Silent Hill 2 (pienimuotoinen arvostelu)
Silent Hill 2 arvio tehty muutaman tunnin pelisession perusteella, joten sallikaa kaikki epäkohdat mikäli sellaisia löytyy
Pääsin vihdoinkin pelaamaan tätä kauan odotettua ainakin rapakon takana hypetettyä Konamin uutukaista Silent Hill 2:sta. Kyseessähän on siis kauhuseikkailupeli jonka pitäisi kaiken hypetyksen mukaan saada paskat housuun ja sydämmen tykyttämään kaikella suurella verimätöllä ja kauhedellaan. Siinä ovat Konamin pojat onnistuneet enemmän kuin paremmin.
Sankarimme James saa 3v sitten kuolleelta vaimoltaan kirjeen ja on näin tuomittu palaamaan takaisin Silent Hillin kaupunkiin. Kaupungissa ei ole kumminkaan kaikki kohdallaan, kaupunki on hylätty ja ainoa mitä kaupungissa on, on muutama mysteerinen ihminen, paljon pahoja hirviöitä ja kukaan ei tiedä mistä nuo hirviöt ovat tulleet. Jamesin tehtävänä on siis selvittää mistä oikein on kyse. Ei sen enempää siitä vaan itse asiaan.
Grafiikka 10+. CG välianimaatiot ovat todella hienosti rendattuja, niin myös itse pelin grafiikka toimii. CG ja pelin grafiikka on saatu sulautettua saumattomasti yhteen. Ruutu scrollaa tasaisesti, mitään nykimisiä ei esiinny. Pikselimössöä ei näy, ja taustat ovat synkän tyylikkäitä. Kamerakulmien vaihto on saatu toimivaksi, missään vaiheessa ei tule eksymisilmiötä kameran vaihtumisen takia (ei ainakaan vielä ). Pelin kaupungissa leijuva sumu loksautti leuat auki. Sumu oikeasti näyttää sumulta joka leijailee hiljalleen tuulen mukana pitkin poikin ja tällä sumulla ei ole tarkoitus häivyttää taustoja näkymättömiin niinkun turhan monessa muussa teoksessa on ollut tapana vaan sankarimme James oikeasti tarpoo sumun keskellä, joka saa ainakin
allekirjoittaneen hieman ahdistuneeseen tilaan koska oikeasti ei voi tietää mitä edestä löytyy. Varsinkin metsä näyttä todella hienolta kaiken liikuvan sumun keskellä. Jamesin liikeet on hienosti tehty, mitään tikku-ukko effektiä ei pääse syntymään missään vaiheessa, kaveri juoksee ja kävelee niinkuin normaalin kaksijalkaisen kuuluukin. Hirviöt näyttävät tosiaan hirviöiltä verimössöineen ja luulisin että liikuvat niinkuin hirviöiden pitääkin liikkua? Eli visuaalinen puoli on kunnossa. Grafiikka on yksinkertaisesti kaunista, erittäin kaunista.
Äänet ovat enemmän kuin toimivat. Varsinaista musiikkia juuri ei ole eikä sitä tarvitakkaan. Ääninäyttely on nyt hoidettu ihan ok,
ei ole valittamista mutta ei kyllä mitään ylihyvääkään verbaalista tarjontaa ole tarjolla. Hirviöiden mörinät ja tuska yhdistettynä pelottavaan tausta musiikkiin/ääniin toimivat kuin nyrkki silmään, ovat Konamin pojat sen verran pelottavan äänimaailman peliin saaneet väsättyä. Peli käyttää uutta S-Force 3D Sound Library -äänijärjestelmä, jonka pitäisi tuoda peliin 2 kauittimella vaikuttavan 3D äänen esiin. Oma korva ei kyllä saanut millään 2 kauittimella 3D tilaa aikaiseksi, mutta liekkö sen niin väliksi koska äänet toimivat muutenkin ihan stereona.
Nappirumbassa on hieman moittimista. '3D' tilassa James liikkuu samanlailla kuin Resident Evileissä, eli tattia ylöspäin niin mennään eteen ja sama homma taaksenpäin kulkemisessa ja sivuille niin kääntyy. Kun kääntää '2D' tilan päälle niin silloin ukko
menee siihen suuntaan mihin tattia vääntää, joka on huomattavasti toimivampi kuin '3D' tila. Myös jonkunlaista "pikavalikkoa" olisi toivonut
tavaroiden valitsemiseen, nyt joutuu aina menemään erillisen menun kautta valitsemaan tavaroita. Myös hirviöiden piekseminen vaatii sitä että padin takaa on yksi nappi pohjassa ja X:lla sitten käytetään hanskassa olevaa tappovälinettä. Mikäli hirviöitä rupeaa olemaan useampi ympärillä niin tuntuu loppuvan sormet kesken kun pitäisi juosta karkuun ja antaa samalla hirviöille kyytiä ja vielä käydä valikon takaa ottamassa ensiapua. No ehkäpä tämä on tottumiskysymys. Jamessin terveyttä ei näe suoraan mistään (paitsi jälleen menun kautta) mutta mitä huonommassa kunnossa James on, sen tiheämmäksi käyvät sydämmenlyönnit ja padi rupeaa tärisemään yhä vimmakkaammin mitä huonompaan kuntoon mennään (aika jännän tuntuinen kun menee tahdissa )
Pelissä on myös aika tutuksi tulleet savepointit jossa pelin voi ainoastaan tallettaa. Onneksi niitä on ripoteltu sen verran hyvin että ei tarvitse juosta kovinkaan pitkiä matkoja kun haluaa savettaa.
Kokonaiskuvana jäi käteen erittäin hyvä kauhuseikkailu joka varmasti kestää useammankin pelikerran jo ihan sen takia että se näyttää ja mikä parasta kuulostaa erittäin hyvältä. Ainoa turhautuminen voi olla alussa kontrollit, mutta niihin tottuu. Mikään ei ole täydellistä.
Arvio on tehty videotykiltä pelattaessa (n. 150") ja voluumit suht kovalla joka saa sydämmen hieman tykyttämään.
Ehkä tämä pelottavuus selittynee tuolla, vessaan ei tullut vielä asiaa, mutta välillä tuli hieman pelottava olo pilkkopimeässä huoneessa pelaillessa
Jos Shadow of Memories oli hyvä seikkailu, tämä on parempi. Jos numeroiden pitää arvioida on tämä 9+ suoritus. Suosittelen.
PS. Ekstroista en tiedä mitä tuossa myytävässä versiossa on, tämä oli promokappale (kiitos Juusotorspo ). Sittenhän sen näkee.
Silent Hill 2 arvio tehty muutaman tunnin pelisession perusteella, joten sallikaa kaikki epäkohdat mikäli sellaisia löytyy
Pääsin vihdoinkin pelaamaan tätä kauan odotettua ainakin rapakon takana hypetettyä Konamin uutukaista Silent Hill 2:sta. Kyseessähän on siis kauhuseikkailupeli jonka pitäisi kaiken hypetyksen mukaan saada paskat housuun ja sydämmen tykyttämään kaikella suurella verimätöllä ja kauhedellaan. Siinä ovat Konamin pojat onnistuneet enemmän kuin paremmin.
Sankarimme James saa 3v sitten kuolleelta vaimoltaan kirjeen ja on näin tuomittu palaamaan takaisin Silent Hillin kaupunkiin. Kaupungissa ei ole kumminkaan kaikki kohdallaan, kaupunki on hylätty ja ainoa mitä kaupungissa on, on muutama mysteerinen ihminen, paljon pahoja hirviöitä ja kukaan ei tiedä mistä nuo hirviöt ovat tulleet. Jamesin tehtävänä on siis selvittää mistä oikein on kyse. Ei sen enempää siitä vaan itse asiaan.
Grafiikka 10+. CG välianimaatiot ovat todella hienosti rendattuja, niin myös itse pelin grafiikka toimii. CG ja pelin grafiikka on saatu sulautettua saumattomasti yhteen. Ruutu scrollaa tasaisesti, mitään nykimisiä ei esiinny. Pikselimössöä ei näy, ja taustat ovat synkän tyylikkäitä. Kamerakulmien vaihto on saatu toimivaksi, missään vaiheessa ei tule eksymisilmiötä kameran vaihtumisen takia (ei ainakaan vielä ). Pelin kaupungissa leijuva sumu loksautti leuat auki. Sumu oikeasti näyttää sumulta joka leijailee hiljalleen tuulen mukana pitkin poikin ja tällä sumulla ei ole tarkoitus häivyttää taustoja näkymättömiin niinkun turhan monessa muussa teoksessa on ollut tapana vaan sankarimme James oikeasti tarpoo sumun keskellä, joka saa ainakin
allekirjoittaneen hieman ahdistuneeseen tilaan koska oikeasti ei voi tietää mitä edestä löytyy. Varsinkin metsä näyttä todella hienolta kaiken liikuvan sumun keskellä. Jamesin liikeet on hienosti tehty, mitään tikku-ukko effektiä ei pääse syntymään missään vaiheessa, kaveri juoksee ja kävelee niinkuin normaalin kaksijalkaisen kuuluukin. Hirviöt näyttävät tosiaan hirviöiltä verimössöineen ja luulisin että liikuvat niinkuin hirviöiden pitääkin liikkua? Eli visuaalinen puoli on kunnossa. Grafiikka on yksinkertaisesti kaunista, erittäin kaunista.
Äänet ovat enemmän kuin toimivat. Varsinaista musiikkia juuri ei ole eikä sitä tarvitakkaan. Ääninäyttely on nyt hoidettu ihan ok,
ei ole valittamista mutta ei kyllä mitään ylihyvääkään verbaalista tarjontaa ole tarjolla. Hirviöiden mörinät ja tuska yhdistettynä pelottavaan tausta musiikkiin/ääniin toimivat kuin nyrkki silmään, ovat Konamin pojat sen verran pelottavan äänimaailman peliin saaneet väsättyä. Peli käyttää uutta S-Force 3D Sound Library -äänijärjestelmä, jonka pitäisi tuoda peliin 2 kauittimella vaikuttavan 3D äänen esiin. Oma korva ei kyllä saanut millään 2 kauittimella 3D tilaa aikaiseksi, mutta liekkö sen niin väliksi koska äänet toimivat muutenkin ihan stereona.
Nappirumbassa on hieman moittimista. '3D' tilassa James liikkuu samanlailla kuin Resident Evileissä, eli tattia ylöspäin niin mennään eteen ja sama homma taaksenpäin kulkemisessa ja sivuille niin kääntyy. Kun kääntää '2D' tilan päälle niin silloin ukko
menee siihen suuntaan mihin tattia vääntää, joka on huomattavasti toimivampi kuin '3D' tila. Myös jonkunlaista "pikavalikkoa" olisi toivonut
tavaroiden valitsemiseen, nyt joutuu aina menemään erillisen menun kautta valitsemaan tavaroita. Myös hirviöiden piekseminen vaatii sitä että padin takaa on yksi nappi pohjassa ja X:lla sitten käytetään hanskassa olevaa tappovälinettä. Mikäli hirviöitä rupeaa olemaan useampi ympärillä niin tuntuu loppuvan sormet kesken kun pitäisi juosta karkuun ja antaa samalla hirviöille kyytiä ja vielä käydä valikon takaa ottamassa ensiapua. No ehkäpä tämä on tottumiskysymys. Jamessin terveyttä ei näe suoraan mistään (paitsi jälleen menun kautta) mutta mitä huonommassa kunnossa James on, sen tiheämmäksi käyvät sydämmenlyönnit ja padi rupeaa tärisemään yhä vimmakkaammin mitä huonompaan kuntoon mennään (aika jännän tuntuinen kun menee tahdissa )
Pelissä on myös aika tutuksi tulleet savepointit jossa pelin voi ainoastaan tallettaa. Onneksi niitä on ripoteltu sen verran hyvin että ei tarvitse juosta kovinkaan pitkiä matkoja kun haluaa savettaa.
Kokonaiskuvana jäi käteen erittäin hyvä kauhuseikkailu joka varmasti kestää useammankin pelikerran jo ihan sen takia että se näyttää ja mikä parasta kuulostaa erittäin hyvältä. Ainoa turhautuminen voi olla alussa kontrollit, mutta niihin tottuu. Mikään ei ole täydellistä.
Arvio on tehty videotykiltä pelattaessa (n. 150") ja voluumit suht kovalla joka saa sydämmen hieman tykyttämään.
Ehkä tämä pelottavuus selittynee tuolla, vessaan ei tullut vielä asiaa, mutta välillä tuli hieman pelottava olo pilkkopimeässä huoneessa pelaillessa
Jos Shadow of Memories oli hyvä seikkailu, tämä on parempi. Jos numeroiden pitää arvioida on tämä 9+ suoritus. Suosittelen.
PS. Ekstroista en tiedä mitä tuossa myytävässä versiossa on, tämä oli promokappale (kiitos Juusotorspo ). Sittenhän sen näkee.