Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Retrostelut

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Kuten joku varmaan huomasikin, aloitimme tuolla etusivun puolella artikkelisarjan, jossa käsitellään jatkossa vähän vanhempaa tuotantoa. Ensimmäisenä rykäisynä kirjoittelin lyhköisen pohjustuksen, ja heti perään Jaakkimo tuotti muisteloa Sega Saturnille aikoinaan julkaistusta NIGHTS Into Dreamsista. Ja jotta ei liian vähällä päästettäisi sivuston vierailijoita, nauhoiteltiin tuossa vielä podcastikin aiheesta. Mukana eräs kauan kaivattu viskinpolttama suosikkiääni.

Eniveis, kun tämä nyt on meille tällainen lempiprojekti, niin luonnollisesti haluamme ottaa foorumin vielä retroilmiöön mukaan. Tässä ketjussa mainostetaan artikkeleita, joten luonnollisesti täällä saa käydä myös antamassa palautetta ja esittämässä ehdotuksia tuleviksi artikkelin aiheiksi. Tällä hetkellä aiheita on varastossa elokuulle asti, ja varmasti ominkin voimin saamme niitä ideoitua hamaan tulevaisuuteen, mutta eihän mekään nyt omin voimin kaikkea voida muistaa. Toiveiden tynnyrissä on tilaa.

Emme myöskään halua mustasukkaisesti vartioida tonttiamme, vaan jos joku on kovasti ihastunut johonkin historialliseen merkkiteokseen ja haluaa siitä ehdottomasti oman verbaalisen tuuletuksensa tuottaa, niin otamme mielellämme myös vierailevien tähtien kirjoituksia ihan etusivulle asti. Yhteyksiä joko minuun tai Jaakkoon. Priva toimii, joskus myös sähköposti (jyri.jokinen@konsolifin.net).

Pari ensimmäistä artikkelia:
Johdanto
NIGHTS into Dreams
 
Vastaus: Retrostelut

Tässäpä kiinnostava artikkelisarja kymmeniä vuosia konsoleilla pelanneelle, pitää lukea kaksi ekaa artikkelia illemmalla ajatuksen kera.
Pitäisiköhän sitä itsekin innostua raapustamaan jotain, epäilemättä monet meikäläisen ikilempparit (Goldeneye 007, Ocarina of Time, Super Mariot, Super Mario Kart jne. jne.) ovat toimituksessakin tulleet jo valituiksi kirjoittajineen, mutta katsotaan jos innostun ilmottautumaan siitä huolimatta :p
Anyhow odotan innolla mitä sarja tuo tullessaan, hieno homma!
 
Vastaus: Retrostelut

Jee uus casti. Ihan jees, turhan lyhyt vaan. Näitä lisää. Ja tuhomursukin mukana, hienoa!
 
Vastaus: Retrostelut

Jee uus casti. Ihan jees, turhan lyhyt vaan. Näitä lisää. Ja tuhomursukin mukana, hienoa!

Hmh, mä kyllä ihan vakavissani meinasin, että tämä saadaan puristettua puoleen tuntiin, mutta kun meni yleiseksi jauhannaksi retrosarjasta, niin tuli pakostikin vähän pidempi. Jatkossa aion ihan tarkoituksella pitää nämä ytimekkäinä ja fokusoituneina paketteina. Joskus huhtikuun aikaan varmaan alan lämmitellä sitä perinteisempää cast-formaattia, joten silloin voitte joutua kestämään jotain kolmen tunnin mammuttejakin...
 
Vastaus: Retrostelut

Ihan mukava oli hölistä menemään, ja vielä aiheesta joka oli lähellä syäntä. Kyllähän näihin mieluusti osallistuu, jos Oulun murre ei ihmisiä liikaa häiritte.
 
Vastaus: Retrostelut

Kyllä oli outo hetki, kun päivitin podcast-listan uusimpia jaksoja ja olikin uusi jakso KonsoliFin:n podcastia tullut. Hyvä ja asiallinen jakso ja tätä kuuntelee mielellään jatkossakin.

Kai teillä on Doom jo lukittuna aiheeksi? Vaikka aiheena se onkin ehkä kliseinen, niin se on pelinä kestänyt aikaa erittäin hyvin. Oli todella suuri yllätys miten hyvä peli se edelleen on, kun tuli kolme ekaa episodea pelattua läpi tuossa vähän aikaa sitten. En ole muutamaa parin minuutin kokeilua lukuunottamatta kokeillut kyseistä peliä sitten 90-luvun ja edelleen kaappasi mukaansa.
 
Vastaus: Retrostelut

On myönnettävä, että tämä retrolinja osuu ainakin minulle hyvinkin lähelle maalia, varsinkin kun olen viimeisen parin vuoden aikana pelannut kovin vähän uusia pelejä. Myös alle tunnin tiivis paketti on ihan sopiva kesto, kun aihepiiri on varsin tarkasti rajattu eikä tangenteille eksytä liikaa. Ajoituskin on vallan erinomainen, tarkoituksella tai ei, juuri viime viikolla oli perinteinen Awesome Games Done Quick speedrun-maraton, jonka aikana pelattiin läpi toistasataa pääasiassa retrompaa peliä ja siinä sivussa kerättiin toista miljoonaa dollaria hyväntekeväisyyteen. Hämmentävää, miten fanit löytävät edelleen uusia temppuja peleistä, joita on hakattu tauotta vuosikymmeniä.

Puhuttu lista juttusarjaan suunnitelluista peleistä lienee ylläpidon hyppysissä kun en onnistunut sellaista pienellä ihmettelyllä löytämään, mutta olen tarvittaessa vapaaehtoinen keskustelemaan ja miksei kirjoittamaankin joistakin itselleni erityisen tärkeistä vähän vanhemmista peleistä tai pelisarjoista. Tällaisia voisivat olla esimerkiksi Boulder Dash (1984), Knightmare II: Maze of Galious (1987), suosikkipelini Dungeon Master (1987) ja Chaos Strikes Back (1989), Warhead (1989), System Shock (1994), Chrono Trigger (1995), sekä koko Metroid-sarja, erityisesti sen kirkkaimmat helmet Super Metroid (1994) ja Metroid Prime (2002).

Sitten muutama sananen jakson puheenaiheista.

Ette ole ainoita Suomen Saturn-omistajia, tosin myönnettäköön että oma lähinnä kokoelman jatkeeksi halvalla ostettu konsolini ei ole ollut virroissa kuin kokeillessani sen toimintaa. Saturn suunniteltiin äärimmäiseksi 2D-laitteeksi ajan kolikkopelien henkeen, mutta tuli hieman huonolla ajoituksella juuri kun 3D alkoi tehdä maihinnousuaan. Sen 3D-ominaisuudet olivat osittain reaktio Playstationin julkistukseen. Siksi Saturn olisi täydellinen laite 2D-mätkintöihin tai -räiskintöihin, mutta ontuu 3D:nsä kanssa. Laite jäi väliinputoajaksi Segankin siirtäessä monia kunnianhimoisempia alunperin Saturnille tehtyjä pelejä (esim. Shenmue ja Sonic Adventure) Dreamcastille, joka tuli vain neljä vuotta Saturnin jälkeen.

Ultima IX oli se klassisten ultimoiden outolintu, joka on täysin erilainen kuin sarjan pidetyimmät osat IV-VII. Kyseessä lienee sarjan vihatuin peli, ja on jäänyt mieleen miten arvosteluissakin puhuttiin avatarin arvolle sopimattomasta tasohyppelystä. Pelin kehitys oli sekavaa ja se meni juonta myöten uusiksi useaan otteeseen. Heikko vastaanotto käytännössä tappoi koko Ultima-sarjan, eikä nimellä ole sen jälkeen tullut ensimmäistäkään uutta peliä.

Vanhojen pelien kokeileminen ilman nostalgian avitusta voi olla kyllä haastavaa. Muutama vuosi sitten yritin ihan tosissani pelata legendaarista alkuperäistä Ufo/X-COMia, joka aikanaan jäi kokematta. Peli sinänsä vaikutti kiinnostavalta, mutta sen ankean käyttöliittymän kanssa en yksinkertaisesti tullut toimeen. Kaikenlaisten näppäinoikoteiden täydellinen puute hiirivetoisessa pelissä sai luovuttamaan nopeasti.
 
Vastaus: Retrostelut

Puhuttu lista juttusarjaan suunnitelluista peleistä lienee ylläpidon hyppysissä kun en onnistunut sellaista pienellä ihmettelyllä löytämään, mutta olen tarvittaessa vapaaehtoinen keskustelemaan ja miksei kirjoittamaankin joistakin itselleni erityisen tärkeistä vähän vanhemmista peleistä tai pelisarjoista.

Tätä emme paljastelleet ihan yllätysmomentin vuoksi :) Sen voin sanoa, että luettelemistasi peleistä Metroid Prime -juttua on tulossa, muutoin anna mennä vaan kirjoitellen!
 
Vastaus: Retrostelut

Pakko linkata tännekin vuoden kulttuuriteko. Joku ripannut jos ei kaikkia, niin liki jokaisen Tilt-jakson vuosilta 1998-2003. Nämä siis aitoja oikeita Jaana Pelkosen juontamia Tilt jaksoja!

YouTube
 
Vastaus: Retrostelut

Pakko linkata tännekin vuoden kulttuuriteko. Joku ripannut jos ei kaikkia, niin liki jokaisen Tilt-jakson vuosilta 1998-2003. Nämä siis aitoja oikeita Jaana Pelkosen juontamia Tilt jaksoja!

YouTube

Jaana Pelkonen on kyllä mimmi melkonen!

Tavallaan kulttuuriteko kai tämäkin, toinen retrocast on kuunneltavissa, jos ette huomanneet vielä:
http://www.konsolifin.net/podcast/konsolifin-retrocast-002-betrayal-krondor

Aiheena tosiaan Betrayal at Krondor. Ja parin viikon päästä tulee juttua Metroid Primesta!
 
Vastaus: Retrostelut

Ihan mielenkiintoinen, en ollut kuullutkaan tuollaisesta pelistä.

1st vs 3rd person samaistumiskeskustelusta tuli mieleen Deadspace 1, jossa Isaacin puhumattomuus yhdistettynä hologrammipuheyhteyteen sai aikaan mielestäni sen, että tunsi itse seikkailevansa maailmassa, eikä ollut vain sivustaseuraajana katsomassa Isaacin seikkailua. Eli puhumattomuus oli mielestäni erittäin hyvä juttu kyseisessä pelissä ja todisti sen, että myös third personissa tuo voi toimia.

Hienoa, että Primestä seuraavaksi! Yksi parhaita pelejä koskaan.
 
Vastaus: Retrostelut

Minulle Krondor on ollut ehkä tutuin siitä, että joskus vuonna nakkisota se oli ensimmäisiä virallisesti ja laillisesti ilmaiseksi jaettuja pelejä, silloin tuloillaan olleen jatko-osan markkinointina. Itse peliä ei ole silti koskaan tullut kokeiltua.

Mieleenpainuvimpia manuaalikokemuksia peleissä on ollut Ultimoiden (IV ja V) pelaaminen kaverin kanssa, kun loitsujen tarpeitakaan ei missään ollut siististi taulukoitu, vaan ne olivat erillisessä loitsukirjassa osana loitsujen kuvausten leipätekstiä. Yksi pelasi ja toinen luki manuaalia. Ennen wanhaan pelien manuaaleissa oli myös usein esim. pieniä novelleja kertomassa tarinaa, varsinkin kun pelien oma tarinankerronta saattoi olla melko kevyttä ja pintapuolista. Pelilaatikot olivat isoja pahvilaatikoita, ja painoivat paljon kun sisällä oli ties mitä näppäinlayoutteja, kankaalle painettuja karttoja ja useaita kirjoja. Kaikki pelit tuntuivat samalta kuin nykyiset spesiaaliversiot, joissa tulee mukana kirjoja ja levyjä.

Viime vuosilta hyvänä esimerkkinä toimivasta peliin sisällytetystä lisätekstistä on mielestäni Mass Effectien Codex. Sitä ei ole alkuunkaan pakko lukea, mutta se syventää maailmaa huomattavasti kertoen paljon lisää teknologiasta ja eri lajeista.
 
Vastaus: Retrostelut

Minulle Krondor on ollut ehkä tutuin siitä, että joskus vuonna nakkisota se oli ensimmäisiä virallisesti ja laillisesti ilmaiseksi jaettuja pelejä, silloin tuloillaan olleen jatko-osan markkinointina. Itse peliä ei ole silti koskaan tullut kokeiltua.

Digijakelussa on se etu, että se mahdollistaa "long tailin" kustannustehokkaan hyödyntämisen, ja Krondor on tästäkin hyvä esimerkki. Itse nimittäin olen kadottanut jo kauan sitten pelin asennuskorput (eikä nykykoneessa ole luonnollisesti edes korppuasemaa), mutta GOG.com tarjosi Krondoria sekä sen jatko-osaa yhteensä jollain alle kympillä. Eipä ollut vaikea ostopäätös. Mukana tuli myös PDF-versio manuskasta.

Mutta parasta oikeastaan oli se, että Dosboxin konffaamiseen ei tarvinnut itse käyttää aikaa lainkaan, koska GOG oli paketoinut kaiken valmiiksi. Pelkkä ikonin klikkaus riitti.

Se vähän ihmetyttää, että miksi ihan kaikki muinaiset PC-pelit eivät löydy GOG:sta. Vaikka aika helposti kultaakin muistot, olisin muutaman pelin kohdalla (esim. Mechwarrior 2 ja No One Lives Forever) valmis ottamaan riskin.
 
Vastaus: Retrostelut

Muistaako kukaan tämän vanhan pc pelin nimeä. Muistan pelin tapahtumat todella kirkkaasti, mutta nimi on päässyt kokonaan unohtumaan ja olisi kova halu päästä pelaamaan tuota peliä vielä. Elikkäs pelissä seikkailtiin metsässä ensimmäisessä persoonassa ja uuteen paikkaan liikuttiin aina painamalla jotain polkua. Alussa mentiin oravan puumajaan pelaamaan jotain pähkinäpeliä. Pelissä ratkottiin erilaisia pulmia. Muistan, että siinä mm. piti rakentaa jollekkin lapselle puuhevonen, muututtiin muurahaisen kokoiseksi ja vaihdettiin aina muurahaisasun väriä kun tuli vartia vastaan, tehtiin joku sieni pulmapeli keijuille, autettiin merenneitoja jossain ja aikas lopussa oli vielä silloin pelottava lohikäärme ja koko metsä oli punainen :D Pelasin peliä siis joskus yli 10 vuotta sitten. Jos joku muistaa ja tetää nimen niin kiitos!
 
Vastaus: Retrostelut

Pakko linkata tännekin vuoden kulttuuriteko. Joku ripannut jos ei kaikkia, niin liki jokaisen Tilt-jakson vuosilta 1998-2003. Nämä siis aitoja oikeita Jaana Pelkosen juontamia Tilt jaksoja!

YouTube

Itselläni on monta vhs kasetillista vanhoja Tilttejä nauhalla. 1998 vuoden jaksoja ei ole kauhean montaa muistaakseni.
 
Vastaus: Retrostelut

Se vähän ihmetyttää, että miksi ihan kaikki muinaiset PC-pelit eivät löydy GOG:sta. Vaikka aika helposti kultaakin muistot, olisin muutaman pelin kohdalla (esim. Mechwarrior 2 ja No One Lives Forever) valmis ottamaan riskin.

Lisenssit?

Itselläni on monta vhs kasetillista vanhoja Tilttejä nauhalla. 1998 vuoden jaksoja ei ole kauhean montaa muistaakseni.

Niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinn......?
 
Ylös Bottom