Vihdoinkin tämä päivä tosiaan koitti, että pääsi jatkamaan tarinaa Shenmuen maailmassa. Usko oli välillä koetuksella, mutta kyllä se peli sieltä viimein putkahti pihalle. Töistä kun kiiruhdin kotiin, niin vain pettymyksekseni huomasin, että peli ei ollut vielä Epicin storesta ladattavissa. Joskus viiden maissa se taisi sitten lopulta tulla julki. En ollut ottanut yhtään sen tarkemmin selvää pelin julkaisuaikataulusta. Ei muuta kuin peli lataukseen ja odottelemaan. Aika hyvää vauhtia se valuikin sitten lopulta. Kokoa taisi olla pc-versiolla noin 48 gigaa.
Miltä se sitten tuntuu? No pari tuntia mulla on vasta haahuilua takana, joten mitään ihmeellistä syväanalyysiä tässä on vaikeaa ruveta tekemään. Sen verran on pakko sanoa, että oikein rentouttavaa menoa on ollut pyöriä rauhallisen tahtiin Bailu villagessa. Pelihän jatkuu aika tasan tarkkaan niiltä huudelta kuin mihin kakkonen jäi gliffhangerinsa kanssa. Taas pääsee jututtamaan porukkaa oikein kunnolla ja etsimään johtolankoja muistikirjaan. Tuttua hommaa jo aikaisemmista osista, mutta toimii meikäläiselle erittäin hyvin. Uutta taistelusysteemiä pääsi sitäkin hieman testamaan, joka kyllä omalla tavallaan sekin tuntuu erittäin tutulta. Graafisesti peli miellyttää myös silmää. Samanlaisia säväreitä ei toki saa kuin silloin aikanaan Dreamcastillä, mutta tässä puhutaankin ihan eri budjetin peleistä. Tämä kolmonen on kuitenkin nykymittapuulla kohtuullisen pienen budjetin peli. Joissain kohdissa on myös mahdollisuus käyttää fast travelia. Tämä taitaa olla kanssa uusi ominaisuus. En ainakaan muista, että tuota olisi ollut aiemmissa peleissä.
Yksi asia mistä tekisi mieli hieman nurista on tuo staminan / healtin sekoitus. Siis se että energiat kuluu päivän mittaan, jos vaikka erehtyy juoksemaan liiaksi. Sitten täytyy vähän tankata kanaa tai hedelmiä naamaan, jos haluaa jaksaa päivää eteenpäin. Taisteluihin lähdettäessä on myös hyvä muistaa, että on pitänyt verensokeristaan huolta koska muuten noutaja saattaa tulla alta aika yksikön. Omalla tavallaan toki jopa realistista, mutta en kyllä välttämättä tämmöistä ominaisuutta olisi kaivannut.
Mutta kokonaisuutena on pakko sanoa, että tämmöistä menoa sitä on omalla tavallaan jo kaivannutkin pitkään. En tiedä että miten uppoaa pelaajien nykysukupolvelle, mutta itse ainakin nautin tästä nyt koko rahan edestä.
Laitetaan loppuun vielä tämä meikäläisen striimin taltiointi, jos joku haluaa katsella pelikuvaa ja mun höpinöitä. Toki mieluumminhan sitä kannattaa pelailla ja nautiskella tästä itse.