Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Sille pelille haluaisin jatkoa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Sille pelille haluaisin jatkoa

Joitakin omaa sydäntäkin sykähdyttäviä nimiä on tässä ketjussa näkynyt, esimerkiksi Jak & Daxter. Varsinkin ensimmäisestä pelistä on todella hyvät muistot. Naughty Dogilta näkisi mieluusti jotain samanlaista, jos he vielä osaavat sellaista tehdä. Monessa tapauksessa riitäisi tosiaan, että tehtäisiin jotain samanhenkistä peliä, jos ei suoraa jatkoa. Vaikka vanhoja tarinoita on kiva jatkaa, on myös mahtavaa tutustua täysin uusiin maailmoihin. Tässä piili myös osa Jak & Daxterin viehätyksestä. Myös jotain Splinter Cell: Pandora Tomorrow'ssa ja Chaos Theoryssa nähdyn moninpelin kaltaista olisi hauska päästä pelailemaan taas.

Jos suoranaista jatko-osaa haetaan, näkisin mieluusti jatkoa Halo Warsille. Halo-universumi istuu hyvin strategiapeliin. Jos vain tekniset seikat saataisiin kuntoon, keksittäisiin järkevämpi tarina ja mietittäisiin tiettyjä pelillisiä juttuja uudelleen, voisi timantti hioutua. Tai vaikka miksei Halo-aiheista tornipuolustuspeliä, kehittäjäksi Hidden Path Entertainment.
 
Vastaus: Sille pelille haluaisin jatkoa

Mulla ei sinänsä ole mitään jatko-osia vastaan peleissä tai leffoissa (kunhan uutta IP:tä pukkaa myös). Jos on pakko jotain toiveita sanoa niin kyllä ne menevät WW2-osastolle.

Eli "jatkoa" Brothers in Arms: Hell's Highwaylle, Medal of Honor: Airbornelle tai Call of Duty: World at Warille.

System Shock 3 olisi myös korkealla listalla, vaikka en ole aiempia pelejä varsinaisesti pelannutkaan.
 
Vastaus: Sille pelille haluaisin jatkoa

Myös jotain Splinter Cell: Pandora Tomorrow'ssa ja Chaos Theoryssa nähdyn moninpelin kaltaista olisi hauska päästä pelailemaan taas.

Splinter cell unohtuikin kokonaan listastani. Conviction oli todella hyvä peli mutta se ei ollut kunnon Splintteri. Aivan liikaa räiskintää ja peli oli yleisesti liian helppo. Kaipaan sitää kunnon Splinter cell fiilistä, jossa joutui oikeasti miettimään parasta lähestymistapaa ilman hälytyksiä ja tappoja, quick saven/loadin rämpyttämistä ja niitä ihania tekoäly vastustajia, jotka joskus eivät huomanneet 10cm:n etäisyydeltä tai sitten ne huomasivat satojen metrien päästä.
 
Vastaus: Sille pelille haluaisin jatkoa

Star Wars: Battlefront III

Tämähän se olisi monivuotisen ja jo aiemminkin ääneen lausutun toiveajattelun täyttymys. Battlefield-henkistä monen aselajin sekametelisoppa Tähtien Sodan kulisseissa. Äänimaisema mukaan lukien. Sarjan ensimmäinen lukeutuu parhaimpiin verkkopelikokemuksiin yhdessä SOCOMin kanssa. Molemmat kolmannesta persoonasta ja tarjoasivat hyvin yhteisöllisen pelielämyksen. Yksi pointti oli myös kokea niitä elokuvien suuria hetkiä suorittajan roolissa, olla mukana porukassa lassottelemassa AT-AT:ta.
 
Vastaus: Sille pelille haluaisin jatkoa

Gran Turismo 5:lle ois kiva saada jatkoa, jossa ois enemmän tekemistä ja paremmin toteutettu koko peli. :)
Ja mielellää pikapuoliin. :D
 
Vastaus: Sille pelille haluaisin jatkoa

Silverille jatko-osa konsoleille (ainakin Wiille ja PS3 koska peli vaatisi nuo Move ja Wii ohjaimet).
Outcastille jatkoa vaikka aika vaikeata se olisi tehdä koska peli ei päättynyt jatko-osaa ajatellen.
Freedom Fighters, en välitä Hitmaneista tai Kane & Lynchistä mutta ai ku olis kiva saada tälle jatkoa IO Interactivelta.
War of the Monsters, vaikka en pidä tappelupeleistä niiden korkean kilpailuhalun vuoksi niin tämä on pieni poikkeus.

Ja kaikkien tietysti tulisi olla erittäin hyviä jatko-osia.
 
Vastaus: Sille pelille haluaisin jatkoa

Outcastille jatkoa vaikka aika vaikeata se olisi tehdä koska peli ei päättynyt jatko-osaa ajatellen.

Tätähän ruvettiin aikanaan jo tekemään. Harmillisesti vain rahat loppuivat ja Cutter Sladen (ehkä paras hahmon nimi koskaan) tarina jäi siihen.

Muitakin vastaavia toki löytyy. Shenmue nyt ainakin on surullisenkuuluisa esimerkki, ja tuoreemmista tapauksista Enslaved jää mitä ilmeisimmin ilman jatko-osaa, vaikka tekijät toisin toivoivat.
 
Vastaus: Sille pelille haluaisin jatkoa

Brothers in Arms: Hell's Highway

Erittäin aliarvostettu peli, vaikken itsekään pahemmin panssarilla ajosta tai soolo-osuuksista välittänytkään. Parhaimmillaan loistavaa jalkaväkitaistelua, missä avainasemassa on oman ryhmän komentaminen. Nousee aivan uusiin sfääreihin vaikeimmalla vaikeustasolla, jolloin kaikki Band of Brothersin fanit tuntevat olonsa kotoisaksi. Tarina jäi juuri sopivasti Market Gardenin loppuun, jolloin uusi peli voisi herkullisesti sijoittua vaikka Ardennien taisteluun sisältäen Bastognen piirityksen yms.
 
Vastaus: Sille pelille haluaisin jatkoa

Hauska huomata, että kaikille Star Wars -peleille tuntuisi olevan ottajia. Tuossa vielä muistutti itsestään Star Wars Jedi Knight -sarja, jonka pariin olisi Outcastin ja Academyn jälkeenkin mukava palata uudelleen. Kyle Katarn tuo jollakin äärettömän pervolla tavalla Sean Conneryn mieleeni. Grrrr.... :rolleyes:

Eikös tuo Jedi Knight -sarja laitettu paussille Force Unleashedien takia? Nyt kun SWFU:tkin taidettiin laittaa karboniittiin mukamas huonon kakkosen jälkeen, niin olisi aika taas Jedi Knighteille. Tai sitten lisää SWFU:ta, vaikkakin on todettava, että JK:n tyylinen miekanheilutteluun keskittyvä SW-peli toimii itselleni paremmin kuin FU:n voimakikkailu.

Roolipelipuolelta Tales of [younameit]-sarjaa olisi mukava saada lisääkin Eurooppaan. Vesperian tulematta jääminen JP-alueen ulkopuolella PS3:lla on synti ja häpeä, sillä peli oli yksi niistä syistä hankkia PS3 aikanaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Sille pelille haluaisin jatkoa

Splinter cell unohtuikin kokonaan listastani. Conviction oli todella hyvä peli mutta se ei ollut kunnon Splintteri. Aivan liikaa räiskintää ja peli oli yleisesti liian helppo. Kaipaan sitää kunnon Splinter cell fiilistä, jossa joutui oikeasti miettimään parasta lähestymistapaa ilman hälytyksiä ja tappoja, quick saven/loadin rämpyttämistä ja niitä ihania tekoäly vastustajia, jotka joskus eivät huomanneet 10cm:n etäisyydeltä tai sitten ne huomasivat satojen metrien päästä.
:p Makunsa kullakin. Minusta Conviction oli paras Splintteri ja ainoa, joka on menty läpi tähän mennessä. Muissa nuo mainitsemasi asiat vain ärsytti. :D

Mut joo, enimmäkseen ne on noita PC-aikakauden klassikoita, joiden jatkoa kaipaisi.

Star Control
Jagged Alliance(siis oikea virallinen jatko, onhan noita fanmade jatko/lisä-osia)
Microprosen MTG
Grand prix
Grand prix legends
Indy Fate of Atlantis
Midtown madness(3 oli scheissea, palattaisi siihen mikä oli hyvää 1&2)

Def jam:FFNY (jatkot olleet ihan p**koja, vaikka remake tuosta vanhasta, jos ei uutta osata vääntää)
PGR
Crazy taxi
Kill/Switch
LOTR:The third age
 
Vastaus: Sille pelille haluaisin jatkoa

Ja kukaan ei ole maininnut Canis Canem Edit:tiä (amerikassa tunnettu myös Bully:na, myös Scholarship Edition oli etunimeltään Bully.), mahtava peli ei vain vissiin ollut niin myyntimenestys kun jatkoa ei ole tullut.
 
Vastaus: Sille pelille haluaisin jatkoa

PS2:lla oli mainio rope Dark Cloud 2... japsisöpöilyä. Tätä peliä ei varmaankaan moni tunne, enkä ole varma oliko sen nimi Euroopassa juuri tuo. Mutta jatkoa ei tullut millekään alustalle :( Mainio tarina ja iloista pimpelipompelimusiikkia taustalla.
 
Vastaus: Sille pelille haluaisin jatkoa

Jagged Alliance(siis oikea virallinen jatko, onhan noita fanmade jatko/lisä-osia)
Jagged Alliance: Back in Action pitäisi tulla ensi vuonna. Eihän sekään ole kuin JA2:n remake, mutta sen verran uutta löytyy että se kyllä vaikuttaa ihan täysmittaiselta jatko-osalta.

Joku Jagged Alliance: Modern Warfare voisi olla myös oikeen kiva jatko-osa sarjalle. Se olisikin sitten varmaankin ainoa moderniin sodankäyntiin sijoittuva peli jonka ostaisin.

Edit: Onkos muuten Silent Stormit katsastettu? Ovat oikein oiva hengellinen ja epävirallinen jatko Jaggedeille.
 
Vastaus: Sille pelille haluaisin jatkoa

World of Goolle olisi kiva saada jatkoa tai vaihtoehtoisesti mikä tahansa uusi IP 2D Boylta.
 
Vastaus: Sille pelille haluaisin jatkoa

Brothers in Arms: Hell's Highway

Erittäin aliarvostettu peli, vaikken itsekään pahemmin panssarilla ajosta tai soolo-osuuksista välittänytkään. Parhaimmillaan loistavaa jalkaväkitaistelua, missä avainasemassa on oman ryhmän komentaminen. Nousee aivan uusiin sfääreihin vaikeimmalla vaikeustasolla, jolloin kaikki Band of Brothersin fanit tuntevat olonsa kotoisaksi. Tarina jäi juuri sopivasti Market Gardenin loppuun, jolloin uusi peli voisi herkullisesti sijoittua vaikka Ardennien taisteluun sisältäen Bastognen piirityksen yms.

Kyllä, ehdottomasti myös BiA ansaitsisi jatkonsa. Mikä häiritsevintä, Bakerin ja muiden tarina jäi aivan kesken. Tuota uusinta pökälettä nyt ei hyvällä omalla tunnolla voi Brothers in Armsiksi kutsua. Huhuja ja vähän vihjailuakin HH:n lopussa oli, että juuri siirryttäisiin Ardennien taistoihin. Ardenneja ei edes ole käsitelty juuri laisinkaan, joten olisi ollut varsin makoisaa päästä sinne sitten laadukkaasti Brothers in Armsin saattelemana!
 
Vastaus: Sille pelille haluaisin jatkoa

PS2:lla oli mainio rope Dark Cloud 2... japsisöpöilyä. Tätä peliä ei varmaankaan moni tunne, enkä ole varma oliko sen nimi Euroopassa juuri tuo. Mutta jatkoa ei tullut millekään alustalle :( Mainio tarina ja iloista pimpelipompelimusiikkia taustalla.
Kulkee täällä nimellä Dark Chronicle ja juu, mainio on.
 
Vastaus: Sille pelille haluaisin jatkoa

Shenmue, daa. Tarina jäi kesken, kun ketään ei kiinnostanut. Nyt kiinnostaa vielä harvempaa, joten se siitä. Ainahan sitä saa kuitenkin toivoa.
 
Vastaus: Sille pelille haluaisin jatkoa

Midtown madness(3 oli scheissea, palattaisi siihen mikä oli hyvää 1&2)

Midtown Madness oli tosiaan jotain loistavaa, pitääkin se jostain hyllyltä kaivaa ja taas pelailla. Nykypäivänä luulisi rahkeiden riittävän aivan huikean jatko-osan tekemiseen.
 
Vastaus: Sille pelille haluaisin jatkoa

Jatko-osien takana on aina se yksinkertainen totuus että ei uskalleta ottaa riskejä, budjettien kasvaessa myös taloudelliset paineet kasvavat, ja kokeiltu kaava ja tuttu nimi myy todennäköisesti paremmin kuin uusi ajatus uudella nimellä. Usein sanotaan myös että vanha idea on parempi kuin pussillinen uusia. Vanha idea on testattu, ja todettu myyväksi. Hollywoodissa on selvästi huomattu tämä, pelottavan suuri osa uusista elokuvista ja TV-sarjoista perustuu johonkin vanhaan elokuvaan tai TV-sarjaan, tai viime vuosina sarjakuvaan. Peleissäkin tunnutaan nykyään kärsivän jonkinlaisesta ideapulasta tuttuihin kaavoihin luotettaessa:
25275.jpg
62660_v1.jpg
Jak & Daxterin pitäisi myös saada kunnollista jatkoa eli ei siis tälläistä psp-spinoffia vaan kunnon kotikonsoli-pläjäyksen. Kyseessä on kuitenkin PS2:n toiseksi paras pelisarja, Slyn jälkeen tietty.
Jak & Daxter on mielestäni ehkä paras 3D-tasoloikka ikinä (kyllä, parempi kuin Mariot). Jak II kuuluu sitten pahimpiin pelipettymyksiin, kun se lähti harhailemaan liiaksi jonnekin aivan muualle. Ratcheteissakin mennään liiaksi ihan muuhun suuntaan joten minulle ne ovat jääneet "ihan kiva" -asteelle. Jos pitäisivät Jakin jatkon puhtaana tasoloikkana niin kelpaisi minullekin. Sellaisia ei nykyään liiaksi ole.

SYSTEM SHOCKEILLE JATKOA!
Amen. System Shock 2 on itseltäni mennyt kokonaan ohi sen julkaisuajan vuoksi, mutta ykkönen on julkaisustaan asti ollut suosikkipelejäni. Vaikka "henkisessä jatkossa" Bioshockissa onkin paikoin erittäin mainio miljöö ja tunnelma ei Rapture millään pärjää Citadelille ja Shodanille. Oikeastaan vain joku Metroid Prime on minun kohdallani onnistunut pääsemään lähellekään System Shockin tunnelmaa.

Yksi peli josta mielelläni näkisin modernisoidun version tai puhtaan jatko-osankin on ehkä kaikkien aikojen paras avaruustaistelusimulaattori Warhead. Sen takana ollut Glyn Williams teki sittemmin I-Warit, mutta Warheadin karun futuristista tunnelmaa ei ole onnistustu saavuttamaan uudelleen. Teknisesti peli on nykysilmään todella karu, framerate putoaa pahimmillaan vain muutamaan fps:ään ja ulkoasu on teksturoimattomia polygoneja, mutta sisältö on ylittämätön ja tunnelma suorastaan maaginen. Ei se teknologia vaan design.

Yhteen toiveeseeni ollaan jo vastaamassa, eli Dungeon Master/Chaos Strikes Back -luolakomppausgenren uuteen tulemiseen kotimaisen Legend of Grimrockin muodossa. Reaaliaikaisten first person -pelien ruutupohjaiset kantaisät ovat aina olleet tarkempina pelattavina enemmän mieleeni kuin täysin vapaan liikkumisen modernit pelit.

Ei se modernisointi ja päivitys mikään pakko ole. Minä pelaisin mielelläni yhä uusiakin Metroidien ja Castlevanioiden 2D-iteraatioita niin kauan kuin vain taso pysyy korkeana. Kaavaa on testattu ja hiottu vuosia joten se toimii kuin häkä. Erityisesti käsikonsoleille ja suoraan digijakeluun on tällaisia suorastaan retrohtavia pelejä jaksettu edelleen tehdä. Castlevania vaati kaksi kehnoa yritystä ennen kuin kolmannella saatiin siirrettyä konsepti 3D:ksi edes jotenkin kelvollisesti, kun taas samaan aikaan GBA ja DS saivat lukuisia erittäin laadukkaita 2D-Castlevanioita. Latauspalvelut voisivat yleisesti olla kaupan hyllyä parempi paikka tällaisille kaavamaisille jatko-osille.

Tuttu nimi auttaa varmasti myynnissä, mutta se luo myös odotuksia. Kuinka kauas peli voi poiketa juuriltaan kelvatakseen vielä pelaajille? Halo-nimellä kokeiltiin taktiikkapeliä, joka sai varsin lämpimän vastaanoton ja myikin kohtalaisesti. Hollywoodin remake/reboot-muotia muistuttanee pelipuolella lähinnä vanhojen pelien ja pelisarjojen uudelleentulemiset. Legendaariset Syndicate- ja X-Com -sarjat herätetään henkiin räiskintäpeleinä, mitä luonnollisesti molempien pelisarjojen ystävät pitävät lähinnä pyhäinhäväistyksenä.

Paljonko peliä lopulta saa modernisoida suututtamatta pelisarjan ystäviä? Moni närkästyi toden teolla kun klassiset isometriset Fallout-pelit saivat jatkoa first person -muodossa, vaikka lopputuloksesta ei ihan niin närkästyneitä oltukaan. Itse olin wanhojen 2D-Metroidien fanina äärettömän skeptinen 3D-siirtymän tehneen Metroid Primen suhteen, koska ensimmäiset kuvat näyttivät geneeriseltä räiskintäpeliltä enkä räiskinnöille yleensä todellakaan lämpene, mutta kun sain pelin eteeni olin myyty. Alkuperäisen Metroidin tutkimukseen räiskinnän sijasta nojaavat konseptit ja vahva tunnelma oli saatu siirrettyä 3D-muotoon poikkeuksellisen hyvin. Kyllähän noita lisääkin pelaisi, mutta jostain syystä Metroid annettiin Team Tissin haltuun ja lopputulos etääntyi toden teolla Metroidin olemuksesta.
matrix_revisited.png
Yksi mielestäni epäterve oire on pelit jotka ovat jatko-osia vain nimessään, eli pelit joita on kehitetty alunperin jonain aivan muuna pelinä, kunnes korkeammat markkinamiehet ovat keksineet lyödä nimeen mukaan jonkin tunnetun franchisen myyntiavuksi ja peliä viilataan sisällyttämään pelisarjan elementtejä ja tyyliä. Tunnettuja esimerkkejä ovat vaikkapa Castlevania: Lords of Shadow, joka oli alunperin vain Lords of Shadow, Star Fox Adventures, joka oli alunperin Dinosaur Planet ja sai päälleliimatut lentelyosuudet nimen muututtua, tai System Shock 2, joka sai nimensä vasta julkaisijan ehdotuksesta. Jos peli on hieman liian kaukana pelisarjan käytännöistä voi sitä aina mainostaa reboottina. Voihan sieltä hyväkin peli tulla, mutta epäilyttävää silti. Jos joku jatko-osa on rahastusta niin tällainen.

Kokonaan oma lukunsa ovat sitten suuruudenhullut ajatukset valtavista pelisaagoista, tyyliin 16-lukuiseksi suunniteltu Shenmue tai kuusiosaiseksi suunniteltu Xenosaga. Ensimmäisten osien kohtalo on jäädä epätyydyttäväksi, koska niiden pitää lähinnä rakentaa maailmaa ja hahmoja, eivätkä ne voi saattaa asioita kovinkaan kummoiseen päätökseen kulman takana odottavan jatkon vuoksi. Vastaavasti jatko-osat riippuvat vahvasti aiemmista osista, ja pelkkä teksti- tai videomuotoinen tiivistys aiemmista tapahtumista ei välttämättä tyydytä uusia pelaajia. Projekti on siis käytännössä tuhoon tuomittu, ellei kyseessä ole vanha IP jolla on takuuvarmat ostajat jo valmiiksi. Saaga jää kesken ja sitä pelanneet jäävät nälkäisiksi. Hieman realistisemmin vain trilogian mittainen Mass Effect pysyy sentään hieman paremmin kuosissa kun ei heti kättelyssä puhuta vuosikymmenen mittaisesta pelisarjasta. Nyt vain toivotaan ettei kolmososa etäänny liiaksi siitä mikä teki ensimmäisestä osasta niin hyvän.
 
Vastaus: Sille pelille haluaisin jatkoa

Tuttu nimi auttaa varmasti myynnissä, mutta se luo myös odotuksia. Kuinka kauas peli voi poiketa juuriltaan kelvatakseen vielä pelaajille? Halo-nimellä kokeiltiin taktiikkapeliä, joka sai varsin lämpimän vastaanoton ja myikin kohtalaisesti. Hollywoodin remake/reboot-muotia muistuttanee pelipuolella lähinnä vanhojen pelien ja pelisarjojen uudelleentulemiset. Legendaariset Syndicate- ja X-Com -sarjat herätetään henkiin räiskintäpeleinä, mitä luonnollisesti molempien pelisarjojen ystävät pitävät lähinnä pyhäinhäväistyksenä.

Tiukkaa asiaa koko pitkä sepustus, tartun tähän ylläolevaan kappaleeseen, koska itse en pahemmin räiskintäpeleistä perusta. Itkettää ajatella Syndicatesta ja etenkin X-Comista tehtyä räiskintää wtf :confused:. Ei näin, ihmetyttää ylipäätään tuo into tehdä suurimmasta osasta pelejä joko "Ensimmäisen persoonan" tai "Kolmannen persoonan" ammuskelu. Onko tosiaan näin että ei kauppa käy jos tehdäänkin päivitetty jatko miekka ja kiviaikaan tehdylle pelille, jossa kunnioitetaan alkuperäistä pelisuunnitelmaa. Ilmeisesti se ei vaan myy tarpeeksi jotta joku pelitalo tarttuu siihen.

Tietysti jos pelisarjalla on jo pituutta ja vankka kannattajakunta niin onhan se helpompi sitten tehdä osa sataykspilkkuviis kyseiseen sarjaan. Tosin tässäkin tapauksessa voidaan mennä metsään fanien silmissä kuten viimeinen fantasia kolmetoista osoitti.

Itsehän haluisin uusintapainoksen jo tässä ketjussa mainitulle Alpha Centaurille (joka on tälläkin hetkellä läppärin levyasemassa). Sekä ehdottomalle 1980 luvun alun helmelle joka silloin julkaistiin konsolille mikä minulla oli. Aikansa ykkönen luolastorymistelyn saralla.

[video=youtube;8T5j44PUu7c]http://www.youtube.com/watch?v=8T5j44PUu7c[/video]
 
Ylös Bottom