Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Se on konsolisota nyt Kaz Hirai!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä?
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Se on konsolisota nyt Kaz Hirai!!!

No tässä tulee vastaan varmaan se(kin), että kukaan ei jaksa käydä samaa p**kaa läpi kovin monesti. Ja aidosti uusia järkeviä pointteja tulee todella harvoin esille. Mitä sitä samaa kakkaa kahlata läpi kovin monesti, kysyn vain.

Uudet ja tuoreet näkökulmat on aina tervetulleita, varmaan suuntaan jos toiseenkin. Ainakin itseäni piristää kovasti, jos ah-niin-vanhoihin argumentteihin tuodaan jotain uutta ja jossa on jotain perääkin. Muutakin lisää kuin siis ikivanhat; "SUN KONSOLIS SUKKAA, KU SE LEVII!!!111" :D

Nykyelektroniikka nyt kun sattuu olemaan vähän kiinalaista. Ja tahallaan tehty hajoamaan. :o

Juu se tuntuu olevan huono bisnes, kun laite vaan kestää, kestää ja kestää :D Ah niitä aikoja, kun Mersullakin ajeli sen miljoonan, eikä tuntunut missään, nykysistä taasen katoaa pellit viimeistään 300 000 km kohdalla :D

Juu se tuntuu olevan huono bisnes, kun laite vaan kestää, kestää ja kestää :D Ah niitä aikoja, kun Mersullakin ajeli sen miljoonan, eikä tuntunut missään, nykysistä taasen katoaa pellit viimeistään 300 000 km kohdalla :D

Nykyisistä pitäisi ottaa pellit pois, jotta kulkisi sen puolitoista miltsiä. :confused:

Mutta niin, pahasti olemma minun mielestäni menossa siihen, että konsolitkin kohta puoliin alkaa olemaan kulutustavaraa (ja ovatkin). veikkaanpa että jos jostakin kaivelisin esiin ikiwanhan c-64:n niin pelittäisi vielä kovasti, eikä varmaan haittaisi sekään vaikka joutuisin sen kaivamaan kaatopaikalta. Siihen kiinni pappa-vainaan kuvaputkitelsu ja avot, pääsisi katsomaan latausruutua. Tai syntax erroria.

(: kirjoittaja huomauttaa, että ko. telkkari oli ensimmäisiä väritelsuja.)

Nykyisistä pitäisi ottaa pellit pois, jotta kulkisi sen puolitoista miltsiä. :confused:

Mutta niin, pahasti olemma minun mielestäni menossa siihen, että konsolitkin kohta puoliin alkaa olemaan kulutustavaraa (ja ovatkin). veikkaanpa että jos jostakin kaivelisin esiin ikiwanhan c-64:n niin pelittäisi vielä kovasti, eikä varmaan haittaisi sekään vaikka joutuisin sen kaivamaan kaatopaikalta. Siihen kiinni pappa-vainaan kuvaputkitelsu ja avot, pääsisi katsomaan latausruutua. Tai syntax erroria.

(: kirjoittaja huomauttaa, että ko. telkkari oli ensimmäisiä väritelsuja.)

Nyt joutuu kyllä kaivamaan vanhan kunnon NESsin hyllyn perältä ja alkaa mättämään Mario 3:a ja Mega Man 3:a...Joutuu varmaan taas puhaltelemaan vartin koneen sisälle ja toisen vartin siihen pelikasetin "lukupintaan", jotta se vilkkuva harmaa ruutu muuttuu lopulta siksi upeimmaksi pelimelodiaksi ikinä(MM 3-intro siis kyseessä). Ah niitä aikoja, ihan tippa tulee linssiin :)

Nyt joutuu kyllä kaivamaan vanhan kunnon NESsin hyllyn perältä ja alkaa mättämään Mario 3:a ja Mega Man 3:a...Joutuu varmaan taas puhaltelemaan vartin koneen sisälle ja toisen vartin siihen pelikasetin "lukupintaan", jotta se vilkkuva harmaa ruutu muuttuu lopulta siksi upeimmaksi pelimelodiaksi ikinä(MM 3-intro siis kyseessä). Ah niitä aikoja, ihan tippa tulee linssiin :)

Itse asiassa NES-konsolin piti alunperin olla hyvin erinäköinen, muistuttaa lähinnä joidenkin vanhojen kotitietokoneiden kasettiasemaa (itse konsoli siis vasemmalla). Silloisesta markkinatilanteesta johtuen laite suunniteltiin kuitenkin enemmän VHS-nauhuria muistuttavaksi. NESin sittemmin pahamaineiset yhteysongelmat johtuvat sekä tuon designin hankalista kontaktiedellytyksistä sekä piratisminestopiiristä, joka on tarkka mainitun kontaktin saamisen kanssa. NESin myöhäisvuosina julkaistusta uudelleensuunnitellusta konsolimallista tai alkuperäisestä Famicomista näitä ongelmia ei juuri löydykään.

Nuo NESin ongelmat siis johtuvat vähän hätäisesti tehdystä uudesta designista, ei niinkään senaikaisen laitteiston laadusta. Toki videopelien aikaisilla markkinoilla oli myös laaduttomia rupukoneita, mutta 90-luvulle tultaessa optisien asemien lisääminen aiheutti selvästi aikaisempaa enemmän laitteistokulumaa, suurimmaksi osaksi muu rauta oli yhä kestävää. Tämän sukupolven lopputulokset laitteiston kestävyydestä nähdään vasta usean vuoden kuluttua, mutta kyllä vaikuttaa siltä että komponenttien ja niiden tarkkuuden lisääntyminen aiheuttaa enemmän nimenomaan rautapohjaisia ongelmia optista asemaa huomioimattakin, valmistajasta riippuen enemmän tai vähemmän, plus muita "uudesta" tekniikasta johtuvia nikotteluja kuten mainitut akut tai langattomat yhteysongelmat.

Ja miksi minua liikuttaa? Koska me pelaajat olemme kuitenkin lopulta kaikki yhdessä veneessä, joka voi kaatua, jos sitä liikaa keinuttaa...Olisi etu kaikille, jos voisimme "vetää yhtä köyttä", kun media pelaajia niin helpolla aina ongelmien ilmettyä polkee.

Yleensä pysyn erossa näistä keskusteluista, mutta nyt oli kyllä pakko tarttua tähän.
Tuota, miten tämä sinun keskustelutyylisi mielestäsi edistää tätä "yhden köyden vetämistä"? Se on hienoa, että jaloa näkemystä löytyy, mutta mikäli sitä ei itse käytännössä toteuta, niin se on yhtä hyödyllistä kuin hiekan myyminen Saharassa.

Yleensä pysyn erossa näistä keskusteluista, mutta nyt oli kyllä pakko tarttua tähän.
Tuota, miten tämä sinun keskustelutyylisi mielestäsi edistää tätä "yhden köyden vetämistä"? Se on hienoa, että jaloa näkemystä löytyy, mutta mikäli sitä ei itse käytännössä toteuta, niin se on yhtä hyödyllistä kuin hiekan myyminen Saharassa.

No selvennetään vähän, taas :D Tuossa vähän innostuttiin taas ja osa viesteistä oli laadultaan sitä ja tätä, mutta tosiasiassa(uskokaa tai älkää) ei minulla lopulta ole mitään sen suurempaa Xboxia vastaan. Kismittää vaan tuota laatukysymys(okei, se on parantunut, muttei taida vieläkään olla kilpailijoiden tasolla) ja ylihintaiset lisävarusteet(joista suuri osa löytyy vakiona kilpailijasta). Xboxille tulee hyviä pelejä ja on kilpailun kannalta hienoa, että on useampia laitteita markkinoilla.

Yritän tässä saada ihmiset tajuamaan, että olisi hienoa, jos ihmiset voisivat elää sovussa pelikoneen merkistä riippumatta ja keskustella asioista asiallisesti(juu tiedän, itseltä se ei aina onnistu, pyrin petraamaan). Tarkoitan nyt sitä, että ominaisuuksista(niin hyvistä ja huonoista) pitäisi voida keskustella ilman suurempaa piikittelyä. Jos nyt otetaan esimerkiksi nuo ohjainten akut, jotka tuossa oli tapetilla viimeksi, niin kaikkien kannalta kiva viesti voisi olla "Konsolin X ohjaimessa on ominaisuus Z parempi kuin konsolin Y ohjaimessa, mutta siinä ohjaimessa onkiin ominaisuus T aika hyvä), eli pystyttäisiin myöntämään, että siinä toisessakin laitteessa on hyviä puolia.

Itsellä tosin roihahtaa välistä yli, kun tulee vastaan noita viestejä, joissa vaan piikitellään ja ilkutaan ja aina "sopivasti unohdetaan" ne hyvät puolet. Sitten taas viestiä lentää ja asiaa selvitellään monessa ketjussa. Ei ole kivaa, enkä ole siitä ylpeä, mutta niin vain välistä käy.

Yksi asia on myös se, että valitettavasti joillain käyttäjillä tuntuu olevan kauheasti vastaan toisia käyttäjiä noin henkilökohtaisestikin, jolloin viestittelystä ja ketjuista tulee kovin ikävää luettavaa(itsekin tähän välistä syyllistyn, mutta pyrin kuitenkin puhumaan asiasta, enkä hattuilemaan henkilölle). Täällä kuitenkin "sotivat" asiat ja mielipiteet eivät ihmiset niinkään. Olisi hyvä muistaa, että siihen toisen mielipiteeseen tai faktaan kannattaisi vastata omalla mielipiteellä tai faktalla, eikä toteamalla "tuon ja tämän kirjoittajan viesti mädättää keskustelun, nyyh nyyh".

PS. Moderointiketjusta löytyy myös kirjoittamaani viestiä asiasta. Eiköhän pyritä kaikki tulemaan toimeen ja vertailemaan ja kiistelemään ominaisuuksista hyvässä hengessä sen suurempia tarkoituksellisia vittuiluja välttäen, eikös niin? Itse heitän nyt sotakirveen kaivoon ja tarjoan kaikille rauhanpiippua, otatteko vastaan?

ylihintaiset lisävarusteet(joista suuri osa löytyy vakiona kilpailijasta). Xboxille tulee hyviä pelejä ja on kilpailun kannalta hienoa, että on useampia laitteita markkinoilla.

Tähän kohtaan pakko tarttu sen verran kun nyt olen PS3sta jouluksi hankkimassa, niin minua kyllä kismittää että konsolin mukana ei tule kuulokemikrofonia eikä hdmi piuhaa. Eli ihan kaikkea ei PS3kaan mukana tule. Xbox eliten mukana sain kuitenkin kaiken mitä pelaamiseen ja kavereiden kanssa chättäilyyn HD tarkkuudella tarvitsen. Ainoat lisälaitteet jotka olen Xboxille ostanut ovat play & charge kit ja muistikortti. Kumpikaan lisälaitteista ei ollut "pakollinen" ostos. Enemmänkin lisäarvoa tuova. Itse pidän hdmi piuhaa ja kuulokemikkiä pakollisina varusteina. Tottakai voin pelata taulutöllöttimestä myös komboshitin välityksellä ja pitää yhteyttä kavereihin pikaviestein, mutta jotenkin nämä vain rampauttavat pelikokemusta pahasti.

Xbox eliten mukana sain kuitenkin kaiken mitä pelaamiseen ja kavereiden kanssa chättäilyyn HD tarkkuudella tarvitsen.
Paitsi tietysti siitä chattailysta täytyy maksaa erikseen.

Paitsi tietysti siitä chattailysta täytyy maksaa erikseen.
Voice Chat on myös Silver-tilillä käytössä. Vain videotsättäilyyn tarvitaan kultaa. Loput erot voi tarkistaa esim. Wikistä.

Sen sijaan HDMI-kaapeli on pudonnut kaikista X360-paketeistakin jo pois.

Voice Chat on myös Silver-tilillä käytössä. Vain videotsättäilyyn tarvitaan kultaa. Loput erot voi tarkistaa esim. Wikistä.

Sen sijaan HDMI-kaapeli on pudonnut kaikista X360-paketeistakin jo pois.

Jeps. Kyllä minunkin mielestä chättäily on ollut kaikille ilmaista. Kokoajan nimenomaan tarkoitin voicechat ominaisuutta.

Tuota en tiennyt että hdmi kaapelia ei saa enää konsolin mukana. Taisin siis ostaa oman Eliteni sopivaan aikaan. Kaikissa Xbox paketeissa tulee silti edelleen HD tarkkuuteen kykenevä komponenttikaapeli, eikö?

Kaikissa Xbox paketeissa tulee silti edelleen HD tarkkuuteen kykenevä komponenttikaapeli, eikö?
Nope. Samaa komposhittiä tulee nykyään, ostipa sitten Arcaden tai Eliten.

Vielä silloin keväällä 2008 Eliten mukana tuli sekä HDMI että komponentti sekä palikka, jolla saa äänet optiset kautta HDMI:tä käytettäessä. Nykyisin tuokin vaatii veistelyä (tai maksullisen palikan).

Update! Edes 250 gigan Super-Elitessä ei ole mukana kuin "perustason komposiitti AV-kaapeli SCART-adapterilla".

Tähän kohtaan pakko tarttu sen verran kun nyt olen PS3sta jouluksi hankkimassa, niin minua kyllä kismittää että konsolin mukana ei tule kuulokemikrofonia eikä hdmi piuhaa. Eli ihan kaikkea ei PS3kaan mukana tule. Xbox eliten mukana sain kuitenkin kaiken mitä pelaamiseen ja kavereiden kanssa chättäilyyn HD tarkkuudella tarvitsen. Ainoat lisälaitteet jotka olen Xboxille ostanut ovat play & charge kit ja muistikortti. Kumpikaan lisälaitteista ei ollut "pakollinen" ostos. Enemmänkin lisäarvoa tuova. Itse pidän hdmi piuhaa ja kuulokemikkiä pakollisina varusteina. Tottakai voin pelata taulutöllöttimestä myös komboshitin välityksellä ja pitää yhteyttä kavereihin pikaviestein, mutta jotenkin nämä vain rampauttavat pelikokemusta pahasti.

Pahuksen HDMI-piuha unohtui taas :D Nooh se on kuitenkin semmonen kympin investointi, eli vähän eri luokkaa kuin esim erillinen WLAN-adapteri ynnä muut. Tottakai jokaisella on oma laitetarpeensa, itse en mikkiä tarvitse, mutta se joka tarvitsee, niin onhan se positiivista, että sen saa samassa paketissa :)

Onko tuo Xlaatikon mukana tuleva kuullokemikki sitten jotenkin "rampautettu", jos et voi käyttää sitä esim sitten pleikkarin kanssa? :O Ompa kummallista, jos näin on...

Kismittää vaan tuota laatukysymys(okei, se on parantunut, muttei taida vieläkään olla kilpailijoiden tasolla) ja ylihintaiset lisävarusteet(joista suuri osa löytyy vakiona kilpailijasta). Xboxille tulee hyviä pelejä ja on kilpailun kannalta hienoa, että on useampia laitteita markkinoilla.

Tähän voisin ottaa hieman kantaa myös.
Mielestäni on jotenkin kummallista se, että tuo boxin laatu tuntuu eniten herättävän ärsytystä ihmisissä, jotka eivät koko konsolia edes omista. Vaikka me pelaajat samassa veneessä oltaisiinkin, niin en kuitenkaan näe miten se vaikuttaa henkilöihin, jotka eivät kyseistä konsolia omista tai edes suunnittele ostavansa.

Vajaa kuukausi sitten jouduin itse asiassa lähettämään vanhan boxini jo kuudetta kertaa (ellen ole jo seonnut laskuissani) huoltoon, mutta se ei ole minua enää edes vituttanut pariin viimeiseen kertaan, lähinnä huvittanut. Minulla on toki onneksi uudempi hdmi:n omaava arcade, joka on toiminut täysin ilman ongelmia jo yli vuoden päivät. Siltikään nuo hajoamisrumbat eivät ole saaneet minua vihaamaan boxiani tai edes Microsoftia saatikka pitämään muista konsoleistani sitä enemmän. Vaikka 60gigan PS3:ni tuuletin on todella äänekäs vauhtii päästyään, ei se tee silmissäni laitteesta surkeampaa kuin Wiistä (joka itse asiassa on toiminut kaikkein vakaimmin nykypolven konsoleistani). Nautin pelaamisesta kaikilla kolmella konsolilla, jos peli vain on itseäni miellyttävä.

Mielestäni MS olisi voinut toimia monessakin asiassa eri tavalla, mutta minkäs teet, kyseessä on suuryritys ja yrityksen funktiona on yleensä tehdä rahaa. Olen oman sotani kyseistä lafkaa vastaan käynyt ja todennut sen hyödyttömäksi. Tuskin foorumikirjoittelu vaikuttaa asiaan yhtään paremmin, kuin yhtiön suora lähestyminen. Tietenkin foorumeille kirjoittelulla voi yrittää saada ihmisiä näkemään asioita eri näkökulmista, mutta silloin on todellakin hyvä miettiä miten asiansa ilmaisee. Jos mielipiteitään tulee esittämään kiihkomielisesti veren maku suussaan, niin se todennäköisesti vain työntää kuulijoita kauemmas itsestään, mikä ei sitten palvele alkuperäistä tarkoitusta millään tapaa. Tässä tapauksessa täytyy kuitenkin muistaa myös se, että vaikka se omanäkökulma tuntuu itsestä hyvältä, niin se ei välttämättä tunnu samalta toisista.

Jos haluaa, että se metsän kaiku vastaa miellyttävällä tavalla, niin silloin kannattaa ensin miettiä, että miten sinne metsään itse huutaa. Ei siinä, mielipiteitä pitääkin olla ja eriävät sellaiset synnyttävät keskustelua, mutta se lähtee aina keskustelijasta itsestään, että millä tasolla se keskustelu pysyy. Jos pitää yllä asennetta "mä ny vittuilen takas, ku vastapuoliki vaa vittuilee", niin silloin kierre jatkuu loputtomiin. Toisaalta jos haluaa vain ärsyttää sitä vastapuolta, niin silloin taas on turha itse itkeä sitä, että kommenttia tulee takaisin.

Tämä postaukseni muu osa nyt vain on tällainen oma näkemykseni keskustelukäyttäytymisestä, enkä tarkoita tätä suunnattavaksi jollekin tietylle henkilölle. Loppujen lopuksi kaikkihan kuitenkin jatkavat omalla hyväkseen havaitsemalla linjallaan, oli se sitten sitä toisten silmissä tai ei.

Onko tuo Xlaatikon mukana tuleva kuullokemikki sitten jotenkin "rampautettu", jos et voi käyttää sitä esim sitten pleikkarin kanssa?
Se on langallinen kuulokemikki, joka käy käsittääkseni vain X360-ohjaimiin. Eli siinä on sellainen vähän 3,5-millistä kuulokeplugia muistuttava liitin, joka tungetaan boksin ohjaimeen/kitaraan/rumpuihin.

Ei sitä siis rampautettuna voi pitää, vaan se on X360-proprietary-kamaa.

Pahuksen HDMI-piuha unohtui taas :D Nooh se on kuitenkin semmonen kympin investointi, eli vähän eri luokkaa kuin esim erillinen WLAN-adapteri ynnä muut. Tottakai jokaisella on oma laitetarpeensa, itse en mikkiä tarvitse, mutta se joka tarvitsee, niin onhan se positiivista, että sen saa samassa paketissa :)

Onko tuo Xlaatikon mukana tuleva kuullokemikki sitten jotenkin "rampautettu", jos et voi käyttää sitä esim sitten pleikkarin kanssa? :O Ompa kummallista, jos näin on...

Xboxin mukana tuleva mikki laitetaan kiinni ohjaimeen, ja sen kautta kuuluu siis pelkät chättiäänet ja se kiinnityspalikka tuskin käy mhinkään muuhun kuin xbox ohjaimeen. Kyseessä siis hyvinkin "rampautettu" mikki, mutta ajaa asiansa paremmin kuin hyvin. Eli kotiteatteri toistaa kaikki peliäänet ja mikistä kuuluu vain kavereiden äänet.

Edit: Hidas...

Edit 2: Onpa muuten typerää että Xboxin mukana ei enää tule mitään HD kaapelia. Vaikka sen erikseen saakin ostaa, eikä ole kovin kallis niin kyllä se hdmi kaapeli valmiina oli mukava bonus. Itse sain siis Eliten mukana samat setit kuin mitä TT-2k viestissään mainitsee: HDMI että komponentti kaapelit sekä palikka, jolla saa äänet optisen kautta HDMI:tä käytettäessä.

Oisko tän sodan juuret jo edellisessä sukupolvessa jossa XBOX jäi pahasti jalkoihin. Ja nyt kun on ihan oikea konsolien tasapäinen kilpailu käynnissä, puretaan niitä nöyryytetyksi tulemisen patoutumia? Toivottavasti olen väärässä. Itse en nää tässä sotimisessa mitään järkeä. Ei meidän pelaajien tarvi mennä niin pitkälle tässä asiassa ettei pysty enää oikeaa elämää elää kun pitää olla koko ajan keksimässä millä taas sivaltaa. Toi Sonyn ja MS:in kilpailu on pelkästään meille hyväksi. Saadaan halvempia tuotteita, parempia pelejä ja jne. Surkeeta tätä on seurata kun järkevät ihmiset tuhlaa aikaansa tähän paskaan.

Kokeilkaa huviksenne yks päivä nähdä asiat toisin. Sanokaa mitä toivoisitte saavanne kilpailevan konsolin ominaisuuksista omaanne. Voin aloittaa: itelleni kelpaisi mainiosti tuo party-chat ominaisuus ja Forza 3. Ehkä toi LIVE kans mut en siitä haluaisi maksaa, periaatteesta.

Ei se niin vaikeaa ole ja ihmeen terapeuttinen vaikutus. :)

Itse ne kyllä saanut mitään tolkkua tuosta. Tämä keskustelu meni juuri niille raiteille mille meni sinun mukaantulosi jälkeen (kuten myös lukuisissa muissakin topiceissa), mutta nyt olet sitten kritisoimassa miten hölmöä konsolisotiminen on. Nyt kyllä joku punainen lanka olisi ihan kiva.

Ai ei mennyt perille? Ja kiva, että löysit syntipukinkin vielä :D

Jaa että punaista lankaa? Siis en ole kieltämässä konsolisotimista, en todellakaan. Esitän vain ideoita, kuinka siitä voisi tehdä mahdollisimman lukijaystävällistä. Kun kerran tuollainen "pienimuotoinen piikittely", mitä tuossa eilen käytiin, koettiin Xbox-leiristä niin epämiellyttäväksi(okei, ei kaikki sonypojatkaan sen lukemisesta nauttineet), niin ajattelinpa heittää tähän sitten ideoita, millä se keskustelu voisi pysyä siinä konsolivertailussa ja samalla asiallisessa sävyssä. Näyttää kuitenkin siltä, että jotkut eivät ole mihinkään tyytyväisiä...Ilmeisesti jotkut haluavat vaan lukea "älykästä sanasäilän heiluttelua", jossa haukutaan kaikin keinoin Sonya ja sen valmistamia laitteita, mutta vastakkaiseen suuntaan osoitetut "sanasäilät" pitäisi kieltää :D

Ota näistä oikeasti selvää :D

tosiasiassa(uskokaa tai älkää) ei minulla lopulta ole mitään sen suurempaa Xboxia vastaan.

Tunnen ilon väräjävän sydämessäni lukiessani noita rivejäsi, parahin Kovalchuk. Nuo viisaat sanat elähdyttävät meitä kaikkia ja palauttavat mieliimme harmonian. Ne valavat meihin uskoa paremmasta maailmasta ja antavat meille toivoa siitä, että kykenemme sen vielä jonakin päivänä saavuttamaan. Sillä kuten kirjoitettu on:

Ja he toivat hänen tykönsä pelaajia, että hän viihdyttäisi heitä; mutta väärät konsolivalmistajat nuhtelivat tuojia. Mutta kun Kala sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: 'Sallikaa pelaajien tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten ovat gamerscore-saavutukset. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan saavutuksiansa niinkuin pelaaja, se ei pääse Xbox Liveen.' Ja hän ojensi heille ylivoimaiset ohjaimensa, tarjosi heille parempia pelikokemuksia kuin yksikään toinen konsoli ja siunasi heitä.

Ei ole meidän unohtaminen, että sydämissämme olemme kaikkia parhaita pelikokemuksia etsiviä pelaajia. Jatkakaamme siis keskustelua syvän ekumenisessa hengessä, luottaen johdatukseen joka vie meidät virvottavain elämysten äärelle.

Huomaan monen seurakuntamme jäsenen pahoittaneen mielensä seuraavista sanoista:

Juu nämä on näitä lastentauteja, mitä se uusi ja innovatiivinen tekniikka aina välistä aiheuttaa, ei käy kieltäminen. Enemmän olisin huolissani siitä, että kun se "vanha ja tuttu tekniikka" aiheuttaa ongelmia, jolloin joidenkin tutkimusten mukaan yli puolet laitteista on linjalta tullessaan viallisia...köh, RRoD, köh, köh ;)

Ja ennen kuin kukaan tulee sanomaan "mutta kun se takuu on niin ja niin hyvä", niin satuinpa tuossa tänään vilkaisemaan tuota Xbox-hajoamisketjua ja vähän tuli suru puseroon, kun siellä ihmisen kirjoittelevat, että jää MW2-sessiot pelaamatta, kun laite matkaa Germaaniaan. Toivottavasti kovin monen pojun joululoma ei mene pilalle Xboxin "laadun" takia...

Sen sijaan että tämän aiheen nostaminen jälleen esiin nähtäisiin paheksuttavana toimena jota moittia, voimme yhdessä iloita siitä että saamme jälleen tulla osallisiksi sakramentista, jonka tällä kertaa veli Kovalchuk meille rakastavassa hengessä tarjoilee. Sillä muistakaamme tuon riitin perimmäinen tarkoitus ja katekismuksessamme siitä lausuttu, meidän kaikkien sielujamme ylevöittävä osa yhteisestä uskontunnustuksestamme, siitä kuinka yhteinen pelikonsolimme...

palasi kolmantena viikkona Saksasta, astui ylös tv-tasolle, istuu HDTV:n oikealla puolella ja on sieltä tuleva hallitsemaan olevia ja tulevia pelikoneita

Kuten kädet yhteen liittyneinä näemme, eivät veli Kovalchukin sanat ole meille suinkaan murheen, vaan suunnattoman ilon aihe!

Kovalchuk ja Joohanh: Selvittäkää erimielisyytenne vaikka privassa. Tässä tai muissakaan ketjuissa asiaa ei enää ole syytä käsitellä.

Oisko tän sodan juuret jo edellisessä sukupolvessa jossa XBOX jäi pahasti jalkoihin.
Luulen syyn olevan ihan ihmisluonteessa. Vaikka PS2 veikin edellisen sukupolven aika suvereenisti (laite- ja pelimyynnin kappalemäärissä), kyllä näitä "Xbox-versiot on silti parempia" -väittelyitä silti käytiin. Niihin aikoihin noita vertailuja ei juuri muut kuin IGN tehnyt, mutta esim. irkissä tuli käytyä aiheesta lukemattomia (kiivaitakin) väittelyitä.

En nähnyt PS2/Xbox-versioissa silloinkaan merkittäviä eroja, ja tässä sukupolvessa tilanne on jotakuinkin sama. On tietysti joitakin aika luokattomia PS3-käännöksiä, mutta siinä tapauksessa olen sitten suosiolla ostanut X360-version. Jos erot ovat (omissa silmissäni) minimaalisia tai käytännössä olemattomia, olen oikein hyvillä mielin valinnut PS3-version.

Totta kai asian voi esittää myös siinä muodossa, että X360:llä multiplattikset ovat lähes säännönmukaisesti "teknisesti ylivertaisia". Kai sillä jotain pyritään todistelemaan, ja samalla vähän potkaistaan toista osapuolta nilkoille ikään kuin kukaan ei huomaisi.

Oisko tän sodan juuret jo edellisessä sukupolvessa jossa XBOX jäi pahasti jalkoihin. Ja nyt kun on ihan oikea konsolien tasapäinen kilpailu käynnissä, puretaan niitä nöyryytetyksi tulemisen patoutumia?
En viime sukupolven aikoihin seurannut voorumeja yhtä innokkaasti kuin nykyään, joten en muista tarkalleen millainen konsolisota tai boxille lällättely silloin oli käynnissä. Omassa mielessänihän silloin toki harmittelin boxin huonoa menestystä, kun mielestäni konsolissa oli loistavat ominaisuudet (kovalevy, hyvät graffat, hyvä ohjain, Live, Halo ja helppo LAN-peluutus) ja ihmettelin miten pleikalla voi mennä niin hyvin. Paljon tämä ei omaan elämääni vaikuttanut, sillä kotikuntani oli vahvaa Xbox-aluetta (kaikilla kavereilla oli boxit ja LANeja järjestettiin lähes joka vkl).

Kyllä minä uskon konsolisodan liekkien loimuavan jo vahvasti viime sukupolven asetelmista, mutta katkeruutta tai miksi sitä haluaakaan kutsua on vähintään yhtäpaljon sonylaisilla kuin vihreillä miehillä. Sonylaiset varmasti kokivat hemmetinmoisen heikkouden tunteen, kun sukupolvi alkoi konsolin osalta niin kehnosti ("ei pelejä", "this is waiting" jne.), mutta nyt kun tilanne on parantunut, niin annetaan sitten tuutin täydeltä takaisin ja hehkutellaan minkä keretään.

Olis mielenkiintoista kuulla jonkun ammattipsykologin tai käytöstutkijan tms. mietteitä konsolisodista ja niiden syistä.

EDIT. Aah, kirjoittaessani tätä viestiä oli Pyhä Profeetta jälleen siunannut meitä palalla evanheliumia. On siis aika pyllistää Tallinnaan päin ja lausua päivän rukoukset. Kiitos, oi Pyhä Profeetta.

Ylös Bottom