Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Returnal - Sinivalkoista räiskintää

Onko kotimaisuus sinulle myyntivaltti?

  • Kyllä, lippu salkoon ja torille!

    Äänet: 45 36,6%
  • Ei

    Äänet: 66 53,7%
  • En osaa sanoa

    Äänet: 12 9,8%

  • Äänestäjiä yhteensä
    123
Aluksi Returnal oli minulle geneerinen räiskintäpeli, mutta mitä enemmän materiaalia on tullut, sitä kiinnostavemmaksi peli on muuttunut. Housemarquen aiemmat pelit ovat jättäneet kylmäksi, joten toivon jo ihan suomalaisuuden takia, että tämä peli räjäyttää potin ja Housemarque olisi rinnastettavissa Remedyn kanssa. En edelleenkään usko, että tämä on mikään "vuoden peli", mutta tarvitseeko jokaisen pelin ollakseen sitä? No ei.
 
Kotakun mietteitä. Kohtahan se on tällä niin nähdään onko pelistä mihinkään, kuulostaa ainakin mielenkiintoiselta.

 
Vasta pari tuntia ehditty pelaamaan arviokoodia, mutta alun perusteella aiheuttaa oikeastaan pelkästään positiivisia tuntemuksia. Maailmassa ja kerronnassa on mukavasti mystiikkaa, vaikka jutun juoni (eli kuolemien + uudelleen syntymisten merkitys) tehdään hyvin nopeasti selväksi, ja taustoja paljastellaan lähinnä äänitallenteiden kautta. Jollain (hyvällä) tapaa ensitunneista tulee mieleen jopa Controlin rytmitys – ja pahalla tapaa sen kartta. :D

Trailereiden ja etenkin kehittäjän historian perusteella odotin heti alkuun enemmän ylilyötyä räiskintää, mutta myös tutkimiselle annetaan tilaa. Veikkaan kuitenkin, että mitä pidemmälle matka etenee, niin sitä enemmän aseet laulavat. Nopeatempoinen taistelu ei anna mahdollisuuksia huokailla nurkan takana, vaan mittelöissä luotetaan väistöihin rakettirepun avulla sekä tiukkaan vastatuleen.

Taistelumekaniikka toimii erinomaisesti, ja mittelöt näyttävät komealta etenkin valaistusefektien ansiosta. Taistoissa saa olla aina tarkkana. Ainakin omaan taitotasoon nykyinen haastavuus istuu mainiosti. Hampaita ei tarvitse kiristellä turhautumisen vuoksi, mutta viimeistään valinnaisissa ”kostomatseissa” verta kyllä saa kerjäämällä nenästään. Kontrollit toimivat erinomaisesti, ja Dual Sensen ominaisuuksia hyödynnetään hienosti.

Mukava myös huomata, että roguelike luonteestaan huolimatta seikkailu tuntuu edistyvän koko ajan kuin vaivihkaa, vaikka kuolema korjaakin toisinaan. Toivottavasti tämä elementti pysyy läsnä loppuun saakka.

Siinä ekat fiilikset ajatuksenvirtana. Lisää sitten arvostelussa, kunhan tunteja kerätty kosolti lisää. Joka tapauksessa peli tuntuu todella hiotulta jo nyt, ilman teknisiä ongelmia, mikä on nykyään harmittavan harvinaista. Pisteet myös siitä.
 
Vaikuttaa kyllä niin lupaavalta, että lähti ennakkotilaukseen Powerilta hintaan 64,90.
Kiinnostaa kyllä itseänikin toistaiseksi varsin paljon. Odottelen kuitenkin ensimmäisiin arvosteluihin asti, mutta jos sieltä yli 80 pisteen arvosteluja näyttäisi pääsääntöisesti tulevan, niin käyn tuosta reilun kilometrin päässä olevasta Gigantista hakemassa fyysisen kappaleen, kun pelin näyttäisi Gigantistakin saavan fyysisenä kohtuullisempaan hintaan.
 
IGN oli laittanut Youtubeen pelin ekat 17 minuuttia ja pakko myöntää, että kiinnostus tätä kohtaan nousi hieman, niin eiköhän tämä joskus tule ostettua :)
 
IGN oli laittanut Youtubeen pelin ekat 17 minuuttia ja pakko myöntää, että kiinnostus tätä kohtaan nousi hieman, niin eiköhän tämä joskus tule ostettua :)
SkillUp on myöskin jo aika mukavasti kehunut peliä omassa preview-videossaan. Ja näyttää kyllä kieltämättä todella hyvältä. Pahus, kun tavallaan tässä olisi myös upean co-opin ainekset, mutta ehkä jotain sellaistakin nähdään vielä myöhemmin Housemarquelta tämän rungon pohjalta. Kyllä tämä alkaa näyttää koko ajan todennäköisemmältä day one-hankinnalta itselleni.

 
En kyllä vielä osaa sanoa että kolahtaako tämäntyyppinen peli itselle, pitää odotella arvosteluja että saa kokonaiskuvan.

Teknisesti tämä vaikuttaa olevan hyvällä mallilla.
 
Pelin koko ja pre-load alkaa tänään.


Tuo koko sinänsä kertoo, että todellakin on kyseessä kunnon AAA-tuotantoarvojen peli, johon on satsattu paljon myös visuaalisesti (toki tämä on ollut jo videoista nähtävissä).

Todennäköisesti sisältöäkin riittää mukavasti tuollaisella ohjelmallisella koolla. Kyllä tässä on todennäköisesti kova peli kohtapuolin käsissä. Hyvä Housemarque ja Suomi! :)
 
Jotenkin odotin maltillisemman kokoista peliä. Koko ajan ollut sellainen fiilis että tämä olisi jollain tapaa pienempi peli.

Lienen ollut väärässä.
 
Kyllähän peliä paljon hehkutetaan, jos arvostelut ylittää 90 pinnaa niin ostoon lähtee. Genre on kuitenkin niin vieras ettei viitsi lähteä ostamaan vaan ihan hyvää peliä.




Tuli katsottua sieltä täältä ihan kunnon gameplaytä, Cohh sai pelata 45 min demo pätkän peliä ja rakastui välittömästi.

Tämä peli on todella upean näköinen, äänimaailma on häkellyttävän upea ja pelaaminen näyttää hauskalta. Siihen päälle vielä Dualsense ominaisuudet ja loistava ääninäyttely. Tässä voi olla Housemarquen ensimmäinen todellatodella hyvä peli.

 
Viimeksi muokattu:
Nex Machina on moderni mestariteos millä tahansa mittapuulla. Muita Housen pelejä kohtaan ymmärrän kritiikkiä tietyiltä kanteilta, vaikka omalla kohdalla moni heidän pelinsä menee top100 listalleni kautta aikain pelejä luetellessa. Nex Machina on kuitenkin Tetriksen kaltaista täydellisyyttä omassa genressään ja joku ei siitä välttämättä pidä, mutta se on silti mestariteos.
 
Vaikea on löytää sellaista tahoa joka tätä dumaisi, aika huikeeta. Mahtava homma Housemarquelle! Sen osoittaa ennakkomyynnitkin, amazon saksan ja UK listaykkösenä on Returnal. Olisi mielenkiintoista tietää lukuja missä mennään ennakkomyynneissä...

Yhden ainoan kerran olen pettynyt hypeen, Metal Gear Solid V. Pelihän nautti yli 90 pinnan arvosteluja, mutta eihän kukaan täysijärkinen voi pitää tuota peliä sen arvoisena.
 
Vaikea on löytää sellaista tahoa joka tätä dumaisi, aika huikeeta. Mahtava homma Housemarquelle! Sen osoittaa ennakkomyynnitkin, amazon saksan ja UK listaykkösenä on Returnal. Olisi mielenkiintoista tietää lukuja missä mennään ennakkomyynneissä...

Yhden ainoan kerran olen pettynyt hypeen, Metal Gear Solid V. Pelihän nautti yli 90 pinnan arvosteluja, mutta eihän kukaan täysijärkinen voi pitää tuota peliä sen arvoisena.
Kai en ole sitten täysjärkinen, kun pidän peliä kevyesti sarjan parhaana osana. Tuli pelattua sitä yli 200h ja tuo on omalla kohdalla kovimpia lukuja mitä olen yksinpeliä missään pelissä pelannut edellä ehkä vain BOTW ja uusi Hitman trilogia kokonaisuudessaan. Että todellakin oli pisteidensä arvoinen ja ainut valituksen aihe pelistä oli tarina joka jotenkin vähä lässähti lopussa varsinkin.

Mutta jos jotain aiheestakin niin kyllähän tuo on selvästi enemmän nyt ruvennut Returnalkin kiinnostamaan vaikka aluksi oli sellainen fiilis, että voiko olla täysihintaisen pelin arvoinen (ainakaan 80e). Mutta kyllähän nuo previkat on ollut kauttaaltaan niin positiivisiä ja niistä on saanut paljon paremman kuvan pelistä, että eiköhän tuo tule perjantaina lyötyä lataukseen jos ei ihmeitä tapahdu.
 
Tässä pelissä tökkii tuo yhden previewin maininta tuosta että aina kuolon korjatessa joutuu alkuun olipa missä kentässä menossa tahansa, tämä häiritsi tuota previewin tekijääkin.
Sama sitten että ao. tilanteesta lähdetään tyhjin käsin.. mahtaa ahdistaa loppupäässä että pitää juosta joko 6 kenttää läpi kun kuoli vikassa..vaikka kuin avautuisi lyhempiä reittejä.
Tämän käsityksen siis sain, tiedä sitten onko tosiaan noin tyhmästi.. ja ei, älkää mainitko että rogue sitä ja tätä.. peli on peli, tyhmiä logiikoita ei hyväksytä.
 
Tässä pelissä tökkii tuo yhden previewin maininta tuosta että aina kuolon korjatessa joutuu alkuun olipa missä kentässä menossa tahansa, tämä häiritsi tuota previewin tekijääkin.
Sama sitten että ao. tilanteesta lähdetään tyhjin käsin.. mahtaa ahdistaa loppupäässä että pitää juosta joko 6 kenttää läpi kun kuoli vikassa..vaikka kuin avautuisi lyhempiä reittejä.
Tämän käsityksen siis sain, tiedä sitten onko tosiaan noin tyhmästi.. ja ei, älkää mainitko että rogue sitä ja tätä.. peli on peli, tyhmiä logiikoita ei hyväksytä.
Ymmärrän toisaalta pointtisi. Pahimmillaan noin rakennettu peli voi olla todella turhauttava, ja siitä syystä olen itsekin harvoja roguelike-pelejä jaksanut kovin pitkään pelata. Toisaalta, jos oikoreitit on todella fiksusti rakennettu ja pelimaailmaan jää kuitenkin aina ”jälki” tehdyistä asioista, niin kyllä tuo kuvio sitten kuitenkin voi myös toimia - hieman vaikka Demon’s Soulsin tapaan. Toki peli saattaa olla aika armoton, eikä siinä tapauksessa ole välttämättä ihan kaikkien mieleen. Toistaiseksi olen kuitenkin luottavainen sen osalta, että tähän tuo konsepti on rakennettu hyvin toimivaksi - ainakin Soulsborne peleistä pitäneille.
 
Tässä pelissä tökkii tuo yhden previewin maininta tuosta että aina kuolon korjatessa joutuu alkuun olipa missä kentässä menossa tahansa, tämä häiritsi tuota previewin tekijääkin.
Sama sitten että ao. tilanteesta lähdetään tyhjin käsin.. mahtaa ahdistaa loppupäässä että pitää juosta joko 6 kenttää läpi kun kuoli vikassa..vaikka kuin avautuisi lyhempiä reittejä.
Tämän käsityksen siis sain, tiedä sitten onko tosiaan noin tyhmästi.. ja ei, älkää mainitko että rogue sitä ja tätä.. peli on peli, tyhmiä logiikoita ei hyväksytä.

Peli ei sinänsä minua kiinnosta (ainakaan vielä), mutta kommenttisi sisältö kyllä. Olen jo pidemmän aikaa miettinyt, kun useimmissa uusissa peleissä oman hahmon kuolemalla ei ole käytännössä mitään merkitystä. Yleensä checkpoint on hyvin lähellä, joten samaa tehtävää tai asiaa tahkotaan niin pitkään, kunnes se menee läpi. Toisaalta sitten esimerkiksi Souls-sarjan peleissä kuolemasta oikeasti rangaistaan, jolloin vaaran tunne säilyy ihan eri tavalla. Kuolemallakin on merkitystä. Melko pätevä pelintekijä saa olla, että saa luotua järkevän tasapainon kuolemasta rankaisun sekä turhautumisen välttämisen välillä. En itse siis pitäisi tuollaista jo NES-peleistä tuttua alkuunpalautusta automaattisesti "tyhmänä logiikkana."
 
Ylös Bottom