Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Rock Band 3

Vastaus: Rock Band 3 [PS3/X360]

Helpoimmin taitaa onnistua niin, että tekee hotmail/passport -tilin esim. jenkkiläisillä osoitetiedoilla ja sitten luo xboxille uuden käyttäjätunnuksen jonka linkittää äsken tehtyyn tiliin.

Näin juuri. Kun näistä RBN/XNA-jutuista on kyselty, niin on tainnut olla suht luotettava epävirallinen kanta se, että tehkää tunnus toisaalle.

maxx sanoi:
Ja RBN biisit toimivat sen jälkeen kaikilla konsolin käyttäjätunnuksilla, eikä vain sillä joka ne on ladannut ?

Kyllä, toimivat kaikilla tunnuksilla, joten sitä vierasta tunnusta ei tarvitse kuin hakemiseen ja ostoon.
 
Vastaus: Rock Band 3 [PS3/X360]

Sekä että mutta ennen kaikkea motoriikka tulee vastaan. Käden liikuttelu johtaa vähänkään nopeammissa kohdissa siihen, että sormet on kohta ihan väärillä napeilla. Pahimmillaan se menee siihen, että normaalisti vihreää naputteleva etusormi on valunut keltaiselle asti, jolloin kaikki nuotit feilaa aikansa ennen kuin näpit saa taas kohdilleen. Hardillahan perinteisesti nuotteja tulee lisää ja nopeammin ja siihen päälle vielä käden liikuttelu -> ei enää motoriikka pysy perässä.

Tähän voin yrittää antaa neuvoa tuosta viidennen napin käytöstä; yritä vahvistaa pikkurillin ja nimettömän käyttöä, jolloin sinun ei tarvitse siirtää kättä juuri koskaan kuin sen yhden pykälän verran. Siis koko kättä yhden pykälän ylös tai alas. Eli tässä kuvainnollisesti ne käden kaksi asentoa, 0 on sormi.

12345
0000-

12345
-0000

Kun käsi ei liiku paljoa, pysyy paremmin oikeilla napeilla. Se, milloin siirrät kättä riippuu itsestä ja biisistä, mutta kannattaa tietysti siirtää 'etukäteen' jos mahdollista. Eli jokin sormi hyppää viereiselle napille sellaisessa vähemmän kriittisessä kohdassa ja muu käsi seuraa perästä.

Tai jos pitää soittaa nuotit yhdestä viiteen nopeasti hammer-onina, voi olla helpompaa soittaa 1.nappi etusormella ja sitten heti 2.nappi uudelleen etusormella liu-uttaen etusormea ja siirtäen kättä sen yhden pykälän. Loput tulevat varmaan helpommin. Itse olen ainakin havainnut kikkailun etusormella helpommaksi kuin pikkurillillä.

Joissain harvoissa tapauksissa on kieltämättä hyvä jos etusormi ja pikkurilli tavoittaisivat 1. ja 5.napit samanaikaisesti, esim. Malmsteenin Ynkän Damnation game. Onneksi sormeni yltävät.

ps. Voi hyvinkin olla että tämä vaikeustasojen muutos tarjoaa lievemmän pudotuksen hard-vaikeustasoon kuin aikaisemmin. Muistan kyllä kuinka iso kynnys oli siirtyä mediumista hardiin aikoinaan, ja eräällä kaverillani on yhä sama ongelma.

editedit: Nyt ps3lla RB2 export pack downloadaus toimii.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Rock Band 3 [PS3/X360]

Joissain harvoissa tapauksissa on kieltämättä hyvä jos etusormi ja pikkurilli tavoittaisivat 1. ja 5.napit samanaikaisesti, esim. Malmsteenin Ynkän Damnation game. Onneksi sormeni yltävät.
Joo-o, ihmisillä on eri kokoisia käsiä. Minulla on melko pienet (hyvin epävirallisissa mittauksissa etusormen ja pikkurillin väli jopa yli sentin lyhyempi kuin monilla kavereilla), ja se on paikoin aika ärsyttävää. Vihaan joissakin kappaleissa olevia GO-sointuja, koska joudun olemaan niiden kanssa hyvin tarkka ja hieman venyttämään sormia, ja useimmiten missaankin ne jos en ole kunnolla valmistautunut. Tykkään myös liikutella käsiä aika paljon ja usein välttämään pikkusormella soittelua vaikka tarpeen se ei olisikaan, koska kolmella muulla on vaan niin paljon sujuvampaa.
 
Vastaus: Rock Band 3 [PS3/X360]

Tosiasiahan on, että sormet notkeutuvat soittaessa, itselläkin nykyään käy leikistä soitella vihreää ja oranssia samaan aikaan ja vaihdella niihin, kuten parissa RB3 biisissä pitää. Harjoitusta, harjoitusta, sillä siitä selviää. Olen myös huomannut, että hardilla nuotit ovat ihan oudossa rytmissä, koen jotkut kohdat mitkä ovat expertillä helppoja, vaikeaksi hardilla, koska nuotit eivät tule rytmissä.

Onko tuo tosiaan totta, että running wild ei ole enää saatavilla DLC:nä? :eek: Satuin ostamaan tuon sen jonkun paketin yhteydessä, kun halusin jonkun biisin silloin (en muista minkä, mutta kuuntelin muut pakettiin kuuluvat biisit ja vaikuttivat kaikki olevan hyviä), ja rakastuin running wildiin silloin, erittäin motörheadmaista, josta pidän. Harmillista, sillä ajattelin ehkäpä tulevaisuudessa ostaa isomman kovon tämän 40gb tilalle, mutta näköjään en voi.

edit: Tuli muuten ensimmäinen kaatuminen. Tein road challengea, ja valitsin omavalintaista setlistiä, niin kesken selailun PS3 ikäänkuin "reboottasi" ja käynnistyi alkuscreeniin.

edit2: Mitähän helvettiä, mun RB2 downloadable content joka pitäisi laittaa siihen RB2 export nettisivulle ei sovi siihen, on meinaan mun koodi 12-merkkinen, kun siihen pitäisi saada 16-merkkinen.
 
Vastaus: Rock Band 3 [PS3/X360]

Siis tälle nettisivulle?
Rock Band 2® Disc Export for Playstation 3® // Rock Band®
Tuossa on ainakin 12 merkkiä.

Toisekseen, pääseekö mistään näkemään paljon tilaa RB2/Rb3 DLC vie, minulla nimittäin tuli juuri ilmoitus "ei tilaa kovalevyllä", kun yritin asentaa Rb2 export packia.. En edes tiedä kuinka iso kovo pleikassa on, tuo on se kaikkein ensimmäinen suomessa myyty malli.

edit: luulen löytäneeni, ja ratkaisseeni myös ongelman potkimalla pari vanhaa game dataa pois.
 
Vastaus: Rock Band 3 [PS3/X360]

Kun tässä nyt on yksin pari iltaa pleikalla RB3a tahkonut, niin tuli mieleen aloittaa keskustelua siitä kuinka paljon RB3:ssa nyt on sitä uutta? Toiseksi viimeinen road challenge jäi eilen illalla kesken, Kaikki pelin kappaleet on soitettu läpi, jonkinnäköistä yleiskuvaa tässä on ehtinyt siis jo saamaan.

Minun mielestäni ne uudet asiat ovat melko vähissä. Pro-soittimet voi jättää arviosta pois koska niitä ei ole täällä myynnissä ja ne saadaankin ehkä vuoden päästä jos silloinkaan. Graafinen ulkoasu ei ole muuttunut kovin paljoa ja on mielestäni joissain kohdissa jopa vähän bugisen oloinen (esim. yleisö joissain kohdissa näyttää selvästi tarkoituksettomasti isorakeiselta lumisateelta, ilmeisesti on vähän kiirehditty pelin julkaisua ennenkuin tuollaiset kameraongelmat on ehditty korjata). Toivottavasti vikoja saa korjattua online-patcheilla.

Road challengeista olen kahta eri mieltä. Ensinnäkin on ihan kiva että virtuaalibändi on saatu tuntumaan vähän enemmän bändiltä, siten että peli ei ole 'läpi' ihan parissa tunnissa, vaan joutuu vähän peliä tahkoamaankin että pääsee eteenpäin. Ne väli/tausta-animaatiot joissa kuvataan bändin jäseniä ovatkin minulle ehkä pelin parasta antia, koska peli muilta osin tuntuukin hyvin paljon RB2:lta. Olen jo pitkään haaveillut sellaista 'storymoodi'-meininkiä RB:hen.

Pelin musalistasta en enimmäkseen voisi vähempää välittää, siellä on Dion Rainbow in the dark ja Ozzyn crazy train joita soitan mielelläni ja siihen se melkeinpä jääkin. Tästä seuraa välittömästi road challengejen huono puoli. Se, että peli pakottaa soittamaan random biisejä pelin omasta listasta paljon. Onneksi ei pelkästään, vaan siellä mukana on DLC-kamaakin. En ole edes varma millä periaatteella peli valitsee sen mitä pitää soittaa, sillä peli tarjoaa välillä esim. "3 random Judas Priest songs", mitä ei pelin omassa listassa taida olla yhtäkään. Jotenkin peli siis löytää kokonaisen bändin DLC-listasta ja tarjoaa pelkästään sitä. Kuitenkin RB2:ssa oli suurimmassa osassa "kaupungeista" ja soittopaikoista career moodissa vaihtoehto "custom setlist", joten tältä osin tilanne on heikentynyt.

Se on kuitenkin hieno asia että biisejä voi "arvostella" joka vaikuttaa siihen kuinka suurella painoarvolla peli valitsee sen arvottaessa random-biisiä. Ainoa lieventävä asianhaara koko randomisoinnissa.

Minua siis kiinnostaa vähän muiden kokeilijoiden mielipiteet, jos peli on hyvä, niin miksi se on hyvä ja erityisesti miksi se on parannus RB2:een. Samalla enginellä selvästi on tehty. Melkein kaikki RB2:n jutut löytyy, ja hyvä niin, koska muuten olisi vähän ohkoosta.
 
Vastaus: Rock Band 3 [PS3/X360]

Pro-soittimet voi jättää arviosta pois koska niitä ei ole täällä myynnissä ja ne saadaankin ehkä vuoden päästä jos silloinkaan.

Viimeisimmän tiedon mukaan verkkokauppaan olisi ehkä jo ensi viikolla toivottavasti tulossa. Mutta saa nyt nähdä. Oma kiipparini on kuitenkin jo Tampereella postin hoivissa (brittiamazonista).

Kuitenkin RB2:ssa oli suurimmassa osassa "kaupungeista" ja soittopaikoista career moodissa vaihtoehto "custom setlist", joten tältä osin tilanne on heikentynyt.

Road Challengeissahan ne random ja custom setlistit vaihtelevat soittokertojen välillä ja customeissa on sellainen hauska ominaisuus (bugi?) että vaikka siinä on määritelty se joku rajoite, niin sen voi sieltä filttereistä vaihtaa mieleisekseen. Randomeistakin näkee ennen soiton alkua mitä on tulossa, jos ei miellytä niin takaisin ja uusi arvonta.

RB2:n World Tourissa eniten ärsytti juuri se samojen levyllä olevien biisien tulo monessa paikassa vastaan. Etenkään kun eivät olleet erityisen vaihtoehtoisia (koska kyllähän kaikki keikat piti soittaa).

Minua siis kiinnostaa vähän muiden kokeilijoiden mielipiteet, jos peli on hyvä, niin miksi se on hyvä ja erityisesti miksi se on parannus RB2:een. Samalla enginellä selvästi on tehty. Melkein kaikki RB2:n jutut löytyy, ja hyvä niin, koska muuten olisi vähän ohkoosta.

Prosoittimien ohella isoimmat parannukset entiseen ovat tuo uusi overshell ja sen joustavuus sekä se, että kaikki suoritukset vaikuttavat. Goalien puolelta on varsin kätevä valita niihin sopivia biisejä, tai vaikka soittaa kerralla puuttuvat yhtenä setlistinä jos ko. goaliin kuuluu tietty biisivalikoima.

Toki parannettavaakin on jäänyt, osa nykyisistä rajoitteista tuntuu varsin keinotekoiselta kuten 1 bändi per profiili ja kitara+basso+kiippari-kombon mahdottomuus verkkopeleissä. Viimeisimmän voi tosin ymmärtää liittyvän siihen mitä hahmoja lavalla näkyy, nyt 4 hahmoa joista 1 on laulaja, 1 rumpali, muut vapaasti. Ehkä sitten seuraavassa iteraatiossa saadaan 5 hahmoa lavalle. Itseäni ei nykytilanteessakaan häiritsisi se että oma hahmo ei lavalla näkyisi.

Hieman ärsyttää myös huomattavasti nopeampi failaus kuin aiemmin, kun huti laskee energiaa enemmän, mutta tätä toisaalta tasapainottaa se että no fail aktiivisenakin pisteet tallentuu. Pitäisi vaan koittaa päästä eroon siitä ajatuksesta että no fail tuntuu jotenkin huijaukselta ja keskittyä enemmän vain siihen biisin soitteluun ja fiilistelyyn eikä niinkään suoritukseen.

HMX voisi myös saada vihdoin sen RB-vepin kuntoon ja pelin linkkauksen ja sitä myötä setlistien luomisen ja jaon.
 
Vastaus: Rock Band 3 [PS3/X360]

Road Challengeissahan ne random ja custom setlistit vaihtelevat soittokertojen välillä ja customeissa on sellainen hauska ominaisuus (bugi?) että vaikka siinä on määritelty se joku rajoite, niin sen voi sieltä filttereistä vaihtaa mieleisekseen.
Tätä en tiennyt. Kiitos neuvosta.

Randomeistakin näkee ennen soiton alkua mitä on tulossa, jos ei miellytä niin takaisin ja uusi arvonta.
Tämän tiesin, ihan jees ominaisuus. Olin sanomassa että random pop on random pop mutta jos kerran rajoituksiin voi vaikuttaa niin mielipiteeni varmaan muuttuu.

RB2:n World Tourissa eniten ärsytti juuri se samojen levyllä olevien biisien tulo monessa paikassa vastaan. Etenkään kun eivät olleet erityisen vaihtoehtoisia (koska kyllähän kaikki keikat piti soittaa).
Kaikissa kaupungeissa ja kaikissa 'keikoissa' ei kyllä aivan jokaista vaihtoehtoa tarvinnut soittaa avatakseen seuraavan mestan, mutta muuten olen samaa mieltä.
Mikään ei saanut savua nousemaan korvista enemmän kuin "rumpufirman edustajat ovat katsomassa"/"kitarafirman edustajat ovat katsomassa"/joku muu random selitys -> SOITA SPOONMAN!

edit: onko se nyt sitten parempi että pelkät road challenget eivät riitä siihen että saat seuraavan road challengen auki? Nyt pitää läpäistä noita 'goaleja' erikseen jotta saa tarpeeksi faneja seuraavaan road challengeen. Onneksi puuttuvat biisit voi soittaa goal-valikosta hyvin, muuten touhu olisikin hiivatin rasittavaa. Toisaalta tämä luo kuvan että bändin kokonaisvaltainen 'kehitys' (osaat soittaa paremmin -> saavutat puuttuvat 'goalit') avaa uusia ovia mikä on omalla tavallaan ovela ja hyvä juttu.

Prosoittimien ohella isoimmat parannukset entiseen ovat tuo uusi overshell ja sen joustavuus sekä se, että kaikki suoritukset vaikuttavat. Goalien puolelta on varsin kätevä valita niihin sopivia biisejä, tai vaikka soittaa kerralla puuttuvat yhtenä setlistinä jos ko. goaliin kuuluu tietty biisivalikoima.
En silti saa karistettua ajatusta että tämä on RB 2.5 eikä RB3. Ovathan nuo parannuksia mutta itse peli ei ole muuttunut juuri miksikään minusta. Merkittävä syy on pelin muuttumattomuus graafisesti. Hair metal hiustyyli näyttää edelleen siltä että hahmon päässä olisi kasa marsipaania ja niin edelleen..

Toki parannettavaakin on jäänyt, osa nykyisistä rajoitteista tuntuu varsin keinotekoiselta kuten 1 bändi per profiili ja kitara+basso+kiippari-kombon mahdottomuus verkkopeleissä. Viimeisimmän voi tosin ymmärtää liittyvän siihen mitä hahmoja lavalla näkyy, nyt 4 hahmoa joista 1 on laulaja, 1 rumpali, muut vapaasti. Ehkä sitten seuraavassa iteraatiossa saadaan 5 hahmoa lavalle. Itseäni ei nykytilanteessakaan häiritsisi se että oma hahmo ei lavalla näkyisi.
Lyönpä vetoa että tämä on seurausta RB2-enginen tuomista rajoituksista. Eihän tuo keyboardikaan itse asiassa mitään muuta: huomasin että saadakseni '5 tähteä bändinä pelin jokaisesta biisistä' - goalin, minun piti soittaa Lennonin "imagine" keyboardilla, koska siinä ei ole kitaraosuutta. No okei soitetaan. Sitten kun biisi alkoi, äimistyin: "ai, minun pitää strummatakin?" Eli toisin sanoen keyboard on ihan sama kuin kitara, paitsi että ruudulla hahmo soittaa keyboardia eikä kitaraa. Mikään muu ei muutu..

HMX voisi myös saada vihdoin sen RB-vepin kuntoon ja pelin linkkauksen ja sitä myötä setlistien luomisen ja jaon.
Sitä minäkin tässä odottelen.
 
Vastaus: Rock Band 3 [PS3/X360]

Sitten kun biisi alkoi, äimistyin: "ai, minun pitää strummatakin?" Eli toisin sanoen keyboard on ihan sama kuin kitara, paitsi että ruudulla hahmo soittaa keyboardia eikä kitaraa.

Juu, soitetaan ihan samoin kuin olisi kitarachart, joissakin biiseissä on myös hopoja kitaralla soitettaessa. Pitkät nuotit jotka kiipparilla soitettaessa jatkuvat toisten yli (kuten uudemmissa GH:ssa) katkeavat kitaralla uuden nuotin tullessa. Kiipparicharteissa on sitten myös sointuja joita ei tavallisille kitaracharteille sallita, kuten GRO.
 
Vastaus: Rock Band 3 [PS3/X360]

Juu, soitetaan ihan samoin kuin olisi kitarachart, joissakin biiseissä on myös hopoja kitaralla soitettaessa. Pitkät nuotit jotka kiipparilla soitettaessa jatkuvat toisten yli (kuten uudemmissa GH:ssa) katkeavat kitaralla uuden nuotin tullessa. Kiipparicharteissa on sitten myös sointuja joita ei tavallisille kitaracharteille sallita, kuten GRO.

Mikä on GRO tai hopo?
 
Vastaus: Rock Band 3 [PS3/X360]

Kun tässä nyt on yksin pari iltaa pleikalla RB3a tahkonut, niin tuli mieleen aloittaa keskustelua siitä kuinka paljon RB3:ssa nyt on sitä uutta? Toiseksi viimeinen road challenge jäi eilen illalla kesken, Kaikki pelin kappaleet on soitettu läpi, jonkinnäköistä yleiskuvaa tässä on ehtinyt siis jo saamaan.
Minulla on vielä iso osa kappaleista kokonaan soittamatta, mutta kommentoin kuitenkin.

Minun mielestäni ne uudet asiat ovat melko vähissä. Pro-soittimet voi jättää arviosta pois koska niitä ei ole täällä myynnissä ja ne saadaankin ehkä vuoden päästä jos silloinkaan.
RB2 oli jo pelimekaniikan kannalta hyvin pitkälle "valmis". RB3:ssa ei siten varsinaisessa mekaniikassa ole oikeastaan muuta uutta kuin trillit ja rollit, jotka ovat mielestäni hyvä uudistus, joskin tällainen veteraanikin kaipaisi niille tutorialia joka kertoisi miten tarkasti tai löysästi ne toimivat. Rumpurollithan ovat jo olleetkin Guitar Heroissa, mutta muita GH-ominaisuuksia kuten basson avointa kieltä tai holdien aikana soitettavia lisänuotteja kitaralla en jää kaipaamaan. Basic-moodien tutorialittomuus on mielestäni melkoisen vakava puute, ja varmasti todella hankala tilanne uusille pelaajille jotka eivät ole jo neljää vuotta muovikitaraa renkuttaneet.

Uusien soittimien tuloarvio vaihtelee jatkuvasti, mutta ennen joulua ne pitäisi tännekin tulla. Mustangin saapumiseen ensi viikolle en kyllä usko, koska Amazon sijoittaa sen loppukuulle. Julkaisematta ne eivät meillä kuitenkaan jää, toisin kuin RB2-soittimet, poislukien kenties erikseen myytävät symbaalilaajennukset kun niille on niin vähän yhteensopivia rumpuja.

Road challengeista olen kahta eri mieltä. Ensinnäkin on ihan kiva että virtuaalibändi on saatu tuntumaan vähän enemmän bändiltä, siten että peli ei ole 'läpi' ihan parissa tunnissa, vaan joutuu vähän peliä tahkoamaankin että pääsee eteenpäin. Ne väli/tausta-animaatiot joissa kuvataan bändin jäseniä ovatkin minulle ehkä pelin parasta antia, koska peli muilta osin tuntuukin hyvin paljon RB2:lta. Olen jo pitkään haaveillut sellaista 'storymoodi'-meininkiä RB:hen.
Road Challenget ovat lähimpänä "vanhaa" kiertue/uramoodia, ja parasta niissä on joustavuus, eli aina on useampikin vaihtoehto soitettavaksi settilistaksi jos pelin valmiina tarjoamat RB3-biiseistä rakennetut setit eivät jaksa innostaa. Uran edistyminen joka ikisellä pelisessiolla moodista riippumatta (myös netti-quickplayssa, jeah) on tietysti iso plussa. Muutenhan tuolla puolella ei ole kovinkaan suurta eroa vanhaan.

Pelin musalistasta en enimmäkseen voisi vähempää välittää, siellä on Dion Rainbow in the dark ja Ozzyn crazy train joita soitan mielelläni ja siihen se melkeinpä jääkin.
Minä taas pidän pelin hyvin laaja-alaisesta ja kiipparivetoisesta listasta paljonkin, ja kun sen täydentää DLC:llä ja exporteilla niin soitettavaa löytyy aina. Biisivalikoimassa on ehkä 10-15 kappaletta joista muodostuu pitemmällä aikavälillä jonkinasteisia suosikkeja, kunhan vain chartit ovat tarpeeksi kiinnostavia. Siitä tuskin on haittaa että minulla on pervo mieltymys 80-luvun new waveen, vaikka pohjimmiltani olen kuitenkin hevimies :)

Olen aina pitänyt enemmän Rock Bandien tyylistä tarjota vähän monenlaista, kuin uudempien Guitar Herojen kapea-alaisemmasta musiikkivalikoimasta ja tyylistä napsia joiltakin bändeiltä monta kappaletta yhden maistiaisen sijasta. Se olisi kuitenkin selvä DLC:n paikka, jolloin bändille lämpenemättömiä ei haittaisi biisivalikoiman tuhlaaminen johonkin mitäänsanomattomuuteen.

Ja kaikki musiikkivalikoiman puutteet on annettu anteeksi sen jälkeen kun eilen kolahti DLC:ksi yksi suurimmista Rush-suosikeistani, Subdivisions.

En ole edes varma millä periaatteella peli valitsee sen mitä pitää soittaa, sillä peli tarjoaa välillä esim. "3 random Judas Priest songs", mitä ei pelin omassa listassa taida olla yhtäkään. Jotenkin peli siis löytää kokonaisen bändin DLC-listasta ja tarjoaa pelkästään sitä.
Jo levyltä löytyvän DLC:n ja exportien integroiminen mukaan challengeihin samalla tavalla kuin RB2:ssa on mielestäni erinomainen ominaisuus, tulee enemmän sellainen olo että se ostettu DLC on ihan kiinteä osa peliä eikä vain irrallista lisämateriaalia.

Se on kuitenkin hieno asia että biisejä voi "arvostella" joka vaikuttaa siihen kuinka suurella painoarvolla peli valitsee sen arvottaessa random-biisiä.
Tuolla rankkauksella saa onneksi Visionsit (kunhan se nyt ensin tulee) ja muut helmet piilotettua kauas pois, mutta realistisesti sanottuna ainakaan minä tuskin pelaan random-settejä sen jälkeen kun road challenget saa pois alta. Pitemmän päälle pelataan aina itse tarkoin valittuja kappaleita.

Minua siis kiinnostaa vähän muiden kokeilijoiden mielipiteet, jos peli on hyvä, niin miksi se on hyvä ja erityisesti miksi se on parannus RB2:een. Samalla enginellä selvästi on tehty. Melkein kaikki RB2:n jutut löytyy, ja hyvä niin, koska muuten olisi vähän ohkoosta.
Engine on ymmärtääkseni käytännössä kirjoitettu hyvin pitkälle uusiksi, mistä tulevat muutamat asiat joissa tuntuma tuntuu pikkuisen muuttuneen, kuten viivekalibraatio.

Sisältö on rautaista, mutta ympärillä olevassa kuorrutuksessa on paljon pikkuvikoja ja ärsyttävyyksiä joita voisi toivottavasti patcheilla korjata, onhan aiempiinkin Rock Bandeihin tehty melko suuriakin korjauksia ja lisäyksiä patcheilla.
- verkkopelikokoonpanon rajoittuminen niin ettei samassa bändissä voi olla kitaristia, basistia ja kosketinsoittajaa, saattaa olla peruja
- tutorialien puute
- bändien rajoittuminen yhteen per profiili
- weppisivun keskeneräisyys julkaisussa, varsinkin kun siitä on tehty niin iso juttu aina achievementtia myöten
- tuntuvasti nopeampi failaaminen virheistä (en vaan osaa!)
- nopeaa failaamista edesauttava ahtaampi highway: http://img248.imageshack.us/img248/4012/2minutes.jpg
- biisilistoista puuttuu aiemmin ollut suora sorttausnamiska, listan järjestys pitää jokaisen rebootin jälkeen käydä vaihtamassa filtteriruudussa asti

Täydellistähän ei ole, ja jos pro-kitara lunastaa lupauksensa niin RB3 on lähinnä hiomaton timantti joka odottaa sitä pientä hiomista.
 
Vastaus: Rock Band 3 [PS3/X360]

Green Red Orange (?) ja Hammer-On / Pull-Off.

Jep. Kitaracharteilla on siis ollut kielletty kolmisoinnut jossa on vihreä ja oranssi ja joku kolmas, kaksin ovat saaneet olla. Saattaapi kiipparicharteilla olla nelisointujakin. Hopot on just noita, niitä pienempiä ei strummattavia nuotteja.
 
Vastaus: Rock Band 3 [PS3/X360]

Niinpä tietysti. No joka tapauksessa soittajarajoitukset eivät siis tunnu siinä mielessä 'keinotekoisilta' niinkuin jhsa sanoi, koska tuo rajoitus tulee pelin enginestä. Kitararaitaa käytetään keyboardina pistämällä nuotit vähän eri paikkoihin ja myymällä keyboard-kontrolleria joka on puolet kitarasta. Keyboardin tuomasta uudistuksesta menee minun silmissäni terää tuon vuoksi.

edit.huom. En siis kritisoi sitä että RB2:n elementtejä kierrätetään, se kun oli tähän asti ylivoimaisesti paras musapeli. Sitä saa kernaasti kierrättää. Haluan kuitenkin kertoa suuhun jääneestä pienestä rahastuksen jälkimausta. Sillä jos kerran engineä olisi enimmäkseen kirjoitettu uudestaan, niin todella paljon RB2 tavaraa sitten on kierrätetty aina valikoista lähtien. Esim nuo mestat joissa soitetaan ovat mielestäni 90%sesti RB2:sta, se että soittopaikat vaihtelevat randomisti road challengeissa saa ihmiset olemaan huomaamatta asiaa. Ja lisäksi esim keikalla kameraa kierrätetään kauempana, jotta paikka näyttäisi vähän erilaiselta kuin RB2:ssa. Tästä voi hyvinkin seurata se, että kamera kiertää sitten pariin kertaan 'mustan seinän takana' ja aiheuttaa niitä graafisia glitchejä joista mainitsin. Kyse on siis jälkioireista kun vanha on yritetty saada näyttämään uudelta.
 
Vastaus: Rock Band 3 [PS3/X360]

Kitararaitaa käytetään keyboardina pistämällä nuotit vähän eri paikkoihin ja myymällä keyboard-kontrolleria joka on puolet kitarasta. Keyboardin tuomasta uudistuksesta menee minun silmissäni terää tuon vuoksi.

Aiemmin on ainakin tuntunut jotenkin hölmöltä soittaa kitaralla piano-osuuksia ja vastaavia. Kiipparilla se vanha basic-puoli on aika monen kokeilleen mielestä mitä on lueskellut sellainen pakollinen osio, varsinainen pihvi on siellä kiipparin propuolella ja suositus on skipata se kiipparin 5-värimoodi kokonaan ja aloittaa vaikka suoraan easy prosta. Näin pianoa vuosikymmenet soittaneena tuota kiipparipuolta on odottanut kuin kuuta nousevaa jo ennenkuin RB3:sta oli edes julkaistu. Ennenkaikkea kiipparin myötä potentiaalinen dlc-valikoima laajeni reippaasti, mistä osoituksena piakkoin tuleva Billy Joel -paketti.

Ihan kiva monipuolisuus mielestäni on juuri tuo, että noita basic-chartteja voi soitella vapaasti ristiin kitara- ja kiipparikontrollereilla ja midiadapterin tulon jälkeen myös mahdollisesti rumpuja kiipparilla ja rummuilla muita kunhan nuotit mappaa sopiviksi ...
 
Vastaus: Rock Band 3 [PS3/X360]

Uran edistyminen joka ikisellä pelisessiolla moodista riippumatta (myös netti-quickplayssa, jeah) on tietysti iso plussa.

Mitä tarkoitat? Jos olet jo läpäissyt road challengen, ei sen soittamisella uudelleen saa yhtään lisää faneja? vrt. RB2 jossa asia oli toisin. RB3:ssa muutosta tapahtuu vain jos soitat eri biisejä ja sitä kautta avaat jotain uusia goaleja. Mutta ne hoituu helpommin goal-valikoista. RB3:ssa fanit ovat siis täysin kytköksissä eri 'achievementteihin' alias goaleihin.
 
Vastaus: Rock Band 3 [PS3/X360]

Mitä tarkoitat? Jos olet jo läpäissyt road challengen, ei sen soittamisella uudelleen saa yhtään lisää faneja? vrt. RB2 jossa asia oli toisin. RB3:ssa muutosta tapahtuu vain jos soitat eri biisejä ja sitä kautta avaat jotain uusia goaleja. Mutta ne hoituu helpommin goal-valikoista. RB3:ssa fanit ovat siis täysin kytköksissä eri 'achievementteihin' alias goaleihin.
Tätä juuri tarkoitan, erityisesti näin varhaisessa vaiheessa pelailua suuri osa goaleista tulee ihan vaan pelailemalla suunnilleen mitä vaan sen kummemmin mitään yrittämättä. Ja onhan mukana tietysti noita moninpeligoalejakin, tyyliin tee jotain neljän pelaajan bändissä, joita ei yksinään edes voi saada. Iso osa goaleista vaatii jonkin tavoitteen täyttämistä todella isossa biisimäärässä (tyyliin 85% kaikista kitarasooloista), ja on mukavaa ettei niitä tarvitse yksinään nysvätä jossain tietyssä pelimoodissa, vaan voi vaikka nettipelailla ja ehdot täyttyvät siinä sivussa hissukseen.
 
Vastaus: Rock Band 3 [PS3/X360]

Tosiaan tämän uramoodin nykyinen hyvä asia on se, että sitä uraa etenee aina, kun saavuttaa jonkun goalin, joita voi siellä career osiossa lukea. Vert. RB2 ainoa tapa edetä uralla oli saada careerissa pelattuna niitä tähtiä, joka mielestäni kusi täysin. Tosin ei uralla ole koskaan ollutkaan pääosaa pelissä, RB2 siitä oli vielä jotain mielenkiintoa, kun saavutti ESL2 ja siitä sitten niitä erivärisiä instrumentti-merkkejä, mutta ESL3 onkin automaattisesti valittavana RB3:sessa kun valitsee "soita soittolista". Tämän takia siitä luultavasti ei mitään saakkaan.

Ja mielestäni, juurikin Pro pelimuoto ON RB3, joten siinämielessä arvostelusi oli hieman turha, kun PRO soittimet ovat Rock bandin ja koko musiikkipeli-sarjan mullistava asia. normimoodi onkin "samaa vanhaa" enimmäkseen, koska sitä on enää vaikea hiota tuosta eteenpäin.

En tiedä, auttaako itseäni laaja musiikkimakuni tai miedot mielipiteeni "huonoihin" biiseihin, mutta minun on ollut ilo soittaa kaikkia biisejä tähän mennessä, ja on vain kerran ollut sellainen road challenge, ettei olisi ollut custom setlistiä saatavana. Mukava plussa on myös se, että road challengeihin otetaan mukaan kaikki biisit, joka näin alkutaipaleella vituttaa, kun haluaisi päästä sahaamaan niitä uusia biisejä, eikä vanhoja RB1&RB2/DLC biisejä joita on tullut jo monen vuotta soitettua. Mutta niihinkin on onneksi melkein joka kerta ollut ratkaisuna custom setlist tai valmiiksivalittu soittolista.
 
Vastaus: Rock Band 3 [PS3/X360]

Erityisesti diggaan siitä että peli kirjaa ylös yksilösuoritukset vaikka pelaisi bändinä. Eli näkee oman suorituksensa tähtinä biisin jälkeen, ja jos sooloilee myöhemmin näkee kyseiset tähdet biisilistauksessa. Ja peli myöskin kertoo mukavasti biisin päätyttyä jos rikkoo aiemman highscorensa.
 
Ylös Bottom