Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Shadow Of The Tomb Raider - Mayojen mailla

Eilen pääsin aloittamaan tämän pelin. Ainakin aluksi tuntuu, että metsästäminen on mukavinta tässä uusimmassa pelissä. Pelimaailma miellyttää omaa silmää enemmän kuin Rise of the Tomb Raiderissa ja kuvakin näyttää paljon paremmalta varsinkin pelattavissa kohdissa. Uncharted pelisarja tulee mieleen noista kohdista kun pitää köyden avulla ottaa vauhtia ja hypätä. Tykkäsin enemmän Laran ulkonäöstä noissa aikaisemmissa peleissä. Onkohan tää näistä vaikein peli taistelukohdissa? Helpolla pelaan ja tuli muutaman kerran kuoltua jo ensimmäisissä taisteluissa. Taistelut siis mulla on helpolla ja arvoitukset mediumilla.
 
On kyllä todella turhauttavaa pelata vaikeimmalla, kun yksikin pieni moka hypyissä, niin joutuu pelaamaan edelliseltä tallennuspaikalta uudelleen.

Kyllä mä sen viimesen trophyn ja platinan tästä kuitenkin vielä hommaan, vaikka väkisin:D
 
76 % on tullu tätä pelattua. Varsinaisen pelin tombeista oon tehnyt kaikki muut paitsi laiva tombin. En ymmärtänyt sitä vaikka muutin helpolle sen. Noista lisäosista oon pelannut kaikki muut paitsi The Path Homen. Pystyykö tuon The Path Homen pelaamaan vasta sitten kun on pelannut tarinan läpi?

En tiiä ootinko liian paljon tältä peliltä, mutta alun jälkeen pidemmälle mentäessä vähän petyin tähän peliin. Toivoin, että tämä olisi ollut parempi kuin Rise of the Tomb Raider. Juoni on trilogian huonoin tässä pelissä ja tuntuu ettei se oikein etene. Sivutehtävät oon tehnyt kaikki vaikka ne ei ollu kiinnostavia. Sivuhahmotkaan ei tässä oo kiinnostavia. Hiiviskely on ollut mukavaa vaihtelua, mutta taistelu on tässä huonosti tehty eikä se ole miellyttävää kuten aikaisemmissa peleissä. Trilogian haastavin peli kiipeilyn ja taistelun osalta. Parasta pelissä on tombit, kiipeily ja hiiviskely. Tombit oli mukavan haastavia ja niitä sai jonkun aikaa miettiä.
 
Tässä pelissä kyllä jotenkin tuntui että puuttui jotain. Kaikki oli jotenkin todella kevyttä ja juonikin vähän niin ja näin. Edellisestä tykkäsin vaikka siinäkin omat puutteensa oli. Läpi tuli mentyä mutta ei kyllä toisten tule mentyä. Edellinen menty kahdesti.
 
Seuraavaan osaan pitäis tehdä iso muutos, tekijätiimin pitäis pelata ne vanhat 90-luvun Tomb Raiderit läpi ja ammentaa sieltä.
Se seikkailun tunne pitäis saada takaisin, mun mielestä se on virhe että painotetaan taisteluja, Tomb Raider on väärä sarja siihen.
 
Kaksi edellistä oli tosi hyviä. Tämä viimeisin oli vähän sellainen että pelataan väkisin kun muutkin pelattu :)
 
On kyllä todella turhauttavaa pelata vaikeimmalla, kun yksikin pieni moka hypyissä, niin joutuu pelaamaan edelliseltä tallennuspaikalta uudelleen.

Kyllä mä sen viimesen trophyn ja platinan tästä kuitenkin vielä hommaan, vaikka väkisin:D
Miten kävi?
Itse en ole koskaan edes haaveillut tuosta vaikemasta juuri siitä syystä että save paikat ovat ainostaan nuotioilla, tämän takia pelanut vain toiseksi vaikeamalla Risen ja Shadowin lävitse... Kyllä siinäkin parissa kohdin kirosanoja pääsi suusta.

Mutta oli minulla ihan asiaakin nimittäin pelisarja on saamassa jatkoa Animen muodosa netflixissä:


Ei kannatta varmaan odotella tälle vuodelle vaan uskon vahvasti että ensivuonna vasta ilmestyy
 
Miten kävi?
Itse en ole koskaan edes haaveillut tuosta vaikemasta juuri siitä syystä että save paikat ovat ainostaan nuotioilla, tämän takia pelanut vain toiseksi vaikeamalla Risen ja Shadowin lävitse... Kyllä siinäkin parissa kohdin kirosanoja pääsi suusta.
Edelleen kesken, kun tullut muuta pelattavaa :D
 
Edelleen kesken, kun tullut muuta pelattavaa :D
Risessa oli se kohta missä pitää nousta sieltä jään alta vihollisten ampuessa Laraa niin se kohta oli jo toiseksi vaikeamalla haastava ja monta load gamea otettuna, vaikeamalla sitten siitä vielä olisi pitänyt mennä nuoltiolle asti kokeilee uudestaan, siinä olisi kysytty jo mielenterveyttäni.

Itse tykkään haastaa itseäni pelaajana joskus mutta kuitenkin niin että pysyisi viihteen puolella.
 
Itseasiassa uusi Tomb Raider on tekeillä ja Crystal Dynamics on siitä vastuussa.




Siirretääs tänne ettei mene Marvelin ketju ihan täysin OT:ksi

Mutta minulla kävi aivopieru/Muistikatkos, aloin nytten miettimään että ihan kun olisinkin kuullut juttua etä CD palaa seuraavan Tomb Raiderin kehittäjäksi mutta Jaakkimohan siitä laittoi uutisen ja linkin tähän ketjuun.


"Tomb Raider -saaga jatkuu ennemmin tai myöhemmin myös upouuden pelin muodossa. Crystal Dynamicsin on tarkoitus yhdistää seuraavan nimikkeen tarinassa oma trilogiansa alkuperäiseen pelisarjaan. Projekti lienee vielä alkutaipaleellaan, joten valmista on turha odotella ainakaan muutamaan vuoteen. Odotellessa voi tahkota vaikkapa kuluvan vuoden aikana ilmestyvää Tomb Raider Reloaded -mobiilipeliä."

No jos nytten muistaisi tuon :D
 
Tuli tämä pelattua läpi PS5:lla, kun sen nyt maksutta sai tuolta PlayStation Plussan kautta. Tykkäsin kyllä, pienin varauksin. Edelliset Tomb Raider -kokemukset olivat PC:llä joskus muinaisena aikana, kun Voodoo 3dfx -näytönohjaimet julkaistiin.
+todellä näyttävät grafiikat, ehkä parhaimmat mitä peleissä on tullut vastaan
+monipuoliset tavat edetä, suora tykitys ja stealth toimii miten sitten haluaakin pelata
+nautittavat taistelut
+60 fps -tila
+sopivan helppo helpoimmalla vaikeutatasolla, pääsin jopa pelin läpi
+monipuoliset kentät
+paljon pelattavaa, vaikka pääjuonen pelasinkin, tutkittavaa jäi vielä paljon
-kontrollit eivät ihan Unchartedien tasolle pääse
-pelin tarina ja henkilöt eivät kovin kiinnostavia
-Lara ei näytä Laralta
-tunnelma ei lainkaan samalla tasolla mitä ihan ensimmäisessä TR-peleissä aikanaan
-craftaus, en vaan jaksa näitä. Tuntuu jokaisessa nykypelissä olevan trendinä tämä metsästäjä-keräily -kulttuuri
-vaikka pelin taistelut hauskoja onkin, ei mielestäni Tomb Raiderit näitä elementtejä tarvitse. Old school -tuplapistoolit kyllä riittäisi. Räiskinnät sitten erikseen ja enemmän seikkailua mystisissä tunnelmissa. Tomb Raider 1 -remake nykypäivän pelattavuudella ja grafiikoilla olisi itselleni kova juttu.

Edit. näemmä tuollainen TR 1 -remake onkin jo tehty. No, jos vielä kerran, kiitos :)
 
Viimeksi muokattu:
Aika lailla puskista peli sai Pleikkarilla päivityksen, joka toi 4K@60 fps -tuen PS5:ttä varten. Aiemmin tuo onnistui vain Series X:llä FPS Boostin kautta.



Lisäksi Xbox One -versio on ilmeisesti päivittynyt ihan aidoksi Series X|S -peliksi. Tarkempia tietoja sen mahdollisista uudistuksista mulla ei ole, mutta voisi ainakin kuvitella latausaikojen saaneen nopeutusta.
 
Lisäksi Xbox One -versio on ilmeisesti päivittynyt ihan aidoksi Series X|S -peliksi. Tarkempia tietoja sen mahdollisista uudistuksista mulla ei ole, mutta voisi ainakin kuvitella latausaikojen saaneen nopeutusta.
Laitanpa tähän viestini Optimized for Xbox Series X|S -ketjusta:
Shadow of the Tomb Raider saa uuden sukupolven päivityksen mitä ilmeisemmin lähiaikoina. Jo nyt peli näkyy Optimized for Xbox Series X|S -leimalla Microsoftin kauppapaikalla. Saman tyyppisesti näkyivät myös esim. Plague Tale ja Greedfall ennenkuin virallinen päivitys oli edes ulkona. Pelihän on jo fps boostattu, mutta nyt tulossa on virallinen uuden sukupolven päivitys. Peli tosin pyörii jo tuon fps boostin avulla 60 ruutua sekunnissa 4K resoluutiolla, että mitä lie tuovat nyt sitten vielä lisää.

 
VG Tech ottanut pelin PS5 BC version käsittelyyn:


High Resolution modessa käytettään Checkboard renderöintiä 2160p resolla ja tietyissä paikoin on pieniä FPS notkahduksia.
High Perfomance sitten toimii natiivi 1080p ja sanomattakin lienee selvää että VG:n mukaan sitten takoo luotisuoraa 60fps.

Joten näiden perusteella ottaisin High Resolution moden jos käytössä on 2160p televisio
 
XSX:llä kokeilin ja talletus palautti johonkin kylään.. oletus resolution moodi tuntui jostain syystä kameraa pyörittäessä ja muutenkin liikkeessä hyytelöltä.. vaikutti että ei pätki mitenkään mutta jotenkin liikemäärä ei ollut 1 framen sisällä sama kokoajan vaan lopputulos oli kuin hyytelön höllymistä.. perf moodi toimi ihan tasaisesti.. mikälie reso, ihan hyvältä vaikutti omiin silmiin.
 
Itsellä jäi jotain kerättävää ja muuta sälää vuoden, parin takaisesta pelikerrasta jäljelle mutta tuntuu että kentissä on melkoiset blokit laitettu vapaalle keräilylle.. joku kerättävä näyttää olevan lähellä mutta pääsyä ei vaan löydy.. joitain olen saanut otettua kun on rämpinyt seuraavasta nuotiopaikasta taaksepäin pitkän matkaa mutta jotenkin ärsyttävää pikku keräilyjen takia :( Liekkö tässä jotain kerättäviä/lisätehtäviä jotka saa vain jos on varsinainen juonivaihe menossa tms?
 
Itsellä jäi jotain kerättävää ja muuta sälää vuoden, parin takaisesta pelikerrasta jäljelle mutta tuntuu että kentissä on melkoiset blokit laitettu vapaalle keräilylle.. joku kerättävä näyttää olevan lähellä mutta pääsyä ei vaan löydy.. joitain olen saanut otettua kun on rämpinyt seuraavasta nuotiopaikasta taaksepäin pitkän matkaa mutta jotenkin ärsyttävää pikku keräilyjen takia :( Liekkö tässä jotain kerättäviä/lisätehtäviä jotka saa vain jos on varsinainen juonivaihe menossa tms?
Muistaakseni kerättävät jutut pystyy kyllä löytämään läpäisyn jälkeen ja niin taisin itsekkin pleikalla tehdä, kun tämän pelasin läpi.
 
Ylös Bottom