Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Sable

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
Sable-Preview.jpg

Nimi: Sable
Kehittäjä: Shedworks
Julkaisija: Raw Fury
Alustat: Xbox One, Xbox Series X|S, PC
Lajityyppi: Avoimen maailman seikkailu
Julkaisu: 23.9.2021
Kotisivut: https://rawfury.com/games/sable/

Sable is a coming-of-age tale of discovery through exploration across a strikingly rendered open world desert. Go on a deeply personal journey across an alien planet as the young Sable, exploring ancient monuments, ruined architecture, and ships fallen from the cosmos, all while learning the history of its inhabitants and discovering her place in the world.




Skill Upin arvostelu. Hän suosittelee: "Sable is one of my games of the year."



Windows Central ei maalaile ihan niin ylistävää kuvaa, mutta pelin kritiikki kohdistuu lähinnä teknisiin ongelmiin kuin varsinaiseen pelaamiseen.

Peli kiinnostaa erityisesti massasta poikkeavan graafisen tyylisen takia. Tältä on turha odottaa taistelua tai muutenkaan monia perinteisiä avoimen maailman pelien juttuja. Tämä on tutkimista, pelimaailmasta löytyvien henkilöiden auttamista ja pulmien ratkontaa. Tässä ei painosteta tekemään tiettyä tehtävää ja pelin voikin läpäistä useammalla eri tavalla. Windows Central kiteyttää tämän arvostelussaan:
There's typically a main quest for players to undergo, with numerous side activities of less importance. Sable eschews this idea and presents instead a compelling concept: What if the side quests were the main quest?
Kaikki "sivutehtäviä" ei tarvitse läpäistä vaan tarpeeksi päästäkseen tavoitteeseen ja lopputeksteihin. Tietysti voi halutessaan suorittaa myös kaiken.

Peli löytyy niin ikään Game Passista niin konsolilla kuin PC:llä. Lataukseen meni.
 
Harmi, että taas kerran buginen julkaisu pilaa mielenkiinnon peliä kohtaan. Laitan tällaiset lupaavat mutta bugiset pelit yleensä jäähylle odottamaan parempia aikoja vähintään puoleksi vuodeksi. Koska kyseessä on yksinpeli, ei siinä mitään menetä, että odottelee rauhassa sitä korjattua versiota.
 
Harmi, että taas kerran buginen julkaisu pilaa mielenkiinnon peliä kohtaan. Laitan tällaiset lupaavat mutta bugiset pelit yleensä jäähylle odottamaan parempia aikoja vähintään puoleksi vuodeksi. Koska kyseessä on yksinpeli, ei siinä mitään menetä, että odottelee rauhassa sitä korjattua versiota.
Näinhän se on. Todella harmi, että tekijöiden visio ei pääse täysin oikeuksiinsa teknisten ongelmien takia. Siitäkin huolimatta taidan itse ottaa tämän pelaukseen heti kun Kena: Bridge of Spirits on läpi. Eli luultavasti joskus ensi viikon alussa.
 
Harmi, että taas kerran buginen julkaisu pilaa mielenkiinnon peliä kohtaan. Laitan tällaiset lupaavat mutta bugiset pelit yleensä jäähylle odottamaan parempia aikoja vähintään puoleksi vuodeksi. Koska kyseessä on yksinpeli, ei siinä mitään menetä, että odottelee rauhassa sitä korjattua versiota.
Minkälaisiin bugeihin törmäsit? Itselläni on kyllä erittäin suvaitsevainen suhtautuminen bugeihin, kun niitä varsin kevyinä tuppaa olemaan pelissä kuin pelissä. Toki jotkut todella vakavat pelin hajottavat bugit ovat saaneet minutkin jättämään jotkut pelit pidemmäksikin aikaa hyllylle. Silloin on kuitenkin puhuttu esim. tallennusbugeista tai sitten pelissä etenemisen kokonaan estävistä bugeista. Tällaisiin bugeihin olen kyllä törmännyt äärimmäisen harvoin.
 
Minkälaisiin bugeihin törmäsit? Itselläni on kyllä erittäin suvaitsevainen suhtautuminen bugeihin, kun niitä varsin kevyinä tuppaa olemaan pelissä kuin pelissä. Toki jotkut todella vakavat pelin hajottavat bugit ovat saaneet minutkin jättämään jotkut pelit pidemmäksikin aikaa hyllylle. Silloin on kuitenkin puhuttu esim. tallennusbugeista tai sitten pelissä etenemisen kokonaan estävistä bugeista. Tällaisiin bugeihin olen kyllä törmännyt äärimmäisen harvoin.
Windows Central nostaa arvostelussaan esiin yhden pelin etenemistä haittaavan bugin, johon törmäsivät pelatessa. Muuten kyseessä taitaa olla perinteistä repeilyä, pelin "lagimista" jne.
More concerning is the stuttering problem, which causes performance hits. As best I can tell, it happens whenever the game autosaves, which is quite frequent. In a game where you're spending a majority of the time on your hoverback roaming the wastes, it just doesn't feel good to have stuttering in the controls every time you complete a quest or reach a new area. I also ran into a problem where the game didn't give me the reward for one quest, meaning I missed out on a Merchant token. It was the only time my progress was hindered in any way, but it's worth noting all the game.
 
En ole itse edes aloittanut pelaamista, mutta katsoin parit arvostelut, joissa bugeja kuvattiin. Haluan pelata pelit sitten, kun ne ovat valmiit eikä betatestaajan rooli kiinnosta. Aika moni peli on mennyt pilalle sen vuoksi, että bugit estävät etenemisen enkä tykkää siitä stressistä, mitä pelien kanssa säätäminen aiheuttaa, kun minulle pelaamisen tarkoitus olisi stressin lieventäminen ja palautuminen kuormittavista asioista. Visuaaliset bugit eivät niinkään haittaa, mutta pelin etenemiseen liittyvät bugit haittaavat jo sen vuoksi, että tietoisuus siitä, että pelissä olevat ongelmat voivat johtua bugeista vie mielenkiintoa yrittää ratkaista ne pelin sisäisin keinoin. Joskus on mahdotonta päätellä johtuuko etenemisen pysähtyminen bugista vai siitä, ettei ole tajunnut jotain asiaa tai tehnyt sitä pelin mielestä "oikein". Jos tuollaista peliä haluaisi pelata, pitäisi olla koko ajan valmiina etsimään tietoa netistä, joka tarkoittaisi spoilaantumista. Yksinkertaisempaa on vain laittaa peli syrjään pitkäksi aikaa kun pelattavaa on kuitenkin loppuiäksi jo muissa peleissä.
 
En ole itse edes aloittanut pelaamista, mutta katsoin parit arvostelut, joissa bugeja kuvattiin. Haluan pelata pelit sitten, kun ne ovat valmiit eikä betatestaajan rooli kiinnosta. Aika moni peli on mennyt pilalle sen vuoksi, että bugit estävät etenemisen enkä tykkää siitä stressistä, mitä pelien kanssa säätäminen aiheuttaa, kun minulle pelaamisen tarkoitus olisi stressin lieventäminen ja palautuminen kuormittavista asioista. Visuaaliset bugit eivät niinkään haittaa, mutta pelin etenemiseen liittyvät bugit haittaavat jo sen vuoksi, että tietoisuus siitä, että pelissä olevat ongelmat voivat johtua bugeista vie mielenkiintoa yrittää ratkaista ne pelin sisäisin keinoin. Joskus on mahdotonta päätellä johtuuko etenemisen pysähtyminen bugista vai siitä, ettei ole tajunnut jotain asiaa tai tehnyt sitä pelin mielestä "oikein". Jos tuollaista peliä haluaisi pelata, pitäisi olla koko ajan valmiina etsimään tietoa netistä, joka tarkoittaisi spoilaantumista. Yksinkertaisempaa on vain laittaa peli syrjään pitkäksi aikaa kun pelattavaa on kuitenkin loppuiäksi jo muissa peleissä.
Ihan hyviä pointteja. Itsekin allekirjoitan täysin tuon, että pelaamisen pitää olla nimenomaan rentouttavaa ja mitään erityisen kuormittavaa tekijöitä en pelaamiseen kaipaa. Siksi esim. en jaksa pelejä, joissa vaikkapa kokonaan hajoavat aseet, tai esim. jatkuvaa mikromanageerausta vaikkapa nälän ja janon kanssa.

Bugien uhkaa en silti ole normaalisti todennut arvosteluiden perusteella, koska omat kokemukseni tuppaavat kovinkin paljon poikkeamaan muiden kokemuksista bugien suhteen. Esim. Cyberpunk 2077 oli minulle erinomainen peli, vaikka toki joitakin varsin pieniä bugeja minullakin siinä esiintyi. Ei kuitenkaan mitään pelin aidosti hajottavaa, vaikka pelasin peliä muistaakseni yli 130 tuntia, jo muutaman kuukauden sisällä julkaisusta.

Pahin bugi mihin olen törmännyt, oli aikoinaan PC:llä pelaamassani Fallout 3:ssa, missä käsittääkseni aivan hieman ennen pelin kampanjan loppua etenemisen kannalta tärkeä tekijä ei vain tallennuksissani ollut olemassa, mikä sitten esti kokonaan pelin loppuun pelaamisen. Muutenkin kyseinen peli oli läjä haisevaa sontaa bugien puolesta, kun ongelmia oli vähän väliä hajoilevien pelimekaniikkojen ja tallennusten kanssa. Viimeisin peli jonka laitoin sitten surutta hyllylle, oli Watch Dogs: Legion, kun pelissä oli ainakin alkuvaiheessa se tallennuksen ajoittain tuhoava bugi, joka osui kerran omallekin kohdalle. Vieläkään ei ole tullut pelin pariin palattua, vaikka ilmeisesti ainakin tuo tallennusbugi on korjattu.

Yleensä olen joka tapauksessa pelannut bugiseksikin väitettyjä pelejä usein ihan hyvillä pelikokemuksilla, ja sitten itse joskus harvoin todennut, jonkun pelin niin vakavalla tavalla bugiseksi, että on jäänyt sitten pitkälle tauolle. Mutta siis ymmärrän toki hyvin sinun lähestymistapasi asiassa. Kunhan vain totesin, että itselläni on toiminut tuokin varsin hyvin, että olen itse todennut bugit ja sitten jättänyt pelin tauolle. Kukin toki tavallaan.
 
ResetEralla on paljon kirjoittelua mm. framejen droppailusta ja lyhyestä piirtoetäisyydestä, mitkä vaikuttavat yleisfiilikseen ilmeisen paljon. En sinänsä juuri nyt ole tätä ottamassa peluuseen, joten toivottavasti saavat korjailtua näitä ennen kuin itse pelin äärelle ehdin.
 
Mielenkiintoisen näköinen indie-Death Stranding kieltämättä (joo joo, tiedetään ettei oikeasti ole indie :D). Skill Upilla on usein ollut varsin samaistuttavat mielipiteet peleihin niin täytyy laittaa tämäkin peli jo valmiiksi pitkälle listalleni mielenkiintoisista peleistä joita pitäisi kokeilla.
 
Peli vaikuttaa mielenkiintoiselta ja on todella kaunis, kuin katsoisi animaatioelokuvaa, mutta itse en pysty tätä pelaamaan. Xbox One X:llä peli nykii aivan tajuttomasti. Jään suosiolla odottelemaan päivitystä.
 
No niin, peliä pelattu nyt reilu kahdeksan tuntia. Kolme naamiota hankittu. Yksikin olisi siis riittänyt pelin läpäisyyn. Tämä on juuri niin vapaata pelaamista kuin haluaa. Olisin voinut pelata pelin läpi jo jokunen tunti sitten. En halunnut.

Sen sijaan löysin aavikolta uuden kylän ja uusia tehtäviä. Löysin lisää haaksirikkoutuneita avaruusaluksia tutkittavaksi. Löysin uusia karttoja, jotka paljastivat pelialuetta. Kiipesin jättimäisen muumioituneen mutanttimadon suuhun, koska halusin nähdä onko siellä mitään löydettävää. Keräsin perhosia, koska ne ovat kauppatavaraa. Ratkaisin pulmia vain avatakseni ovia, ilman että minulle oli annettu sellaista tehtäväksi.

Zelda Breath of the Wildista lainattu kiipeilymekaniikka tekee tästä aivan huikean avoimen maailman seikkailun. Aivan kuin se teki Zeldastakin. Mihin vaan voi mennä, kunhan stamina riittää. Ja jos ei riitä, niin yleensä reitti löytyy jostain muualta. Jos ei löydy, niin Sablen staminaa voi kehittää. Tätä ei missään selitetä, mutta menet oikeaan paikkaan oikeanlaisten lahjusten kanssa, niin staminamittari kasvaa. Tässä on pelin suola. Se ei pitele kädestä, eikä ohjaa seuraavan tehtävän luo. Se pakottaa tutkimaan ja keskustelemaan hahmojen kanssa. Ei ole mitään tiettyä reittiä pelin läpäisyyn. Riittää että keräät kolme samaa merkkiä, jotka vaihdat merkkien määrittämäksi naamioksi ja sen jälkeen voit siirtyä pelin lopettavaan tehtävään.

Peli on kuitenkin niin hauska pelata, että minulle ei ollut kiire lopettaa. Kerään vielä ainakin yhteen naamioon vaadittavat merkit - tai ehkä kahteen. :)

Kun peli vielä näyttää näin hienolta, niin ilolla tätä maailmaa tutkii.
Sable 30.9.2021 23.13.16.png
Sable 30.9.2021 23.23.10.png
Sable 30.9.2021 17.05.07.png
Sable 30.9.2021 8.50.23.png
 
Tämä kuulostaa siltä, ettei tekniset ongelmat ainakaan sinun peli-iloa ole pilannut?
Ainoat vastaan tulleet tekniset ongelmat ovat olleet ajoittainen kuvan nykiminen (tapahtuu aika harvoin) sekä yksi bugi, kun en pystynyt nousemaan liitoprätkän selkään. Tämä korjaantui pikamatkustamalla mihin tahansa. Prätkä matkusti mukana ja pystyin jälleen hyppäämään kyytiin ja ajamaan sillä.

Ei siis mitään ylitsepääsemättömiä ongelmia. Eikä edes oikeastaan sellaisia, jotka veisivät peli-iloa. Jos kuva nykisi kokoajan, niin kyllä tämä olisi kesken jäänyt. Nyt meno on kuitenkin suurimmalta osin ollut sulavaa.
 
Tämä kyllä näyttää ja kuulostaa tosi kiinnostavalta. Pitää toivoa, että joku päivä tulisi Switch porttaus. Tämä kuuluu samaan sarjaan kuin Orit aikoinaan: ehdottomasti kiinnostaa, mutta ei niin paljoa että sen vuoksi alkaisi monen sadan euron konsolin ostamaan.
 
Tämä kyllä näyttää ja kuulostaa tosi kiinnostavalta. Pitää toivoa, että joku päivä tulisi Switch porttaus. Tämä kuuluu samaan sarjaan kuin Orit aikoinaan: ehdottomasti kiinnostaa, mutta ei niin paljoa että sen vuoksi alkaisi monen sadan euron konsolin ostamaan.
Kun kyseessä ei ole Microsoftin peli, niin voisin kuvitella, että tämä tulee jossain vaiheessa muillekin konsoleille. Toki tietokoneella pääsee Xboxien lisäksi pelaamaan vaikka heti.

On kyllä ollut hyvä peli. Suosittelen ehdottomasti testaamaan jos tulee sellaiselle alustalle joka kotoolta löytyy, tai jos PC tai Xbox löytyy jo nyt.
 
Kun kyseessä ei ole Microsoftin peli, niin voisin kuvitella, että tämä tulee jossain vaiheessa muillekin konsoleille. Toki tietokoneella pääsee Xboxien lisäksi pelaamaan vaikka heti.

On kyllä ollut hyvä peli. Suosittelen ehdottomasti testaamaan jos tulee sellaiselle alustalle joka kotoolta löytyy, tai jos PC tai Xbox löytyy jo nyt.
Oon tietokoneissa mac-ihminen enkä muutenkaan pidä tietokoneella pelaamisesta, niin tuo pc-versio ei auta. Mutta ehkä vielä joku päivä tosiaan Switch tai pleikkari-versio tulee.
 
Nyt pyörähti lopputekstit. Xbox appin pelikello näyttää reilua 13 tuntia. Tein lähes kaiken mitä pelillä oli tarjota. Tämä oli loistava peli. Tutkimisen riemua, pulmanratkontaa ja tasohyppelyä. Sable näyttää että aina ei tarvita taistelua, että peli onnistuu viihdyttämään. Pienemmän kaavan avoimen maailman peliksi tässä oli yllättävän paljon toisistaan eroavia alueita. Niin värimaailmaltaan, mutta myös maastoltaan. Jokaisessa paikassa oli tutkittavaa ja löydettävää. Itse sai päättää mitä teki ja missä järjestyksessä. Kävipä minulle jopa yhdessä vaiheessa niin, että skippasin osan tehtävästä, kun löysinkin tehtävään liittyvän henkilön omin nokkineni. Tällaisesta tuli ihan Bethesdan avoimen maailman pelit mieleen, ja nimenomaan hyvällä tavalla.

Tätä on helppo suositella oikeastaan ihan kaikille. Peli varmasti jakaa mielipiteet. Ulkoasultaan ja tunnelmaltaan niin omalaatuinen, että ehkä joku joka ei tämän tyyppisistä peleistä tykkää, niin tykkääkin Sablesta. Kannattaa ainakin kokeilla, jos Game Pass -jäsenyys löytyy.

Minulle tämä oli yksi vuoden parhaista indie peleistä, ellei paras.
 
Sen verran tuli tätä kokeiltua, että selvitin aloitusalueen ja tutkin hieman seuraavaa aluetta. Hyvin kaksijakoiset fiilikset tästä. On päivänselvää, että pelintekijät ovat katsoneet Sonyn suuntaan. Sable lainaa enemmän kuin vähän sellaisista teoksista kuin Ico, Shadow of the Colossus sekä Journey. Jopa Zeldaa lainataan äänileikkeitä myöten. Se on sekä hyvä että huono asia, kun edellä mainitut teokset nostavat riman silmissäni huikean korkealle, eikä tämä peli valitettavasti yllä lähellekään. Ei se pelistä sentään huonoa tee, mutta tässä alun perusteella muutamia huomiota:

+ hidastempoinen tutkiminen, tällaisia pelejä ei ole koskaan liikaa
+ maailma vaikuttaa riittävän mielenkiintoiselta.
+ peli näyttää kivalta....

+- pakollinen vertailu esikuvien kanssa.

-...paitsi silloin kun se ei näytä ja peli nykii ja paukkuu. Minimalistiseksi peliksi peli nykii ja paukkuu ajoittain hämmästyttävästi Series X:llä
- hahmojen tarinat ovat täysin yhdentekeviä. Toimisiko tämä paremmin mykillä/Sims-kieltä käyttävillä hahmoilla? Olisiko ollut parempi jättää tarinan palaset Journeymaisesti ympäristöön, kun kerran muutenkin selvästi lainataan?
- musiikki ei osu ihan maaliin.

Pelissä haluaa nähdä paljon hyvää, ihan jo esikuviensa vuoksi. Mieluummin otan tällaisia pelejä lisää valikoimaan ainaisten fps- ja kolmannen persoonan räiskintöjen tilalle. Toivoisin jaksavani tämän pelin loppuun, että saisin muodostettua kattavamman mielipiteen tästä. Peli ei varsinaisesti imaise mukaansa, joten nähtäväksi jää miten pelaamisen jatkon kanssa käy.
 
Sen verran tuli tätä kokeiltua, että selvitin aloitusalueen ja tutkin hieman seuraavaa aluetta. Hyvin kaksijakoiset fiilikset tästä. On päivänselvää, että pelintekijät ovat katsoneet Sonyn suuntaan. Sable lainaa enemmän kuin vähän sellaisista teoksista kuin Ico, Shadow of the Colossus sekä Journey. Jopa Zeldaa lainataan äänileikkeitä myöten. Se on sekä hyvä että huono asia, kun edellä mainitut teokset nostavat riman silmissäni huikean korkealle, eikä tämä peli valitettavasti yllä lähellekään. Ei se pelistä sentään huonoa tee, mutta tässä alun perusteella muutamia huomiota:

+ hidastempoinen tutkiminen, tällaisia pelejä ei ole koskaan liikaa
+ maailma vaikuttaa riittävän mielenkiintoiselta.
+ peli näyttää kivalta....

+- pakollinen vertailu esikuvien kanssa.

-...paitsi silloin kun se ei näytä ja peli nykii ja paukkuu. Minimalistiseksi peliksi peli nykii ja paukkuu ajoittain hämmästyttävästi Series X:llä
- hahmojen tarinat ovat täysin yhdentekeviä. Toimisiko tämä paremmin mykillä/Sims-kieltä käyttävillä hahmoilla? Olisiko ollut parempi jättää tarinan palaset Journeymaisesti ympäristöön, kun kerran muutenkin selvästi lainataan?
- musiikki ei osu ihan maaliin.

Pelissä haluaa nähdä paljon hyvää, ihan jo esikuviensa vuoksi. Mieluummin otan tällaisia pelejä lisää valikoimaan ainaisten fps- ja kolmannen persoonan räiskintöjen tilalle. Toivoisin jaksavani tämän pelin loppuun, että saisin muodostettua kattavamman mielipiteen tästä. Peli ei varsinaisesti imaise mukaansa, joten nähtäväksi jää miten pelaamisen jatkon kanssa käy.
Vasta alottelen peliä joten hauska nähdä mihin se vie. Ico esim. ei ole itselle todellakaan mitenkään ihmeellinen peli. Eikä ollut aikoinaan kun ilmestyi.
 
Ylös Bottom