Vastaus: Resistance 3 [PS3 Hype]
Heti pisti silmään se, että peli pysähtyy pariksi sekaksi jos joku vihu tulee kulmalta vastaan naaman eteen, ja että vihollista saa ampua lippaallisen jotta kuolee.
Ei nyt sentään koko lippaallista, kunhan et varpaita tykittele. M5A2 Carbinella saa jo peruslippaalla ilman boostauksia helposti kaksi vihua hengiltä, kun osut keskivartaloon. Poikkeuksen tähän tekevät body armorit, joilla saa arviolta n. 20% enemmän kestävyyttä. Ja päähän ampumalla riittää todellakin vain pieni sarja, silloin armoreista ei ole apua.
Koetanpa kirjoittaa pienimuotoisen arvostelun pelkästään nettipelistä ja pyrkiä olemaan erittäin kriittinen, vaikka olenkin tämäntyyppisten (scifiä ja ampumista, sopivan aivotonta menoa ja taktisuutta) pelien fani.
Resistance 3:een on mielestäni todella helppo päästä sisälle. Näppäimet ovat kustomoitavissa monipuolisesti ja tähtäimen liikkuvuusnopeudessa on monta eri pykälää. Näkyvyys on tähdätessä erittäin hyvä ja ainoa huono puoli on liikkeen hidastuminen skoben ollessa päällä. Tällöin etenkin juoksevaan hahmoon on vaikea osua, pitää ottaa ennakkoa. Pitää kuitenkin muistaa, että juokseva vihollinen on vaaraton; vasta sen lopettaessa juoksemisen, saattaa tulla luotisade takaisin ja tällöin osut taas itse helposti hitaampaan kohteeseen.
Jos olet pelannut Codia, Battlefieldiä tai muuta vastaavaa, niin verratessa osumankestoon Resistance on huomattavasti sallivampi. Päälaukaus ei nirhaa vihollista kuin snipulla ammuttaessa ja vihollisen yllättäminen ei useinkaan merkitse varmaa tappoa. Body armorilla varustettu vihu saattaa hyvinkin ehtiä juosta kulman taakse piiloon, laittaa itselleen kuplasuojan kilveksi tai muuta vastaavaa ja usein perässäjuoksija saa joko kranaatista tai vaikkapa Atomizer-aseen sähkötolpasta osumaa, juostessaan heikennetyn ja ärsytetyn vihun perässä.
Aseita on useita erilaisia ja ne ovatkin paras puoli koko pelissä. Tasapaino on loistava ja yksikään varuste ei ole ylivoimainen, tasapainoa rikkovat vain tappoputkien tuomat erikoiskyvyt, joilla voitetut kierrokset ratkaistaan. Näkymätön vihollinen (Chimeran erikoiskyky) kuulostaa voittamattomalta, mutta pitää vain liikkua kimpassa ja odottaa vihollisen iskemistä - näkymätön muuttuu hyökätessään näkyväksi hetken ajaksi. Kuplasuoja taas on todella ärsyttävä, se kestää 30 sekuntia ja ottaa satoja pisteitä vauriota ennen häipymistään - mutta entäpä jos energiaa palauttelevan vihollisen kuplan sisään käveleekin haulikkomies ja posauttaa hengiltä? Sijoitettava ammuspiste taas on loistava lisä isolle joukolle omia - ammuspiste kun täyttää myös aseen lipasta ja viriteltynä myös kranaatteja kokonaisammuksien ohella ja sen olemassaolon ajan voi ampua tauotta. Siinä eivät suojat kauaa pysy ehjinä ja turretit/parannusbeaconit/sähkötolpat tuhoutuvat nopeasti.
Taktinen liikkuminen on yksi tärkeimmistä jutuista koko pelissä, sillä saa parhaan tuloksen. Sekä ihmiset että Chimerat on tehty melko isolla grafiikalla, mutta ainakin demossa olevat kaksi eri karttaa mahdollistavat helposti vihollisen selkään kiertämisen, korkeuseroja on sen verran paljon. Minikartta paljastaa aika usein toimintapitoiset alueet, mutta vain jos joku näkee sinut noin sekunnin ajan (osoittaa tähtäimellä tai spottaa erikoiskyvyllä). Jos esim. pääset vihollisen selkään, niin tähtää rauhassa ja ammu, olet edelleen piilossa kartalta. Mikit tietysti muuttavat pelin kulkua, kun puheella voi paljastaa vihollisen olinpaikan, mutta onneksi sentään kartalle ilmestyvä punainen piste katoaa vain muutaman sekunnin kuluttua ja vihollisen sijaintitasoa (eli selvemmin sanottuna ylä- vai alakerrassa) siitä ei näe.
Varusteita - kutsutaan niitä nyt perkeiksi - on pelissä mukavan paljon, ne tuovat lisää mahdollisuuksia selviytyä kentällä. Eri varustetyypit on jaettu mielestäni erittäin hyvin omiin ryhmiinsä ja sieltä ei löydy ns. ihannekittiä, jota kaikki rupeavat käyttämään. Aseeseen voi esimerkiksi ottaa lisää tehoa lisäämällä kakkosammusten määrää, mutta valittavina on myös jäljitin, tarkkuuden lisääminen juostessa, lataustehoste tai mahdollisuus nähdä vihollisen energiamittari. Haarniska taas kuulostaa kivalta, mutta samassa setissä on myös tulinopeuden ja liikkuvuuden lisääminen tähtäysmoodissa tai 2-3 aloitusasetta (tehostettuna 3) - ja niin edelleen. Itse käytän ns. tankkia, eli mukana on aina haarniska, enemmän kakkosammuksia ja kuplasuoja + salamasuoja, joka aiheuttaa vastustajalle vahinkoa melee-iskuissa. Yksinkertainen taktiikka on ampua vihollista hieman ja lasauttaa kranaatilla perään. 40mm kranaatitkin kun saa tehostettua yhdestä kolmen kranaatin aaltoon, joten ovat melkoisen tehokkaita tuolloin. Snipuna taas käytän aina tulinopeuden ja liikkumisen lisäämistä, valehahmoa (joka toimii maalitauluna ja houkuttimena), spottaajaa (kun vihollinen merkataan, se näkyy selvemmin) ja vihollisen energiatason näkymistä.
Ja ettei menisi ihan vain hyvien puolten arvosteluksi, niin seuraavassa niitä kaivattuja huonoja puolia, mikään peli kun ei ole täydellinen.
Betan aikana on menty eteenpäin pienten lagipiikkien osalta, mutta vieläkin niitä tulee satunnaisesti. Ovat yleensä todella pieniä, eikä niitä juuri huomaa, mutta mieluummin tietysti ilman. Yksi asia on harmi kyllä ollut alusta asti, eli liian suuren toiminnan keskellä peli saattaa pysähtyä ehkä noin sekunniksi, kun räjähdyksiä ja muuta toimintaa on samanaikaisesti liikaa ruudulla. Vaikka PS3 loistava kone onkin, niin aivan kaikkea sekään ei pysty pyörittämään, joten oletetaan pelintekijöiden tehneen parhaansa ja painetaan villaisella nuo pienet pysähdykset rajuissa toimintakohdissa. Tämän voi tietysti tulkita niinkin, että nettiyhteytenne ei riitä vastaanottamaan kaikkea dataa juuri sillä sekunnilla, mitä ruudulla vilisee, koska ainakaan itselläni kuva ei ole jäänyt paikoilleen kuin äärimmäisen harvoin, tosin yhteyskin on erittäin nopea.
Tähtääminen. Tämä on välillä aivan liian helppoa. En tiedä onko tähtäimessä jonkinlainen magneetti (aim assist), kun saat sen kerran vihollisen kohdalle, vai ovatko betailijat sitten vain niin huonoja väistämään, mutta rekyyli esim. M5A2:ssa on niin pientä, että voi ampua nappi pohjassa melko kauaskin ja osumaa tulee välillä turhankin helposti. Sama apu on tietty vastustajallakin ja siihen pitää vain sopeutua, mutta mieluummin olisin ilman apuja.
Monen mielestä ei ole hyvä asia, että ei kuole heti yhdestä pääosumasta, mutta uskokaa pois - tähän peliin se ei oikein sovi. Haulikon sen sijaan toivoisin olevan kerrasta tappava aivan lähietäisyydeltä, mutta silläkin pitää osua päähän tapon saamiseksi yhdellä kudilla. Ennen vanhassa kunnon Rossmoressa oli sentään double barrel kakkostulitoimintona, sillä tappoi vihun aina kertalaakista, mutta nyt sen tilalle on tullut kaukoase - eräänlainen kranaatti, jolla saa vihulta 50% pois, kun osuu tarpeeksi lähelle. Eniten kritiikkiä annan kuitenkin Atomizer-aseelle, jonka sain viimeisenä auki (lisättiin betaan edellisessä päivityksessä), ja se on todellinen tähtäystaidottoman noobien unelma lähietäisyydeltä. Aseessa ei ole edes skobea, vaan voit kävellä sillä vihollisen viereen ja katsoa suunnilleen siihen suuntaan - sitten vain nappi pohjaan ja aseen säde on lukittu ja teilaa vihollisen parissa sekunnissa. Aseella on melko lyhyt kantama ja kakkostulitoimintona löytyy eräänlainen "pesäke", joka heitetään maahan ja siitä sinkoilee sähköä lähellä oleviin vihollisiin. Onneksi mainittuja "pesäkkeitä" ei sentään voi olla kuin yksi kerrallaan, kaksi olisi jo turhan tehokas. Ainut heikkous Atomizerissa on todella nopeasti kuluvat ammukset, mutta kyllä yhdelläkin lippaalla kaksi saa hengiltä. Erityisen kätevä tämä on maasta hyökkäileviä "liippereitä" (valittavissa oleva spesiaali) vastaan, neljäkin sellaista saa tapettua Atomizerilla parissa sekunnissa. Lisätään vielä, että kova liikkuvuus ilman skobea on todella pahaa myrkkyä vastustajalle ja ainoastaan haulikosta voi olla vastusta Atomizerille lähitaistelussa. Sellaisen sentään tunnistaa suht helposti, kun vihu kantaa sitä vyötäröllä. Ja vielä yksi lisäys - Atomizer tappaa todella nopeasti jos osaat pitää tähtäimen pään kohdalla lukituksen jälkeen.
Loppuun vielä pelaajamäärästä - se on hyvä ja taistelutilanteita ei tarvitse hakemalla hakea, etenkään "kohdepeleissä", joissa joukkueella on yhteinen tavoite, mutta silti olisin toivonut näkeväni tämän ainakin 12 vs 12, se toisi vielä lisää intensiteettiä ja taktisuutta. Taas kerran sama kysymys, eli olisiko koneesta löytynyt tarpeeksi tehoja tähän. Nyt se on ainakin hienon näköinen ja henkilökohtaisesti en ymmärrä paikoin mukamas ruman grafiikan kritisointia. Makuja on tietysti monia, mutta ainakin moni tuttuni on pitänyt tätä vähintäänkin hienon näköisenä pelinä, kun olen heidän kanssaan pelannut.
Huonoista puolista lukuunottamatta pidän tätä loistavana pelinä, mutta on Res 3 sen verran spesiaali omanlaisena pelinään, että kaikille se ei taida sopia. Etenkin moninpeli ei varmasti uppoa niin monelle, mutta yksinpelinä odotan siltä todella paljon. Nähtäväksi jää, onko myös moninpeli lopullisena versionaan kiitettävää tasoa, nyt annan sille arvosanan hyvä näiden kokemusten perusteella.