Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Retrokorneri - Laitteet ja emulaattorit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja R2zapiN
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuli pitkästä aikaa tutustuttua emulaattoreihin ja retroiluihin. Voi pojat onpa tarjontaa, varsinkin raudan puolella!

Näitä kiinalaisia käsikonsoleita näemmä julkaistaan kuin sieniä sateella. Kerran kuussa vaikuttaa tulevan jostain uunista uutta mallia. Valinnan varaa mallin suhteen siis riittää; joko pitkulaisempaa 16:9 tai sitten törkeästi kopioitua gameboy -konsoleita, lähemmäs 4:3 kuvalla. Kieltämättä tuo 4:3 kuvasuhde, tai tuollainen selkeästi neliönmallinen käsikonsoli voisi kiinnostaa, onhan monet retropelit tehty nimenomaan kyseiselle resoluutiolle. Myös Arcade-pelit soveltuvat tuolle kuvalle paremmin.

Käsikonsolit vaikuttavat nykyisellään olevan sen verran päteviä vehkeitä, että monella 150€ laitteellakin pyörisi esim. Dreamcastin tai GameCuben pelejä. Erityisesti on kiinnostanut uusimmista Anbernic RG Cube, jossa tuollainen suurehko neliönmallinen näyttö löytyy.

Mutta sitten lusikkansa soppaan heittää myös backbonen mobiilipeliohjain, jonka saa siis kytkettyä USB-C liittimellä suoraan omaan puhelimeen. Omasta android puhelimesta voi pyörittää myös RetroArchin kaltaista emulaattorikirjastoa, ja nopeasti testattuna tuokin toimii todella hyvin. Eli kannattaako tässä edes harkita käsikonsolia, jos tuollaisella mobiilipeliohjaimella saa myös pelattua?

Ehkä alan ymmärtää miksi Sony ei ole lähtenyt käsikonsoleihin Vitan jälkeen. Tarjontaa tuntuu riittävän ja uuden käsikonsolin pitäisi tuoda pöytään muutakin etua kuin raudan puolelta. Steam Deckin suurin hyöty on Steam-kirjasto, jos siis sellaista sattuu omistaa. Jos Sonyn käsikonsolilla pystyy pelaamaan PS4-pelejä moitteetta, ja käyttää olemassaolevaa kirjastoa, ehkä tuo voisi olla vielä olla harkitsemisen arvoinen ostos.

Ihan mielenkiintoista aikaa eletään käsikonsolimarkkinoilla!

Ilokseni huomasin, että tää mun kämänen pc pystyy jopa pyörittämään jotain ps2 pelejä pcsx2:n kanssa ja mulle ne oli ne tärkeimmät jotka jäi ihan oikealla raudalla kesken.
No one lives forever sisälsi niitä raivostuttavia hiiviskely tehtäviä joissa koko homma aloitetaan alusta jos joku näkee sut edes vilaukselta.
Nyt mulla on savestatet.
Samoin tenchu jäi heti alkuunsa kun mukavan hiiviskely tehtävän lopussa odottaa pomo jota vastaan on aina pakko tapella naamatusten ja se pystyi lyömään mut ilmaan ja pitämään siellä pistooleilla ampumalla kuin mikäkin dante kopio.
No nyt voin tallentaa ennen pomomatsia.
Juiced oli sitten sellainen joka ei toimi ja koko peli vaan stutteroi ja äänet pätkii ja rätisee jopa ihan natiivi resolla pelattuna.

Alunperin oletin ettei mikään toimi ja tarkoitus oli aktivoida dev mode series x:n kanssa ja laittaa emulaattori siihen. Nyt ei ole tarvetta.

Tälle ruskealle 8bitdo adapterille kyllä iso plussa.

8bit.jpg

Ostin tuon vuosia sitten jotta voin käyttää dualshock 4:sta switchin kanssa superbeat xonic rytmipelissä, koska sen pelaaminen ohjaimella jossa oli epäsymmetriset tatit oli yhtä painajaista.
Tuon jälkeen mä olen käyttänyt tuota playstation classicin, A500 minin ja PC:n kanssa.

Tänään opin että:

Vaikka PS2-muistikortteja ei voi käyttää PS1-pelien tallennusten luomiseen PS2:lla, voi PS1- ja PS2-muistikorttien välillä kuitenkin siirrellä tallennuksia mielin määrin. Eli riittää kun omistaa yhden PS1-muistikortin ja riittävästi tallennustilaa PS2-muistikorteilla, jonne säästettävät tallennukset voi sitten kopioida.

Etsin juuri varmaan puolisen tuntia mielestäni jossakin vaiheessa hankkimaani tyhjää PS1-muistikorttia sitä kuitenkaan löytämättä, vain huomatakseni lopulta, että eihän minun itse asiassa koskaan olisi sitäkään tarvinnut hankkia. :D

Reilut 20 vuotta PS2:lla pelaamista takana, mutta aina oppii uutta!

Ylös Bottom