Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Resident Evil Village (eli RE:8)

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä
Eipä ole arvosteluiden perusteella ole oikein kummoinen peli, onneksi ei tullut ostettua. Katsotaan ehkä joskus aleista.
Hmm. Metacritissä pleikkarilla 84 arvosanojen keskiarvona tällä hetkellä. Ei tuo ainakaan vielä kovin huonolta arvostelujen puitteissa vaikuta. Vai odotitko pelin menevän yli 90, ja alle se onkin jo sitten pettymys?

Niinkuin joku täällä jo totesikin, eivät kauhupainotteiset pelit saa juuri koskaan yli 90 keskiarvoja Metacriticissa. Kauhun kokemusten jakautuminen ja toiveet siitä millainen olisi hyvä kauhupeli, ja milloin on jollekin liikaa toimintaa, ja jollekin taas liian vähän, tekee todella vaikeaksi pelien tekijöille tehdä sellainen kauhupeli, joka oikeasti tuntuisi hyvälle melkeinpä kaikille pelin arvostelijoille.

Minusta peli vaikuttaa ainakin alun perusteella upealta. Omaan makuuni pelissä on pelattavuus ja ulkoasu aivan huippuluokkaa. Ihan niin groteskin ja painostavan kauhun puolelle ei näyttäisi menevän kuin RE seiskassa mentiin, mutta jos pitää myös hyvästä actionista kauhupeleissä RE4:n tyyliin, eikä ota kauhupelejä liian vakavasti puristityylillä, niin silloin kyseessä on jopa yksi parhaista RE-peleistä koskaan.

Mutta makuasiat ja niiden eroavuudet eri ihmisten välillä, tulevat todellakin korostumaan tämän pelin arvosteluissa. Siihen nähden tuo Metacriticin 84 keskiarvo on itse asiassa mielestäni varsin hyvä keskiarvo.
 
Viimeksi muokattu:
Alunperin olin tästä jokseenkin kiinnostunut, mutta mutta...Siis jos tallennusmahdollisuuksissa palataan tosiaan sinne 90-luvulle, että vain tietyissä huoneissa voi tallentaa kunnolla, niin ei ole kyllä meikäläisen juttu sitten ollenkaan. Kyllä vuonna 2021 pitää pystyä tallentamaan just siihen kohtaan, jossa on, jos ja kun tulee tilanne, että pelaaminen lopetetaan nyt, eikä puolen tunnin päästä. Toinen juttu on tietenkin se, että jos se Iso Leidi tosiaan jahtaa ympäriinsä koko ajan, niin siinä menee sitten maku siitä tutkimisesta, kun kuitenkin ilmeisesti kyseessä on ainakin jonkin sortin ns. 'open world'.

Taidanpa jättää välistä ja ostaa sittenkin sen Mass Effect-paketin. Pitäisi tuo kaverin lahjoittama lahjakortti lähiaikoina kuitenkin johonkin käyttää...
 
Alunperin olin tästä jokseenkin kiinnostunut, mutta mutta...Siis jos tallennusmahdollisuuksissa palataan tosiaan sinne 90-luvulle, että vain tietyissä huoneissa voi tallentaa kunnolla, niin ei ole kyllä meikäläisen juttu sitten ollenkaan. Kyllä vuonna 2021 pitää pystyä tallentamaan just siihen kohtaan, jossa on, jos ja kun tulee tilanne, että pelaaminen lopetetaan nyt, eikä puolen tunnin päästä. Toinen juttu on tietenkin se, että jos se Iso Leidi tosiaan jahtaa ympäriinsä koko ajan, niin siinä menee sitten maku siitä tutkimisesta, kun kuitenkin ilmeisesti kyseessä on ainakin jonkin sortin ns. 'open world'.

Taidanpa jättää välistä ja ostaa sittenkin sen Mass Effect-paketin. Pitäisi tuo kaverin lahjoittama lahjakortti lähiaikoina kuitenkin johonkin käyttää...

Tästä löytyy myös autosavet tietyissä kohdissa, niin ei joudu kauheita matkoja juoksentelemaan.

Resident Evil Village also features an autosave, but it’s much more limited than other games. The game will automatically save your progress when you see a circular icon at the top left corner of the screen. It does so at boss fights and other difficult encounters, which is nice so you don’t have to trek all the way back to a boss battle if you die or have to quit the game for some reason. Still, you shouldn’t rely on this functionality to save your progress. Typewriters are still the primary method of saving, and you should use them whenever you come across one.

 
Pelissähän on myös autosave/checkpointteja. Mistä ainakin itsellä aloitti pelin kun painoin jatka peliä.

Näköjään, luulin että se on vaan joku checkpoint systeemi kuolemia varten. Mutta yksi autosave slotti pelissä on johon voi turvautua jos joutuu lähtemään kiireessä. Toki sitä autosave ikonia on vähän vaikea nähdä kun niin nopeasti vilahtaa, mutta ei ainakaan kaikki tekeminen mene hukkaan.
 
Näköjään, luulin että se on vaan joku checkpoint systeemi kuolemia varten. Mutta yksi autosave slotti pelissä on johon voi turvautua jos joutuu lähtemään kiireessä. Toki sitä autosave ikonia on vähän vaikea nähdä kun niin nopeasti vilahtaa, mutta ei ainakaan kaikki tekeminen mene hukkaan.
Seiskassa oli sama systeemi ja ihan hyvin sen kanssa pärjäsi. Itse en kyllä muistanut, että siinä oli sama, vaikka juuri pelasin sen läpi, kun käytin aina niitä tallennuspisteitä, niin piti oikein Googlata ja tarkistaa :D
 
Joo ei tässä ole mitään ongelmaa tuon tallennuksen kanssa. Siitä jatketaan mistä jatketaan kuolemankin jälkeen ja hyvin on noita checkpointteja. Noi kirjotuskoneet taitaa olla vaan lisänä jos haluaa manuaalisesti tallentaa (ei ole tullu itellä yhtään vielä vastaan).
 
Trillerihän tämä on, toimintaa ja jännitystä. Kauhuakin.

Lähinnä tuossa kommentoin sitä, että kauhu on sellainen jännä juttu, että se tarvitsee rauhaa ympärilleen. Tunnelmaakin, toimiakseen parhaalla tavalla. Ei sen tarvitse olla missään tapauksessa se jahtaava ahdistava mörmelö, vaan ihan tunnelmaa. Tässä tunnelman ja miljöön mielessä RE8 on kauhua ja pelistä saa varmasti enemmän, jos pelihetket kohdistaa iltatunneille kun saa keskittyä rauhassa.

Ei tämä hassumpi päiväsaikaankaan tietenkään ole. Pari tuntia nyt jauhanut, kun en malttanut olla pelailemati, illasta kun alkaa viikonlopuksi tuota ohjelmaakin.

Kauhupeleistä ylipäätään aloittelin tuommosen juttusarjan täällä, kunhan Jyri & Co. saa ulinat luettua ja editoitua pois lauseet siitä, kuinka Deadly Premonition on luomakunnan parhaimpia pelejä evö. Ensimmäisessä osassa Song of Horror. Toinen sitten tätä RE8.

Harvinaisen nasevasti sanottu, ja kiinnostelee tuo juttusarjakin. Mukavaa myös että joku muistaa Deadly Premonitioninkin. :)

Palaillaanpa RE8:n pariin taas. Tallennuspaikkojen vähäisyydestä mainittu, ja nyt kun on pari tuntia takana niin kyllähän noita on tullut parikin tässä vastaan jo? On kyllä ollut mainio kokemus tähän mennessä, ja olen ollut aistivinani että ikäänkuin Capcomilla olisi seiskan menestyksen myötä joku ajatellut että meidän pitää nyt naittaa seiskan ja nelosen parhaat puolet yhteen. Huomautan että tämä ei ole itseisarvona moite, mutta katsotaanpa kuinka käy. So far so good...
 
Hmm. Metacritissä pleikkarilla 84 arvosanojen keskiarvona tällä hetkellä. Ei tuo ainakaan vielä kovin huonolta arvostelujen puitteissa vaikuta. Vai odotitko pelin menevän yli 90, ja alle se onkin jo sitten pettymys?

Niinkuin joku täällä jo totesikin, eivät kauhupainotteiset pelit saa juuri koskaan yli 90 keskiarvoja Metacriticissa. Kauhun kokemusten jakautuminen ja toiveet siitä millainen olisi hyvä kauhupeli, ja milloin on jollekin liikaa toimintaa, ja jollekin taas liian vähän, tekee todella vaikeaksi pelien tekijöille tehdä sellainen kauhupeli, joka oikeasti tuntuisi hyvälle melkeinpä kaikille pelin arvostelijoille.

Minusta peli vaikuttaa ainakin alun perusteella upealta. Omaan makuuni pelissä on pelattavuus ja ulkoasu aivan huippuluokkaa. Ihan niin groteskin ja painostavan kauhun puolelle ei näyttäisi menevän kuin RE seiskassa mentiin, mutta jos pitää myös hyvästä actionista kauhupeleissä RE4:n tyyliin, eikä ota kauhupelejä liian vakavasti puristityylillä, niin silloin kyseessä on jopa yksi parhaista RE-peleistä koskaan.

Mutta makuasiat ja niiden eroavuudet eri ihmisten välillä, tulevat todellakin korostumaan tämän pelin arvosteluissa. Siihen nähden tuo Metacriticin 84 keskiarvo on itse asiassa mielestäni varsin hyvä keskiarvo.
Juu onhan se tosiaan ihan hyvä keskiarvo, ei siinä mitään. En ole tosiaan pelannut, joten en arvostele peliä suuntaan tai toiseen. Mutta arvosteluiden perusteella ollaan menty toiminnallisempaa suuntaan ja vissiin vähän kankeilla kontroleilla. Tämä asia ei itseeni miellytä jos näin on. Ja pelin pituus on vähän sitä luokkaa vissiin ettei kovin kauaa mene puskea läpi. Ja kuten olen sanonut, olen huono pelaamaan pelejä uudestaan läpi joten ei tämä ainakaan itselle ole täyden hinnan arvoinen. Aleista tosiaan jos silloinkaan.
 
Alunperin olin tästä jokseenkin kiinnostunut, mutta mutta...Siis jos tallennusmahdollisuuksissa palataan tosiaan sinne 90-luvulle, että vain tietyissä huoneissa voi tallentaa kunnolla, niin ei ole kyllä meikäläisen juttu sitten ollenkaan. Kyllä vuonna 2021 pitää pystyä tallentamaan just siihen kohtaan, jossa on, jos ja kun tulee tilanne, että pelaaminen lopetetaan nyt, eikä puolen tunnin päästä. Toinen juttu on tietenkin se, että jos se Iso Leidi tosiaan jahtaa ympäriinsä koko ajan, niin siinä menee sitten maku siitä tutkimisesta, kun kuitenkin ilmeisesti kyseessä on ainakin jonkin sortin ns. 'open world'.

Taidanpa jättää välistä ja ostaa sittenkin sen Mass Effect-paketin. Pitäisi tuo kaverin lahjoittama lahjakortti lähiaikoina kuitenkin johonkin käyttää...
Ymmärrän pointtisi täysin, joskus vain on pakko lopettaa pelaaminen justiinsa heti, mutta siitä huolimatta oma mielipiteeni on että Resident Eviliin kuuluu mustakasettitallennus. Kunhan siinä on sellainen järki että niitä ei liikaa kitsastella. Tähän asti on pärjännyt varsin hyvin, joten tuovat mukavasti "lisäjännitettävää".

Vähän sama homma kuin nälkä & jano peleissä. Tavallaan itseänikin ärsyttää ne mutta en voi kieltää etteikö ne toisi myös paljon peliin jännitystä kun joku mittari on loppumaisillaan ja pitää ehtiä ruokakätkölle tai löytää sitä jostain. Sellainen viha/rakkaus-suhde tällaisiin.
 
Läpi meni. Loppu ruudussa luki 9.5 tuntia, mutta oikeasti meni yli 11 tuntia.
Ihan helvetin hyvä alusta loppuun, mitä nyt lopussa meni tarina taas "pikkasen" överiksi, mutta eipä ressoja ole voinut oikeastaan koskaan ottaa vakavasti tarinan osalta.
Visuaalisesti hemmetin hieno, pahikset paljon parempia mitä seiskassa ja tapahtumissa sekä paikoissa mukavasti vaihtelua.
Demon jälkeen kitisin inventaariosta, mutta silloin en huomannut ettei crafting kamat ja key itemit vie sieltä tilaa ollenkaan joten mulla ei ollut koskaan inventaario täynnä.
Toivottavasti tämän jälkeen luovutaan lopullisesti niistä item boxeista ja pidetään tämä systeemi.

Just eilen tuli pelattua re3 remake joten tämän pelaaminen oli yhtä juhlaa kun ei tarvinnut ravata item lootalla jatkuvasti eikä aina puukottaa tapettuja vihollisia ihan vaan varmuudeksi jos ne ei olekaan kuolleita.
Vihut tuntui myös kuolevan helpommin mitä re3:n zombit jotka otti välillä 4-5 pääosumaa, kaatuivat, nousivat taas kuin huidoit puukolla ja otti vielä yhden osuman lisää.
Pulmat oli helppoja eli toivat lähinnä vaihtelua eikä niissä tarvinnut koskaan jumittaa.

Toimintaa oli just sopivasti. Reippaasti enemmän mitä seiskassa, mutta millekään re5-6 tasolle ei mennä paitsi yhdessä kohdassa.
Itse pelasin casual tasolla joten aina tapoin kaikki kun kerran ammuksia riitti ja usein huomasin taistelun jälkeen, että siinä olisi voinut vaan juosta ohi jos olisi halunnut ja sama pätee myös moneen kovempaan vastaan tulevaan vihuun, mutta noilta saa aarteita joista saa parhaimmillaan 30 000.
Koska re8 tuntuu jakavan mielipiteitä aika hyvin niin sanotaan vielä, että mun mielestä re7 oli aikoinaan äärettömän keskinkertainen ja suorastaan tylsä ja mun mielestä se laiva osio oli se parempi osa peliä.
Tähtäys oli huono, hiiviskely kohtaukset perseestä ja inventaario liian pieni.
Vasta sitten kun pelasin tuota vr moodissa niin jopa tykästyin siihen kun tähtäys oli headtrackingilla niin alkoi jo osumaankin ja hiiviskely kohdissa pystyi kurkkimaan kulman taa tai katsomaan vaikka pöydän alta.

Jostain syystä tämän kanssa mulla ei ollut tähtäämisessä ongelmaa vaan se sujui jopa paremmin mitä re3:n remakessa eli jotenkin tuota on parannettu.
Tylsä tämä ei ollut missään vaiheessa ja kylän tutkiminen alueiden välissä toi kivaa vaihtelua kun uusilla tavaroilla sai taas jonkun uuden oven auki tai viimeinkin katsottua mitä niistä kaivoista löytyy.

Toinen juttu on tietenkin se, että jos se Iso Leidi tosiaan jahtaa ympäriinsä koko ajan, niin siinä menee sitten maku siitä tutkimisesta, kun kuitenkin ilmeisesti kyseessä on ainakin jonkin sortin ns. 'open world'.

Tarkemmin tuosta mamman seuraamisesta:
Laitan spoilereihin vaikka tämä ei tarinaa spoilaakaan.

Se tulee 2-3 kertaa skriptatusti perään, mutta siitä pääsee todella helposti eroon ja myöhemmin se partioi ihan vapaasti siellä linnassa, mutta mulla se käveli lähinnä aulan ja sitä seuraavan huoneen väliä sekä kävi välillä yläkerrassa kääntymässä.
Todella helppo välttää ja muutenkin tuo linna ja hahmo on n.1/5 koko pelistä eli se ei ole mikään mr.x tai nemesis joka kiusaa tunnista toiseen.

Se kyllä harmittaa ettei sitä re:verse moninpeliä saatukaan nyt julkaisussa vaan se on lykätty kesälle.
Olisi ollut kiva vloppuna ottaa alkoholia ja räiskiä muutama tunti ja olisi se muutenkin ollut hyvä saada nyt pihalle sillä tuskin siitä kukaan kiinnostuu enää parin kuukauden päästä.
Noh kokeillaan sitä mercenaries moodia sitten.
 
Noniin, nyt on peli saatu siihen pisteeseen että demon alueet on koluttu ja kaikki tästä edespäin on uutta. Vähän hirvittää huomenna mennä takaisin pelin pariin kohti tuntematonta, mutta pakkohan sitä on ottaa itseään niskasta kiinni. :D

Täytyy sanoa että yksi asia tässä pelissä huvittaa, jos ressu 7 oli outoa se kun Ethan menetti kätensä alussa ja se vaan niitattiin kiinni, niin tässä pelissä äijä saa kyllä paljon pahempaa kyytiä ja healing itemit hoitaa paikat kuntoon. En sano että se olisi mitenkään huono asia, ihmissusia ja vampyyreita kun pörrää ympärillä niin kovin tosissaan kannata ottaa että tästä nauttii, mutta silti huvittaa itseä ainakin.
 
Voi että minä sitten inhoan tämän pelin loistavaa äänimaailmaa. Joka hemmetin kerta kun kuulen jossain narahduksen tai kilinää tai kolinaa saatika ääntä niin otan vaistomaisesti luurit pois päästä kuvitellen, että lapset ovat heränneet. Koeta tässä sitten eläytyä tunnelmaan. :D
 
Noniin, nyt on peli saatu siihen pisteeseen että demon alueet on koluttu ja kaikki tästä edespäin on uutta. Vähän hirvittää huomenna mennä takaisin pelin pariin kohti tuntematonta, mutta pakkohan sitä on ottaa itseään niskasta kiinni. :D

Täytyy sanoa että yksi asia tässä pelissä huvittaa, jos ressu 7 oli outoa se kun Ethan menetti kätensä alussa ja se vaan niitattiin kiinni, niin tässä pelissä äijä saa kyllä paljon pahempaa kyytiä ja healing itemit hoitaa paikat kuntoon. En sano että se olisi mitenkään huono asia, ihmissusia ja vampyyreita kun pörrää ympärillä niin kovin tosissaan kannata ottaa että tästä nauttii, mutta silti huvittaa itseä ainakin.
Itse sain myös demon alueet hoidettua ja nauroin ihan hitosti, kun pelasin, että mitä tämän ukon pitää vielä kestää :D

Voi että minä sitten inhoan tämän pelin loistavaa äänimaailmaa. Joka hemmetin kerta kun kuulen jossain narahduksen tai kilinää tai kolinaa saatika ääntä niin otan vaistomaisesti luurit pois päästä kuvitellen, että lapset ovat heränneet. Koeta tässä sitten eläytyä tunnelmaan. :D
Vois varmaan tulla pieni säikähdys, jos joku nykisi hihasta kesken jännittävän kohtauksen :D
 
Läpi meni. Loppu ruudussa luki 9.5 tuntia, mutta oikeasti meni yli 11 tuntia.

Huomasin saman, että laskee jotenkin oudosti peliajan. Itse pelasin eilen n. 7h ja pelikello näyttää reilu 5h.

Muuten pelistä, itse ainakin tykkään. Sopivasti rytmitettyä toimintaa ja hidastempoisempaa etenemistä. Varsinkin Benevienton kartano nosti omalla kohdalla sykettä ja kämmenet hikosivat.

Pakko oli ottaa adaptiivinen ohjaus pois käytöstä. Monta kertaa kävi alussa niin, että ase ei lauennut, vaikka painoit nappia. Muutenkin aika lapsen kengissään vielä tuo adaptiivisuus, toimii miten toimii. Muutaman kerran ohjain alkoi jopa "sirisemään" kädessä, R2 tuntui hakevan sitä oikeaa vastuksen tasoa joka sitten äänti. Liekkö hajoamassa jo koko ohjain.
 
Viimeksi muokattu:
Muutamat viteot. Jälkimmäiset tuubin pureskeltavina x tuntia vielä varmaan.

Nelisen tuntia pelaillut ja jauhanut paskaa. Ihan jeppis ollut. Tämän kanssa näyttää käyneen se perinteinen mitä nettikommentointiin tulee, että koska peli ei ole parasta ikinä for realsies, niin se on sitten paska. Aina isojen tapausten risti kannettavaksi.










 
Itse sain myös demon alueet hoidettua ja nauroin ihan hitosti, kun pelasin, että mitä tämän ukon pitää vielä kestää :D


Vois varmaan tulla pieni säikähdys, jos joku nykisi hihasta kesken jännittävän kohtauksen :D
Näin on käynyt esimerkiksi Exorcism VR pelin parissa. Saattaa olla, että isämies kiljahti hieman kovempaa kun tilanteesta myös säikähtänyt lapsonen :D
 
Ylös Bottom