Nonoka
New Member
Kuulostaa omaan korvaan erikoiselta että koet kyseiset lauseet ylimieliseksi, se on juuri sellaista puhetta jota itse toivoisin kehittäjien suusta tulevan ja juuri sellaisia pelejä joita itse haluaisin pelata. Siinä voidaan varmaan hyväksyä erimielisyys asiasta keskenämme. Koen itse juurikin Resident Evil 9 tyylisen pelisuunnitelun paapovan pelaajaa. Jos itse pidät sitä hyvänä pelisuunnitteluna niin se on ihan ok sillä hyvä pelisuunnitelu on loppujen lopuksi subjektiivista, peli jokaiselle ei ole peli kenellekään.Muilta osin en halua tähän keskusteluun osallistua, mutta pakko on kyllä todeta, että aika pahasti silmääni tökkäsi kommentti, jossa todettiin seuraavaa: ”Ressa nollassa voit toimia juuri noin sillä hahmojen vuorovaikutus ei ole rajattua ja peli sisältää tiettyjä hahmokohtaisia osuuksia jossa voit vahingossa ajaa itsesi umpikujaan. Toisin sanoen jos opettelet pelaamaan, et häviä. Pelinkehittäjän tehtävä ei ole passata ja vahtia pelaajaa tekemästä virheitä vaan luoda ympäristö jossa virheistä voi oppia tarjoten samalla riittävästi haasteita ja vapautta jotta pelaaja voi tuntea edes jonkunlaista saavuttamisen tunnetta, tätä ei tapahdu jos vuorovaikutusta rajataan.”
Aivan hirvittävän ylimieliseltä kuulostava kommentti. Tai varsinkin, jos pelien kehittäjät tällaisia kommentteja heittäisivät, niin olisi kyllä sen luokan ylimielisyyttä, että en kyseisen kehittäjän peleihin enää tuollaisen kuultuani koskisi. Kyse nyt ei ole toki siitä, että pelaajia pitäisi paapoa. Käytät muuten itse olkiukkoa, kun puhut paapomisesta, koska kukaan ei ole täällä kirjoittanut mitään paapomista sinänsä kaipaavansa peleihin. On puhuttu vain hyvästä pelisuunnittelusta.
Jokainen itseään (ja varsinkin pelaajia) kunnioittava pelin kehittäjä ymmärtää, ettei pelaajia sinänsä kannata aliarvioida ja suunnitella peliä niin, että on periaatteessa mahdollista pelata itsensä tilanteeseen, jossa peli on umpikujassa, eikä sitä pysty jatkamaankaan enää loppuun, jolloin tuntikausien pelaaminen voi mennä täysin hukkaan. Se, että oppii tuntikausien pelaamisen jälkeen, että pelin kehittäjä on tehnyt pelin niin vittumaisella rakenteella, että peli on pakko aloittaa uudelleen alusta, ei ole minkäänlainen hieno oppimiselämys tai upea visio, vaan kyseessä on pelaajien pakottaminen kehittäjän paskaan ja egoistiseen visioon.
Onneksi tuon kaltaista pelisuunnittelua ei juurikaan peleistä löydä. Hyvä olisi kyllä sinänsä tietää etukäteen, mikäli peli sisältää tuon kaltaista pelisuunnittelua, ettei vahingossakaan tule tuollaisia pelejä sitten peluuseen otettua.
"Se, että oppii tuntikausien pelaamisen jälkeen, että pelin kehittäjä on tehnyt pelin niin vittumaisella rakenteella, että peli on pakko aloittaa uudelleen alusta, ei ole minkäänlainen hieno oppimiselämys tai upea visio, vaan kyseessä on pelaajien pakottaminen kehittäjän paskaan ja egoistiseen visioon." Kuvailit juuri souls-pelit ja rogueliket
"mikäli peli sisältää tuon kaltaista pelisuunnittelua, ettei vahingossakaan tule tuollaisia pelejä sitten peluuseen otettua." Kannattaa ainakin unohtaa kaikki roolipelit "Hardcore" optioneilla, point & click adventuret, selviytymiskauhut, strategia pelien kampanjat ja iso osa arcade peleistä sekä suurin osa souls ja roguelikeistä, kenties myös se paljon puhuttu Resident Evil 0.
Viimeksi muokattu: