Vastaus: Resistance: Fall Of Man
Jotain kommentteja noin sadan online-matsin kokemuksella...(sisältää myös ohjeita aloitteleville pelaajille):
- Peli on äärimmäisen sujuvaa, jopa täydellä 40:llä pelaajalla, tosin tällöin saa respata jatkuvalla syötöllä ja yrittää aina poimia muutama tappo mukaan. Vain yhden pelaajan olen nähnyt, joka lagasi hieman (mutta ei haitaksi asti), tiedän hänen omistavan Welhon
- Monipuoliset aseet, tosin liekinheitin on aika kökön näköinen, punakeltaiset liekit ja voimakkaampi ääni olisivat toimineet paremmin turkoosinvihreiden sijaan. LAARK-raketinheittimellä on mukava lasauttaa keskelle viholliskasaa, tulee tappoja turhankin helposti.
- Kenttiä on melko mukava määrä, tosin en ole pelannut kuin Team Deathmatchia ja Deathmatchia sekä Conversionia, muista pelimuodoista en osaa sanoa mitään.
- Mitalien ja arvomerkkien keräily on mukava lisä, tosin välillä huomio saattaa herpaantua kun ruutuun saattaa napsahtaa yhtä aikaa viisikin arvomerkkiä samaan aikaan (tänään napsahti 5 kills, stealth kill, multi kill, sniper kill ja headshot samaan aikaan
) ja sitten tulikin noutaja selkään. Tuon kun olisi saanut nauhalle, oli todella hauska tilanne ja tuuria mukana kun meni kaksi vihua samalla laukauksella.
- Pelit löytyvät aina nopeasti, vain ensimmäisenä yönä julkaisun jälkeen oli tilanne, että ei löytynyt yhtään (deathmatch-) servereitä, joihin olisi voinut liittyä.
Party-moodi on melko hidas tapa koota porukka yhteen, varsinkin kun pelissä olevat pelaajat eivät voi lähteä kesken kaiken omasta pelistään pois, vaan heidän on oltava lobbyssä liittyäkseen Partyyn. Huomatkaa, että kun valitsette kaverinne listasta, niin nimen alla olevien vaihtoehtojen joukossa on Join Game, mikäli peli on vielä lobbyssä. Sama vaihtoehto löytyy myös, mikäli tehdyn serverin asetuksiin on sallittu "Mahdollisuus liittyä myöhemmin" (kun peli on jo alkanut).
- Usb-mikki on muuten avoinna koko ajan, jos ette ole vielä huomanneet ja all vs all -pelimoodissa kaikki huudot kuuluvat kaikille - välillä on saanut nauraa kun porukka ei muista tuota. Lobbyssä oman äänen kuulee mikistä kaikuna pienellä viiveellä, ärsyttävää.
- Ihmiset jaksavat juosta loputtomasti, Chimerat taas väsyvät - mutta juostessa Chimeroilla on lämpönäkö, näkee sekä omat että vieraat seinien läpi.
- Hyppääminen on onnetonta, hypyn korkeus ei riitä mihinkään. Tietyissä kentissä olevien matalien aitojenkaan ylitys ei onnistu. Onneksi tarvitaan suht harvoin.
- Miksei tässäkään pelissä ole kranaatteja, jotka voi virittää kädessä ja heittää sitten? Muuten on liian helppo väistää jos ehtii huomata. Piikkikranaatteihin olisi voinut lisätä sellaisen ominaisuuden, että täsmäosumassa vihu repeää kappaleiksi
- Kahden pelaajan jaettu Co-op Story Modea pelattaessa on varsin toimiva, mutta vielä parempi se olisi ollut netin välityksellä ilman jaettua ruutua.
- Tämän nyt jo tietävät lähes kaikki, mutta mikäli servun asetuksissa on "Health regeneration on", paranee ukkelisi osumistaan noin viiden sekunnin kuluessa, kun et saa enää lisää osumia. Kranua suojaksi, kulman taakse piiloon/karkuun ja sitten uudestaan yrittämään hetken päästä.
Lopuksi jotain aseista:
M5A2 Carbine: Suht tehokas perusase, ampuu tarkasti kauas erittäin pienen hajonnan ansiosta. Tarkimmillaan skopen kautta tähdättynä. Kakkostoimintona voimakas kranaatti, joita voi maksimissaan ladata kolme aseeseen. Ammuksia 50kpl per lipas, varalle saa max. 150kpl.
Bullseye: Karmea hajonta ja heikommat kudit kuin esim. M5A2 Carbinessa. Erikoisominaisuutena aseesta voi ampua vihuun kiinni "Tagin", joka osuessaan pysyy vihussa muutaman sekunnin ja tällöin ammukset hakeutuvat siihen automaattisesti. Ammuksia 70kpl per lipas, varalle saa 210kpl. Läheltä kannattaa ampua sarjaa ilman tagiakin, tulinopeus on erittäin suuri.
Bullseyen piilotettu ominaisuus: Ammu Tag maahan ja pidä L1 (default) pohjassa, kunnes kuulet "lukitusäänen" (ja vapauta L1 sitten). Ala ampua Tagia kohti, se imaisee luodit itseensä ja nousee hetken kuluttua ilmaan, kun olet ampunut tarpeeksi. Tähtää sitten vihollista ja paina uudestaan L1 ja Tag luoteineen lentää vihollista kohti ja räjähtää. Erittäin tehokas, mutta kestää kauan tehdä kyseinen pommi.
Rossmore 236: Haulikko, tehokas vain läheltä. L1 (default) ampuu molemmat piiput tyhjäksi, R1 (default) vain yhden kudin. Hyvin tähdätty double barrel (L1) ylävartaloon/päähän tappaa vastustajan. Lippaassa 8 kutia, varastoon saa 16kpl.
Auger: (Ammukset = ???). Erikoisominaisuutena kilpi (L1), jonka läpi voi ampua suojan puolelta Augerin ammuksia ja samalla se suojaa vihujen ammuksilta. Sen läpi pystyy kuitenkin kulkemaan. Erikoista aseen ammuksissa on seinien ja muiden esteiden läpäiseminen, tosin kaikki esteet hidastavat ammuksia. Tästäkin on hyötyä: Ammusten teho kasvaa joka kerta, kun ne läpäisevät esteen. Lippaaseen menevien ammusten tai varalla olevien ammusten määrää en muista. Tähtäämällä Augerilla seinään (tms), näet tähtäimen muuttuvan punaiseksi, jos vihu on sen takana.
L23 Fareye: Snipu. Vartalo-osuma vie puolet energiasta, pääosuma tappaa. Lippaassa 12 ammusta, varapatruunat ??. L1 on pikazoomi, kolme eri tasoa (suurin skobe liiankin lähellä). Ristiohjaimella voi hienosäätää skoben etäisyyttä. Tähtäin ei heilu lainkaan.
L209 LAARK: Raketinheitin. Mukana kaksi ammusta. Tappaa yhdellä osumalla (kuinkas muutenkaan). Ammutaan R1:llä (default) ja mikäli pidät R1:stä pohjassa raketin lennon aikana, hajoaa se moneen osaan ja hakeutuu moneen kohteeseen. L1:llä voi pysäyttää (esim. huonosti ammutun) raketin kesken lennon pitämällä L1:stä täysin pohjassa ja suuntaamalla se uudestaan tähtäimen avulla ja päästämällä sitten L1 irti. Mitä enemmän painat L1:stä, sitä enemmän raketti hidastuu.
Arc Charger: Ampuu (käsittääkseni) sähköisiä impulsseja, R1:stä nopeassa tahdissa vihujen ollessa tähtäimessä. Ylikuumenee jos ampuu liian usein. L1:llä saa yhden voimakkaan impulssin matkaan. Vaikea tähdätä useita laukauksia kauas ammuttaessa.
L11-2 Dragon. Liekinheitin. Ei kovin kummoinen kantomatka ja monesti sytyt itsekin palamaan liian ahtaissa paikoissa, mutta tällä saa tappoja kuolemankin jälkeen (ellei joku päästä palavaa vihua tuskistaan ampumalla ennen sitä).
Yksinpelissä on kaksi muutakin pääasetta, niitä en nyt luettele tässä. Vain onlinessa käytettävät.
Kranaatit:
Air-2-fuel grenade: Laskeuduttuaan alkaa reagoimaan ilman kanssa, peittyy savuun (?) ja räjähtää sitten polttaen kaiken n. viiden metrin säteellä. Helppo väistää jos tajuaa ympärillä olevan savun.
Frag Grenade: Sirpalekranaatti, tappaa vihollisen helposti läheltä. Räjähtää automaattisesti jos heität täsmäosuman vihua päin. Ei lennä kovin kauas. Ihmisillä alussa heti 1kpl mukana, Chimeroilla ei. Näitä voi olla kaksi varastossa.
Hedgehog grenade: Laskeuduttuaan maahan nousee ilmaan ja räjähtää, singoten piikkejä ympärilleen. Tappaa lähes aina aivan vieressä olevan vihollisen. Mukaan mahtuu 2kpl.
Huom. Jokaista kranua voi olla 2kpl mukana, oletuksena kranun tyyppiä voi vaihtaa ristiohjaimen ylös- ja alas-painikkeilla.
Editoin tähän viestiin myöhemmin lisää, mikäli tulee jotain mieleen.