Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Returnal - Sinivalkoista räiskintää

Onko kotimaisuus sinulle myyntivaltti?

  • Kyllä, lippu salkoon ja torille!

    Äänet: 45 36,6%
  • Ei

    Äänet: 66 53,7%
  • En osaa sanoa

    Äänet: 12 9,8%

  • Äänestäjiä yhteensä
    123
Mutta luonnollisesti jokaisella on erilaiset rutiininsa pelailuun niin siinä mielessä ei Returnal välttämättä helpoksi hommaa tee, kun pelien välillä hyppiminen ei onnistukaan. Virhearvio deveiltä tämän tallentamisen poisjättäminen, mutta rehellisyyden nimissä silti sanottava, että jos peli yhtään koukuttaa ja kiinnostaa nähdä kokonaisuudessaan, niin ei sen urakan pitäisi myöskään kaatua tähän tallennus-ongelmaan. Harmi jos on jäänyt sillä pelin jälkimmäinen puolikas on päräyttävän hyvä!
En minä olekaan väittänyt että pelin pelaaminen olisi kokonaan pois suljettu jo sitä haluaa pelata mutta siinä missä vaikkapa isompia roolipelijärkäleitä säästelee "parempaan aikaan" niin tämänkin suhteen täytyy ottaa huomioon pelin tallennussysteemin vaatimat asiat. Joillekin se ei tuota mitään muutoksia elämään ja jotkut jättävät pelin jopa ostamatta jos eivät koe että haluavat tai voivat asioitaan säätää yhtä peliä varten.

Itsehän tosiaan tämän todellakin aion jossain vaiheessa ostaa, nyt vain on muuta sen verran kesken ja PS5:kin oli huollossa, joten tämä on jäänyt hankkimatta.

Ihan yleisellä tasolla olen siis ottanut kantaa tähän asiaan enkä omasta tilanteestani vaikka toki siitäkin olen silti maininnut.
 
Palasin Returnalin pariin tauon jälkeen. Heti ensitöikseni otin kolmosbiomin drooneilta pataan, mutta hauskaa oli. Mahtavat äänitehosteet edelleen.
 
Vuoden PS5 peli ja yksi kaikkien aikojen parhaista 3person peleistä!

Vihdoinki pääsin kokeilemaan PS5-ohjainta ja todellista Next-Gen peliä. Returnal pelattavuus hipoo täydellisyyttä varsinkin 3person genressä. Audiovisuaalisesti en ole nähnyt mitään vastaavaa. Maailma on upea, jännittävä sci-fi-maailma, jossa riittää todella paljon tutkittavaa. Yksityiskohtien määrä on loputon: tuuli, sade, kasvillisuus, piirtoetäisyys, erilaista tekstuuria ja valoefektejä on joka lähtöön. Valaistus ja varjot luovat tunnelmaa.

Pelin menut ovat niin ikään upeat ja yksityiskohtaiset. On aseita, varusteita, puku, tietokanta ja vaikka mitä säädettävää. Peli myös auttaa uusien ominaisuuksien / pelimekaniikoiden opettelussa lyhyiden videoiden avulla. Tekstit saa suomen kielellä. En tosiaan päässyt vielä ekaa Biomea (maailmaa) läpi, mutta se ei haitannut, sillä aina kun minut listittiin, niin heräsin uudestaan ja maailma oli muuttunut layoutiltaan.

Aseissa on potkua ihan pistoolista lähtien ja ainakin itse pidän PS5-ohjaimesta todella. On värinää ja erilaista tasoa liipasimissa. Pelasin peliä LG OLED CX teeveellä ja äänet KEFfin huippu kajareista ja subbarista. Kokeilin myös pleikan omia noin 100 € kuulokkeita. Niilläkin kuulosti mahtavalta.

Yllätyin Returnalissa eniten siitä kuinka paljon pelissä on tutkittavaa ja sellaisia salaisuuksia. Pelaaminen ei ainakaan itselle ollut vaikeaa mitä tulee hyppimiseen, syöksyyn ja syöksy hyppyihin taikka taisteluihin. Vähän suuremmat vastukset saattavat tulla agressiivisesti päälle ja yllättäen, mutta toisaalta jos keskittyy kuuntelemaan maailman ääniä, niin siitä on suuri apu.

Tulikärpäset pörräävät ympärillä, hahmon puku on tosi tyylikäs sekin. Jos kuolee osa asioista jää. Toki en päässyt vielä ekasta maailmasta eteenpäin, joten en osaa sanoa tallentamisesta. Pelisessio kesti noin 6-7 tuntia. Olin koukussa käytännössä ekan 3 minuutin jälkeen. Vaikea ymmärtää että Suomessa tehdään jotain näin uskomattoman siistiä. Pelattavuus on hiottu äärimmäisyyksiin, mutta sen lisäksi saa sellaista audiovisuaalista tykitystä 60 fps ja 4K. HDR taikoo sellaisen värimaailman ettei voi kuin nöyränä kumartaa upean alien maailman edessä.

Monesti tuli elokuva Prometheus mieleen. Hyvällä tavalla. Oman PS5 konsolin saan ehkä joskus 2022. Tämä tulee hankittua saman tien diginä.
 
Nyt olen keksinyt kolmosbiomissa sellaisen kikan, jos tulee vastaan hyppyrin jälkeen aukeama, hyppää hyppyristä ensin eteenpäin mutta ennen laskeutumista syöksy syöksynapilla taaksepäin hyppyrin päälle. Jos aukealle ilmestyy robottikoiria, niin ne eivät pääse pelaajaan kiinni vaan ne on helppo ampua kaukaa.

Kolmosbiomissa olen nyt kuollut usein lähellä karttaan merkittyä pistettä muumioon, joka tekee musta viidessä sekunnissa hakkelusta. Sillä on varustuksena koukku, jolla se pystyy vetämään mut itsensä luo.
 
Viimeksi muokattu:
Okei, nyt mulla on viisi datakuutiota kerättynä, enempää niitä ei voi kerätä ellei pääse kolmosbiomissa eteenpäin.

Mulla oli sijoitus päivän haasteessa 6/200!
 
Viimeksi muokattu:
Nyt meni päivän haaste hyvin. Sijoitus oli 7/188. Pääsin melkein maaliin saakka, hävisin konekivääritornille. Varsinainen runi tämän jälkeen meni ihan läskiksi. Hävisin perushirviölle ykkösbiomissa.
 
Nyt pääsin kaksi kertaa peräkkäin tappelemaan kolmosbiomin pomoa vastaan. Toisen kerran tulin henkiinherätyslaitteen kautta ja molemmilla kerroilla pääsin kakkosvaiheeseen.
 
PS5-pelipäivityksiä seuraava ProsperoPatches-palvelu on jo lisännyt Returnalin 2.00-päivityksen tietokantaansa. Vielä kuitenkaan oma versioni ei ko. päivitystä löytänyt. Versionumerohyppäys kielii kuitenkin isommista muutoksista. Jokohan nyt saataisiin parempi tallennusjärjestelmä?

 
PS5-pelipäivityksiä seuraava ProsperoPatches-palvelu on jo lisännyt Returnalin 2.00-päivityksen tietokantaansa. Vielä kuitenkaan oma versioni ei ko. päivitystä löytänyt. Versionumerohyppäys kielii kuitenkin isommista muutoksista. Jokohan nyt saataisiin parempi tallennusjärjestelmä?

Pidetään peukut pystyssä tämän osalta. Olisi kyllä jo aikakin. :)
 
Tuosta oli kyllä sen verran täälläkin "keskustelua" että olisi varmasti ihan hyvä että tulisi se paranneltu tallennusjärjestelmä. Mitäänhän se ei pelistä muuta mutta mahdollistaa vain helpomman pelaamisen kun ei tarvitse raivata peliaikaa jo yhtäkin sessiota varten.
 
En ole nähnyt tästä paljoa mainintoja, mutta kun on kerran päässyt pomotappeluun kolmosbiomissa, kolmosbiomiin aukeaa pysyvästi silta, joka oikaisee ihan sikana! Muumiotappeluun joutuu edelleen, sillä kiivetessä pomon torniin joutuu kohtaamaan muumion. Ainakaan enää en panikoi niin pahasti että mikä tuo on? Nyt pääsin pomotappelun kolmanteen vaiheeseen.
 
En ole nähnyt tästä paljoa mainintoja, mutta kun on kerran päässyt pomotappeluun kolmosbiomissa, kolmosbiomiin aukeaa pysyvästi silta, joka oikaisee ihan sikana! Muumiotappeluun joutuu edelleen, sillä kiivetessä pomon torniin joutuu kohtaamaan muumion. Ainakaan enää en panikoi niin pahasti että mikä tuo on? Nyt pääsin pomotappelun kolmanteen vaiheeseen.
Jotenkin tuntuu että se on sen oikotien kanssakin ihan sikapitkä matka pomolle. :D Etenkin jos sattuu drone-RNG ja sopivan p*ska ase nii takkiin tulee. Se pomo onkin yllättävän helppo loppujen lopuksi kun tietää mitä se tekee missäkin vaiheessa. Tsemppiä siihen! ;)
 
Tilannekatsaus - 67 kuolemaa, 50 tuntia pelattu.
Merkittävää edistystä tapahtunut - pääsin kolmannen biomin läpi ja nyt pääsin neljännen biomin pomon kolmanteen vaiheeseen.

Kolmosbiomissa oli sellaista bugia, että audiolokit olivat loppua kohti mykkiä. Neljänteen biomiin pääsyäni niistä alkoi taas kuulumaan puhetta.
 
Onko porukalle tuttu elokuva: Prometheus? Mielestäni Returnal on erittäin onnistuneesti ottanut vaikutteita mm. tosta elokuvasta. Itselle oli yllätys kuinka paljon saa tutkia ja etsiä, kuinka paljon on kaikkea. Ehdottomasti vuoden peli. Voikun oma PS5 tulisi jo.
 
Onko porukalle tuttu elokuva: Prometheus? Mielestäni Returnal on erittäin onnistuneesti ottanut vaikutteita mm. tosta elokuvasta. Itselle oli yllätys kuinka paljon saa tutkia ja etsiä, kuinka paljon on kaikkea. Ehdottomasti vuoden peli. Voikun oma PS5 tulisi jo.
Pelissä on kyllä selviä vaikutteita teoksista kuten Aliens, Prometheus ja Abyss. Oikeastaan koko peli on täynnä kunnianosoitusta Lovecraft-tyyliselle maailmalle.

Hieno peli oli tämä. Toivottavasti jatkoa saadaan joko DLC:n tai lisäosan muodossa. Selene oli mielestäni onnistunut ja ennenkaikkea virkistävä tuulahdus mitä tulee videopelimaailman päähahmoihin. Selenen koettelemukset pelissä muistuttivat etäisesti loistavan Hellbladen Senuaa ja se on vain hyvä asia se. :)
 
Kas, ovi nelosbiomin pomon tyrmään pysyy avattua, jahka lukon on kerran saanut auki.
 
Sijoituksia nelosbiomin päivän haasteissa:
biomi 1: 26/36
biomi 1: 10/50
biomi 3: 3/45
Ekaa kertaa pääsin pelaamaan kolmosbiomia päivän haasteena. Varustuksena oli raketinheitin, joka ampuu sarjalla ja bonusvahinko melkein tapissa. Tuplamuumioista ei ollut oikein vastusta tuolle varustukselle. Ei ole hirveästi pelaajia nelosbiomin päivän haasteissa. Nelosbiomin pomon kolmanteen vaiheeseen jäi sentti terveyttä jäljelle. Pahus.
 
Ylös Bottom