Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

S.T.A.L.K.E.R. 2

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SeveriS
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    pc xsx
Jos on malttia niin kannattaa odotella ens vuoteen, veikkaan että joskus ens vuoden kesällä ollaan siinä kunnossa mitä pelin pitäis tekijoidenkin mielestä olla, tämä nykyinen versio on Early Access.

Jos on malttia niin kannattaa odotella ens vuoteen, veikkaan että joskus ens vuoden kesällä ollaan siinä kunnossa mitä pelin pitäis tekijoidenkin mielestä olla, tämä nykyinen versio on Early Access.
Itseasiassa enemmän pelattuani, taidan olla ikävä kyllä samaa mieltä. Kyllä tuo ruudunpäivitys vain haittaa liikaa pelaamista.

No onneksi on pelattavaa tässä enemmän kuin tarpeeksi

Nyt kun on noin 7 ja puoli tuntia takana niin onhan tää osittain aika vesitetty versio original Stalkerista. Tunnelma on läsnä ja pohjimmiltaan peli on Stalker mutta sut hukutetaan panoksiin, ruokaan ja health itemeihin joka tavallaan syö sitä survival elementtiä koska ei sitä oikeastaan ole, jos tämä olisi vain easy tason juttu ok mutta kun se on joka vaikeustasolla.

Sit joitain ärsytyksen aiheita kuten hiippailu on aika mahdotonta, yksi vihollinen kun tietää missä olet koko jengi tietää kokoajan missä olet. Alkuperäisissä peleissä tekoälyn pystyi saamaan kadottamaan sinut ja kun se hiippailee tai tarkkailee jotain paikkaa missä se luulee sinun olevan voit kiertää vaikka selkään ja pistää hengiltä.

Myöskin se että melkeen jokaisesta viholisen osumasta oli se sitten panos tai lyönti niin hahmosi alkaa vuotamaan joten saat kokoajan olla laastaroimassa itseäsi, eihän ne kesken lopu kun sulla on 50 laastaria mukana mutta jotenkin ärsyttävä gameplay systeemi. Vaatii säätöä.

Kuten vaatii säätöä ihan järjettömät korjauskulut jonka takia mielummin ottaa jonkun pudonneen aseen käyttöön kun korjaa niitä. Varsinkin kun kestävyys putoaa pelissä niin nopeaa tahtia.

Marinoista huolimatta olen nauttinut pelaamisesta paljon vaikka tämä tuntuu enemmän realistisemmalta Far Cry:lta kun Stalkerilta mitä tulee pelattavuuteen. Maailma, hahmot ja tunnelma on sitä ehtaa itseään ja maailmassa patikointi, tutkiminen ja artifaktien keräily on yhä koukuttavaa.

Myöskin tarina tehtävät vaikuttaa selkeästi paremmin suunnitelluilta kuin aikaisemmissa peleissä missä ne ei ihan hirveästi eronneet sivutehtävistä ja pelissä ei ollut niin selvää skriptattua tarinaa mitä seurata.

Ja välillä sitä vodkaa tulee otettua vahingossa, niin enemmän ukko vaan heiluu.
Mulle käy joskus tälleen oikeessa elämässä, harmittava ominaisuus.

Ikävä kyllä lukea näitä kokemuksia missä on pelattu alkua pidemmälle ja alkaa pelin saumat vähän rakoilemaan. Toivottavasti näihin saadaan korjaus mahollisimman pian sillä itellä olis kova hinku jo ostaa peli ja pelata, mut toi a-lifen puutos ja stealthin toimimattomuus on kyllä sellasia et ennenkun ne korjataan niin ei kehtaa pelata, menee kokemus aikalailla pilalle. Myös jos noita droprateja ammuksille yms resursseille ei korjata niin on sekin vähän tylsää jos selviytymispelissä kannat kamaa selkä vääränä kuten jossain Falloutissa

Joo. Ekasta näkymättömästä vihollisesta jatkettu matkaa seuraavalle näkymättömälle viholliselle muutama sata metriä. Aivan hiilenä täällä. Mä en nää ketään, kuuluu ääni, ja puolet damagesta lähtee. Voin olla huoneessa ja tuijottaa ovea, missään ei ole ketään, ja silti tulee damagea. Ei ole tuttu pelisarja, en tiedä onks nää näkymättömät viholliset tän pelin joku suola olevinaan, mut mä en nyt ymmärrä miten ne olis tarkotus tappaa kun ei edes ole mitään mitä ampua. Ei vaikuta ollenkaan hauskalle tämä nyt.

Mulle käy joskus tälleen oikeessa elämässä, harmittava ominaisuus.

Ikävä kyllä lukea näitä kokemuksia missä on pelattu alkua pidemmälle ja alkaa pelin saumat vähän rakoilemaan. Toivottavasti näihin saadaan korjaus mahollisimman pian sillä itellä olis kova hinku jo ostaa peli ja pelata, mut toi a-lifen puutos ja stealthin toimimattomuus on kyllä sellasia et ennenkun ne korjataan niin ei kehtaa pelata, menee kokemus aikalailla pilalle. Myös jos noita droprateja ammuksille yms resursseille ei korjata niin on sekin vähän tylsää jos selviytymispelissä kannat kamaa selkä vääränä kuten jossain Falloutissa

No jos PC:llä pelaa niin moneen pelin ongelmaanhan on jo modejakin tehty. Kuten drop rateihin, ei tankki mutantteja, sniikkailu parempaa jne. Mutta itse yritän pitää ekan kerran niin vanillana kun pystyy ja ainoot modaamiset mitä olen tehnyt koskee turhia efektejä ruudulla. Myöskin se että kohta alkaa pelin päivitysrumba ja modit menee rikki hyvin todennäköisesti joten siltäkin kannalta se modattu pelikerta on parempi olla joskus myöhemmin.

Mielenkiintoista myös nähdä mitä pelille voi modaajat tehdä kun viralliset työkalut tulee julki.

En tiedä ulottuuko tuo modituki konsoleille asti kunhan sen joskus esittelevät.

Edit: ensimmäinen patchi ensiviikolla.

Hello, stalkers.

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl is getting a new patch during the week to come — both on PC and Xbox.

The game has been out for several days now (it’s still surreal to say that), and we’ve been following your feedback in all possible forms carefully. To the more than one million stalkers in the Zone, thanks for playing — that means the world to us.

We are sure you have things to handle in the Zone, but so do we.

The following update will include:

**Crash Fixes, including:**

Issues and memory allocation failures, which previously caused the game to exit unexpectedly, particularly around rendering, skeletal meshes, and quest-related cutscenes.

**Main Quest Progression Fixes, including:**

Several bugs blocking the main quest progression, NPCs getting stuck in objects, incorrect quest markers, and issues with quest cutscenes.
Revision of the main quests (like Visions of Truth or A Minor Incident) to ensure smooth transitions, avoiding rare cases of players not being able to proceed further.

**Gameplay & Balance Adjustments, including:**

Fixing the price of the weapons with upgrades installed compared to their value without attachments.
NPCs behavior, including the way they act when lacking a shelter during the Emissions.

**Cutscenes & Visual Fixes, including:**

Rarely missing facial animations, misplaced NPCs, and visual inconsistencies like detached heads and clothes clipping.
Quality and stability improvements of the visual effects.

**Softlock Fixes, including:**

Issue where players were unable to close the trade screen after putting ammo in a wrong slot while playing on a gamepad.
User Interface Improvements, including:
Quest notifications now showed correctly during dialogues.
Corrected texts and missing interaction prompts.

**Noted to be addressed in future updates:**

Analogue sticks dead zones bugfixes.
A-Life system bugfixes.

We want to reassure you once more that we will make every effort to constantly improve your S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl experience. We are truly grateful for your feedback and suggestions for improvement.

Your GSC Game World team.

Viimeksi muokattu:
No jos PC:llä pelaa niin moneen pelin ongelmaanhan on jo modejakin tehty. Kuten drop rateihin, ei tankki mutantteja, sniikkailu parempaa jne. Mutta itse yritän pitää ekan kerran niin vanillana kun pystyy ja ainoot modaamiset mitä olen tehnyt koskee turhia efektejä ruudulla. Myöskin se että kohta alkaa pelin päivitysrumba ja modit menee rikki hyvin todennäköisesti joten siltäkin kannalta se modattu pelikerta on parempi olla joskus myöhemmin.

Mielenkiintoista myös nähdä mitä pelille voi modaajat tehdä kun viralliset työkalut tulee julki.

En tiedä ulottuuko tuo modituki konsoleille asti kunhan sen joskus esittelevät.

Edit: ensimmäinen patchi ensiviikolla.

Hello, stalkers.

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl is getting a new patch during the week to come — both on PC and Xbox.

The game has been out for several days now (it’s still surreal to say that), and we’ve been following your feedback in all possible forms carefully. To the more than one million stalkers in the Zone, thanks for playing — that means the world to us.

We are sure you have things to handle in the Zone, but so do we.

The following update will include:

**Crash Fixes, including:**

Issues and memory allocation failures, which previously caused the game to exit unexpectedly, particularly around rendering, skeletal meshes, and quest-related cutscenes.

**Main Quest Progression Fixes, including:**

Several bugs blocking the main quest progression, NPCs getting stuck in objects, incorrect quest markers, and issues with quest cutscenes.
Revision of the main quests (like Visions of Truth or A Minor Incident) to ensure smooth transitions, avoiding rare cases of players not being able to proceed further.

**Gameplay & Balance Adjustments, including:**

Fixing the price of the weapons with upgrades installed compared to their value without attachments.
NPCs behavior, including the way they act when lacking a shelter during the Emissions.

**Cutscenes & Visual Fixes, including:**

Rarely missing facial animations, misplaced NPCs, and visual inconsistencies like detached heads and clothes clipping.
Quality and stability improvements of the visual effects.

**Softlock Fixes, including:**

Issue where players were unable to close the trade screen after putting ammo in a wrong slot while playing on a gamepad.
User Interface Improvements, including:
Quest notifications now showed correctly during dialogues.
Corrected texts and missing interaction prompts.

**Noted to be addressed in future updates:**

Analogue sticks dead zones bugfixes.
A-Life system bugfixes.

We want to reassure you once more that we will make every effort to constantly improve your S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl experience. We are truly grateful for your feedback and suggestions for improvement.

Your GSC Game World team.
Noooh niinhän se edellisissäkin osissa meni et modaajat korjas aika isojakin juttuja loppupeleissä. Mut ei sen kyllä enää nykyään pitäs niin mennä

Hyvä et tossa patchlistassa mainitsevat ton a-lifen sentäs. Se stealthikaan ei taida toimia ollenkaan ja listassa ei mainintaa siitä niin huolestuttaa se kyl vähäsen et mikä sen tilanne sit on

Noooh niinhän se edellisissäkin osissa meni et modaajat korjas aika isojakin juttuja loppupeleissä. Mut ei sen kyllä enää nykyään pitäs niin mennä

Hyvä et tossa patchlistassa mainitsevat ton a-lifen sentäs. Se stealthikaan ei taida toimia ollenkaan ja listassa ei mainintaa siitä niin huolestuttaa se kyl vähäsen et mikä sen tilanne sit on

Pelin tekoäly vaatii muutenkin aikamoista fiksausta kun ne ei välillä tiedä yhtään mitä tehdä. Kerran juoksin kylään pari koiraa perässä ja koko kylä hyökkäs niiden kimppuun, paitsi että vain muutama niistä ampui niitä koiria ja loput juoksi edestakas kun päättömät kanat. Stealh toki olis kiva mutta kun se vaatii niin paljon töitä kokonaisuudessan en tiedä mitä sille saavat tehtyä.

Joo. Ekasta näkymättömästä vihollisesta jatkettu matkaa seuraavalle näkymättömälle viholliselle muutama sata metriä. Aivan hiilenä täällä. Mä en nää ketään, kuuluu ääni, ja puolet damagesta lähtee. Voin olla huoneessa ja tuijottaa ovea, missään ei ole ketään, ja silti tulee damagea. Ei ole tuttu pelisarja, en tiedä onks nää näkymättömät viholliset tän pelin joku suola olevinaan, mut mä en nyt ymmärrä miten ne olis tarkotus tappaa kun ei edes ole mitään mitä ampua. Ei vaikuta ollenkaan hauskalle tämä nyt.
Bloodsucker mutantti kyseessä ja aika veetumainen sellainen. Kyseinen mutantti käyttää häivetekniikkaa pääsemällä uhrin lähelle ja loput tiedättekin. Näin alussa suosittelen juoksemaa karkuun. Itselläni tuli tänää näitä vastaa 2kpl samaa aikaan ja kolmas pamahti heti, ku sain vedettyä happea. Itse mitä suosin näitten kaatamiseen on haulikko. Silmä tarkkana ja korvat hereillä, niin tiedät missä liikkuu. Eilen kuulin ekaa kertaa controllerin olevan lähellä, mutta en jäännyt ottamaa selvää missä kyseinen kaveri on :D

Pelin tekoäly vaatii muutenkin aikamoista fiksausta kun ne ei välillä tiedä yhtään mitä tehdä. Kerran juoksin kylään pari koiraa perässä ja koko kylä hyökkäs niiden kimppuun, paitsi että vain muutama niistä ampui niitä koiria ja loput juoksi edestakas kun päättömät kanat. Stealh toki olis kiva mutta kun se vaatii niin paljon töitä kokonaisuudessan en tiedä mitä sille saavat tehtyä.
No hei toihan jo kuulostaa Stalkerilta!

Stealthia kun ei oo pelissä ollenkaan nii se on vähän hankala perästä vääntää, mahdollista, mut ei varmaan kannata ihan hetkeen odottaa. Mut sekin niin olennainen osa peliä a-lifen lisäks, sekä se et ton kuplan takia tässä ei pikasella vilkasulla taida olla ees mahollista tyhjentää paikkoja etäisyydeltä kun öh, ei ne vihut oo spawnannu sinne.

Kokemuksia ja videoita kun kattelee niin nopeesti kyllä ilmenee et ei tää vielä julkasukunnossa ollu. Bugit sinänsä ihan ok ja ne on suht inhimillisiä korjata, kun siinä on kyseessä ominaisuus joka ei toimi toivotulla tavalla. Mut tässä ei välttämättä niitä ominaisuuksia oo ollenkaan ja samasta syystä ne ei yllättäen toimi. Ne toki voidaan lisätä jälkikäteen, mut ei se mikään nopea bugifiksi ole.

Bloodsucker mutantti kyseessä ja aika veetumainen sellainen. Kyseinen mutantti käyttää häivetekniikkaa pääsemällä uhrin lähelle ja loput tiedättekin. Näin alussa suosittelen juoksemaa karkuun. Itselläni tuli tänää näitä vastaa 2kpl samaa aikaan ja kolmas pamahti heti, ku sain vedettyä happea. Itse mitä suosin näitten kaatamiseen on haulikko. Silmä tarkkana ja korvat hereillä, niin tiedät missä liikkuu. Eilen kuulin ekaa kertaa controllerin olevan lähellä, mutta en jäännyt ottamaa selvää missä kyseinen kaveri on :D

Joo siis se tais olla joku poltergeist tjsp. Katsoin youtubesta sen kohdan mitä piti tehdä. Olin siis prologuessa. En osannut mennä sinne johki laivan sisään ja otin damagea ja kuolin näkemättä edes sitä koko usvapilveä varmaan 10 kertaa ennen kuin katsoin youtubesta että ahaa mun pitää vaan juosta sinne laivaan samalla kun otan damagea mitä ei voi estää mitenkään? Tai eipä siellä edes ollut oikein mitään, että turhaan mä sen kai tapoin sit kuitenkin.

Nyt tääl avoimeissa maailmassa tötöillyt hetken. Kimppuun kävi randomilla 2-3 sellaista bloodsucker vihollista. Musta alkaa tuntua että tää peli ei ehkä ole mua varten, ku eihän tässä siis oo mitään järkeä että mä palaan takaisin talolle missä oli 10min sitten ja siten one shottaavia, näkymättömiä senssiä nopeammin juoksevia öttejä spawnaa kimppuun? Johki nojalleen kaatuneen valotolpan päälle kapusin, sieltä aina houkuttelin niitä "näyttäytymään" hivuttautumalla alaspäin pikkasen. Meni 12 haulikon laakia, 120 smg panosta, 90 pistoolin laakia, 4 kranaattia ja varmaan 15min ja kumpikaan niistä ei kuollut. Ihan siis super hauskaa gameplayta :D

E: Ja siis mikä pointti tällä näiden bloodsuckerien huudolla oikein on? Senssi hidastuu ja ukko alkaa pyörimään itekseen, siten että ei niihin voi osua sen näyttäytymisen aikana??

E2: Kertokaa mulle että miten näihin on siis tarkotus osua ohjaimella? Laitoin kaikki aim assist jututkin täysille tätä varten, mutta ei toivottua vaikutusta silti o_O

Viimeksi muokattu:
Joo siis se tais olla joku poltergeist tjsp. Katsoin youtubesta sen kohdan mitä piti tehdä. Olin siis prologuessa. En osannut mennä sinne johki laivan sisään ja otin damagea ja kuolin näkemättä edes sitä koko usvapilveä varmaan 10 kertaa ennen kuin katsoin youtubesta että ahaa mun pitää vaan juosta sinne laivaan samalla kun otan damagea mitä ei voi estää mitenkään? Tai eipä siellä edes ollut oikein mitään, että turhaan mä sen kai tapoin sit kuitenkin.

Nyt tääl avoimeissa maailmassa tötöillyt hetken. Kimppuun kävi randomilla 2-3 sellaista bloodsucker vihollista. Musta alkaa tuntua että tää peli ei ehkä ole mua varten, ku eihän tässä siis oo mitään järkeä että mä palaan takaisin talolle missä oli 10min sitten ja siten one shottaavia, näkymättömiä senssiä nopeammin juoksevia öttejä spawnaa kimppuun? Johki nojalleen kaatuneen valotolpan päälle kapusin, sieltä aina houkuttelin niitä "näyttäytymään" hivuttautumalla alaspäin pikkasen. Meni 12 haulikon laakia, 120 smg panosta, 90 pistoolin laakia, 4 kranaattia ja varmaan 15min ja kumpikaan niistä ei kuollut. Ihan siis super hauskaa gameplayta :D

E: Ja siis mikä pointti tällä näiden bloodsuckerien huudolla oikein on? Senssi hidastuu ja ukko alkaa pyörimään itekseen, siten että ei niihin voi osua sen näyttäytymisen aikana??
Aaa unohin ihan kokonaan poltterin. Kivoja nekin. Siis bloodsucker ku päästää äänen, ni kai se joku sotahuuto on . Ja kyllä pystyy tekee damagee, vaik häive pääl. Niiku olen jo todennu, ni loppujen lopuksi aika helppo pistää hengiltä. Mut aina on vaihtoehto juosta karkuun, kuhan reppu ei ole täys.

Ei tämä kyllä hyvin pyöri millään mittarilla ja laitteella, vitun paska pelimoottori. Vaatii vielä sen 6-12kk että on pelattavissa sillä arvostuksella jota tekijätkin arvostaa, kyllä siellä tiedetään että osa pelistä on rikki.

Aaa unohin ihan kokonaan poltterin. Kivoja nekin. Siis bloodsucker ku päästää äänen, ni kai se joku sotahuuto on . Ja kyllä pystyy tekee damagee, vaik häive pääl. Niiku olen jo todennu, ni loppujen lopuksi aika helppo pistää hengiltä. Mut aina on vaihtoehto juosta karkuun, kuhan reppu ei ole täys.

Postaas tänne videoo missä niitä on helppo pistää hengiltä vaikeimmalla vaikeudella kun pelaat ohjaimella :D Tarviin tutorial videon.

Yksi asia josta täytyy antaa paljon pisteitä pelille on sen latausruutujen puute. Sen jälkeen kun maailma on ladattu et näe latausruutuja ollenkaan. Vähän eroaa fiiliksessä johonkin Bethesdan peleihin missä joka rakennus on latausruutu ja joskus rakennuksen sisällä on latausruutu.

Nyt lähdin pois tutorial alueelta ja päässyt seuraavalle asutus alueelle. Stalker 2 on varmaan tunnelmallisin open world missään videopelissä ja toistaiseksi tuo kupla ja A Lifen puute ei ole vaikuttanut omaan pelaamiseen juurikaan, skriptattuja ja random tapahtumia ollut ihan tapreeksi jotta pelaaminen saanut vaihtelua mutta pidän siitä että suurinosa ajasta vietetään hiljaisuudessa yksin tarpeon. Ainostaan ympäristön äänet kuuluu.

Isoin miinus on pelin tekoäly joka on samalla liian hyvä (sniikkailu mahdotonta kun ne näkee niin kauas) ja liian tyhmä (eivät tiedä mitä tehdä vaan juoksentelevat vaan edestakas).

Mulle tuo on maistunut jo reilun 20 tunnin verran. Juonta edennyt sen verran että siltä ekalta varsinaiselta alueelta lähdettiin pois. Sitten onkin tullut kartoitettua maastoa ympäriinsä, pakoon tullut juoksenneltua useammin kuin taisteluun ryhtyminen, jos vain mahdollista.
XSX:llä ei ole tullut vastaan mitään sellaista joka aiheuttaisi kesken jättämisen tekniseltä osalta, ainakin yksi aktiviteetti kartalla (ne siniset liput) tuntuu bugaavan, katsoo sitä sitten joskus myöhemmin jos korjautuu. Rookiella olen pelannut, siinäkin ihan riittävästi haastetta.

Aiempia Stalkereita lähinnä vain kokeillut, silloin kun ne tässä hiljattain tuli tarjolle, ei napannut ne silloin, mutta tämä vaikuttaa ihan mukavalta.

Ylös Bottom