Vastaus: Rock Band 3 [PS3/X360]
Kun tässä nyt on yksin pari iltaa pleikalla RB3a tahkonut, niin tuli mieleen aloittaa keskustelua siitä kuinka paljon RB3:ssa nyt on sitä uutta? Toiseksi viimeinen road challenge jäi eilen illalla kesken, Kaikki pelin kappaleet on soitettu läpi, jonkinnäköistä yleiskuvaa tässä on ehtinyt siis jo saamaan.
Minulla on vielä iso osa kappaleista kokonaan soittamatta, mutta kommentoin kuitenkin.
Minun mielestäni ne uudet asiat ovat melko vähissä. Pro-soittimet voi jättää arviosta pois koska niitä ei ole täällä myynnissä ja ne saadaankin ehkä vuoden päästä jos silloinkaan.
RB2 oli jo pelimekaniikan kannalta hyvin pitkälle "valmis". RB3:ssa ei siten varsinaisessa mekaniikassa ole oikeastaan muuta uutta kuin trillit ja rollit, jotka ovat mielestäni hyvä uudistus, joskin tällainen veteraanikin kaipaisi niille tutorialia joka kertoisi miten tarkasti tai löysästi ne toimivat. Rumpurollithan ovat jo olleetkin Guitar Heroissa, mutta muita GH-ominaisuuksia kuten basson avointa kieltä tai holdien aikana soitettavia lisänuotteja kitaralla en jää kaipaamaan. Basic-moodien tutorialittomuus on mielestäni melkoisen vakava puute, ja varmasti todella hankala tilanne uusille pelaajille jotka eivät ole jo neljää vuotta muovikitaraa renkuttaneet.
Uusien soittimien tuloarvio vaihtelee jatkuvasti, mutta ennen joulua ne pitäisi tännekin tulla. Mustangin saapumiseen ensi viikolle en kyllä usko, koska Amazon sijoittaa sen loppukuulle. Julkaisematta ne eivät meillä kuitenkaan jää, toisin kuin RB2-soittimet, poislukien kenties erikseen myytävät symbaalilaajennukset kun niille on niin vähän yhteensopivia rumpuja.
Road challengeista olen kahta eri mieltä. Ensinnäkin on ihan kiva että virtuaalibändi on saatu tuntumaan vähän enemmän bändiltä, siten että peli ei ole 'läpi' ihan parissa tunnissa, vaan joutuu vähän peliä tahkoamaankin että pääsee eteenpäin. Ne väli/tausta-animaatiot joissa kuvataan bändin jäseniä ovatkin minulle ehkä pelin parasta antia, koska peli muilta osin tuntuukin hyvin paljon RB2:lta. Olen jo pitkään haaveillut sellaista 'storymoodi'-meininkiä RB:hen.
Road Challenget ovat lähimpänä "vanhaa" kiertue/uramoodia, ja parasta niissä on joustavuus, eli aina on useampikin vaihtoehto soitettavaksi settilistaksi jos pelin valmiina tarjoamat RB3-biiseistä rakennetut setit eivät jaksa innostaa. Uran edistyminen joka ikisellä pelisessiolla moodista riippumatta (myös netti-quickplayssa, jeah) on tietysti iso plussa. Muutenhan tuolla puolella ei ole kovinkaan suurta eroa vanhaan.
Pelin musalistasta en enimmäkseen voisi vähempää välittää, siellä on Dion Rainbow in the dark ja Ozzyn crazy train joita soitan mielelläni ja siihen se melkeinpä jääkin.
Minä taas pidän pelin hyvin laaja-alaisesta ja kiipparivetoisesta listasta paljonkin, ja kun sen täydentää DLC:llä ja exporteilla niin soitettavaa löytyy aina. Biisivalikoimassa on ehkä 10-15 kappaletta joista muodostuu pitemmällä aikavälillä jonkinasteisia suosikkeja, kunhan vain chartit ovat tarpeeksi kiinnostavia. Siitä tuskin on haittaa että minulla on pervo mieltymys 80-luvun new waveen, vaikka pohjimmiltani olen kuitenkin hevimies
Olen aina pitänyt enemmän Rock Bandien tyylistä tarjota vähän monenlaista, kuin uudempien Guitar Herojen kapea-alaisemmasta musiikkivalikoimasta ja tyylistä napsia joiltakin bändeiltä monta kappaletta yhden maistiaisen sijasta. Se olisi kuitenkin selvä DLC:n paikka, jolloin bändille lämpenemättömiä ei haittaisi biisivalikoiman tuhlaaminen johonkin mitäänsanomattomuuteen.
Ja kaikki musiikkivalikoiman puutteet on annettu anteeksi sen jälkeen kun eilen kolahti DLC:ksi yksi suurimmista Rush-suosikeistani, Subdivisions.
En ole edes varma millä periaatteella peli valitsee sen mitä pitää soittaa, sillä peli tarjoaa välillä esim. "3 random Judas Priest songs", mitä ei pelin omassa listassa taida olla yhtäkään. Jotenkin peli siis löytää kokonaisen bändin DLC-listasta ja tarjoaa pelkästään sitä.
Jo levyltä löytyvän DLC:n ja exportien integroiminen mukaan challengeihin samalla tavalla kuin RB2:ssa on mielestäni erinomainen ominaisuus, tulee enemmän sellainen olo että se ostettu DLC on ihan kiinteä osa peliä eikä vain irrallista lisämateriaalia.
Se on kuitenkin hieno asia että biisejä voi "arvostella" joka vaikuttaa siihen kuinka suurella painoarvolla peli valitsee sen arvottaessa random-biisiä.
Tuolla rankkauksella saa onneksi Visionsit (kunhan se nyt ensin tulee) ja muut helmet piilotettua kauas pois, mutta realistisesti sanottuna ainakaan minä tuskin pelaan random-settejä sen jälkeen kun road challenget saa pois alta. Pitemmän päälle pelataan aina itse tarkoin valittuja kappaleita.
Minua siis kiinnostaa vähän muiden kokeilijoiden mielipiteet, jos peli on hyvä, niin miksi se on hyvä ja erityisesti miksi se on parannus RB2:een. Samalla enginellä selvästi on tehty. Melkein kaikki RB2:n jutut löytyy, ja hyvä niin, koska muuten olisi vähän ohkoosta.
Engine on ymmärtääkseni käytännössä kirjoitettu hyvin pitkälle uusiksi, mistä tulevat muutamat asiat joissa tuntuma tuntuu pikkuisen muuttuneen, kuten viivekalibraatio.
Sisältö on rautaista, mutta ympärillä olevassa kuorrutuksessa on paljon pikkuvikoja ja ärsyttävyyksiä joita voisi toivottavasti patcheilla korjata, onhan aiempiinkin Rock Bandeihin tehty melko suuriakin korjauksia ja lisäyksiä patcheilla.
- verkkopelikokoonpanon rajoittuminen niin ettei samassa bändissä voi olla kitaristia, basistia ja kosketinsoittajaa, saattaa olla peruja
- tutorialien puute
- bändien rajoittuminen yhteen per profiili
- weppisivun keskeneräisyys julkaisussa, varsinkin kun siitä on tehty niin iso juttu aina achievementtia myöten
- tuntuvasti nopeampi failaaminen virheistä (en vaan osaa!)
- nopeaa failaamista edesauttava ahtaampi highway:
http://img248.imageshack.us/img248/4012/2minutes.jpg
- biisilistoista puuttuu aiemmin ollut suora sorttausnamiska, listan järjestys pitää jokaisen rebootin jälkeen käydä vaihtamassa filtteriruudussa asti
Täydellistähän ei ole, ja jos pro-kitara lunastaa lupauksensa niin RB3 on lähinnä hiomaton timantti joka odottaa sitä pientä hiomista.