Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Retron määritelmä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Radikus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Radikus

Member
Eli missä teidän mielestänne kulkee tämä raja että onko jokin retroa, mun mielestä se napsahtaa tällä hetkellä aika tarkasti siihen että N64 on viimeinen retrokone, ja seuraavana siihen alkaa tippumaan Dreamcast (Mutta ei todellakaan vielä).

Elikkäs yksi sukupolvi taaksepäin. Mielipiteitä? Niin usein tapellaan siitä että "Eihä toi oo retroa!11" :)

P.S. Oikeastaan DC:n voisi laskea retroksi sen "kuoleman" takia, eihän sillä ole sinänsä markkinoilla "mitään" menoa enää (Siis kyllähän orig. Gameboytakin vielä myydään, mutta ei se silti ole mielestäni kovin elossa).

Mukava nähdä että Retro-osaston myötä Radikus on saanut kirjoitettua sen toisen viestinsä tälle keskustelualueelle. Ja kolmannen ja neljännen...

Dreamcast on mielestäni konsolina mennyttä eli pidän sitä retrona mutta useimmat pelit eivät ole sen väsähtäneempiä kuin uutuuskonsolienkaan pelit. Eli Shenmuet sun muut eivät vielä nosta nostalgiankyyneleitä silmäkulmaan.

Retrohenkisyys on sitten toinen asia. Esimerkiksi juuri Shenmueissa on tätä vanhojen arcade-pelien ja sellaisten muodossa. Uusintajulkaisut (Pleikkarin Final Fantasyt nelosesta kutoseen) ja uuteen iskuun viritetyt vanhat pelit (GameCuben Resident Evil) ovat myös retrohenkisiä mutta eivät sinänsä retroa. En edes aloita puhumaan GBA:sta ;)

Siinä Radikus vetää oikeaan kohtaan rajan, että Dreamcastia vanhemmille konsoleille tehdyt pelit eivät pysty enää kilpailemaan nykypelien kanssa tasaväkisesti.

Tossa juuri eilen pelailin N64:sta ja ihan järkytyin että olikos se graffa niin törkeän suttuista, kyllä siitä on aikamoinen loikka Dreamcastiin jne.

Sanotaan, että kaikki Amigaa vanhempi.

Itse en välttämättä pidä edes Amigaa retrokoneena. Korkeentaan A1000 mallia.

Eli tuonne 80-l lle mennään.

Retro pitäisi jakaa oikeastaan ainakin kahteen eri alueeseen.

Uskon, että ihmisen oma ikä vaikuttaa hyvinkin paljon siihen, mikä kukin pitää retrona.

Jep, se ikä on varmasti suuri tekijä. Multa löytyy ikää 20v elikkäs olin "NES-sukupolvea"

Esim. mulle Colecovisionit sun muut on jo aivan "ääriretroa".

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Radikus
Jep, se ikä on varmasti suuri tekijä. Multa löytyy ikää 20v elikkäs olin "NES-sukupolvea"

Esim. mulle Colecovisionit sun muut on jo aivan "ääriretroa".

29v kolkuttaa ovella.. (13.11). Eli kun me istuimme perheen telkun edessä lattialla ja pelasimme videovuokraamosta kotiin kiikutetulla Atari2600/Colecovision/Vectrex konsolilla, sinä olit vielä masussa..:D

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan saintbert
Siinä Radikus vetää oikeaan kohtaan rajan, että Dreamcastia vanhemmille konsoleille tehdyt pelit eivät pysty enää kilpailemaan nykypelien kanssa tasaväkisesti.
Grafiikan / äänien puolella jäävät jälkeen, mutta eivät juuri muualla IMO.

Esim. nintendon Super Mariot hakkaavat vieläkin 99% tämän päivän platformereista ja Super Mario 64 hakkaa kaikki ;)

Mun mielestä retroa on kaikki ne laitteet joita ei enään valmisteta ja viimeistään silloin ne on retroaja kun niille ei julkaista uusia pelejä, eikä niitä saa uutena kaupasta. Alkuperäinen PS, on jo mun mielestä retro kone.

Sen suurempaa tietämystä asiasta, jaan itse sen näin. Eli aika ennen 8 bittisiä on muinaisretroilua (ja ne jotka tätä harrastaa, älkää pahastuko, en minä pidä teitä pölyyntyneinä jäänteinä historiasta :p). NES käynnistää mainstream-retroilukauden, ja viimeisimpänä PSX ja N64 pyöräyttivät käyntiin neo-retroilukauden.

Seuraavaksi neo-retroilijoiden joukkoon siirtynee DC-harrastajat. DC:n retroiluarvo on jo nyt selvästi kasvussa fanijoukon pienentyessä ja tiivistyessä. Retropiireissä on usein nähtävissä jonkinmoista perhehenkeä, kun harrastajamäärä on pienempi. DC:lle on kuitenkin vielä tänä vuonnakin tullut uusia pelejä (joskin vähän), niin vielä se ei retroilukonsolin statusta saa. Kuitenkin viimeistään seuraavan sukupolven valuessa markkinoille, luultavasti jo ensi vuoden aikana.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan NviperO
Sen suurempaa tietämystä asiasta, jaan itse sen näin. Eli aika ennen 8 bittisiä on muinaisretroilua (ja ne jotka tätä harrastaa, älkää pahastuko, en minä pidä teitä pölyyntyneinä jäänteinä historiasta :p). NES käynnistää mainstream-retroilukauden, ja viimeisimpänä PSX ja N64 pyöräyttivät käyntiin neo-retroilukauden.

http://www.fishpool.com/alternative-party/poster.gif

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slash80
Mun mielestä retroa on kaikki ne laitteet joita ei enään valmisteta ja viimeistään silloin ne on retroaja kun niille ei julkaista uusia pelejä, eikä niitä saa uutena kaupasta. Alkuperäinen PS, on jo mun mielestä retro kone.
Eikös tuossa ole pieni ristiriita? Siitä en tiedä tehdäänkö PSOneja enää (varmaankin tehdään, mutta en ole 100% varma), mutta koneita ja sen pelejä saa marketista vielä uutena. Tehdäänhän PSOnelle vielä aika aktiivisesti pelejäkin (tosin useimmat on lapsille suunnattuja lisenssipelejä à la Disney).

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Nem
Eikös tuossa ole pieni ristiriita? Siitä en tiedä tehdäänkö PSOneja enää (varmaankin tehdään, mutta en ole 100% varma), mutta koneita ja sen pelejä saa marketista vielä uutena. Tehdäänhän PSOnelle vielä aika aktiivisesti pelejäkin (tosin useimmat on lapsille suunnattuja lisenssipelejä à la Disney).
Slashi tarkoittaakin käsittääkseni sitä alkuperäistä muotoilua, ei "uutta" PSOnea pöljä. Ja oon kyllä samaa mieltä, orig. Playstation alkaa olla jo retro.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan FrankNyberg
Slashi tarkoittaakin käsittääkseni sitä alkuperäistä muotoilua, ei "uutta" PSOnea pöljä. Ja oon kyllä samaa mieltä, orig. Playstation alkaa olla jo retro.
D'oh.

Äh, unohdin tuon pikku-Pleikkarin...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slash80
Jeps. Sillon kun konetta ja pelejä ei enää saa muualta kuin divareista tai huuto.neteistä on kone siirtynyt retrokaudelle. Mä pistän 16-bittiset koneet ja sitä vanhemmat retroon ja uudemmat (esim. PSX, N64, DC) eivät vielä ole retroa.

Vaikka C64 olikin ensimmäinen pelikoneeni, luokittelisin C64:n just sinne muinaisempaa retroon :cool:

Mikähän on muuten retroilun tila joskus 100 vuoden päästä.

Itse kyllä jo puristan Super Mario Bros.-Carttiani haudan takan kylmässä kourassani, mutta siltikin.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Radikus
Mikähän on muuten retroilun tila joskus 100 vuoden päästä.

Niitä myydään antiikki liikeissä ja huutokaupoissa.

Ja pleikkarista tarkoitin juuri sitä vanhan vehkeen muotoilua, sitä ei enään valmisteta, eikä myydä uutena.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hege
Mitä niitä? Tarkoitatko pelejä ja laiteita?

Ei kun tuoleja, patsaita, kelloja, astioita ja kaikkee muuta antiikkia.

Siis tietysti pelejä ja laitteita, niistähän täällä on ollut vähän niin kuin puhe. Ja tuo oli sitten vähän, niin kuin zoukki.

Ylös Bottom