Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Roolipelit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Smurffi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Zanis Dust

Joo, kyllä minä aina laitan paljon liikkumavaraa seikkailuihini, koska ei ole mitään järkeä tehdä sellaista seikkailua, jossa jokainen tapahtuma on ennalta määrätty - ei se ole pelaajista kovinkaan hauskaa. Nykyään onneksi ne joita peluutan, tietävät minun ankaran tyylini ja sen vuoksi pysyvät aisoissa, mistä johtuen useimmat pelit ovat viime aikoina sujuneet oikein hyvin.

Joo, aliarvioin sinut vailla perusteita ja olin väärässä. Oletin automaattisesti pahinta, sillä olen valitettavasti ollut mukana peleissä, jotka ovat lähes kokonaan ennalta kirjoitettuja. Pelinjohtaja miltei laittoi sanatkin pelaajien suuhun, ja päätti minne he seuraavaksi menevät jne. Pelaajien tarvitsi suurin piirtein vain kuunnella ja heittää välillä noppaa.

Ja en minä nyt kaikesta rankaise pelaajia kuolemalla, mutta jos ne tosiaan alkavat kaivamaan verta nenästään, niin sitä ne saavat. Valitettavasti esim. juuri Vampiressa tuntuu olevan monilla peliporukoilla se asenne, että "hei, me ollaan vampyyreja, joten mitä hittoa muka voisi sattua?" Ja sen innoittamana ne menevät tekemään jotakin typerää, unohtaen mm. sen tärkeän masquerade-säännön.

Jep, se on valitettavan yleistä. Werewolfissa myös. Itse olen neutralisoinut moiset ongelmat heti alussa siten, että kiedon pelaajat vahvasti osaksi yliluonnollisten olentojen yhteisöä. He tietävät alusta asti, että aina on vielä heitä kovempia jätkiä valvomassa tapahtumia jossakin taustalla, joille he myös joutuvat vastaamaan virheistään. Vastaavasti he saavat myös kiitosta kun hommat sujuvat hyvin. Varsinkin Werewolfissa tuo onnistuu hyvin pelin loistavan maine-systeemin ansiosta. Se luo pelinjohtajalle onnistumisen tunnetta, kun pelaajat ottavat maailman niin vakavasti, että heillä on itku silmässä tunnustaessaan mokiaan vanhemmille ihmissusille.

Nykyään kun pelaamme (oli peli mikä tahansa) rajoitan huomattavasti esim. pelaajien asearsenaalia ja kannustan heitä käyttämään aivojaan. On masentavaa, jos olet tehnyt hyvän dekkariseikkailun esim. Cthulhuun ja sitten porukka suurin piirtein vain ampuu tiensä läpi. Itse kun en juurikaan pidä mistään powerplay- tai ego building-peleistä.

Minä itse asiassa pidän myös niistä (kyllä, JOPA jostain Dungeons & Dragonsistä). Tosin enemmän suosin tunnelmaan ja juonitteluun painottuvia pelejä, esimerkiksi White Wolfin kaikkia tuotoksia. Mutta silti on mukava välillä rentoutua ja pelata vaihteeksi jotain kevyttä fantasiatoimintaa tai jotain vastaavaa parin pelikerran ajan. Mutta kovin kauaa pelkkää mätkintää minäkään en jaksa. Werewolf kulkee hyvin kultaista keskitietä toiminnan ja juonittelun välillä, sillä säännöt sopeutuvat hyvin mätkintään (minkä lisäksi pelaajat ovat äärettömän kovia tappokoneita heti alussa), mutta pelissä on myös hyvin kuvattu ihmissusien monimutkaista hierarkiaa. Minun peleissäni on ehkä keskimäärin yksi taistelu joka toisella pelikerralla, mikä on aika sopiva määrä mielestäni.

"Pelinjohtaja miltei laittoi sanatkin pelaajien suuhun, ja päätti minne he seuraavaksi menevät jne. Pelaajien tarvitsi suurin piirtein vain kuunnella ja heittää välillä noppaa."

Kerran olin pelaamassa AD&D:tä jossa Pelinjohtaja toimi näin... mielestäni tunnelma oli erittäin tiivis... oli kuin olisi lukenut mahtavaa fantasiakirjaa... mieletön adjektiivien käyttö, ja paikkojen kuvaus saivat aikaan "siellä olon" tunteen... ainut mikä tunnelman rikkoi oli noppien heittely =))

Ja kerran minun monien päivien tehtävän suunittelu tyssäsi siihen että olin johdatellut pelaajia keskustelemaan erään miehen kanssa jonka poika oli kaapattu, ja heti sisään päästyä he tappoivat miehen... tehtävä loppui sit siihen.

Ropeja on tullut paljon pelattua, tällähetkellä pelataan Twilight 2000... menoa haittaa vaan 2 n00bia, ja twilight ei ehkä ole paras peli opetteluun...

T:Wombut

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan GrandAlf

Minä itse asiassa pidän myös niistä (kyllä, JOPA jostain Dungeons & Dragonsistä). Tosin enemmän suosin tunnelmaan ja juonitteluun painottuvia pelejä, esimerkiksi White Wolfin kaikkia tuotoksia. Mutta silti on mukava välillä rentoutua ja pelata vaihteeksi jotain kevyttä fantasiatoimintaa tai jotain vastaavaa parin pelikerran ajan.

Joo, no kyllähän minäkin olen jo kuulunut n. 7 vuotta Middle-Earth-porukkaan, mutta meillä on siitä hyvä porukka, että pelinjohtaja osaa pitää seikkailut mielenkiintoisina, eikä pelkkänä mättönä ja vuosien varrella muutkin pelaajat ovat alkaneet ajatella ennen kuin toimivat. Tokihan tulee tilanteita, jolloin taistelu on pakollista, mutta niin kauan kun se ei ole se pääasia, homma toimii minun mieleeni. Ja kyllähän sitä tiettyä ego buildingia vieläkin porukassa toisinaan esiintyy, mutta enää he eivät ole niin itsekeskeisiä.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Wombut

Kerran olin pelaamassa AD&D:tä jossa Pelinjohtaja toimi näin... mielestäni tunnelma oli erittäin tiivis... oli kuin olisi lukenut mahtavaa fantasiakirjaa... mieletön adjektiivien käyttö, ja paikkojen kuvaus saivat aikaan "siellä olon" tunteen... ainut mikä tunnelman rikkoi oli noppien heittely =))

Kaipa tuokin tyyli voi toimia, jos kerran sanot niin. Itse en tosin koskaan ole ollut pelaajana ennalta runoillussa pelissä, joka ei olisi ollut rajoittunut ja tylsä. Mutta toisaalta, enpä ole montaa sellaista peliä nähnytkään. Miten tuo homma toimi, oliko teillä kuitenkin vapaus päättää tekemisistänne tai poiketa polulta jos siltä tuntui? Entä kuinka hyvin PJ selvisi odottamattomista päätöksistänne? ;)

Olen kylläkin kerran itse peluuttanut ennalta kirjoitetun valmisseikkailun (Giovanni Chronicles - The Last Supper), joka oli todella onnistunut. Mutta onnistuminen vaatikin todella rankkaa paneutumista lähdekirjaan, jotta opin tuntemaan eri hahmojen persoonat niin hyvin että oli mahdollista improvisoida. Käytännössä jouduin opettelemaan kaikki tapahtumatkin lähes ulkoa. Mutta kyseinen kirja onkin siitä poikkeusellisen hyvin kirjoitettu, että se antaa pelaajille tarpeeksi liikkumavaraa.

Joo, no kyllähän minäkin olen jo kuulunut n. 7 vuotta Middle-Earth-porukkaan, mutta meillä on siitä hyvä porukka, että pelinjohtaja osaa pitää seikkailut mielenkiintoisina, eikä pelkkänä mättönä ja vuosien varrella muutkin pelaajat ovat alkaneet ajatella ennen kuin toimivat. Tokihan tulee tilanteita, jolloin taistelu on pakollista, mutta niin kauan kun se ei ole se pääasia, homma toimii minun mieleeni. Ja kyllähän sitä tiettyä ego buildingia vieläkin porukassa toisinaan esiintyy, mutta enää he eivät ole niin itsekeskeisiä.

Jeps, ei sen tarvitse olla pelialustasta kiinni, millaisia pelejä peluuttaa. Itsekin olen vetänyt jokusen kauhuseikkailun AD&D:n säännöillä, jossa toimintaa ei ollut juuri lainkaan. Ja aina kun peluutan mitä tahansa peliä, pidän aina tarinan etusijalla.

Keski-Maa on tosiaan siitä hyvä peli, että taistelusäännöt tuntuvat todella realistisilta, mikä antaa "siellä olevan" tunteen vaikka seikkailu olisikin toimintapainotteinen, eikä taistelun hitaus välttämättä enää haittaa. Siihen kun vielä lisää kiinnostavan tarinan, hyvän peliporukan ja elävät henkilöhahmot, niin vot.

Viimeksi muokannut moderaattori:
kaipa PJ:llä kävi tuuri sillä emme oikeastaan poikenneet reitiltämme, ja meillä oli kokoajan päämäärä tiedossa... pelaamisemme oli lähinnä leiriytymiset, metsästykset ja vartiointi yms... ja kaikki puzzlet piti tietysti meidän ratkaista... kuulostaa tylsältä mutta tarinan ollessa hyvä, oli mukava pelata vaihteeksi näinkin.

Ja n00bien kanssa pelaaminen on joskus todella palkitsevaa, kuten kerran pelatassamme

PJ : "okei, alotetaas... sä oot vanhan rakennustyömaan edessä, rakennelma on ilmeisesti jätetty kesken ja...."

n00b : "okei, no mä kävelen puun viereen ja koputan siihen, ja siitä aukee salaluukku ja siel on uzi ja 2000$ rahaa"

PJ : "LOL et sä noin voi sanoo... sä oot pelaaja!"

n00b : "aijaa, no kai mä sit meen siihen autoon ja starttaan sen kaapeleista"

PJ : "täh, sanoiks mä et siin on joku auto?!?!"

olisko teil kertoo mitään "hauskoja" rope tapahtumia =) mielestäni toi oli niinq niin ROLF =)

T:wombut

ps. joskus ongelmana on myös se että pelaajat kuulevat sen mikä on tarkoitettu vain yhden kuultavaksi (jos PJ ei jaksa kirjoittaa sitä lapulle tai kuiskata sitä kyseiselle) esim eilisessä pelissämme,

"make, sä ku partioit niil sun kiikareilla, ni sä näät 3 miehen lähestyvän idästä, metsänreunaa pitkin... vaatetuksesta et saa selvää, koska matkaa on viel 700 metrii" ja sit Jake joka oli nukkumassa päätti yhtäkkiä herää ja ottaa snipun.... eikö ne nyt tajuu et ei Jake voinu niitä nähä ku se oli nukkumassa...

kaipa PJ:llä kävi tuuri sillä emme oikeastaan poikenneet reitiltämme, ja meillä oli kokoajan päämäärä tiedossa... pelaamisemme oli lähinnä leiriytymiset, metsästykset ja vartiointi yms... ja kaikki puzzlet piti tietysti meidän ratkaista... kuulostaa tylsältä mutta tarinan ollessa hyvä, oli mukava pelata vaihteeksi näinkin.

Itse asiassa ei kuulosta lainkaan tylsältä. Kuulostaa pikemminkin... aika Final Fantasyltä. :)

olisko teil kertoo mitään "hauskoja" rope tapahtumia =) mielestäni toi oli niinq niin ROLF =)

Oli tuo kyllä aika killeri. Onhan näitä tapauksia, joissa aloittelijat eivät oikein käsitä pelaajan ja pelinjohtajan eroa, muttei tosin ihan noin riemastuttavia. :)

Veikkaan, että hauskoja ropetapahtumia löytyy jokaiselta kerrottavaksi ainakin romaanin verran, mutta heitetään nyt jotain:

Väsymystä:
Jätkät olivat pelanneet jotain ropea jo parin tunnin ajan, ja suurin piirtein nauraneet non-stoppina alusta asti. Aina välillä ylienerginen pelinjohtaja pomppasi pystyyn ja elehti jotain, sitten kaikki nauroivat lisää. Istuimme viereisessä pöydässä, ja lopulta oli aivan pakko kysyä ilakoitsijoilta, että mitä peliä he oikein pelaavat? Vastaus: "Me pelataan Wraithia, synkkää kauhupeliä jossa on harmaa tunnelma!"

Ironiaa:
Äärettömän voimakas kääpiösoturi taisteli noin viittäkymmentä örkkiä vastaan, eikä örkeillä ollut mitään saumaa. Ne kävivät päälle ja kuolivat välittömästi, eikä yksikään onnistunut edes haavoittamaan kääpiötä, sillä tämä oli tosiaan aika viimeisen päälle pumpattu tappokone. Kun kaikki örkit oli niitattu, jäljellä oli enää yksi snotling (ikään kuin pienempi versio goblinista, heikoin olento koko sääntökirjassa). Kyseinen snotling onnistuu heittämään about kuusinkertaisen kriittisen osuman (todennäköisyydeltään jotain 1/30000) ja iskee yhdellä iskulla kääpiöltä käsivarren irti.

Asennetta:
Twilight-pelin rankat palkkasoturit olivat saaneet tehtäväkseen tuhota ryssien piilotetun tukikohdan, joka oli naamioitu aivan tavalliseksi kouluksi. Pelaajat saapuivat paikalle ja aloittivat silmittömän räiskinnän rakennusta kohti. Granaatinheittimet, singot ja raskaat konekiväärit lauloivat pelaajien "pehmittäessä" rakennusta ulkopuolelta. Täysi kaaos oli valloillaan ja viattomat siviilit juoksivat ympäriinsä kirkuen. Äkkiä porukan johtaja saa kiireisen puhelun työnantajaltaan: "Idiootit! Se tukikohta on toisella puolella kaupunkia, te olette hyökänneet oikeaan kouluun!". Pelaajan vastaus: "Ei kiiinnooosta!" Ja teurastus jatkui.

Keskittymiskykyä:
Newbie-pelaaja oli onnistunut sytyttämään vaatteensa tuleen, ja juoksi kirkuen metsän halki. PJ: "Saavut solisevalle purolle. Mitä teet?" Pelaaja mietti hetken kuumeisesti, ja vastasi lopulta: "Mä pesen mun kasvot."

Eräs asia mistä on saatu monet naurut on kavereiden (etenkin yhden suomiruotsalaisen) hahmolomakkeiden läpi känyti...

mielestäni huvittavia typoja oli esim

Käsivarsojukset = käsivarsisuojukset
Vikinkin laiva = no mikähän se vois olla
Masto auto = omg :) samaan sarjaan masto puku...
Taakkapullo = taikaboteli =)
1 k kapeli = sapelihan se siinä, kovin kyllä koitti väittää K:taan S:ksi =)

nojoo... ei ehkä "outsidereille" niinkään hauskoja... varmaan aika inside juttua mut tällästäkin voi käydä =)

Miten paljon te teette tausta matskua tehtäviinne? vai kirjaatteko vaan ylös kiinostavat juonikohdat ja improvisoitte pelin kulkua?
itselläni yleensä on pari sivua matskua per tehtävä (ellei sit oo joku uber pitkä)

ps. Ei ole mitään niin säälittävää kun armoa antava PJ imho

pss. onko teillä koskaan ollut ongelmia sanan "Fantasia peli" kanssa? kerran pari muijaa tuli mukaan pelaa... olisit nähny niiden ilmeet ku ojensin hahmolomakkeet ja otin D&D:n punasen kirjan jossa lohikäärme kannessa =))

Miten paljon te teette tausta matskua tehtäviinne? vai kirjaatteko vaan ylös kiinostavat juonikohdat ja improvisoitte pelin kulkua?
itselläni yleensä on pari sivua matskua per tehtävä (ellei sit oo joku uber pitkä)

ps. Ei ole mitään niin säälittävää kun armoa antava PJ imho

pss. onko teillä koskaan ollut ongelmia sanan "Fantasia peli" kanssa? kerran pari muijaa tuli mukaan pelaa... olisit nähny niiden ilmeet ku ojensin hahmolomakkeet ja otin D&D:n punasen kirjan jossa lohikäärme kannessa =))

Tausta materiaalia ei tule tehtyä juuri lainkaan. Tollaset pääkohdat ja pahikset on suunniteltu valmiiksi ja joitakin juoneen liittyviä seikkoja. Mutta ei niitäkään liioin. Pelaajat tuppaavat niin monesti sotkemaan tollasen valmiiksi suunnitellun seikkailun. Tai sitten sellaset on tosi tylsiä jos peli sattuu jumahtamaan.

Armoa antava PJ on säälittävä. Ei nyt niinkään siitä armon takia vaan sen takia, että jos joutuu armoa antamaan on jo aiemmin joku mennyt metsään. Toisaalta armoa ruinaava pelaaja on jo jotakin...Hmm..hankala asia :D. Roolipelaamisessakin on hyvä vältellä turhia kuolemia...ja asialliset kuolemat on vain hyväksyttävä.

Fantasia peli termiä ei ole tullut käytettyä, mutta sillon oli ongelmia roolipeli termin kans kun roolipelaamista yhdistettiin saatananpalvontaan. Huh huh että jakso porukat kysellä tarkasti mitä roolipelaaminen on. :)

Tuo taustamateriaalin teko vähän riippuu aina seikkailuista. Nykyään, kun teen aika paljon varsin outoja kertakäyttöpelejä, niin niitä varten teen sitä taustamateriaalia melko paljon, mutta jos kyseessä on joku Cthulhu tms. niin silloin ei juurikaan tarvi mitään erityisiä taustoja tehdä - varsinkin kun Cthulhussa on muutenkin niin perehtynyt aikoinaan siihen mytologiaan. Vampire-seikkailut tulee kyllä usein suunniteltua huolella, sillä haluan siihen aina hyvän tunnelman.

Tähän väliin pieni mainos:

SUOMEN AINOA ROOLIPELIEN ERIKOISLEHTI ROOLIPELAAJA ALOITTAA

Suomalaiset roolipelien harrastajat saavat oman erikoisaikakauslehtensä. Suomen ainoa roolipelien, niin sanottujen ei-sähköisten pelien ja niitä ympäröivän kulttuurin erikoislehti Roolipelaaja ilmestyy ensimmäistä kertaa maaliskuun 3. päivänä.

Suomessa on laaja ja omistautunut aktiiviharrastajien joukko, joka on jo pitkään odottanut omaa lehteään, kertoo lehden päätoimittaja Mikko Rautalahti. Oman mediansa avulla harrastajat saavat ajankohtaista ja asiantuntevaa tietoa peleistä ja pelaamisesta omilla ehdoillaan.

Uusi lehti on kiinni ajassa ja ilmiöissä. Esimerkiksi lautapeliharrastuksen nopea kasvu näkyy Roolipelaajan sivuilla. Erityisesti saksalaiset seurapelit, kuten Menolippu ja Carcassone ovat olleet yllätyshittejä Suomessakin. Lehti kertoo mitä seuraavaksi pelataan: lautapelit Suomesta ja maailmalta esitellään ja arvioidaan.

Roolipelaamisen uusin muoto on nettiroolipelaaminen. Pohjoismaat on valloittanut World of Warcraft -tietokonepeli, jolla on maailmanlaajuisesti jo enemmän pelaajia kuin Suomessa on asukkaita. Roolipelaaja ottaa internet-peleihin uuden lähestymiskulman ja käsittelee niitä nimenomaan roolipelaajien näkökulmasta.

Roolipelaaja-lehti ilmestyy vuonna 2006 kuusi kertaa. Perinteisten pöytäroolipelien ja lautapelien lisäksi lehti seuraa tiiviisti larppaamisen eli liveroolipelaamisen, figupelien ja keräilykorttipelien maailmoja. Roolipelaaja sivuaa myös fantasia- ja tieteiskirjallisuutta ja -sarjakuvaa.

Roolipelaajan aiheet ovat aiemmin eläneet muiden erikoislehtiemme sivuilla ikään kuin vierailevina tähtinä sähköisten pelien keskellä. Lukijat ovat kuitenkin toivoneet pitkään omaa, ei-sähköisille peleille pyhitettyä julkaisua. Nyt sellainen on täällä, sanoo sisältöjohtaja Lassi Kurkijärvi Roolipelaaja-lehteä kustantavasta H-Town Oy:stä.

Roolipelaaja on tarkkaan kartoitettu lisäys erikoisaikakauslehtien portfolioomme. Roolipelaajan tuominen markkinoille osoittaa, että olemme yhä edelläkävijöitä pitkälle kohdennettujen erikoismediatuotteiden julkaisijana Suomessa., sanoo H-Town Oy:n toimitusjohtaja Petteri Moisio.

Vastaus: Roolipelit

Smurffi sanoi:
Myös Conspiracy X kuuluu kokoilmiin. Sekin ihan jees.

Conspiracy X.... kiva peli kyllä. Sääli vaan ettei se koskaan ollut mikään kaupallinen menestys* siitä huolimatta, että peli tuli pahimman X-Files manian aikaan. Nythän Eden Studiosilta on lopultakin tulossa pelistä uusi painos, jossa sääntöjärjestelmä on korvattu UniSystemillä ja peliä viety ajallisesti hieman eteenpäin. Erityisesti huomiota on kiinnitetty USA:an nykyiseen tilaan ja uuteen lainsäädäntöön.

* mikäli nyt roolipeli sitä koskaan voi olla

Viimeksi muokannut moderaattori:

Näppärää. Pitänee hommata tuo eka nro ainakin hyllyyn. Mielellän lukee kyllä uudesta Cyberpunkista ja etenkin Shadowrunista, joista SR oli ehdoton rope-lemppari ever. Pitää varmaan aloittaa harrastus uudelleen.

Good times . . . good times :)

Tällä hetkellä mulla on se ongelma, ettei ole peliporukkaa kenen kanssa pelata. Lähinnä jos sattuu jossain näkemään sääntökirjaa tulee vaan selattua läpi ja saatua semmosia "ahaa" / "hienoa" / "ooh"-elämyksiä läjä. Eipä sen puoleen, kokemustakin itse pelaamisesta hirveän vähän. Mutta sitäkin enemmän kiinnostusta...

Odotellessa sopivien pelaajien / pelinjohtajan tippumista taivaasta.

Onhan pelaaminen ihan kelpoa ajanvietettä ja muutenkin kiva sosiaalinen tapahtuma :)
Itselläkin pelaaminen jäänyt vähemmälle, paliporukka levis luokion jälkeen ympäri suomea niin siinä sitä sitten oltiin, mutta kiinnostusta vielä olisi.

Conspiracy X kyllä nousi suosikki peliksi ajanmittan, pitänee käydä näprään uuttakin laitoista sitten kun/jos sais porukan kasaan edes yhdeksi viikonlopuksi :o

Minulla on kyllä kyseinen harrastus kokonaan ohi. Joskus vielä muutama vuosi sitten viriteltiin peliä ja tännekin siitä kirjoittelin. Noh, pari kertaa jaksoimme sitten pelata ja se siitä. Ei ollut enää samaa hohtoa kuin nuorempana. Sinänsä sääli, koska ropelluksesta on jäänyt erittäin lämpimät muistot.

Orpheus. Sitä ollaan pelattu noin vuoden päivät vaihtelevalla aktiviteetilla, ja jaksaa yhä pitää otteessaan. Kyseessä on siis jännityskauhupeli (tai jotain sen suuntaista), ikäänkuin X-files ja Kuudes Aisti yhdistettynä näin yksinkertaisuudessaan. Suosittelen lämpimästi.

Tulee pelattua.. olen näitä paper&pen rpg;tä tehnyt useamman itsekkin ja niitä jaksaa kyllä tahkota useamman tunnin jos vain sattuu peliin hyvä juoni ja mukava pelinjohtaja. Kerran ole nimittäin sellaisenkin p&p rpg;een pelannut jossa pelinjohtaja oli hyvin passiivinen tyyppi eikä oikein osannut kertoa juonta tai kuvailla paikkoja. Se söi pelin tunnelmaa paljon. Kaiken päälle tämä kyseinen tyyppi väitti pelanneensa p&p rpg;tä jo kuudetta vuotta.. olisi luullut jo siinä vaiheessa kehittyvän ihan hyväksi pelinjohtajaksi.. mutta minkäs teet

Ylös Bottom