Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Scorn

Ite odottanut tätä ekoista videoista asti ja ei vois vähempää kiinnostaa mitä arvostelijat on tästä mieltä. En edes muista koska olisin arvosteluja lukenut ennen, kun olen itse jotakin peliä pelannut :)

Tänään testiin ja sitten voi oman mielipiteen muodostaa, että onko pettymys vai ei.

Julkaisutraileri.

 
Viimeksi muokattu:
Scorn arvostelut. Ei hyvältä näytä mutta testataan nyt kun voi.

70 keskiarvo, jota vie alas muutamat todella alhaiset pisteet. Tosin vastapainona siellä on esim. PCGamerilta 8, Guardianilta 4/5 ja Gaming Nexuselta 9. Näyttäisi olevan siis mielipiteitä jakava teos. Vähän niinkuin odottaa saattoikin.

Ei laske omaa innostusta oikeastaan yhtään. Tietää suurin piirtein millainen peli siellä odottaa ja innolla vain laskee minuutteja, kunnes työpäivä loppuu.
 
Peli on myös suomeksi
Tässä onkin ihan hurjasti tekstiä ollut näin parin ekan tunnin aikana ... menut.
Ei oikein vielä muuta osaa sanoa kuin että alussa vähän oli hukassa että mitä tässä nyt pitäisi tehdä (kokeilla kaikki vipstaakit yms että mitä mistäkin tapahtuu). Mutta se on kyllä sanottava että tekijät ovat Gigerin muotokielen kyllä opiskelleet huolella.
Achievementeista on tullut 001, 002, 003, 004, 005, 006. Kauhean spoilaavia ovat ...
 
Viimeksi muokattu:
Tässä onkin ihan hurjasti tekstiä ollut näin parin ekan tunnin aikana ... menut.
Ei oikein vielä muuta osaa sanoa kuin että alussa vähän oli hukassa että mitä tässä nyt pitäisi tehdä (kokeilla kaikki vipstaakit yms että mitä mistäkin tapahtuu). Mutta se on kyllä sanottava että tekijät ovat Gigerin muotokielen kyllä opiskelleet huolella.
Ihan samat mietteet itsellä
 
Reilu pari tuntia takana peliä ja ihan hyvin on maistunut siihen asti mihin pääsin mutta sitten tuli ongelmia vastaan.

Grafiikat on upeat, vaikkakin samannäköisiä ympärsistöjä on ollut suurimman osan ajasta. Vielä ei ole alkanut tympimään. Äänipuoli on huikea ja tunnelmallinen, pelottava peli ei ole mutta äänimaailma kyllä pitää pelaajan varpaillaan.

Pelattavuus on kävelysimulaattoria missä ratkotaan pulmia ainakin suurimmaksi osaksi. Aseita ja vihuja pelissä on ja ensimmäinen ase jonka saat on aivan turha, sillä saa tapettua mitään menettämättä hemmetisti healthia joten väistele ja juokse taktiikalla mentiin.

Pääsin pelissä juuri kohtaan missä saa ekan ampuma aseen ja en tajunnut eka edes mitkä on pelin panoksia. Toisekseen olen yhden osuman päässä kuolemasta healthia ei ole ja vihut jotka kohtaat siinä kohtaa kun saat aseen pystyy ampumaan sinua huomattavasti kauempaa kuin sinä niitä. Valehtelematta 10 kertaa yritin mutta kun yksi osuma riittää niin vitutustahan siitä vaan syntyi.

Aion kyllä yrittää uudestaan vielä kun jumissa olen mutta menee kyllä kehnon pelisuunnittelun puolelle ettei jaeta tarpeeksi healthia. Alkuun oli hyvä mutta kömpelö taistelu on kyllä vienyt fiilistä aika paljon.
 
Pääsin pelissä juuri kohtaan missä saa ekan ampuma aseen ja en tajunnut eka edes mitkä on pelin panoksia. Toisekseen olen yhden osuman päässä kuolemasta healthia ei ole ja vihut jotka kohtaat siinä kohtaa kun saat aseen pystyy ampumaan sinua huomattavasti kauempaa kuin sinä niitä. Valehtelematta 10 kertaa yritin mutta kun yksi osuma riittää niin vitutustahan siitä vaan syntyi.

Aion kyllä yrittää uudestaan vielä kun jumissa olen mutta menee kyllä kehnon pelisuunnittelun puolelle ettei jaeta tarpeeksi healthia. Alkuun oli hyvä mutta kömpelö taistelu on kyllä vienyt fiilistä aika paljon.
Aikalailla samassa kohtaa mennään, mutta nyt menee kyllä peli tauolle. Toi tappelu vihujen kanssa ei kyllä ole kauhean hauskaa.
 
Itselle aika pettymys, odotin hiukan suoraviivaisempaa tunnelmaa eikä edestakaisin juokseminen huoneissa etsien vipuja, hienot mutta harmaat maisemat alkaa tympii. En ole siis asetta vielä saanut mutta jos ovat taistelunkin tehneet niin vaikeeksi että kuolet monesti samaan vihuun niin kun @HideoMiyamoto sanoi niin tämä loppuu osaltani tähän.

Pontentiaali olisi ollut valtava mutta päätyivät tämmöseen uniikkiin puzzle-peli ratkaisuun. Toki nämä ovat makuasioita.
 
Viimeksi muokattu:
Itselle vähän sama juttu. En tälläisistä puzzle seteistä tykkää ihan kauheesti. Vaikka tunnelma onkin tässä todella hyvä.
 
Pari tuntia pelattu ja itse ainakin tykkään, mutta taistelua ei ole vielä tullut, niin katsotaan muuttuuko mielipide sitten.

Photo mode olis kyllä kiva tässä.
 
Vajaa puoli tuntia riitti. Ei tarvii enempää pelata. Vihaan peleissä puzzleja kun en tajua niitä. Lisäksi näppäimistö bugaa, 5min pelaamisen jälkeen oli pakko kytkeä xbox ohjain johdolla pc kun mistään ei tapahdu mitään. Suomi tekstit on kiva yllätys. Tunnelma ihan kohdillaan mutta mielenkiinto loppui heti.
 
Tämä peli on kyllä tehty kaikille Eskoille, jotka eskoilevat jatkuvasti. Vääntelevät vipuja, painelevat nappeja, tökkivät materiaaleja tietämättä yhtään mitä mistäkin tapahtuu, mutta pakko vaan eskoilla menemään.

En tule koskaan pääsemään tätä peliä läpi.
 
Pääsin nyt tuosta kirotusta kohdasta läpi ja sen jälkeen meno on taas maistunut. Enemmän tullut sellaisia survival horror fiilistä peliin.

Ehkä isoin miinus tuon kökön kohdan lisäksi on se että pelissä ei saa tallentaa itse ja se ei kerro koska se on tallentanut viimeksi. Ainoastaan kun chapter vaihtuu tulee load valikkoon merkintä mutta muuten saat tietää vasta missä on checkpoint kun kuolet. Onneksi peli sentään jatkaa aina viimesimmästä checkpointista kun luulin eka että se tallentaa vain chapterien välillä.

Puzzlet on olleet helppoja, yleensä jos jää jumiin niin ratkaisun keksittyään tajuaa että on missannut jotain selkeetä tai unohti että on enemmän kapistuksia mitä käyttää.

Helppo tämä ei ole noiden kankeiden kontrollien takia varsinkaan alussa.

No chapter 4 alkoi juuri ja huomenna jatkuu.
 
Ai että kun osuu kivasti omaan makuhermoon tämä. Visuaalisesti ja äänimaailmaltaan aivan napakymppi. Nyt vähän reilu kolme tuntia takana ja kuten @HideoMiyamoto jo mainitsi, niin meno on kehittynyt pelkästä pulmilla höystetystä kävelysimulaattorista kohti selviytymiskauhua, jossa on syytä vältellä vihollisia parhaansa mukaan. Panoksia jaetaan niukasti ja henki on aika heikoilla kannattimilla jos itse ottaa osumaa. Toisaalta viholliset saa myös hengiltä niin halutessaan.

Pulmat ovat olleet tarpeeksi suoraviivaisia, ettei mihinkään ole jäänyt pahemmin jumiin. Se ihan ensimmäinen pulma on tuntunut tähän mennessä hankalimmalta aina
pulmaratkontatetriksen selvittämisestä siihen asti kun saa oven auki käyttäen sikiöolentoa avuksi.

Tämän jälkeen peli on edennyt varsin suoraviivaisesti ja vaikka mitään ei selitetä pelaajalle, niin visuaaliset merkit ovat olleet kaikessa karuudessaan selkeitä. En voi kylliksi painottaa kuinka kovaa tämän pelin tunnelma iskee meikäläiseen. On ammennettu lähdemateriaalista kaikki ja vähän päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, ei kyllä ole tämä minulle tarkoitettu peli. Tappavan tylsä kävelysimulaattori erittäin epämääräisillä puzzleilla. Tunnin verran yritin jaksaa tätä taapertaa, mutta sitten iski käsittämättömän kova tylsistyminen. Ei jatkoon. Suurimpia pettymyksiä pelirintamalla aikoihin. Tämä peli jos mikä on tönkkö. Sanoisin jopa, että todella tönkkösuolattu…
 
Läpi meni.

Tykkäsin kuin hullu puurosta. Peli on niin upea tunnelmaltaan. Jylhät patsaat ja hallit, hämyiset käytävät, orgaanisen kudoksen ja koneen yhteiselo, groteskit ympäristöt ja tapahtumat. Paikoin jäin ihmettelemään maisemia, paikoin ratkoin seuraavaa pulmaa ja paikoin juoksin jotain örmykäistä karkuun. Seuraavassa hetkessä tökkäsin lyömäaseella keskelle olennon päätä ja repäisin sen irti. Huom. pää on tässä aika löyhä termi. Enemminkin se oli uloke mikä edellä olento käveli minua kohti ruiskuttaakseen jotain happoa päälleni.

Scorn on ihan syystä K18 peli. Se on brutaali katselmus yhden epäonnisen humanoidin(?) selviytymistaistelusta. Verta ei säästellä, eikä suolenpätkiä. Maassa lojuvat sekä seiniin sulautuneet ruumiit ja olennot ovat arkipäivää. Nämä hallit ja käytävät ovat nähneet kaiken. Äänimaailma tehostaa tätä vaikutelmaa hienosti.

Peli ei kerro mitään. Siis ei yhtään mitään. Se odottaa, että menet ja tutkit. Koin vähän samanlaista löytämisen riemua tässä kuin Sablessa tai vaikka Elden Ringissä. Selvästikin minuun uppoaa tällainen tyyli missä heitetään pelaaja oman onnensa nojaan pelimaailmaan ja jätetään turhat tehtävämerkit ja opastukset pois.

Kun kyseessä on isoilta osin pulmasta toiseen etenevä seikkailu, täytyy pulmien onnistua. Näin myös onneksi on. Pulmat olivat monitahoisia ja toisistaan eroavia. Välillä ne liittyivät ympäristöön ja välillä piti ratkoa jokin yhteen laitteeseen sidottu pulma. Monesti pulmissa oli useampi vaihe, jonka ratkaisua höystettiin vihollisilla, kentissä etenemisellä ja uusien juttujen esittelyllä. Yllätyin positiivisesti siitä kuinka alun jälkeen peli muuttui hitusen enemmän selviytymiskauhuksi kuin pelkäksi kävelysimulaattoriksi. Aseitakin löytyi useampia, vaikka lajityypille totuttuun tapaan panoksista oli kokoajan pulaa. Vihollisiakin käyskenteli kentissä odotettua enemmän, joten ei tätä voi ihan pelkäksi kävelysimulaattoriksi tituleerata oikein millään.

Vaikka kuinka tykkäsinkin tästä niin ihan reiluuden nimissä sieltä on nostettava ne muutamat kritiikin aiheet. Ensinnäkin peli on turhan lyhyt. Minulla meni läpäisyyn 6 tuntia, vaikka kuolin jokusen kerran. Toisaalta mihinkään pulmaan en jäänyt juurikaan jumiin, joten helppo nähdä, että jollakin voi mennä läpäisyyn vähän kauemmin jo pelkästään tästä syystä. Peli lainaa kävelysimulaattoreista tutun ohjausmallin, joka on sanalla sanoen painava. Sprinttinappi auttaa vähän, kuten myös 60fps, mutta hahmon liikkuminen on silti turhan vaivalloista.

Scorn on hieno kumarrus H. R. Gigerin and Zdzisław Beksińskin töille. Se on kauhistuttavan hieno ja inhottavan upea.
 
Läpi meni. 5 ja puoli tuntia meni pelin mukaan. Maisemia ihailtiin jonkinverran ja jumiin jäin lähinnä viholliskohtaamisiin tai jos olin vain sokea.

Kuten aikaisemmin sanoin niin peli on todella kaunis sen äänimaailma on ihan 5/5 vaikka ei siinä sanota sanaakaan ja musiikkia ei juuri ole.

Kontrollit on hemmetin kankeat ja se tekee pelin taisteluista törkeän tuskastuttavia. Healthia ja panoksia jaetaan juuri sen verran kun tarvii joten tuhlata ei voi.

Puzzlet on helppoja mutta ihan mielenkiintosia.

Pelissä on todella karuja näkymiä välillä joten en suosittele jos veri ja suolenpätkät heikottaa.

Grafiikat ja 60 fps, äänet ja tunnelma kohdillaan.
Kontrollit ja taistelu oli ala-arvoista ja söi paljon fiilistä. Checkpointit oli välillä paskoissa paikoissa ja sai katsoa samat videot moneen kertaan.

Lopussa vielä yksi puzzle taistelukin joten sen kanssa sai hakata päätä seinään hetken aikaa ennenkuin keksi mitä pitää tehdä.

Kaikenkaikkiaan ihan ok tekele. En suosittele ostamaan kuin vasta alta 10€ hintaan, gamepassista suosittelen heti laittamaan testiin.

3/5
 
Ylös Bottom