Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Resident Evil 4... Remake

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä
Mobiili pelaamisen tulevaisuus. AAA pelit tulevat AAA pelien hinnoilla.

Ehkä tämä on hot take, mutta jos esim. tämä Resident Evil 4 Remake on se sama peli, joka on julkaistu Xbox Series X|S, PS5 ja PC alustoilla, niin mielestäni hintakin voi olla sama. Miksi ei?

Olen yleisesti näitä nykyisiä pelien kalliita hintoja vastaan, mutta en sitä vastaan etteikö sama peli voisi maksaa saman toisella alustalla. Olemme muutoksen kynnyksellä. Kännykät alkavat olla niin tehokkaita, että kohta on pelin kehittäjillä useampi lisäalusta, jolle kehittää ison budjetin AAA-pelinsä. Tämä uusi iPhone on täysin validi pelialusta natiivilla pelien tukemisella.
 
Ehkä tämä on hot take, mutta jos esim. tämä Resident Evil 4 Remake on se sama peli, joka on julkaistu Xbox Series X|S, PS5 ja PC alustoilla, niin mielestäni hintakin voi olla sama. Miksi ei?

Olen yleisesti näitä nykyisiä pelien kalliita hintoja vastaan, mutta en sitä vastaan etteikö sama peli voisi maksaa saman toisella alustalla. Olemme muutoksen kynnyksellä. Kännykät alkavat olla niin tehokkaita, että kohta on pelin kehittäjillä useampi lisäalusta, jolle kehittää ison budjetin AAA-pelinsä. Tämä uusi iPhone on täysin validi pelialusta natiivilla pelien tukemisella.

Jos nämä alkavat ilmestyä samaan aikaan konsoliden ja PCn kanssa se tarkoittaa hitaampaa kehitystä ja lisää kustannuksia joka tulee nostamaan hintoja tulevaisuudessa.
 
Jos nämä alkavat ilmestyä samaan aikaan konsoliden ja PCn kanssa se tarkoittaa hitaampaa kehitystä ja lisää kustannuksia joka tulee nostamaan hintoja tulevaisuudessa.
Jep, yksi (tai useampi) alusta lisää, jolle portata peli. Täysin samaa mieltä tästä.

Silti mielestäni saman pelin hinta voi olla sama kuin toisilla alustoilla. Ja edelleen hintahan on ihan liian kallis jo nyt kaikilla alustoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Mobiili pelaamisen tulevaisuus. AAA pelit tulevat AAA pelien hinnoilla.

Jos se peli on täysin sama kuin tehokkaammilla/perinteisemmillä pelilaitteilla, niin tavallaan kyllä ihan perusteltua. Sehän on ostajan valinta sitten että haluaako sen saman sisällön kokea vaikka huonommalla ruudunpäivityksellä tai resoluutiolla.

Tuosta saisi muutakin pohdittavaa: pitäisikö pelin olla halvempi myös jos sen pelaa vanhemmalla raudalla?
-"Minä en saa kuitenkaan niitä 4K-tekstuureja tähän niin se on 10 pois hinnasta"? :D

Oma valinta.

Mutta sitten jos peli on jollain (muulla) tapaa karsittu, siis varsinkin sisällöllisesti, niin sitten sen pitäisi näkyä myös hinnassa.

Isoin syy, miksi mobiilipuolella hinnan pitäisi erota, on kuitenkin se että ihmiset on totutettu siihen että pelit ei maksa siellä mitään. Usein se asenne on vaikea muuttaa jos ihmiset on kerran johonkin totutettu.

Minusta esimerkiksi kerralla ostettava Super Mario Run on parempi vaihtoehto kuin että se olisi rajoitettu mikromaksuin. Toinen asia sitten on se, että onko se pyyntihinta oikea mutta idea ainakin on. Enemmistö mobiilipelaajista tuntuisi kuitenkin olevan eri mieltä.

Jos nämä alkavat ilmestyä samaan aikaan konsoliden ja PCn kanssa se tarkoittaa hitaampaa kehitystä ja lisää kustannuksia joka tulee nostamaan hintoja tulevaisuudessa.
Voi tarkoittaa joo mutta toisaalta jos mobiililaitteet kehittyy siihen pisteeseen että ne olisi jopa Series S:n tasoisia, niin siinähän ne tulee "samalla".

En tietysti tiedä että onko se ihan niin yksinkertaista mutta eikös nyt ainakin Unity ole alusta, jolla tehdyt pelit pystyy siirtämään mobiilillekin helposti? Kai.
 
Jep, yksi (tai useampi) alusta lisää, jolle portata peli. Täysin samaa mieltä tästä.

Silti mielestäni saman pelin voi olla sama kuin toisilla alustoilla. Ja edelleen hintahan on ihan liian kallis jo nyt kaikilla alustoilla.

No se riippuu pelistä. Osa on edelleen 60€ joka on mielestäni kohtuullinen hinta. Mutta kun aletaan kipuumaan sinne 70-80€ tienoille niin se alkaa olemaan liian kallista. Vielä kun jotkut pelit myyvät kalliimpia versioita missä on selkeästi napsittu pelistä sisältöä joten pelin oikea hinta saattaa olla jopa 90-100€.
 
Mobiili pelaamisen tulevaisuus. AAA pelit tulevat AAA pelien hinnoilla.
Tässä tuntuu unohtuvan se, että sama ostos kattaa myös iPad- sekä ennen kaikkea Mac-version. Eli jos on Apple Silicon -raudalla oleva Mac-kone, toimii peli myös silläkin. Ja etenkin M2-sarjan koneissa vääntöä on vielä reilusti enemmän kuin iPhone 15 Prossa.
 
Tässä tuntuu unohtuvan se, että sama ostos kattaa myös iPad- sekä ennen kaikkea Mac-version. Eli jos on Apple Silicon -raudalla oleva Mac-kone, toimii peli myös silläkin. Ja etenkin M2-sarjan koneissa vääntöä on vielä reilusti enemmän kuin iPhone 15 Prossa.

Tämä oli kyllä tiedossa.
 
Seperate ways pelattu.
Olin varma, että mainittu kuuden tunnin kesto on taas liioittelua tai sitten jotkut on vaan kuolleet monta kertaa, mutta itse pelasin ihan vaan assisted tasolla joten en kuollut ja silti mulla meni n.5.5 tuntia.
Vanhoja alueita kierrätetään, mutta myös uusia on ihan mukavasti mukana.
Mukana on myös sama inventaario, aarteiden kerääminen kuten myös kauppias ja sen sivutehtävät.
Läpäisyn jälkeen ja haasteita suorittamalla saa myös pari uutta asua ja hiusväriä.
Tietenkin myös chicago typewriter ja infinite rocket launcher on avattavissa kuten myös tuhoutumaton puukko.

Kympin hinnalla helvetin hyvin rahalle vastinetta. Niin ja mercenaries moodiin tulee myös Wesker ja Ada jos sitä tykkää pelata.
 
Vihdoinkin sain tämän käyntiin ja linnaan asti päässyt, oisko chapter 7. Hyvin maistuu mutta pelin vaikeus yllätti. Tässä on muutama kohta missä henki lähtee kerrasta. Esim, jos ne "kuoriutuneet" kyläläiset/kulttityypit pääsee hyökkää sillä lonkerolla vai mikä mato sieltä päästä nyt tulee. Muistelisin että alkuperäinen re4 oli helpompi ja ne huitaisi pari kertaa eikä samantien purrut päätä irti. Peli ilmeisesti satsaa tuohon puukkobarryyn niin vahvasti että sen jos kerran missaat niin peli vihelletään poikki. Tuosta pakko antaa vähän miinusta mutta muutenhan tää on todella kova
 
Viimeksi muokattu:
Peli on kyllä yllättävän haastava myös keskimmäisellä vaikeusasteella. Onneksi kuitenkaan ei tule hirveitä vaikeusastepiikkejä kuten ilmeisesti alkuperäisessä tuli.

Onneksi myös taistelu on erittäin hauskaa ja koukuttavaa. Ikinä ei kyllästy potkimaan zombeja perseelle :D Aseiden tuunaaminen on myös mukavaa ja ilmeisesti vaatii ainaki pari läpipeluuta, että kaikki aseet saa upittua tappiin.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt vasta sain tämän rämmittyä läpi. Onhan tuo hieno remake mutta kuten aikaisemmin mainitsin pelin vaikeus yllätti. Mulle helposti vaikein respa tähän asti. Normaalilla pelasin ja lisäosa lähtee kyllä easylla :D
 
Viimeksi muokattu:
Nyt vasta sain tämän rämmittyä läpi. Onhan tuo hieno remake mutta kuten aikaisemmin mainitsin pelin vaikeus yllätti. Mulle helposti vaikein respa tähän asti. Normaalilla pelasin ja lisäosa lähtee kyllä easylla :D
Alkuperäisessä oli ilmeisesti enemmän vaikeusastepiikkejä, mutta on tämäkin kieltämättä haastava. Varsinkin lopussa rupeaa olemaan paljon porukkaa ja möllejä kimpussa :D Onneksi taistelu tässä on julmetun hauskaa.
 
Olen menossa part 11. Eli siinä missä ollaan kaivos vaunujen kyydissä ja ammutaan vieressä kulkevia vihollisia vaunuissa, Jostain syystä suistun eräässä kaarteessa vaunuineni pois radalta, törmään varmaan kiskoilla olevaan esteeseen miks miks peli tössähtää siihen. Täytyykö kaikki vihut olla ammuut ennekuin tuon kohdan ohi pääsee vai kuinka ??
 
Olen menossa part 11. Eli siinä missä ollaan kaivos vaunujen kyydissä ja ammutaan vieressä kulkevia vihollisia vaunuissa, Jostain syystä suistun eräässä kaarteessa vaunuineni pois radalta, törmään varmaan kiskoilla olevaan esteeseen miks miks peli tössähtää siihen. Täytyykö kaikki vihut olla ammuut ennekuin tuon kohdan ohi pääsee vai kuinka ??
Vois olla spoileritagit paikallaan tässä.
 
Esim, jos ne "kuoriutuneet" kyläläiset/kulttityypit pääsee hyökkää sillä lonkerolla vai mikä mato sieltä päästä nyt tulee. Muistelisin että alkuperäinen re4 oli helpompi ja ne huitaisi pari kertaa eikä samantien purrut päätä irti.
Eikös nämä tappaneet ykkösellä jo aikoinaan vai onko aika tehnyt muistilleni tepposet?
 
Ainakin osa niistä tappoi kerrasta. Tässä vissiin erottaa nuo toisistaan ja niillä on hampaat jotka tappaa laakista tai jtn tuollaista muistan lukeneeni.
Mä pysyn niistä aina kaukana just sen takia kun orkkiksessa tuntui olevan tuurista kiinni koska ne tappoi laakista ja koska ei.
 
Eikös nämä tappaneet ykkösellä jo aikoinaan vai onko aika tehnyt muistilleni tepposet?
Muistaakseni alkuperäisessä ei ollut niitä hampaallisia örkkejä. Ne tuotiin tähän remakeen. Käsittääkseni vain niistä kulttityypeistä tuli näitä, jotka voi tappaa pelaajan kerrasta. Kyläläisistä tulee vain niitä sohivia örkkejä.
 
Tämä näköjään Storessa jämähtänyt pysyvästi alle 40e hintaan, joten tuli taannoin viimein napattua talteen.

Alkutuntumaa tuli otettua parin Chapterin muodossa ja vaikeustaso pääsi kyllä yllättämään. Standard tuntuu tässä pelissä enemmänkin Hardilta. Onneksi tajusin tovin pelaamisen jälkeen kuinka suuressa roolissa Parry-ominaisuus on. Ehkä tästä tulee vielä jotain, saa nähdä!

Assistedia testasin myös, mutta oli pikatestillä niin helppo, että söi hieman nautintoa pelaamisesta. Toki sillä pelin voisi ottaa rentouttavana stressittömänä toimintaseikkailuna, joka ei varmasti ole huono vaihtoehto sekään. Toivotaan, että saa kuitenkin standardilla räpiköityä. RE2 remake on edellinen sarjan peli jota olen pelannut, ja siinä oli Standardilla peli aika hyvin balanssissa suhteessa omiin skilleihin.

Myönnettäköön, että hiukan vaikea oli asennoitua peliin suorilta käsin TLOU 1-2 ja Alan Wake 2 jälkeen, joita pidän tarinnankerrollisina mestariteoksina, mutta onneksi tämäkin lähti imaisemaan pikkuhiljaa mukaansa.

Tälläinen pieni alkuraportti :D.
 
Ylös Bottom