Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Rochard [PSN]

Vastaus: Rochard [PSN]

GameTrailers antoi hieman ristiriitaisen kuvan pelistä, mutta silti tämä on pakkohankinta ennemmin tai myöhemmin. Arvostelu täällä.

Spoilerissa arvosana:
7.1
 
Vastaus: Rochard [PSN]

Tuli vetäistyä tämä läpi vähän reilussa seitsemässä tunnissa ja täytyy sanoa, että vaikka taistelua olikin omaan makuun rahtunen liikaa, lopulta pelistä jäi suuhun todella hyvä maku. Jossain vaiheessa tuntui jotenkin surrealistiselta ajatella, että melkein naapurissa on suunniteltu näin pirun näppäriä puzzleja. Gametrailersin arvostelun kanssa olen kyllä yhtä mieltä siitä, että arvostelussa näytettyä G-swingiä olisi voinut olla pelissä enemmänkin. Puhtaan pelimekaanisena elementtinä se oli melkein yhtä hauska kuin parempien Spider-manien seittilinkoilu.

Ensimmäisen läpipeluukerran jälkeen uskallan suositella. Jossain vaiheessa käyn ehkä keräämässä ne paremmin piilotetutkin keräilyesineet. Joidenkin kanssa tarvitaan hiukan mielen ja sormien näppäryyttä. Muutenkin pelissä on ihan oikeasti haastavia kohtia.

Kun vain tappelua olisi ollut vähän vähemmän...
 
Vastaus: Rochard [PSN]

Tuli illalla tartuttua John Rochardia viiksistä ja kokeiltua, onko jryin ja Paavin hehkutuksissa perää, vai ovatko poijjaat saaneet Recoililta muutakin kuin pullaa ja limsaa.

Kolme ja puoli pelituntia myöhemmin olen ihan myyty. Kyllä, taistelua pelissä on meikunkin makuun ihan liikaa, mutta muuten Rochard on ollut täyttä rautaa. Tällainen peli on täysin riippuvainen kontrollien sujuvuudesta ja tarkkuudesta. Onneksi tuntuma on saatu hiottua hieman leijuvini hyppyineenkin silti todella hyväksi ja luontevaksi. Jos loikka menee pieleen, siitä tekee mieli syyttää vain itseään eikä ohjainta/peliä. Pulmat ovat olleet varsin kekseliäitä, ja vanhojen temppujen toistoa on ollut varsin vähän. Aivonystyröitä kutitellaan kivasti - kunhan ensin malttaa käydä niittaamassa kaikki vihut häiritsemästä ajattelua.

Jo monta kertaa mainittu, hieman Team Fortress 2:ta muistuttava graafinen tyyli ajaa asiansa, mutta erityisen hienoa Rochardissa on sen musiikki. Varsinkin toisen kentän (avaruuskasino) tanssilattioiden biiteissä oli mukavaa kasarimaista diskoiskelmäfiilistä.

Yksi pieni varoituksen sana piilotettujen juttujen keräilijöille; jos "huoneessa" jotain kerättävää näet, se todellakin kannattaa hankkia, koska takaisin ei välttämättä enää pääse. Ensimmäisestä kentästä jäi yksi Trophy-ikoni keräämättä, koska astelin jo seuraavaan huoneeseen, ja ovi takana lukittui pysyvästi. Yleisesti ottaen kerättävät herkut on ainakin tähän asti sijoiteltu suht. inhimillisiin paikkoihin, eli niihin kyllä pääsee ilman yli-inhimillistä sorminäppäryyttä ja millintarkkaa hyppyjen ajoitusta.
 
Vastaus: Rochard [PSN]

Tuli tänään pelattua peli putkeen läpi ja oli todella mukava. Eihän tuo nyt mitään parasta tasoloikka/puzzleilua ollut( vrt. Trine) mutta todella nautittava kokemus. Heti alussa tuli sellainen eeppinen fiilis, kun Rochard (Duken äänellä) saapui avaruus-mainauksille. Mukava yllätys itselleni oli se, että tälläisessä "2D-pelissä" oli (tarpeeksi) hyvät 3D-välinäytökset.

Pelin mekaniikat oppi todella nopeasti ja uusia twistejä tuli sopivassa määrin. Tuli jotenkin Portal mieleen, jossa on aika samantyyppiset mekaniikat. Taistelua oli niukasti liikaa mutta enimmäkseen oli hauskaa keksiä, että miten saan tuon laatikon pahiksen päähän enkä vain "nössöillyt" vaihtamalla pyssy-linjalle. Puzzlejen vaikeustaso oli sopiva ja loppupäässä haastetta tuli mukavasti lisää. Noita trophy-keräilymerkkejä en keräillyt vaan ajattelin metsästää ne toisella pelikerralla parin Trophyn takia, tietty.

Jos arvosana pitäisi antaa niin kouluasteikolla se olisi kasin kieppeillä.

PS. ÄLKÄÄ KATSOKO TROPHY-LISTAA HETI PELIN ALUSSA! On aika suuri spoileri siellä, joka pilaa yllätysmomentin!
 
Vastaus: Rochard [PSN]

Tulihan tämä paukuteltua läpi reilussa seitsemässä tunnissa ja hyvä pelihän tämä kaikinpuolin oli. Loppupuoli tosin alkoi turhauttamaan juuri tuon ammuskelun takia. Muutamassa kahinointikohtauksessa kuolin varmasti kymmenisen kertaa, kun joka suunnalta tulee kaiken maailman sädettä ja laseria. Etenkin ne pienet punaiset botit olivat pirun ärsyttäviä :(. Selvästi ovat tekijät vain halunneet vaikeuttaa loppua "kohti kliimaksia", mikä sekin jäi mielestäni hieman tönköksi. Puzzlet olivat näppäriä ja nuo eri materiaa läpäisevät seinät olivat hauska keksintö!

Täytyy tämä vielä muutamaan otteeseen läpi pelata, matkalle jäi muutamat keräiltävät piiloon ja täytyy tuota kolmen tunnin alitusta ainakin yrittää. :D
 
Vastaus: Rochard [PSN]

Nyt tuli todella paha jumitus. Olen siis siinä toisen maan aika alussa jossa on se tavara hissi ja kaksi kohtaa johon pitäisi laittaa ne "patterit" jotta homma lähtisi käyntiin, mutta ongelma on että en löydä mistään "pattereita". Yhden "patterin" löysin sieltä pienestä huoneesta missä on se sähköverko siellä alhaalla, mutta sininen seinä estää tuomasta "patteria" pois sieltä. Jos joku nyt ymmärsi jotain ja voisi pientä vinkkiä antaa niin olisi mukava. Tehtävänä on mennä sinne henkilön toimistoon (en muista nimeä).
 
Vastaus: Rochard [PSN]

Yhden "patterin" löysin sieltä pienestä huoneesta missä on se sähköverko siellä alhaalla, mutta sininen seinä estää tuomasta "patteria" pois sieltä.
Olikohan tuo kenties se kohta, jossa se "sulake" piti heittää sen pienen huoneen oven yläpuolella olevasta pienestä aukosta? Se on niin pieni, etten itekään sitä heti edes huomannut.
 
Vastaus: Rochard [PSN]

Olikohan tuo kenties se kohta, jossa se "sulake" piti heittää sen pienen huoneen oven yläpuolella olevasta pienestä aukosta? Se on niin pieni, etten itekään sitä heti edes huomannut.

Pitääpä kattoa uudestaan kunhan pääsen taas pelailemaan. Pakko kyllä sanoa, että typerää jos noin tehty. Kattelin sitä ainakin 30min ilman minkään näköistä vilaustakaan mistään pienestä aukosta.
 
Vastaus: Rochard [PSN]

Apuva,jäin jumiin sellaiseen isoon saliin missä musa soi,lentävillä lautasilla pääsee salin toiselle
puolelle mut siellä lasiseinä katonrajassa,minne tässä pitäis mennä,takasinkaan ei pääse.
Ja matkalla toimistoon ollaan
 
Vastaus: Rochard [PSN]

Apuva,jäin jumiin sellaiseen isoon saliin missä musa soi,lentävillä lautasilla pääsee salin toiselle
puolelle mut siellä lasiseinä katonrajassa,minne tässä pitäis mennä,takasinkaan ei pääse.
Ja matkalla toimistoon ollaan

Eikös sen lasin voi ampua rikki? Näin ainakin itse muistelisin.
 
Vastaus: Rochard [PSN]

Jonkun aikaa ehti tämä peli odotella kiintolevyllä ennen kuin maltoin aloittaa. Mutta kun kerran aloitti niin kyllä peli imaisi mukaansa. Suomalaisia pelistudioita kohtaan on ehkä vähän tavallista korkeammat odotukset, ja siinä valossa mikään superhitti tämä peli ei ihan ole. Ehdottomasti hintansa arvoinen kuitenkin, etenkin kun näyttäisi olevan vielä muutaman päivän pienessä alennuksessa.

Pelin sisällöstä olen aika samoilla linjoilla aiempien kirjoittajien kanssa. Räiskintää oli muutamissa kohdissa vähän turhan paljon, ja se ei ole tämän pelin vahvin osa-alue. Puzzlet olivat hyviä ja niiden vaikeustaso aika maltillinen. Pari vaikeampaakin puzzlea olisi voinut olla mukana, vaikkapa valinnaisena jonkun collectiblen tai upgraden saamiseksi.

Uudelleenpeluuarvoa ei pahemmin ole, ellei nuo kerättävät jutut tai speedrun kiinnosta. Itseltäni taitaa jäädä tuo 3 tunnin speedrun trophy saamatta. Vähän sama juttu kun Braidin kanssa, pelin hienous tulee siitä kun ensimmäisellä pelikerralla saa keksiä ratkaisut eri ongelmiin. Se että pelaa tuntemansa kohdat uudestaan nopeasti juosten läpi ei kuulosta enää yhtään hauskalta.
 
Vastaus: Rochard [PSN]

Tämä tuli vuoden vaihteen paikkeilla läpäistyä. Ensimmäinen ajatus läpipeluun jälkeen oli, että tälle on pakko saada jatko-osa. Tämä on juuri sellainen 4/5 peli. Todella viihdyttävä peli ja ennen kaikkea hyvä pohja 5/5 mestariteokselle. Kuten vaikkapa Trine 1 tai Borderlands 1.

Pelimekaanisesti kaikki toimii mahtavasti ja kaikki mekaniikat ovat viihdyttäviä, myös taistelu. Tasohyppelykin on hauskaa ja napakan tuntuista ja painovoimankontrollointi tuo menoon maustetta. Jotenkin vaan tuntuu sille, että budjetti ja aikarajoitteet ovat tulleet vastaan ja ei ole sitä kautta saatu aivan niin paljon kontenttia, kuin toivoisi. Vähän alle viisi tuntia meni läpipeluuseen ja vaikka se onkin latauspelille ihan kunnioitettava määrä, niin jotenkin olisi toivonut vielä paria tuntia lisää. Tuntui, kuin peli olisi jäänyt vähän kesken,olisi halunnut vielä lisää kaikkea, mitä pelissä oli.

Taistelu rytmittää puzzlailua juuri sopivasti. Sellaiset pienet aivopähkinät toisensa perään kävisivät nopeasti puuduttamaan, jos ei välissä pääsisi aina ampumaan muutamaa turrettia ja kurmottamaan vihulaisia. Jokainen huone on hienosti suunniteltu ja puzzlet on tasapainotettu juuri täydellisesti niin, että koko ajan pääsee eteenpäin, mutta kuitenkin oikeastaan jokainen huone vaatii kuitenkin sen pienen oivalluksen,jotta pääsee eteenpäin, josta tietenkin tulee pelaajalle aina hyvä fiilis. Mahtavaa suunnittelutyötä siis.

Uusia mekaniikoita tulee myös hyvällä tahdilla ja niitä hyödynnetään tasapainoisesti. Kuitenkin se pari kolme tuntia lisää kontenttia olisi varmasti tuonut kaikille eri mekaniikoille vielä lisää käyttöä ja tätä kautta peli tuntuisi vielä mahtavammalta kokonaisuudelta, eikä ehkä vähän keskenjääneeltä idearyppäältä.

Mielestäni parempi kuin ensimmäinen Trine ja ehdottoman suositeltava teos kaikille sivuttainscrollaavien pelien ystäville.

Soundtrack ansaitsee muuten vielä erityismaininnan, mahtavaa musisointia! Ja ainoat isommat risut etenkin loppupään heikohkolle frameratelle.
 
Vastaus: Rochard [PSN]

Jotenkin vaan tuntuu sille, että budjetti ja aikarajoitteet ovat tulleet vastaan ja ei ole sitä kautta saatu aivan niin paljon kontenttia, kuin toivoisi. Vähän alle viisi tuntia meni läpipeluuseen ja vaikka se onkin latauspelille ihan kunnioitettava määrä, niin jotenkin olisi toivonut vielä paria tuntia lisää. Tuntui, kuin peli olisi jäänyt vähän kesken,olisi halunnut vielä lisää kaikkea, mitä pelissä oli.

Itsekin nykäisin tämän vihdoin läpi ja sain yli 10 h kelloon. Ei oikeastaan tuntunut varsinaisesti lyhyeltä, heh. Tuli etsittyä kerättäviä trophyja (joita kuitenkin jäi about 10 matkalle) ja muutenkin kuolin monta kertaa (=trial & error). En oikein välillä malttanut odottaa että health palautuu, joten sitä sitten kuoli turhaan monta kertaa. Ja pitihän sekin trophy saada, jossa 100 vihua listii pelkästään laatikoiden avulla - siinäkin sitten kuolo korjasi välillä. Aika kova suoritus tuo "peli 3h" -trophy jos aikoo sen ekalla pelikerralla saada - tokallakin saa pitää melkoista hoppua.

Itse pelistä on sanottava että se oli aivan erinomainen. Juuri sellainen ladattava helmi joita soisi näkevän useammin konsolien verkkokaupoissa. Toki pelissä oli vähän "esikoisen" rosoa mukana ja parannettavaa mahdolliseen jatko-osaan, mutta pelattavuus oli hiottu hyväksi ja kentät olivat pääosin mielenkiintoisia (ja mikä parasta, vaikeustaso oli sopiva - hermot eivät menneet vaikka kuolikin). Recoil Gamesin esikoista kannatti siis odottaa, vaikka vaikeuksia ilmeisesti oli enemmän kuin tarpeeksi: Ship the Rochard! | Rochard

Pelihän on nyt julkaistu PS Storen ja Steamin lisäksi myös Macin App Storessa, joten IP on mukavasti levinnyt eri alustoille. Nyt hopi hopi kaikki lataamaan tämä peli, ei tarvitse katua. Ja jatko-osaa odotellaan...
 
Vastaus: Rochard [PSN]

Tuli ostettua tuo peli alennuksesta ja on mielestäni todella hauska. Tuo fysiikka puzzleilu toimii todella hyvin ja puzzlet ei ole ainakaan minulle aina niitä simppeleimpiä. Parhaimmissa tapauksissa olen vahingossa saanut trophyn sattumalta kun olen mennyt väärää reittiä :D Hyvä debyytti Recoil Gamesilta.
 
Vastaus: Rochard [PSN]

Kun saa mahdollisuuden nostaa ketjua, niin mielelläni käytän sen. Eli Rochard 2:n pienimuotoinen "preview trailer" on julkaistu ja tarkoituksena on varmaan kalastella pelille lisärahoitusta:
Recoil shows off seven minutes of Rochard 2 • News • PlayStation 3 • Eurogamer.net

Rochard 2 on siis tällä hetkellä jäissä, mutta toisaalta tiimi on valmiina peliä jatkamaan jos/kun lisärahoitus järjestyy. Täytyy toivoa parasta, koska ekan pelin perusteella jatko-osa voi olla aika kovakin tapaus. Nyt koko Recoilin tulevaisuus näyttää hieman epävarmalta - ei ole ollut onnea mukana pojilla. :( Ilmeisesti heiltä on kuitenkin tulossa joku iOS/Android-peli.

Ps. Recoil on muuten hyvä (tai siis huono) esimerkki niistä seurauksista mitä tuo PSN hakkerointi sai välillisesti aikaan. Näinhän se menee, että eniten kärsivät asiakkaat ja pelifirmat. Oliko sen arvoista?
 
Ylös Bottom