pokeris huijatessa ja sit yks rickettin tehtävä, mut nyt olen häviny 2kertaa peräkkäin samalla kaverille, rupee pännimään.

Duelissa kantsii aina silloin merkata kun tähtäin muuttuu valkoiseksi.
 
Vastaus: Red Dead Redemption [X360] - keskustelu pelistä

Entäs se loppu? Kun koko pelin läpi Marston puhuu perheestään, joita emme näe kuin vasta ihan viime hetkillä, niin heidän kohtalostaan on vaikea välittää sillä pelaaja ei ole saanut minkäänsortin emotionaalista kosketuspohjaa asiaan. Toki hahmo voi aina välillä asiasta mainita, mutta syy muuttuu verukkeekksi siinä vaiheessa kun hän pyhittää sivullisten murhaamisen, kylien polttamisen ja diktaattorien auttamisen tämän varjolla.

Sitten perhe löytyy ja ainoa mitä saadaan irti on angstisen teinin kanssa metsästämistä ja Marstonin jatkuvaa jahkaamista siitä, että poika ei missään nimessä seuraisi hänen jälkiaan. Hahmo sanoo tehneensä kaiken tämän voidakseen antaa pojalleen mahdollisuuden parempaan elämään juuri pois siitä missä hän on itse ollut. Tästä pelin tärkein teema: Redemption.

Mutta miten käykään? Marston ammutaan antamatta pelaajalle mahdollisuutta tehdä mitään muuta kuin kävellä kuolemaan vaikka on juuri vetänyt pitkän jakson läpi missä yksinkäsin hoiti järkyttävän joukon sotilaita. No, ehkä tämä antaa perheelle mahdollisuuden uuteen elämään poissa rikollisuudesta. Mutta miten käykään? Jack muuttuu päähenkilöksi ja ottaa paikan isänsä kengissä. Siinä meni sitten sekin. Pelaaja ei näin ollen saavuttanut yhtään mitään teoillaan, tehden jokaisesta tehtävästä mitä on pelattu turhanpäiväisen koska pelintekijät ovat pakottaneet tarinan muottiin mikä olisi loppuratkaisuna ollut ihan sama kuin se, että Marston olisi vaan käynyt pyssyt paukkuen pistämässä työnantajansa paloiksi heti ensi töikseen.

Ehkä pelimaailma reagoisi jotenkin Marstonin kuolemaan? Auttoihan hän useita eri ihmisiä jotka tiesivät hänen perheestään. Mutta ei. Minkäänlaisia jälkiseurauksia ei tairnalla ole. Yksi onneton uutislehti kirjoittaa parin hahmon kohtaloista, ilman sen kummempia lopetuksia. Pojalle jää tyhjä erämaa tutkittavaksi jossa voi valita joko kanijen ampumisen tai kukkien poiminnan väliltä hurjan villin lännen elämää. Hohhoijaa. Sanokaa mitä sanotte GTA nelosesta, ainakin siinä pelimaailma reagoi edes hitusen verran loppuratkaisuun.
Aina ei saa onnellisia loppuja. Ja miten Marston voisikaan nähdä tulevaisuuteen? Aika lyhyt pelihän se olisi jos Marston menisi vaan ja ampuisi työnantajansa. ;)
Ja lopetuksessa Marston varmisti että hänen perheensä eläisi, sehän ajoi miestä eteenpäin kokoajan ja sen hän myös saavutti lopussa. Ei siinä lopetuksessa mitään vikaa ollut. Ja kuten elämässä, ei tässäkään asiat mennyt ihan putkeen.
 
Vastaus: Red Dead Redemption [PS3] - keskustelua pelistä

Tarttis apua yhden hide trophyn selvityksessä ja trophyn kuvaus on seuraavanlainen:
Complete 20 story missions without switching to a new horse at a hitching post.
Eli voiko tuon tehdä aloittamatta peliä alusta sieltä mission valikosta?
 
Vastaus: Red Dead Redemption [PS3] - keskustelua pelistä

Tarttis apua yhden hide trophyn selvityksessä ja trophyn kuvaus on seuraavanlainen:
Complete 20 story missions without switching to a new horse at a hitching post.
Eli voiko tuon tehdä aloittamatta peliä alusta sieltä mission valikosta?

Vastaus:

Ei voi tehdä yksitellen mission-valikosta, pitää olla 20 perättäistä tehtävää storyssa. Eli jos olet pelannut läpi tai tehtäviä on jäljellä alle 20, saat tuon tropheen vain aloittamalla pelin alusta tai jostain aiemmasta savesta.
 
Ylös Bottom